Saumojen teippaus
Jari Luolamaa
25.04.2017 14:46
Tervehdys te kokeneemmat karavaanarit. Ostin pari viikkoa sitten matkailuauton, Dethlefssin integroitu vuosimallia -98. Auto on iäkäs, mutta hyvässä kunnossa ja kosteusmittauksessa ei löytynyt mitään, jota jopa ihmeteltiin tuon ikäisessä autossa. Jossain vaiheessahan joku sauma tai ruuvikanta alkaa vuotaa, tänä vuonna, kymmenen vuoden päästä tai vielä myöhemmin.
Jostain vanhoista jutuista luin saumojen teippauksesta. Onko tuoreempia kokemuksia teippien kestävyydestä? Miten teipit ovat kestäneet ja mitä teippiä kannattaisi laittaa? Periaatteessa voisi teipata kaikki saumat katolta, luukkujen reunat ja samalla myös ikkunoiden reunat jne. Kirkas teippi ei näytä edes pahalta ja itselle tärkeämpää olisi huolettomuus. Teippauksen voisi antaa vaikka jollekin mainosteippauksia tekevälle. Ammattilainen tekee homman varmaan aika nopeasti ja jälki on parempaa. Teippaus toimisi varmistuksena ja teippien kunto olisi helppo tarkistaa.
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
Matti Janhonen
01.05.2017 15:56
Teippasin oman Hymerin kattosaumat vuonna 2009 ja hyvin on teipit pysyneet.
Saumat ei olleet siihen mennessä vuotaneet, mutta varmuuden vuoksi.
Teipit estää paitsi vuodot myös kaiken maailman siitepölyn ja muun vastaavan liejumaisen lian pääsyn kattosaumoihin ja kuivaan sauman ei myöskään pakkaseroosiota voi tulla.
Puhdistin saumat ensin pesemällä katon ja kuivumisen jälkeen saumakohdat kevyesti pyyhkimällä asetonirätillä mutta myös Sinol käy puhdistukseen yhtä hyvin.
Teippinä käytin 5 cm leveää auton helmojen kirkasta kiveniskemäteippiä. Kun tämä teippilaatu kestää auton alahelmassa kuraa, kiveniskemiä ja auton konepesua niin kestää se auton katossakin staattista rasitusta.
Rullateipissä on erillinen liimapinnan suojakalvo mikä tekee siitä helpon käsitellä.
Työkaluina ei tarvita kun sakset. Jos haluaa teipit ihan millilleen suoraan, niin linjaria apuna käyttäen voi vetää lyijykynällä saumojen viereen asennusviivat
Homman on niin helppo, että sen voi tehdä ihan itse kun on vaan hyvät tikkaat.
Mm. tällainen teippitalo kun Taperoll myy teippiä. http://www.taperoll.fi/
Timo Haapanen
01.05.2017 19:38
Itse laittaisin liimamassaa, täysin siistin lopputuloksen saa silläkin ja on varmempi kuin teippi.
@timppa
Matti Janhonen
01.05.2017 20:02
Töhräämistähän se on massan käyttö tarran rinnalla.
Matti Janhonen
01.05.2017 20:02
Töhräämistähän se on massan käyttö tarran rinnalla.
Toivo Koistinen
01.05.2017 20:54
En tunne noita teippejä. Massaa olen käyttänyt, ja siistinkin saa, kun on huolellinen.
Varsinkin, jos epäilee ruuvien vuotavan.
Ottaa ruuvit irti, ja pursottaa massaa reikiin, ja takaisin ruuvit, ellei sitten noinkin vanhassa käytä listojakin irti, ja laita nykyaikaista massaa tilalle, kun entistä poistaa. Se on paras konsti
Mutta tuon ruuvikonstin jälkeen jos listojen laidoille laittaa massaa, kun entistä poistaa, jos on näkyvissä, niin kyllä siittäkin hyvän saa.
Nykyiset massa puristimet ovat hyviä, ja niillä saa hyvän siistin tuloksen, jopa minä.
Toivopoika
Timo Haapanen
02.05.2017 10:39
Saa siistin. Parin mm:n palko jokaisen listan viereen.
Tämän aioin tehdä kesällä omalle autollenikin. Kuten kuvasta näkyy kattoa kiertää joka puolelta lista, vain kulmissa on pienet aukot veden poistumiseen. Vesihän siellä seisoo, vaikka rakenne on puuton ja vettymätön en halua veden pääsevän rakentaisiin vaan varmistan asian.
Siis auto jonka katolla on kolme kennoa.
