Sisäkorkeus

Jukka Mäki 19.11.2018 19:22

Mitä mielestänne tämä Trafin uusi sääntö takoittaa?:
"1.7.2018 tai sen jälkeen käyttöönotetun autoverovapaan matkailuauton edellytykset:"
MItä tuo lause itseasiassa tarkoittaa?...kaksi vaihtoehtoa:

Ensimmäinen käyttöönottopäivä missä tahansa
Rekisteröinti Suomeen

Matti Janhonen 19.11.2018 20:05

Tässä Trafin tietoa asiasta.
Näitä aikarajoja rekisteröinnin suhteen on nykyään kaksi koska lainsäädäntö ei voi olla taannehtivaa.

Myös ajoneuvon oman massan vaatimus on 1.7.2018 jälkeen rekisteröidyissä muuttunut.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto

Jukka Mäki 19.11.2018 20:48

Juu, mutta miten tuo pitää tulkita? Eli jos tuon vm. 2017, ulkomaille rekisteröidyn auton, niin kumpi pykälä on käytössä?

Ville Säynäjäkangas 19.11.2018 20:57

Rekisteriotteessa lukee auton ensirekisteröintipäivä. Sen mukaan menee vaatimukset, oli auto sitten ensirekisteröity missä päin maailmaa hyvänsä.

Toivo Koistinen 19.11.2018 20:58

Se tarkoittaa, että ennen tuota päivämäärää 1, 07, 2018 auton sisäkorkeus piti olla tuolla määrätyllä alueella
0,4 m leveä, ja - 1,32 m pitkällä alalla, 1,95 m, mutta nyt 1,85 m. Sisäkorkeus määräys helpottaa rakentamista, eikä enää tarvi tehdä sitä isoa kattoikkunaa, kuten meillä on, eli kattoa ei tarvi rikkoa, ikä oli jo auton rakenne jäykkydenkin takia järjetön homma oli se.
Tp

Ville Säynäjäkangas 19.11.2018 21:02

Paitsi jos tuot pakettiauton ja sen sitten muutoskatsastaa matkailuautoksi, niin silloin muutoskatsastuspäivä on se verottomuuden alkamispäivä, jolloin uudemmat pykälätkin ovat voimassa.

Seppo Suomi 20.11.2018 07:58

Mistä Toivo olet nuo mitat saanut ??

Jukka Mäki 20.11.2018 09:01

Onhan tämä edelleenkin melkoista pelleilyä..kyllä nyt sarjavalmisteinen matkailuauto pitäisi saada rekisteriin ilman ongelmia. Ja minkä ihmeen vastaavan muun auton perusteella vero määrätään, kun sellaisia ei kukaan tietenkään tuo. Autoa, jota olen miettinyt on erillisvuoteinen puoli-integroitu, jossa makuuosastoon mennessä on nosto kaksoispohjalle...mutta ilmeisesti tuo 40%:n sääntö täyttyisi nipin-napin.

Toivo Koistinen 20.11.2018 09:07

Seppo. Tässä lainaus trafin sivulta.
1.7.2018 tai sen jälkeen käyttöönotetun autoverovapaan matkailuauton edellytykset:
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos omamassa on vähintään 2500 kiloa ja
auton majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,3 metriä auton pituussuunnassa mitattuna
ja ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen kuuluu lisäksi tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin (Autoverolaki 21§).
Tp

Matti Janhonen 20.11.2018 10:46

Ville selvitti jo asian.

Perussääntö on se, että esim. tuontiauton kohdalla noudatetaan sitä lakia joka oli Suomessa voimassa silloin kun auton on ensirekisteröity jossain maassa.

Muutoin syntyisi jumalattomuus EU:n kanssa, koska uusi laki olisi syrjivä, ja toisaalta se aiheuttaisi taannehtivan lain tulkinnan, eli lakia noudatettaisiin myös ajalta jolloin lakia ei ollut ja se ei ole mahdollista.

