Solumuoviset lämpäsuojat sisäpuolelle

Ilkka Vänttinen 27.01.2021 11:36

Onko kokemusta jos laittaisi tuulilasiin ja etuovien ikkunoihin sisäpuolelle paksusta solumuovista kokoonleikattuna lämpösuojat. Jos ne kiinnittäisi mahd.tiiviisti lasipintaan.

Tapani Pokkinen 27.01.2021 11:49

Ei kannata keksiä pyörää uudestaan.
On turhan haasteellista kiinnitysten takia ja ongelma tulee kondenssiosta.
Laita suosiolla ulkopuoliset peitteet, itse käytän talvella kahta ulkopuolista peitettä päällekäin ja se ulompi tiivistää hyvin sisimmän.
Koelautaan joutuu laittamaan sisäpuolisen suojan.

Markku Hämäläinen 27.01.2021 11:51

Ei niitä saa niin tiivisti kiinnitettyä, etteikö, kosteus pääse sinne taakse ja tiivisty laseihin.
Kesällä toimivat, mutta talvella vain ulkopuolinen peite estää lasien huurtumisen.

Ari Kuusisto 27.01.2021 11:55

On, kokemuksesta, voin sanoa että eristää todella hyvin, käytin kahta ns. harmaata telttapatjatyylistä vastakkain jossa liima, reunan leikkasin hieman vinoon että tiivistyy paremmin, jos saa tehtyä saumat hyvin tarkkaan kosteus ei tiivisty lasiin ollenkaan, tuulilasin eristeen tein kahdesta palasta peilin kohdalla sauma, helpompi säilyttää suorana retkeilyautossa. Ovien eristeet helppo tehdä tuulilasi haastavampi, kaavan teko kannattaa.


Sisäpuolisilla eristeillä on sellainen etu että kostealla kelillä saa tehdä leirinpurkamisen sisätiloissa ei märkää ulkopeittoa pakattavana ja retkeilyautossa ei ole oikein hyvää paikkaakaan märälle peitolle.Kovissa keleissä ja pitkässä leirinnässä ulkopeitto varmasti puoltaa paikkansa. On sisäpuolinen 15 asteessa hyväksi havaittu.Kun lämpöisessä autossa pois ottaa kylmänhohkaus lasista tuntuva.
muokattu: 27.1.2021 16:44
Ilkka Vänttinen 27.01.2021 13:09

Kiitos vastauksista, ei kannata laittaa tuulilasiin mutta sivulaseihin täytyy ehkä kokeilla.

Pasi Peippo 27.01.2021 14:23

Tuota huhtalon peittoa uskaltaisin suositella talvikäyttöön. Kesällä turhan tuhti. Peittää ovet ja konepellin jos normiohjaamo autossa. Muutaman talven kokemus ja ei oo kosteutta näkyny.

http://www.mhuhtalo.fi/

Ari Kuusisto 27.01.2021 19:34

Tässä kuva oven sivueristeestä joka siis menee myötäillen oven tiivisteitä ja alaosan muoviverhousta tiiviisti.
Materiaali 2 x 7mm liimalla , varmaan voi myös liimata sprayliimalla, esim. Biltemasta.

Liitetiedostot

dsc_1182.jpg
Ilkka Vänttinen 27.01.2021 20:26

Ari, hyvältä näyttää taidanpa minäkin tehdä näin.

Ari Kuusisto 27.01.2021 20:58

Tekee kaavan tiivistealueen pintaa pitkin ja hieman isommaksi leikkaa solumuovin ja ulomman voi muotoilla tarkemmin vasta kun on liimannut yhteen, ulommasta levyreunasta tein vähän vinon , puristaa eristettä sopivasti lasia vasten.
Kun tekee yhden sisäpuolen voi sillä jo mallata tuliko sopiva.
Helpompi tietysti jos yhdellä kokeilee ja tekee symmetriset,.
Tuulilasin eristeen keskiliitoksen tein limittäisenä eli liitos hammastaa eikä saumat ole kohdakkain.

Riina Naskal 28.01.2021 04:59

Varmasti estää ikkunoiden kautta lämmön karkaamista mutta mitä tuon oven sisällä on , onko se eristetty ?

Toivo Koistinen 28.01.2021 06:47

Hyvejä konsteja, ei tarvi ulos mennä virittään niinkun meilä se akkunapeitto. Miten nuo kulkee mukana, jos sivu, ja tuulilasiin tekee.
Sivuovethan ei ole eristetty, koska siellä on se lukko, ja lasi mekaniikkaa.
Tp


Märällä kelillä en laita ulkopuolista, koska kuivaaminen on huono peltikuoresa. Mutta kovalla pakaksella on hyvä, ei jäädy lasit.
muokattu: 28.1.2021 06:50
Esa Ojala 28.01.2021 07:20
Riina Naskal

Varmasti estää ikkunoiden kautta lämmön karkaamista mutta mitä tuon oven sisällä on , onko se eristetty ?

