- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Sunlight A68 vm 2024
Sunlight A68 vm 2024
Tervehdys. Osaisiko joku kertoa millainen ajoneuvo Sunlight A68 olisi 4 henkiselle perheelle, jossa lapset ovat vielä vauva/taapero iässä. Tarkoituksena olisi matkustaa autolla Pohjoismaissa Suomesta lähtien alkuunsa. Mitä hyvää ja mitä kehitettävää autossa olisi. Soveltuuko auto talvimatkailuun vai sulanmaan kaudelle paremmin? Sinänsä sisutus ja tila ratkaisu mielyttää itseä, mutta miten ajoneuvotekniikka yms?
Ennen ostamista, vuokraa ed m-auto viikoksi ja lähde reissuun, niin tiedät ennen ostamista, sopiiko tuo malli oikeasti teille??
Toki tuokin m-auto soveltuu talvimatkailuun, kun huomio, että vesin kanssa kannattaa miettiä jäätymismahdollisuutta, vaikka oli lämmitettävät vesisäilöt, niin silti saattaa poistoputki jäätyä.
Itse emme käytä pakkasaikaan raikasvesisäiliötä, vaikka ne on lämmitettävä. Irtoastioissa juomavesi, toki harmaa vesisäilöön menee vettä. Kemsan huuhtelemme pumppupullon avulla (siis sellainen mikä suihkaisee vesi/pesuaineseosta)
Mutta tuo A-mallihan on alkovimalli, missä on sänky siellä ohjaamon päällä korkealla ja takana sänky poikittain.
Meillä ei reissaa vielä pienet lapset mukana, mutta katsoisin sellaista mallia missä on vaikkapa levitettävä sänky takana (siis erillisen vuoteet, minkä saa välilevyllä isoksi yhtenäiseksi) tai sitten saarekevuode pitkittäin takana ja pöytäryhmä voi tehdä sängyn edessä.
Ei kauheasti ole porukat kehuneet tuota poikittaista sänkyä ja ohjaamon päälle pitää kiivetä tikapuita pitkin.
Pohjaratkaisu on varmasti paras mahdollinen lapsiperheelle. Takana on normaalikokoiset kerrossängyt ja ohjaamon päällä normaalin kokoinen parisänky. Siis 4 hengen sängyt ja 4 hengen ruokailuryhmä on koko ajan valmiina ilman penkin kääntöjä tai muita temppuiluja.
Sunlight ja Fiat ovat edullisemman pään vaihtoehtoja. Kyllä nuilla pärjää, monet pärjäävät, mutta ei kannata odottaa huimaa laatua miltään osin. No eihän mitkään matkailukulkineet ole oikein laadukkaita. Ei edes kalliit. Taso vastaa 60-luvun englantilaisia henkilöautoja. Työkalupakki on tarpeellinen varuste.
Käsittääkseni Sunlight on perushyvä auto ilman ylisanoilla kotrostettuja materiaaleja ja toimintoja joilla perustellaan korkeaa hintaa. Ei ole välttämättä kaarevia pintoja sisustuksessa eikä tekstiilit viimeistä huutoa mutta se ei tarkoita sitä että ne olisivat huonoja. Muutama vuosi sitten ne olivat kalleimmissa malleissa ekstraa.
Mitä itse alkovimallin autoon ja takaosan kerrossänkyihin tulee niin, jos ymmärsin oikein, niin vauvaikäisen ja konttausikäisen kanssa matkusteluun en oikein saa ajatusta. Mikä olisi nukkumajärjestys. Tenava ei voi laittaa kahdestaan alkoviin. Kerrossänkyihin ei sovi aikuinen ja lapsi vierekkäin, alkoviin kyllä.
Itsellä hieman kokemusta tyttärentyttären kanssa matkustamisesta. Paras vaihtoehto oli integroitu. Niitäkin on suht' lyhyitä. Molempiin sänkyihin sopi hyvin lapsen kanssa nukkumaan, eikä integroidun lisävuode haitannut muuta toimintaa vaikka lapsi siellä nukkuikin.
