Tämäkin toimiva "navigointmalli" on syytä osata.
Matti Janhonen
14.11.2016 21:20
Ei olla kaukana siitä kun joistain on tullut naviriippuvaisia. Ei hahmoteta kokonaisuutta (tieverkkoa) , kartan lukeminen on hepreaa ja joillekin myös navin asetukset ja vallankin niiden vaikutus siihen mistä navi opastaa.
Euroopan halki voi kuitenkin ajaa ilman navia tai jatkuvaa karttaan vilkuilua ja tien ylläpitäjä on tehnyt sen jopa helpoksi.
Turistibussien kuskeilla oli käytössä hyvin yksinkertainen mutta toimiva reittisuunnittelusysteemi niin kokonaisuutta kun päiväohjelmaakin ajatelleen, ja heiltä olen tämän kopioinut.
Merkkasivat kojelaudalle tussilla A4:lle kartalta valmiiksi painetuille riveille pitkänkin reitin näin.
75 - 1 - 7 - 5 - A36 - A39 - A42 - A432 - A43 - A46 - A9 - A-P7 - A7.
Ylläolevassa esimerkissä on kyseessä yksi reittivaihtoehto Travemundesta Fuengirolaan.
Malli toimii edelleen ihan hyvin, joskin itse on ymmärrettävä toimia unilukkarina ettei aja risteysten ohi.
Risteysten numerotkin tuohon on helppo merkata ao. tienumeron eteen jos haluaa varmistua, että kääntyy oikeasta risteyksestä.
Matti Asikainen
15.11.2016 12:46
Aikoinaan käytin tuota systeemiä, mutta lisättynä paikkakuntien nimillä, missä uudelle tielle piti kääntyä.
Eero Mäkelä
15.11.2016 19:23
Juuri noin tekee minun luotettavampi Tuula-merkkinen navigaattorini, lisäksi hän on kartalla koko ajan. Tomppakin on imukupilla kiinni tuulilasissa ja päällä ajon aikana siksi, että seuraan ajonopeutta sillä ja siinä asiassa luotan enemmän Tomppaan kuin Wolkkarin nopeusmittariin.
pikkueero
Martti Rytkönen
16.11.2016 10:16
Ennen karavaanariaikaa veneilyssä tein nuotit vastaavalla tavalla varsinkin pitemmillä ja tuntemattomilla reiteillä.Nopealla veneellä oli helppoa sitten navikoida.
Myöhemmin garmin oli hyvä opastaja,varsinkin hämärän-pimeän rajamailla liikuttaessa.
MR