@timppa
Asiasta toiseen, kuvassa näkyy kuinka Triax antaa varjon takimmaisen panelin kulmaan peittäen yhden kennon. Paneli on pois pelistä tälläkin varjolla. Jos panelit olisivat kytketty sarjaan ei koko kolmen panelin sydeemi antaisi mitään. Kuvan tilanteessa on vielä kaksi panelia täydessä työssä.
Triax pitäisi aina katselun jälkeen jättää toiseen asentoon ettei varjoa syntyisi.
muokattu: 2.5.2017 10:49
Toivo Koistinen
02.05.2017 14:35
Ei se siisteys ongelma, koska maalarin teipillä voi reunan laittaa, kuten maalatessa, ja kotonakin noissa saumailuissa.
Tuumailin sitä listojen poistamista, jota vanhassa pidän parhaana konstina. Ottaisin listat pois, siivoaisin vanhan massan pois, laittaisin leveää malarin teippiä siihen kattoon, ja kylkin sen tulevan listan reunapaikkaan suojalsi.
Sitten massaa siihen listojen alle kunolla, listat paikalleen, ulos pursuvaa massaa pois sievästivaikka puulastalla, , ja teipit pois lopuksi, niin se on siinä.
Toivopoika
Matti Janhonen
02.05.2017 16:14
Kun kiveniskemäteippi pysyy henkilöauton alahelmassa hiekka ja kurakylvyssä, kestää auton konepesun ja muutkin pesut, niin turha on epäillä etteikö pysy katossa jossa teippiin ei käytännössä kohdistu mitään rasitusta.
Omassa autossa teipit ollut käytössä jo vuodesta 2009 ja siellä on ja pysyy.
Jos teippi tarvitsee irrottaa niin hieman mattopuukon terällä irrottaa kulmasta ja alkaa vetämään teippiä irti samalla hieman lämpöpuhaltimella teippiä lämmittäen, niin mitään jälkiä ei jää.
Jari Luolamaa
04.05.2017 09:54
Kiitos kaikille avusta! Hyvin on Matin teipit pysyneet. Pitää harkita, mutta luulen kallistuvani teippauksen puoleen. Paras tulos tulisi varmaan yhdistämällä eli uudet massat ja sitten teippi päälle.
Jari
Tommi Meriläinen
05.05.2017 09:58
Minä tein tuplavarmistuksen. Ensi listojen reunat Sika 221 massalla ja tämän jälkeen teippi päälle https://www.vapaa-aika.com/3M-voimakasteippi-50mm-x-25-m Teippi on ollut nyt noin vuoden ja pysyy kunhan saumojen määrän minimoi. Teippiä ei saanut listojen yli täysin tiiviisti, vaan kupruja jäi väistämättä katon taitoskohtiin. Kirkkaan teipin läpi kuprujen kohdalla näkyy hieman kosteutta.
Tommi Meriläinen
05.05.2017 10:08
Kuva liitteenä. Ei ihan kaunein ratkaisu, mutta eipä ole tarkoitus autoa myydä.
Timo Haapanen
29.05.2017 15:40
No, niin kittaus suoritettu kuten tuolla ylempänä 2.5 lupasin. Töhryä ei ole ja vesi ei mene ainakaan seuraavan kymmenen vuoden aikana katon ja listan väliin. Kuvassa ylempänä 2.5 näkyy auton kattoa kiertävät listat. Vedelle ei ole muuta poistumistietä kuin pienet välit listojen päissä.
Ylempi kuva on kauempaa ja alempi läheltä.
@timppa
Martti Valtonen
29.05.2017 17:13
Ihan siisti tuo Timpan menetelmä on, Itseäni jäisi vielä arveluttamaan koristenauhan peittämä ruuviura. Usein nuo ruuvit ovat ruostuvia ja löystyviä ja kiinnittäessä "korkattuja."
Olisko tuohon kätevää eliminointikeinoa..? Paitsi tuo Toivon ehdottama joka ruuvin uudelleen tiivistys.
Tai sitten se teippi...
Toivo Koistinen
29.05.2017 17:32
Jos on epälyä ruuvien ruostumisesta, niin ottaisin ne aikanaan irti, ja tivistemassan kanssa, tai jonkin kakskomponentti aineen kanssa ruostumattomat teräsruuvit tilalle.
Pikkupirullinen juttu, jos ne ruostuvat, että katkeavat irrottaissa. Sillon listankin joutuu irrottamaan, ja uudelleen tiivistämään koko homman, mutta sillon kyllä hyvä tulee.
Toivopoika
Martti Valtonen
29.05.2017 19:28
Tuossakin luottaisin butyylikittiin niin saa joskus tarvittaessa aukikin. Pitäisi vaan tiedostaa tuleva ongelma ajoissa niinkuin tarkoititkin,