Takatalliin liukukiskot?
Harri Salovaara
12.01.2024 16:53
Mietinpä tässä löytyykö mallia takatallin liukukiskoon. Minulla ainakin melkoista könyämistä kun luukku vain toisella puolella. Laittaisn vetolaatikon jonka avulla parempi hyötykäyttö. Jospa joku vaikka on toteuttanut??
Petteri Haverinen
12.01.2024 19:28
Valmiita kisko/laatikkoja sarjoja on myynnissä caravan-liikkeissä. Hinta n 1000€.
Täältä https://www.alusteck.de/regal-wohnmobil-heckgarage-selber-bauen-1
tilasin hyllyrungon liukukiskolla, hinta noin 200€ ja Bauhausista eurolaatikot.
Hyllyrunko painoi n 5 kg.
Timo Haapanen
13.01.2024 09:37
Entä jos tekisi luukun myös toiselle puolelle. Se tehdään niin että hankitaan kehykset ja sahataan niiden mukaan aukko, irroitettu palanen toimii luukun kantena.
Toivo Koistinen
13.01.2024 12:51
Hiukan hankala kiskohomma, kun jos luukun leveys on pienempi, kun itse se talli, niin se sitämyden kulkeva alusta pitää olla kapeampi luukkua, niin miten pinota siihen tavarat.
Jos haluaa rullille, niin U mallin alumiiniprofiilit kylelleen, tai selälleen, sopivat rullat sisään, joiden päälle alusta.
En osaa sitten kuvitella jos tavarat rullien päällä, miten se paketti käyttäytyy ajon aikana sivusuunnissa.
Mutta jos laittaisi tallin pohjaan vaikka alumiinilevyn, niin sitämyöden liuuttaisi muoviset tavaralaatikot semmosilla käden jatko koukku saksi kepeillä esiin luukulle, ja taas takasin perälle.
Tp
Jarmo Leinonen
13.01.2024 17:56
Haco:n uuteen autoon pikkupaja rakensi tuollaiset eurolaatikoille:
https://youtu.be/5od-zDS-t6Y?si=UWGDHHvd7bpqVmV0
Harri Salovaara
13.01.2024 18:12
Auton pohjakuva ei mahdollista!
Toivo Koistinen
14.01.2024 07:20
Muistelin aikaa kun olin ratapölökynvaihtokonetta ajelemassa savon radalla, miten asemalla liikuttelivat vaunnujonoa.
Aloin mietiskellä asiaa lisää.
Jos laittaisi alumiini kulma profiilista sopivan leveydelle kiskot pohjaan, että niihen välliin mahtuisi ne laatikot, niiin niihen välissä voisi liuuttaa niitä eestaas. Siinä välissä ne kulkisi sitten jonossa
Ne laatikothan voisi sitten kun niitä laitaa siihen kiskoille, ja ensimmäinen on täysi, ja seuraava siihen viereen nin sitoo ne toisiinsa, ja sillain se rivi sisälle työntyy.
Ulosvetäissä sitten ne tulisi taas pois kun juna. laittaako vielä rullia alle, ja kiskojen päihin topparit, niin eivät kun se jono on täysi, siten ei laatikkojono heilu auton sivusuunnassa, jos niin raskasta, ettei jaksa liikuttaa sitä laatikkojonoa niillä kiskoilla muuten
Tuli sekin mieleen siitä kesästä, kun kahtelin nihen hommaa, ja ne kiilassi jonon paikalleen, niin jos luukun puoleiseen päähän porrailee niihen kiskojen sivuun reikiä, niin voi siten kun laatikot on sisällä, niin siihen jonon päähän ujutella kiskoihin lukitus tapin sopivaan kohtaan.
Sen voi siten, että kierretankoa, ja kun sen ujuttaa, niin ulkopäihin kiertää sitten sen lukkotangon lukitukseksi siipimutterit .
Vaikka ei toteutuisikaan, niin kiitän aiheesta, koska mulle mejän kunnan hyvä lääkäri neuvoi, että aivon kunnossapidosa on hyvä kun koettaa mietiskelä vaikka jonkin asian rakentamista.
Tp
Timo Haapanen
14.01.2024 10:26
Edelleen suosittelen:
https://vapaa-aika.com/p69164/thetford-r-huoltoluukun-kehys-m6-1038x465-mm-valkoinen
Mitat 1038X465 mm.
Tapio Pankka
14.01.2024 11:36
Asuntoauto on yli 2m leveä. Jos luukku vain toisella puolella autoa niin siitä ulos vedettävästä hyllyköstä tulee julmettu rakenne. Jos siis meinaat vetää sieltä perimmäisen laatikonkin ulos. Hankaluuksia tulee.
Eli komppaan Timoa tässä.
Erkki Kauppi
14.01.2024 17:44
Luukun aukkoa leikatessa pitää unohtaa vatupassi, mitat pitää ottaa lattiasta, tai vaihtoehtoisesti tunkata auto vatupassiin muuten aukosta tulee helposti vino.
Petri Ahonen
20.01.2024 18:00
Toivo KoistinenHiukan hankala kiskohomma, kun jos luukun leveys on pienempi, kun itse se talli, niin se sitämyden kulkeva alusta pitää olla kapeampi luukkua, niin miten pinota siihen tavarat.
Jos haluaa rullille, niin U mallin alumiiniprofiilit kylelleen, tai selälleen, sopivat rullat sisään, joiden päälle alusta.
En osaa sitten kuvitella jos tavarat rullien päällä, miten se paketti käyttäytyy ajon aikana sivusuunnissa.
Mutta jos laittaisi tallin pohjaan vaikka alumiinilevyn, niin sitämyöden liuuttaisi muoviset tavaralaatikot semmosilla käden jatko koukku saksi kepeillä esiin luukulle, ja taas takasin perälle.
Tp
Tuo "Toivon malli" on muutoin hyvä ja edullinen joko U tai I palkilla, mutta aloittaja halunnee saada vedettyä laatikot kokonaan ulos takatallista, jotta takimmaiseenkin pääsee käsiksi. Laakeroituja liukukiskoja löytyy "vaikka kuinka pitkiä" , olen nähnyt version, jossa peltiauton sänky on liukukiskoilta vedetty kokonaan autosta ulos... Mikä siinä sitten oli ideana, sitä en tiedä. Tuollaiseen kiskoon saa helposti vettä kestävän levyn kiinni ja levyyn sitten mieleisensä lisäkiinnikkeet joko hyllyille tai laatikoille. Koska liuku on laakeroitu kulkee se kevyesti. Itsellä kokemusta 100cm kiskoista.
Biltemasta löytyy vain 500mm pitkiä, nimellä Teleskooppikannattimet, hintaan 12€/pari, mikä on todella halpa hinta, jos pitää paikkansa, mutta pidempiä löytyy sitten muualta. Tuollaiset kun laittaa kulmakiinnikkeellä tallin lattiaan tai erilliseen asennusalustaan, jonka voi sitten poistaa takatallista, jos ei liu'uille ole tarvetta, ja väliin sopivan levyinen paksu vesivaneri, niin VOT... Tuossa Biltema tuotteessa kerrotaan, että kiskot tulisi asentaa laatikon alle, mitä vähän ihmettelen....minä laitoin kiskot "kyljelleen", silloin ne eivät taivu niin helposti. Onko tuo suunnilleen sellainen mitä Harri etsit?
muokattu: 20.1.2024 18:14