Sileä pelti
HAKKARAINEN TAPANI
20.09.2006 21:31
Mitä eroa mahtaa olla kuulavasaroidulla pellillä ja sileällä pellillä noin niinkuin käytännössä? Siis ulkonäön lisäksi. Onko sileä helpompi pitää puhtaana?
TERVO JARI
20.09.2006 21:36
mutta vahaamisen suhteen "tämänpäivän" vahoille on ykshailee onko silee vai ei, yhtä helppoo on vahaus.
Yks näkö kanta, monien joukossa.
Jari
Ps. Yhtähelppo pitää puhtaana kumpainenkin, kiitos siitäkin nykyvahoille ja pesuaineille.
AHONEN KAI
21.09.2006 03:00
NOUSIAINEN MARTTI
21.09.2006 09:59
Varsinaiset kolhut näkyvät varmaan kummassakin yhtälailla. Mutta sileäpeltinen pinta on lämmönvaihteluista johtuen, tietystä kulmasta katsottuna jopa ihan potkitun näköinen.
Kalusteitten kiinnitys kohdat näkee "läpi". Että, kaikel viisii.
Messuilla tuossa nopeasti vilkaistuna sileä lasikuitukoppa näytti melkoisen karhealta. Mitenkä lienee hoidon kanssa?
SILJAMÄKI ANTTI J
21.09.2006 17:39
Hyviä näkökulmia on jo tullutkin esille. Totean vain omasta kokemuksesta molemmista, että kuulavasaroitu "antaa anteeksi" paljon enemmän kuin sileä pelti, joka on hieno ja hyvän näköinen ollessaan puhdas ja hyvässä vahassa.
RYTKÖNEN MARTTI
21.09.2006 18:40
Monissa halvemman hintaluokan autoissa on ohut ehkä 0.6 mm
alumiinipelti,joka helposti heijastaa ns painumia.
Garhtagossa on liimattu jäykkään eristelevyyn 1 mm alum.pelti
kahtapuolen,eikä heijasta painumia,jos ei ole niitä aiheutettu.
NOUSIAINEN MARTTI
21.09.2006 20:41
Riippuu vai siitä mitä olet ostamassa. Löydät hyvän merkin ja itselle sopivan mallin ja kysyt: Haluan tällaisen, mutta kuulavasaroituna. Luuletko että myyjä alkaa heti kirjoittaa orderia?
No ei , mutta valinnan merkin ja mallinkin suhteen voi tehdä tietysti silläkin perustella, mitä saa kuulavasroituna.
SAARNIO MAURI
21.09.2006 23:16
Yksi näkökanta tämäkin, ottaisitko jos saisi valita henkilöautoosi kuulavasaroidut pellit?
LEINONEN V JUKKA
22.09.2006 08:44
Muutaman vuoden päästä kyllä näkyy kummalla parempi jälleenmyyntiarvo, uskoisin että sileä naarmuinen pelti jää toiseksi.
NOUSIAINEN MARTTI
22.09.2006 09:00
Ei se jälleenmyynti arvo johdu pellistä, tai sitten ostaja valitsee aivan väärin perustein. Kyllä kaikki pinnat on hoidettava jotta jälleenmyynti arvo säilyisi. Vaikka ei sekään kyllä takaa mitään. Ennen auton hinnasta putosi 10 tmk vuodessa. Nyt ainakin matkailuautosta tippuu 10 TUHATTA € vuodessa. Uudesta lähdettäessä.
Oikeasti kuitenkin pelillä ei ole merkitystä mihinkään. Kaikilla merkeillä on tapana vaihdella materiaaleja, mallivuodesta riippuen, jos muuta vaihdettavaa ei keksitä. Arvon ratkaisee merkki, auton ja moottorin. Vuosimalli ratkaisee ja kilometrit. Eläimet ja tupakointi sisällä sekä tietysti muu siisteys.
Yleensäkkään uutta, UUTTA kalustoa ostettaessa harvemmin ajatellaan niin pitkälle että ennen ostamista ollaan jo myymässä.
MIKKONEN MATTI
22.09.2006 10:16
Kolhun korjaaminen olisi yksi tärkeä seikka. Mutta sileää, kuulavasaroitua, röpelöistä tai vaakapoimutettua alumiinilevyä ei taida kunnolla pystyä paikkaamaan. Siksi minua hirvittävätkin mainoskuvat, joissa vaunun kylkeä vasten on laitettu suksia ja pulkkia sun muita harrastevälinettä nojalleen. Ei semmoista voi oikeasti tehdä.
Lasikuitua voi korjata ja kitata kuten veneitäkin. En tiedä sitten näistä esim. Rapidon sileäpintaisista polymeerilevyistä.
Itseä kiinnostaisi tietää miten se kuulavasaroidun pellin korjausmenetelmä toimii, jossa kuvio "kopioidaan" vauriokohtaan. Laitetaanko siinä oikeasta kohdasta leikattu pellinpala kuopan päälle ja väliin ruiskutetaan löysää kittiä.
Vai painetaanko kuvio silkkipaperilla tai muovikalvolla peitetyn kittauksen pintaan kuviokohdistetulla pellillä.
BÄRS RAINER
22.09.2006 13:10
Ei kai se vasarakuvion sopimattomuus niinkään näy, vaan itse sauma. Itse ajattelin korjata vaununi kyljestä kuulavasaroidun kohdan liimaamalla sopivan palan oikean väristä alumiinipeltiä siihen. Esim. Locktite 3951 (muistaakseni) on metalli-metalli liimaukseen takoitettu. sauma jäisi silloin matalaksi, eikä ehkä tarvitse laittaa listaa näkösuojaksi..
HAAPANEN TIMO S
22.09.2006 17:30
Korjausvinkki.Pelti- ja muovipintoja on mahdollista korjata myös niin ettei yritäkkään tehdä mahdollisimman näkymätöntä paikkaa.Pieniin reikiin voi liimata päälle esim.heijastimen tai jonkinlaisen ritilän.Kuulavasaroituun voi muotoilla vaikka viistopäisen suorakaiteen täysin erivärisestä pellistä,reuna taitetaan muutaman millin matkalta ja liimataan kiinni.
HAKKARAINEN TAPANI
30.09.2006 18:47
Kiitos kaikille mielenkiintoisista kommenteista. Päätös on tehty ja ensi keväänä rullataan menemään kyljet kuulavasaroituna. Männessä näkkee!