Toivo Koistinen 20.11.2018 10:48

Nämä sääntöpelleilyt johtuvat siittä, että matkailuauto on kyettävä erottamaan kenkilöautosta sen takia, että matkailuauto on vielä autoverovapaa toistaiseksi
Tp

Seppo Suomi 20.11.2018 13:22

Tuo on kyllä selvää mutta;
"Se tarkoittaa, että ennen tuota päivämäärää 1, 07, 2018 auton sisäkorkeus piti olla tuolla määrätyllä alueella
0,4 m leveä, ja - 1,32 m pitkällä alalla, 1,95 m"
Mistä nämä mitat on kotoisin ?


Taisi asia selvitä. Olivat kai Toivon oma tulkinta "Lainlaatijan kynästä" Tuossa alempana Jukan kirjoituksessa oikeat mitat.
muokattu: 22.11.2018 10:42
Matti Janhonen 20.11.2018 13:41

Lainlaatijan kynästä.

Jukka Mäki 20.11.2018 13:52

"omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja
auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998) ja ajoneuvossa on ajoneuvolain 22 §:ssä säädetyt varusteet"

Nuo on ne vanhat säännöt..

Toivo Koistinen 20.11.2018 13:59

Lainlaatijan kynästä, kuten Matti jo totesi, eli se korkeus oli tosiaan 1,95 m tuolta alueelta, mikä aiheutti peltikuoriin oman tyhjänpäiväisen työn, eli katto auki, ja siihen korotus, kuten meilläkin vajaa 5 cm.
No on se hyöty, että saatiin iso kattoakkuna, mutta tiivistys, ja hinta työlle turhaa.
Se laki oli noile vanhoile fiatin pakuile, että estettin ne niinsanotut muka matkailuautot, eli retkiautot, jossa vanha heteka, pikkunen kaasuhella, ja jääkaappi
Nyt on pakettiautot jo itsesään niin korkeita, että lain laatijakin on tuon turhuuden poistanut. laskemalla huonekorkeutta
Kansa osaa kaikki konstit kiertää sääntöjä, ja lainlaatija koittaa keksiä milllä ne aukot tukitaan.
Jos matka-autot olisivat henkilöautoveron piirissä olleet aina, saisi jokainen tehä millaisen haluaa.
Ehkä jopa autojen krumeluuri hinnoittelukaan ei olisi noin järjetöntä.
Tp

Matti Janhonen 20.11.2018 14:16

Kuluvan vuoden lokakuun loppuun mennessä matkailuautoja on rekisteröity yhteensä 1469 kpl.
Rekisteröidyistä pakuista matkailuautoiksi muutettuja oli tuosta luvusta 265 kpl eli käytännössä joka viides rekisteröity ja kasvu edellisen vuoden vastaavaan on merkittävä.

Tätä kehitystä suitsitaan mittoja ja painoja rukkaamalla.

Timo Haapanen 20.11.2018 21:20
Toivo Koistinen

Lainlaatijan kynästä, kuten Matti jo totesi, eli se korkeus oli tosiaan 1,95 m tuolta alueelta, mikä aiheutti peltikuoriin oman tyhjänpäiväisen työn, eli katto auki, ja siihen korotus, kuten meilläkin vajaa 5 cm.
No on se hyöty, että saatiin iso kattoakkuna, mutta tiivistys, ja hinta työlle turhaa.
Se laki oli noile vanhoile fiatin pakuile, että estettin ne niinsanotut muka matkailuautot, eli retkiautot, jossa vanha heteka, pikkunen kaasuhella, ja jääkaappi
Nyt on pakettiautot jo itsesään niin korkeita, että lain laatijakin on tuon turhuuden poistanut. laskemalla huonekorkeutta
Kansa osaa kaikki konstit kiertää sääntöjä, ja lainlaatija koittaa keksiä milllä ne aukot tukitaan.
Jos matka-autot olisivat henkilöautoveron piirissä olleet aina, saisi jokainen tehä millaisen haluaa.
Ehkä jopa autojen krumeluuri hinnoittelukaan ei olisi noin järjetöntä.
Tp

Eikös Toivo sisäkorkeusvaatimus ole ollut 190cm eikä 195 kuten kirjoitit?

