Sisätilojen nokeentuminen

Kari Kunnaala 05.06.2017 17:43

Onko teille tuttu asia, että matkailuauton sisätilat nokeentuvat?
Hankin keväällä Adria Compact SL -10. Ihmettelin silloin, että kaikki sisäpinnat olivat nokiset ja varsinkin luukkujen reunoista, joissa otaksun olevan enemmän ilmavirtausta.
Pyyhin kaikki pinnat puhtaaksi.
Nyt parin kuukauden käytön jälkeen (n. 4000km) näyttää sitä nokea taas olevan. Erityisesti se näkyy kylppärin valkoisilla muovipinnoilla, kuten wc-kulhossa.
Autossa ei ajaessa tunnu pakokaasun käryä, mutta silti mietityttää tuo pakoputken pää, joka puhaltaa suoraan auton alle. Edellisessä autossani olin tehnyt jatkon putkelle, jotta se puhalsi kunnolla sivulle. Se oli 244-mallin ducato. Siinä ei ollut nokiongelmaa.

Timo Haapanen 05.06.2017 17:58

Onko moottori 'lastutettu' ?

@timppa

Kari Kunnaala 05.06.2017 18:00

Ei ole. Edellinen oli.

Matti Janhonen 05.06.2017 20:47

Ajon aikainen pyörrevirtaus voi tehdä tuon jos pakoputken mitoitus tai sijainti on väärä.

Kari Kunnaala 05.06.2017 21:04

Näin ajattelen myös. Kyselin, että onko vastaava asia muille tuttu. Onko tässä kyseessä tyyppivika vakiomallisella pakoputken päällä? Jos on kokemuksia, niin miten olette ratkaissut ongelman, enkä nyt hae vastauksia, että vaihda merkkiä?

Markku Hämäläinen 05.06.2017 21:30

Kyllä meillä pakoputki tulee auton sivun ulkopuolelle.

Matti Janhonen 05.06.2017 21:33

Nuo pyörteet ja eritoten alustapyörteet on joskus vaikeita todeta jopa tuulitunnelissa.
Omassa autossani jossa vessa on takanurkassa on noita samoja ongelmia jos vessan kattoluukku on vähänkin auki ajon aikana.
Jopa sillä on vaikutusta onko pyörät telineessä suojapussissa vai ei.

Tuolla pyörteilyn mukana tulevalla hienojakoisella hiukkaspölyllä on vielä taipumus kinnittyä pintoihin tiukkaan.

Kari Kunnaala 05.06.2017 21:49
Markku Hämäläinen

Kyllä meillä pakoputki tulee auton sivun ulkopuolelle.

Tällaisen ratkaisun tein edellisessä autossa. Siinä ei tullut noki sisälle, mutta takapyörä oli aina mustana. Se korjaantui, kun otin rälläkällä alkuperäisen pään pois ja sovitin uuden pitemmän. Pysyi sitten vanne noettomana.
Pitänee varmaan kehitellä jotain vastaavaa nytkin.

Raimo Hytönen 05.06.2017 22:52

Heureka! Olet näköjään jo keksinyt oikean ratkaisun. Pakoputken jatkolla voit suunnata pakokaasujen poiston alustan sivulle, kuten monessa autossa on jo vakiona tehtykin. Jos poisto tapahtuu alle, valmistaja ei ole huomioinut mahdollisia haittavaikutuksia. Yleensä pakokaasujen poisto tapahtuu kaikissa ajoneuvomalleissa korin ulkopuolelle (ylös, taakse tai sivulle).

Kari Kunnaala 06.06.2017 06:41

Muistelen, että meillä oli ennenvanhaan kotona massikassa pakoputki suoraan ylöspäin. Jospa kuitenkin kokeilisin näin aluksi sivulle päin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.