Ducaton ovissa ei ole eristystä ja tuulisella säällä huomaa, kuinka oven aukaisurivan ympäriltä tulee raikasta ilmaa estotta.

Tapani Pokkinen 28.01.2021 07:59

Jos haluaa kohtuutasalämpöisen matkailuauton niin siihen on kaksi vaihtoehtoa. Täysintergroitu tai alkovi jossa asuinosa on eristetty ohjaamosta, seinin ja väliovin.
Muut näkisin lähinnä tekeleiksi.
Toki hirmuisella lämmitysteholla saa vaikka teltan pysymään lämpimänä, niin miksei sitten peltikuorisenkin.

Toivo Koistinen 28.01.2021 09:10

Ei ihan Peltikuori on lämmin jopa kuuma, ja 3kw lämmitin, jolla tuskin perinteiset pysyy sulana -30 raatin keleillä.
Ei edes ikkunoiden verhoa tarvi muhun kun etteivät huurru
Meillä on se, että peräosa on kokonaan eristetty, kun akkunoita ei ole, vaan suorat seinät, ja puhun yli 9 vuuen kokemuksella, mutta tämä ei ole bulkkimalli, vaan Suomalainen.
Tosin iso sivuovi, kun en ole kehannu laittaa levyä hellikaapin, ja yläkaapin väliin pienentämään aukkoa. Mutta lämpöpuhallus keulaan lämmittää pian
Hyvä on tämä.
Tp

Ari Kuusisto 28.01.2021 09:19

Kun on Diesel lämmitys ei kulutus kovin paljon hetkauta. Tuossa oven alaosassa on sama "telttapatja niin laajasti lasin takana kun lasin laskumekaniikalta pystyy olemaan, oven alareunassa muovi verhoilun takana myös sama foami. Monessa puoli integroidussa ei taida olla mitään.

Tapani Pokkinen 28.01.2021 09:38

Hyvä on, lumikin on mustaa.

Veli-Pekka Merikallio 28.01.2021 10:38

Ihmisillä saattaa olla samasta asiasta erilaisia kokemuksia, voisiko olla mahdollista? Harvat asiat ovat harvoin vain musta-valkoisia. Itsellänikin leirintämatkailijana kokemuksia asiasta, vaan niin vähäpätöisiä, jotta olkoon.

Ari Kuusisto 28.01.2021 11:42

Pokkinen se näkee mustaa lunta, otapa ☀ aurinkolasit pois, ei se maailma niin mustaa ole kun ehkä savusaunan ja pönton ympärillä.
Integroitu on eristykseltään paras, eihän sitä kukaan tekniikasta ymmärtävä kiistä, mun ratti ei vaan ikinä tule olemaan muualla kun peltikuorissa. Ja ketjussa alussa kysyttiin onko kokemuksia po. eristeestä.

Markku Hämäläinen 28.01.2021 13:39
Esa Ojala

Ducaton ovissa ei ole eristystä ja tuulisella säällä huomaa, kuinka oven aukaisurivan ympäriltä tulee raikasta ilmaa estotta.

Kannattaa teipata ne tuuletusraot ovien takareunasta umpeen.
Ainakin Ducato II versiossa.

Tapani Pokkinen 28.01.2021 14:17

Edellisessä matkamökissä, Iveco 2003 joka oli ns talviauto, kaksoispohjin,aldella, lämmönvaihtimin, alkovi jossa väliseinä lämpöovin asuinosaan, teippasin myös ne ovien ilmaraot. Oma työnsä oli eristää liki koko ohjaamo uusiksi, niin lämmön kuin äänenkin kannalta. Siitä avasin ovien muoviset sisäpanelit ja liimasin kaksinkertaiset telttapatjat suoraan muoviin kiinni. Ikkunaosissa pidimme kovilla pakkasilla kaksia ulkopeitteitä. Ohjaamossa ei ollut kuin yksi patteri ja toinen tuli lämmönvaihtimesta jonka ostaessani asennutin.
Noin -15 asteeseen riitti lämpö ohjaamossa ja poikamme istuivat siellä usein tinkelitankelipelejä naputellen.
Sitä kylmemmällä ja yleensäkin talvisin suljimme ohjaamon yöksi, lämpöisin liukuovin.
Nyt täysintikka, mutta montaa paikkaa tässäkin on saanut entrata mieluisakseen.
Ei matkamökissä taida lämpötila sinänsä olla niin ongelma vaan tasalämpöisyys, eli mieluisa vedottomuus.

Tapani Pokkinen 28.01.2021 14:25

Tästä nykyisestä huumori B-klass intikastakin löytyi mielenkiintoisia ratkaisuja lämmönKIN suhteen?
Ohjaamossa esim pyöräkotelot eristämäti, samoin kuljettajan oven porrasnousussa pelkkä ohut muovi, pelkääjänpuoleinen sivu jossa eristämättömän pullokotelon välissä pelkkä ohut muovi...
Noh nämähän ovatkin harrasteautoja, siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla, rakennusaihio ja matkamökki-unelma.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.