@timppa

Toivo Koistinen 21.11.2018 06:11

Niin oliki, olet oikeassa Timo. Minä muistin väärin, eli sen 5 senttiä se laski, että meiläkään ei olisi tarvinnu kattoa aukoa.
Hyvä huomio. Minusta kuitenkin tuokin auttaa helpommin sisustamaan noita peltikuoria, ja kuitenki täytyy jotain erotusta, kun nuo on verovapaita vielä
Tp

Matti Mikkonen 21.11.2018 10:56

Sisäkorkeuteen tuli tolkkua, mutta miten sen asuntokorin kanssa kävi. Trafin ohjeissa taitaa olla vielä jyrkkä ei.

Markku Hämäläinen 21.11.2018 13:07

Kun omapainoraja nousee 2500 kiloon niin miten se vaikuttaa päästöjen vähennysravotteisiin?
Taitaa olla enempi tavoitteena verotulojen nosto kuin päästöjen pienennys.

Matti Janhonen 21.11.2018 15:37

Käytännössä ei mitenkään, kun nuo moottoritehot on samaa luokkaa.
Ilmeisesti myös matkailuajoneuvojen tuojat asialla kun luulevat, että uusia peltikoppasia voi myydä enemmän kun vaikeuttaa (oma massa) pakujen muuttamista matkailuautoiksi.

Toivo Koistinen 21.11.2018 17:12

Koitin katella pakujen omapainoja, mutta en löytäny, onko paljon alle 2500 kg nuo sen korkuiset, jotka käyvät vain rakenteluun.
Mutta eikö se omapaino ole sillon se, mikä se on valmiiksi rakennettuna, ja kun se katsastetaan M 1 autoksi
Tp

Seppo Suomi 22.11.2018 10:53

Todennäköisesti jos nyt alkaa itse rakentamaan vanhaan pakuun niin voi soveltaa ennen 1.7.2018 käyttöönotetun autoverovapaan matkailuauton ohjeita tai sitten uudet määräykset voi ottaa käyttöön. Mutta jommat kummat ei yhdistellen.
Varmista Trafista jos alottat projektin.

Matti Mikkonen 23.11.2018 20:18

Toinen ajankohtainen liikenneuudistus on nopeusrajoitetut kevytautot mopokortin omistaville. Sen perusteluissa sanotaan, että se voisi olla osaratkaisu myös vanhusten liikkumistarpeeseen, sillä heitä ei useinkaan haittaa hidas eteneminen.
Innostuin jo tuosta, että jos kohta kun tohtori ottaa kortin pois, muuttaisi Matkaajan kevytautoksi ja turuuttelisi sillä 45 km/h kohti auringonlaskua. Mutta se on luja erhetys. Auton pitää olla melko uusi ja alle 1500 kg. Pikkuauton kohdalla ei olisi hullumpi ajatus, että varsinaisen ajokortin poisottamisen jälkeen saisi omallaan ajella vielä hitaan ajoneuvon kilpi takapuolessa pikku ajot.

Matti Asikainen 24.11.2018 10:27

Vaatimattoman retkiauton saa aikaan esim. Ducaton kuorma-autosta (3550 kg) varustaen sen niin, että matkailuauton määritelmä ei täyty, mutta kuorma-auton ehdot kyllä. Ainoa vero on silloin diesel-vero: 0.216 €/pv eli 78.84 €/vuosi. Tietenkin se vaatii sitten vähintään C1-kortin, joka on kohtuuhintainen kertakustannus ja haittapuolena on 80 km/h sallittu nopeus, mutta mihinkäs sitä lomalla on kiire.

Toivo Koistinen 24.11.2018 11:14

Kuorma-auton kuormatilan käyttöhän on vapaata, kunhan kuorman kinnitys on oikea.
Eikös linja-autonkin kuuttaminen ole sama juttu, eli dieselvero, ja ABC kortti, mikäli onnikka on alle 12 metriä, jos ulkomaille aikoo.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.