Sunlight T64 hupiakku
Kirsti Lindqvist
30.04.2022 10:59
Ilmeisesti hupiakku tiensä päässä mutta voiko todella olla lähes tekemätön paikka saada apukuskin penkkiä irti tai ainakin erittäin vaikeaa :) Akun napoihin ei pääse käsiksi jotta saisi ctekin kiinni. Ilmeisesti nyt ensin ladattava ainaki se 24 h ja katsottava tyhjeneekö kuinka äkkiä. Jos sitten menee vaihtoon niin olisiko todella hyviä vinkkejä miten akun pääsee vaihtamaan vai vietävä liikkeeseen.....
Markus Hyry
30.04.2022 11:44
Jos on uudempi fiat kyseessä ja ns. kapteeninistuin (kääntyvä), niin joutuu irrottamaan istuimen kääntömekanismin kanssa yhtä aikaa, aika painava paketti. Mahtoi olla 5:llä storks ruuvilla ja 2:lla 13mm vastapuolen mutterilla kiinni (kotelon sisältä päin). Lisäksi yhdellä olikohan 17mm mutterilla, joka sellainen korkea tapin muotoinen, toimii kääntömekanismissa käännön ääritopparina, pitää pyörittää pois mekanismin rungossa olevista reiästä kun kääntää oikeaan asentoon. Ohessa kuvat kun viimeksi irrotin pieniä asennushommia varten.
Niin ja noihin ruuveihin pääsee käsiksi kun istuinta pyörittelee, sekä siirtää eteen ja taakse.
muokattu: 30.4.2022 12:05
Markku Hämäläinen
30.04.2022 12:21
Eikö auton oma verkkolaturi lataa sitä hupiakkua
Petteri Haverinen
30.04.2022 13:18
Appparin penkki pois paikoiltaan, noin 15 min homma. 5 pulttia helposti ja viimeinen hieman piilossa, riippuen on vuosimallista. 2015 eteenpäin jo helpompi avata myös se piilossa oleva. Airbagin johto irti ja nosto taaksepäin jonkun pehmusteen päälle.
Ei pysty vaihtamaan hupiakkua ilman penkin pois nostoa.
Lauri Niittynen
30.04.2022 13:54
Akkuahan voi ladata mistä vain missä hupijännite on saatavilla, ei tarvitse päästä napoihin kiinni. Laturin pienen virran kestää mikä johto tahansa.
Mutta jos akku on päässyt tyhjenemään ja olemaan tyhjänä, ei siihen paljoa kannata jatkossa luottaa. Jonkinlaisen sähkövaraston siitä saa, mutta paljoa ei kerralla virtaa voi ottaa ja energiamäärä voi olla vaatimaton. Kun sen penkin irrottaa, kannattaa vaihtaa akku suosiolla, taitaa maksaa 50-100 euroa ja mikä tahansa uusi akku on parempi kuin vanha.
Petteri Haverinen
30.04.2022 15:07
Lauri NiittynenAkkuahan voi ladata mistä vain missä hupijännite on saatavilla, ei tarvitse päästä napoihin kiinni. Laturin pienen virran kestää mikä johto tahansa.
Mutta jos akku on päässyt tyhjenemään ja olemaan tyhjänä, ei siihen paljoa kannata jatkossa luottaa. Jonkinlaisen sähkövaraston siitä saa, mutta paljoa ei kerralla virtaa voi ottaa ja energiamäärä voi olla vaatimaton. Kun sen penkin irrottaa, kannattaa vaihtaa akku suosiolla, taitaa maksaa 50-100 euroa ja mikä tahansa uusi akku on parempi kuin vanha.
Ei nyt kannata säästä ihan väärässä paikassa, vaan laittaa samalla kunnon akun. Esim; https://www.autobatterienbilliger.de/Bosch-S5-A13-AGM-Batterie-95Ah
Petri Ahonen
30.04.2022 16:07
Petterin kanssa samaa mieltä, kannattaa vaihtaa AGM akku, varsinkin jos on paneeli/paneeleita katolla. Jos ei ole, "tavallinen" akku riittää, koska AGM ei tykkää tyhjentymisestä, kun taasen tavallinen akku ei ole siitä moksiskaan.
Timo Leskinen
30.04.2022 16:34
Mites tuo lienöööö yhteensopivuuu agm ja ja normi lyijykenno akku.......
Maallikkona ei taija sopia yhteen.......
Kannnattaaa tarkastoooo
T. Timppoa
Markku Hämäläinen
30.04.2022 16:42
Geeliakku taitaa kestää parhaiten syväpurkausta näistä ns. normaaleista akuista.
Näin olen antanut itseni ymmärtää kauppiaiden puheista.
Toiseksi paras siinä lajissa olisi AGM.
https://www.akkupojat.fi/tietopankki/tuki/tietoa_akuista
Kun uusin viimeksi agm starttiakun, väitti myyjä, etten saa ladattua sitä normaali laturilla täyteen, tiedä häntä.
Edellinen kesti 8 vuotta, eikä ollut kuulemma aivan loppu, tämä uusi meni vaihtoon 4 vuoden jälkeen.
Molemmat olivat samanlaisia merkiltään ja tyyppimerkinnältään.
Kun startti sanoo kevväämmällä, kevväämmällä, on akun vaihtoaika.
muokattu: 30.4.2022 16:47
Antero Virkkala
30.04.2022 20:47
Jos hupiakkua pitää kokeilla ja akun napoihin on hankala päästä, niin pienitehoisella laturilla akkua voinee ladata tupakansytytinpistokkeesta. Eräässä nettikeskustelussa varoitettiin, että tupakansytytinpistoke voisi kuumentua, jos sen kautta kulkee suuria virtoja pitkään. Meidän Sunlight I68:ssa (vm 2020) on Schaudt EBL31 -sähkökeskus, jossa tupakansytytinpistokkeen virta kulkee 10 ampeerin sulakkeen kautta. EBL31:n ohje sanoo, että 12V lähtöjä saa kuormittaa 90 prosentilla sulakkeen nimellisvirrasta (tupakansytytinpistoketta siis 9 ampeerin virralla). Varmuuden vuoksi, jos latausvirtaa näyttää menevän, niin pistokkeen voisi jonkin ajan päästä irrottaa ja kokeilla sormella kuumeneeko liittimet.