Yllättävästi toiseksi paras vaihtoehto oli 640cm pitkä, pitkittäisvuoteella varustettu retkiauto, jossa käytännössä vuode oli koko auton levyinen. Hyvin siinä sopi nukkumaan kaksi aikuista ja yksi varhaisteini.
Minullekin tuli mieleen taapero/vauvaikäisten kanssa matkustettaessa se jättisänky.
Kun muutama vuosi sitten lopetimme matkapurjehduksen, jota minulla oli takana 40 vuoden kesälomat, vuokrasimme viikoksi asuntoauton. Meillä oli kaavailemaasi Sunlightia läheisesti vastaava Caradon malli, muistaakseni A461, sellainen 7,2 metriä pitkä 6-paikkainen. Huomasimme, että asuntoautoilu on meille sopiva matkapurjehduksen jatke mutta alkoviauto ei ole. En aio toistaa kaikkea, mitä tällä foorumilla on eri korimalleista sanottu, mutta keskusteluja löytyy esim. tällä linkillä: site:karavaanarit.fi integroitu alkovi
Me hylkäsimme alkoviautot lähinnä kahdesta syystä: tuuliherkkyys ja liki mahdottomuus päästä yläpunkasta pois, jos reisiin iskee yöllä kramppi (pitkän melontareissun jälkeen). Päädyimme integroituun koriin pitkittäisillä erillisvuoteilla (Sunlight I68). Kahden aikuisvuoteen (210 ja 200cm) välissä on kapea, vähän toista metriä pitkä lastensänky, jonka alla on vetohylly. Sen ja irtopatjan avulla lastensängyn voi pidentää täyspitkäksi (mikä tietysti hankaloittaa aikuisten sänkyihin nousemista), mutta jos lapset ovat aivan taaperoita, niin 2+2 henkeä voi nukkua yhteisessä n. 2,1 m leveässä sängyssä. Meillä taas on 2 aikuista ja 1 lapsi nukkunut hissivuoteessa ohjaamon päällä ja silti jää sohva vapaaksi (iso)vanhempien istumista varten. Integroidun auton vähemmän ilmeisiä etuja muihin korimalleihin nähden ovat esim. se, että yhtä Ducaton ja rinnakkaismallien tyyppivikaa, nimittäin veden vuotamista tuulilasin alareunasta moottoritilan sähköliitäntöihin, ei esiinny, koska jos tuulilasin alareuna vuotaisi, vesi valuisi jäähdyttimen ritilälle eikä sähköliitäntöihin. Ja toistakaan (YouTuben mukaan yleistä) ongelmaa ei esiinny, nimittän sitä, että tuulilasin alareunassa oleva vekkiverhon metallikisko häiritsisi radio- tai gps-vastaanottoa. Näin siksi, että vekkiverhon alareuna pysyy jatketun kojelaudan ja ikkunan välisessä urassa ilman mitään kiskoa.
Jukka tiivisti mielestäni erinomaisesti, että Sunlight on perushyvä auto ilman [keinotekoisia hintaa korottavia ratkaisuja]. Muutamia harmeja on ollut vähän yli 3 vuoden aikana. Yksi selkeä takuuseen mennyt vika on ollut, nimittäin kuskin oven ikkunan nostomekanismista katosi sähköt. Muutama isompi ongelma on tullut lisävarusteiden huonosta asennuksesta tai siitä, että automme oli ollut reilun vuoden myyjäliikkeen esittelyautona ja sinä aikana vesitankkiin oli tankattu polttoainetta. Lisäksi on ollut muutama pikkujuttu, jotka olen mieluummin korjannut itse kuin ruvennut viemään autoa huoltoon.
Katsoin Sunlightin sivulta uusia alkoviautoja, ja ne näyttivät olevan Citroënin alustalla. Oletko selvittänyt, saako sitä nykyään automaattivaihteisena, vai eikö asialla ole sinulle merkitystä?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.