Talvikäytössä lämmityksen riittävyys

Marko Jääskö 08.01.2025 11:55

Hei

Saisiko "keltanokka" uusi harrastusta aloitteleva jäsen täältä apua kysymykseen?

Eli viime kesänä hankittu matkailuauto, Hymer-MB kaksoisvälipohjalla. Auto on nyt talviseisonnassa pressu tallissa, kaikki vedet ja putket tyhjennettynä ohjekirjan mukaan, 2 kw pistorasia virransyötössä. Sisälämpötila asetettu 14 asteeseen kun en halua että paikat kostuu ja jäätyy.

Pitäisikö auton pysyä 2 kw virransyötöllä 14 asteen sisälämpötilassa ilman kaasua lämmityksen apuna vai ei?

Nyt pakkasesta riippuen kaasua menee 3-5 vuorokautta per pullo. Kokeilin laittaa kaasun kiinni mutta yön yli mentäessä seuraavana päivänä lämmintä auton sisällä oli vain 6 astetta joten laitoin kaasun takaisin päälle.

Siis askarruttaa että onko lämmitys pelkällä sähköllä riittämätön? Vai eikö minun autossa lämmitys sähköllä toimi jostain vikatilasta johtuen?

Ja kun kyseessä on kaksoisvälipohja auto niin pitäisikö sivuluukkujen kohtia välipohjaan jotenkin lämpöeristää? Nythän niissä luukkujen kansissa ei ole minkäänlaisia lämpöeristeitä joten ainakin sieltä on valtavasti lämmönhukkaa. Mitä mieltä olette?

Ystävällisin Terveisin ja tietoa toivoen

Marko Jääskö

Petteri Haverinen 08.01.2025 12:26

Ihan turhaan kyllä tuhlaat energiaa sekä rahojasi lämmityksen ylläpitämiseen seisonnsn aikana…kyllä m-auto kestää seisomisen…
Kun lämpötila kovasti lauhtuu pakkasista plussalle, niin sitten voit lämmityksellä ”kuivata” auton sisätilat…

Pasi Peippo 08.01.2025 15:38

Olen semmosen käsityksen täältä saanu että jos varmasti kuivana haluaa läpi talven pitää, ni riittää kun autossa on sisällä lämpimämpi kuin ulkoilma on...
Ite just omaani 2 vrk lämmitin ku reilu 20° pakkanen lauhtu 2 asteeseen...
Kuurassa oli oli sisältäkin kaikki pinnat lauhtuessabvaikka ovet ja luukut avasin jo kovilla pakkasilla
-Pasi

Marko Jääskö 08.01.2025 17:37

Hei Petteri. Kiitos kommentista. Ohjeiden mukaan kun autossa Lithium akut ( mun autossa 2 kpl + 1 kpl AGM ), niitä ei saa säilyttää pakkasessa eli ohjeen mukaan joko auto pidettävä plussan puolella tai irrotettava akut ja vietävä sisälle. Kurkkasin niitä mutta näytti semmoselta johtohässäkältä ettei tehny mieli alkaan sorkkia 😂😂

Marko Jääskö 08.01.2025 17:39

Moi Pasi. Kiitos kommentista. Tähänkin käy sama vasta kommentti ku äsken Petterille vastasin.

Marko Jääskö 08.01.2025 17:43

Laitoin kyllä myös kyselyä Saksaan Hymerille mut sieltä vastaus kestää hetken ja henkilöautojen kans muissa tilanteissa Saksaan laitettujen kyssäreiden vastaukset on tahtonu olla niin ympäripyöreitä ettei niistä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin et varovat vastaamasta väärin 😂😂

Auton ostin Best Caravanilta ja sieltäkin aikaisempien kysymyksien kans vastaus on ollu enempi luokkaa "pitäisi varmaan huollossa sitä katsoa" 😂😂

Petteri Haverinen 08.01.2025 17:52
Marko Jääskö

Hei Petteri. Kiitos kommentista. Ohjeiden mukaan kun autossa Lithium akut ( mun autossa 2 kpl + 1 kpl AGM ), niitä ei saa säilyttää pakkasessa eli ohjeen mukaan joko auto pidettävä plussan puolella tai irrotettava akut ja vietävä sisälle. Kurkkasin niitä mutta näytti semmoselta johtohässäkältä ettei tehny mieli alkaan sorkkia 😂😂

Kyllä noin lukee ohjeessa lifepo4 akun suhteen, mut jos et itse sitä uskalla ottaa pois, niin ehkä kävisit liikkeessä.
Itse laitoin tavallisen agm-akun toiseksi hupiakuksi, sillä ei Hymer-centerin myyjä suosittellut tuota ns seka akkukonboa, on kuulema ollut ongelmia…


Tai laita lämmityslaite siihen akun lähelle, esim ecomat…
muokattu: 8.1.2025 17:53
Jari Tietäväinen 08.01.2025 21:05

Siihen alkuperäiseen kysymykseen: ei se pelkällä sähköllä lämmittäminen riitä talvikeleillä.

