Suomen Diesel huonolaatuista?Ja miksi vaahtoaa?
KUUSELA MARKO
29.06.2006 13:28
Huomasin,Norjan matkalla että,Norjan dieselillä ajaa pidemmän
matkan.Rellun yksi mitta on n.10litraa.
Suomessa ensimmäinen mitta putoo n.70km ajon jälkeen.
Norjan Statoilin dieselillä,130-140km.
Suurinpiirtein samat nopeudet,ja kierrosluvut.Tulin siihen
tulokseen,et taas meitä kusetetaan,suomen diesel myös vaahtoaa
enemmän,tai useammin.
Eilen tankkasin Tornion Teboililla,ja ei ollu muuta ku vaahtoa,
seuraavan kerran Äänekosken Essolla,ei vaahdonnut.
ABC:ä en tankkaa ollenkaan.
Entäs jos laittaa "rekka dieseliä"?
HAIKONEN ESA
10.09.2006 22:25
Kerrompa oman kokemukseni Ruotsin ja Norjan dieseleistä.Olin työssä Ålesundissa Norjassa kuluneena vuonna,ja ajoin n.kerran kuukaudessa Keski-Ruotsin läpi Kappellskääriin,ja lauttamatkan jälkeen kotiin "susirajalle".Menin sitten keväällä katsastamaan kulkuvälinettä Nissan King Cap 2.5td vm.2000 paikalliselle kats.asemalle.Katsastusmies aloittaa työnsä,kuten aina,pakokaasumittauksella.Aluksi lämmittelyrääkkäys,tietokoneen ruutuun tulee 0,01,sama rääkkäys uudelleen,tulos on edelleekin 0,01,ja vielä kerran tehdään tuo mittaus,tulos on edellenkin 0,01.Katsastusmies katsoo ratin takaa ensin minuun,sitten tietokoneen ruutuun,kun kysyn testituloksen luotettavuutta,(tuloshan aika hämmästyttävä),hän vastaa näin;tällä laitteella hyväksytään ja hylätään autot tällä asmalla.ko. tulos on minulla tallessa.Olisiko dieselin laadulla jotain tekemistä asian kanssa,tankissa oli nimittäin Ruotsista ostettua polttoainetta?
MYLLYRINNE KALERVO
11.09.2006 16:29
Omien muutaman Euroopan matkan aikana olen havainnut kulutuksen pienevän siellä n. 0,5-1,0 l/100 km.
Tänä kesänä poikani oli kaverinsa kanssa Saksan reissulla, jolla olivat mitanneet kolmen tankkauksen (vajaat 2000 km) perusteella kulutukseksi 7,8 l/100 km. Uskomaton lukema 7.0 m:n Euralle ja 95 000 km ajetulle 2,8 JTD koneelle sekä normaaleille nopeuksille. Suomen oloissa kulutus pyörii yleensä 9-10 l/100 km välillä.