Heikki Ikonen 09.01.2025 07:27

Nyrkkisääntö, 2kw vastus lämmittimellä pitäis riittää n.-15' pitämään sisä lämmön + puolella (PITÄIS kö tuo lattian altaki välipohjasta???). Tarkoitta myös sitä että kk sähkö lasku on 30vrk × 48 kwh = 1440 kwh x sähkön hinta siirtoineen veroineen vaikka 0.15e / h = 216e kuukauvessa - vähintään.

Akut lämpimään talaveks ja auto kylmäks.
Ei auto pilalle pakkasesta mäne kohan katto on puhas lumesta (painovoimainen tuuletus silloin toimii).

Kokeilin itelle AGM akkujaki - ei minun laji - eivät kestänyt vissiin laturia tai jotai?

Laitoin tavalliset 2kpl 110ah Vartan lyijy akkuja, kytkenn autoon kerran kuukauvessa sähkö roikan vuorokaudeksi, mieluummin 0' kelillä, lataa kaikki akut täyeks. MB kuluttaa omaa akkua seisoessaan ja seki hoituu tuolla ohjeella samalla kertaa.
Tuolla ohjeella mänty 20v, toimii mulla. H


MB 416 Sprinter / Flair kopalla vm 2003
muokattu: 9.1.2025 07:32
Marko Jääskö 09.01.2025 08:25

Moi Jari. Suuret kiitokset vastauksesta. Niin mie vähän epäilinkin. Jostaki muistaakseni olen lukenut mitä on sähkövastuksen ja kaasu lämmityksen tehot niin ero oli valtava kaasun hyväksi mutta kun en muistanut että käsiteltiinkö siinä boileri veden lämmittämistä vai auton sisätiloja.
Ja aina on hyvä kuulla kokemuksia kokeneemmilta harrastajilta 👍👍

Kari Luoto 09.01.2025 09:45

Meillä ollut litiumhupiakku (LiFePo4) kohta kolme vuotta matkailuautossamme. Auto on ollut seisonnassa aina kylmillään. Näitä akkujahan voi purkaa -20 asteeseen saakka. Lataus sen sijaan vaatii yli 0 asteen lämpötilan. Itsepurkaus on hyvin pientä luokkaa, joten ei meidän käytöllä juurikaan vaadi välilatauksia, kun käytetään autoa talvisaikaankin vähintään kerran kuussa. Minkäänlaisia ongelmia en ole havainnut.

Petteri Haverinen 09.01.2025 13:26

Kyllä uudemmat lifepo4 akut kestävät myös pakkasta, kannattaa varmistaa akkujen valmistajan sivuilta oikea tieto, auton ohjekirjassa saattaa olla vanhaa tietoa
Nuo akut ovat kyllä kehittyneet nopeasti lyhyessä ajassa;
Uusi LIONTRON® LX Arctic on ensimmäinen LiFePO4-akku, jota voidaan käyttää ongelmitta jopa -30°C:n arktisissa lämpötiloissa. Muut litiumakut lakkaavat yleensä toimimasta kokonaan 0°C:ssa.
Tosin myös toinen

BullTron Polar -litiumparisto, mukaan lukien Smart BMS Bluetooth-sovelluksella

Tekniset tiedot:

Nimellisjännite: 12,8V
Jakson käyttöikä (80 % jäljellä olevalla kapasiteetilla):

3500 100 % DOD:lla (purkaussyvyys)
6000 80 % DOD:lla (purkaussyvyys)
Lopullinen latausjännite: 14,2 - 14,6 V
Kelluva jännite: 13,5 - 13,8 V
Akunhallintajärjestelmä (BMS): integroitu Smart BMS aktiivisella tasapainottimella
Valvonta: Bluetooth 4.0 älypuhelinsovelluksella
Sovellus/liitäntä: 12V asennus mahdollista myös rinnakkaisliitäntänä,
Sarjaliitäntä 24V, 36V, 48V on myös mahdollista
Lämpötila-alue (purkaus): -20°C .. +60°C
Lämpötila-alue (lataus)*: -30°C .. +55°C
Lämpötila-alue (varastointi): -20°C .. +60°C

Heikki Ikonen 10.01.2025 09:09

Ja hinta oli tuolle "3 vuojen ajan" akulle 🤦‍♂️. Varastointi eili koti piha -20' c + 60' c - lämpötila raja paukkuu jo het ko meri heittää haisemasta monesti talavessa. 🤷‍♂️ H


Vaikka jollein 110Ah /12V, TAKUU, ko rikkoo varastointi ehtoja -20' , seon myyjän heleppo sanoa, VOIVOI.
muokattu: 10.1.2025 11:42
Marko Jääskö 11.01.2025 09:24

Kiitos kaikille hienoista vinkeistä 👍👍
Kiva on tällainen keskustelu ryhmä niin vasta-alkaja saa vinkkejä.
☺️🤗🤗🤗

Kari Luoto 11.01.2025 10:24
Heikki Ikonen

Ja hinta oli tuolle "3 vuojen ajan" akulle 🤦‍♂️. Varastointi eili koti piha -20' c + 60' c - lämpötila raja paukkuu jo het ko meri heittää haisemasta monesti talavessa. 🤷‍♂️ H

Tuo -20 astetta ei ole "varastointiraja". Sen sijaan akun BMS (battery management system, akun hallintajärjestelmä) estää akun purkamisen, jos mennään tuosta vielä kylmempään suuntaan. Meillä litiumakku on kyllä toiminut neljän vuodenajan akkuna. Talvella reissuun lähdettäessä auto laitetaan tietenkin etukäteen lämpiämään, jotta voidaan mm. lisätä vedet. Samalla se akkukin sieltä heräilee mukaan, koska akkukaappi on lämmintä tilaa.

Jos ei talvisaikaan ole matkailuajoneuvolle käyttöä ja se on kylmässä säilytystilassa, niin siinä tapauksessa kannattaa varmaankin kantaa akut lämpimään, oli ne sitten minkä tyyppisiä hyvänsä.

Kari Rautiainen 11.01.2025 10:46
Kari Luoto

Tuo -20 astetta ei ole "varastointiraja". Sen sijaan akun BMS (battery management system, akun hallintajärjestelmä) estää akun purkamisen, jos mennään tuosta vielä kylmempään suuntaan. Meillä litiumakku on kyllä toiminut neljän vuodenajan akkuna. Talvella reissuun lähdettäessä auto laitetaan tietenkin etukäteen lämpiämään, jotta voidaan mm. lisätä vedet. Samalla se akkukin sieltä heräilee mukaan, koska akkukaappi on lämmintä tilaa.

Jos ei talvisaikaan ole matkailuajoneuvolle käyttöä ja se on kylmässä säilytystilassa, niin siinä tapauksessa kannattaa varmaankin kantaa akut lämpimään, oli ne sitten minkä tyyppisiä hyvänsä.

Kyllä lyijyakut on paras olla kylmässä. Napa irti ja se säilytys on siinä. Siis tietysti akun pitää olla täysi.
Varsinkin pienet ja lyhytikäiset, mopon jne akut vaikka pakastimeen.

Heikki Ikonen 11.01.2025 12:53

Toivoa sopii että uus tekniikka, takuineen toimii. Eikö Onnea vaan.

Veneessä Kemissä Vartan Silverin 3 x 95Ah lyijyakut. Nytkin paikallaan - a-panelit töissä ympäri vuojen, taitaavat akut keväällä täyttää 5 tai 6 vuotta, jos net millon könähtää reilulla satasella kappale uuvet ja taas mennään.... ⛵️. Kerran vuojessa latataan jyrkän sähkön laturilla (syksyllä talaveks täyeks).
Viikko merellä purjeilla, rantautumiset tieten koneella, virta riittää. (Vaecon jääkaappi, navikointi elektroniikka, "nokikeppi", radiot, puhelimen lataukset) Tuo järjestly kelepaa mulle. En ole kustannus tehokkampaakaa löytäny, mulle kelepaa.
Enää 4kk ja pääsee merelle, pois puskista. 🤣H


2020 kalenteri kertoo, akut täyttää 5v kesäkuussa. Tarvihteehan se Webaston 2000 AirTop myös sähköä.
muokattu: 11.1.2025 13:30
Petteri Haverinen 11.01.2025 15:39

Kyllä ei kannata enää laittaa M-autoon vanhaa vanhaa tekniikkaa olevia akkuja , jos akkujen uusinta on ajankohtainen. Artic Lifepo4 akut saa kohta jo samaan hintaan, kuin agm-akut. Jos raskii vähän enemmän panostaa rahaa, niin saa tuplatehoiset Lifepo4 akut, vanhoihin 2*95 ah akkuihin verrattuna. Voi puskassakin käyttää asunto-osan ilmastointia tarvittaessa….

Jari Kortesalmi 13.01.2025 20:51

Ei riitä eikä kuulu riittää 2kw eikä 3kw kovemmilla pakkasilla matkailuautossa,kaasu pitää olla mukana.

Marko Ekman 14.01.2025 19:08

Ymmärrän yskän. Meillä myös Hymeri vm 2023. Pidettiin sitä sähköllä "lämpimänä" ensimmäinen talvi, juuri samasta syystä kuin aloittaja. Sähköä meni runsaasti kuten joku tässä laski. Ei mennyt jäähän, mutta ei kamalan lämpimäksi myöskään. Lumikin vielä perhana teetti töitä aina välillä.
Pelkällä 1800w vastuksella saatiin Ranskan reissun yöt sisälämpötila pysymään noin 18 asteessa, joka on muutenkin mukava nukkua. Ulkolämpötila kylmimmillään siinä 0-tienoissa, sattui lumimyräkkäkin matkalle.

Timo Haapanen 14.01.2025 20:12
Kari Rautiainen

Kyllä lyijyakut on paras olla kylmässä. Napa irti ja se säilytys on siinä. Siis tietysti akun pitää olla täysi.
Varsinkin pienet ja lyhytikäiset, mopon jne akut vaikka pakastimeen.

Näin on asia. Pakkasessa purkaa itseään vähiten. Täysi, tavallinen lyijyakku jäätyy vasta -70° pakkasessa. 75% latauksessa olevan akun jäätyminen tapahtuu -35° kylmyydessä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.