Sammuttimesta!
Pekka Värrälä
10.02.2017 14:48
Minkälaisia käytäntöjä on syntynyt, kun katsastaja ei enaan tarkista sammuttimen päiväystä?
Mielestäni kunnossa oleva sammutin on autossa tärkeä ja toivotaan ettei sitä tarvita!
Kuitenkin "melkein" tunnustan, sammuttimen painemittari vihreällä, sammutin ylösalaisin
syliin ja kuminuijalla kupeen naputtelua, oikeinpäin. Näin pari toistoa.
Näin teki kauan sitten tuttu sammutin huoltaja. Hän sanoi auton tärinän kiinteyttävän jauheen
sammuttimessa ja estävän tarvittavan ulostulon.
Sammutin huollothan toimii edelleen ja käytetään,
Mutta kun tarvikeliikkeet myyvät, alle huollon hinnan, autoihin ja veneisiin tarkoitettuja
kahden kilon sammuttimia.
Voiko niitä käyttää, onko ne laillisia ja toimivia?
TV.Pekka
Toivo Koistinen
10.02.2017 17:05
Kertakäyttökulttuurihan se maailmaa valtaa. Mihinköhän ne sammuttimet niine sisältöineen sitten joutuvat.
Semmoisen ohjeen sain kuitenkin sammuttimen tarkastajalta. Älä jätä sammutinta pakkaseen auton
sisään.
Sillä sen tiivisteen kovettuvat, ja paine karkaa.
Nin tarkistutan sammuttimet. Sisällä olevan 5 kilon, ja tuon auton pienen jokavuosi. Kuten auton kaasulaitteet. Jääkaapin, kunnes saan kompurakaapin. Maksaa, kyllä, mutta nukuttaa paremmin.
Kun oli vara ostaa auto, niin....
Toivopoika
Matti Janhonen
10.02.2017 17:06
Sammutinta ei enää Suomessa vaadita matkailuautoissa eikä vaunuissa, mutta jos kulkee ulkomailla niin on maita jossa vaaditaan.
Pakollinen: Viro, Latvia, Liettua, Puola. Romania, Kreikka. Suositellaan: Norja, Ruotsi ja Tanska.
Itse lähden siitä, että oli pakollisia tai ei, niin mukana pitää olla; toimintakuntoinen sammutin, turvaliivit (2) ja ensiapulaukku.
Niissä tapauksissa joissa sammutin on pakollinen sillä on laissa kaksi eri tarkastusaikaa riippun sen sijaintipaikasta. Jos kuivassa tasalämpöisessä paikassa niin tarkistusväli on 2 vuotta ja jos paikassa jossa on kosteutta, tärinää, lämpötilan vaihtelut suuria tai pakkasta niin tarkastusväli on yksi (1) vuosi.
Kai Ahonen
10.02.2017 20:08
Taitaa olla valtaosalle se ea-pussi sellainen, että laastarin osaa sormeen laittaa, ja meillä ainakin näyttää tuo jauhosammutin olevan puolentoista litran kokoinen, jolla nyt ei paljoa pöllytellä.
Martti Valtonen
10.02.2017 20:35
Sammutin mukana ja tarkastutettuna tietenkin vaikkei sitä laki vaadikaan. Täytyy muistaa oman ja muiden turvallisuuden lisäksi myös vakuutusyhtiön kanta sammuttimen olemassaoloon ja niistä onkin sitten montaa mieltä.
Jarmo Välimäki
10.02.2017 20:50
Minä pidän kahta sammutinta, toinen edessä,toinen perässä. , JV
Martti Valtonen
10.02.2017 23:19
Kaksi mullakin on toinen veturissa toinen vaunussa liikkuessa ja muulloin kotona sisällä. Itse asiassa jouduin kahden sammuttimen loukkuun kun viimeisellä Lapin matkalla huomasin sammuttimen jääneen kotiin Rovaniemeä lähestyessä.
No sieltä uusi sammutin parillakympillä matkaan ja taas sai mielenrauhaa. Ihan hyvä sinänsä vaikka tarkistuksiin meneekin nyt 18 e vuodessa.
Jukka Harjulampi
11.02.2017 00:54
Meilläkin kaksi sammutinta, toinen 6kg takatallissa ja sisällä keittimen lähellä 2 kg. Olen monena keväänä käyttänyt kaikki sammuttimet veneestä kotoa mokiltä Lähi-Tapiolan tarkastuspäivänä syynissä. Tarkastavat ja leimaavat sillä aikaa kun kahvitellaan, syödään makkaraa ja tingitään vuodeksi eteenpäin vakuutuksien hintoja. Varmaan saavat tarkastushinnan vakuutusmaksuina.
Oiva Suokko
13.02.2017 15:18
Juttelin tutun katsastusmiehen kanssa kahvipöytäkeskustelussa petiauton sammuttimesta niin hän antoi vinkin että kysypäs vakuutusyhtiöltä vaikka laki ei enää vaadikaan sitä mitä mieltä he ovat. Menin vakuutusyhtiölle ja kysyin mielipidettä. Eivät paikalliset osanneet sanoa mitään mutta soittivat pääkallonpaikalle vahinkokorvauskäsittelijälle. Sieltä tuli vastaukseksi että kannattaa sitä matkailuautossa pitää jos jotain tapahtuu ja korvausta haettaessa vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus alentaa korvausta tapauskohtaisesti jopa 30 % sammuttimen puuttumisen vuoksi. Tarkempaa perustetta eivät kertoneet.
Matti Janhonen
13.02.2017 16:04
Taitaa olla vaikea kertoa kun laki ei perustetta tunne ja jos vakuutusehdoissa sammutinta ei ole mainittu niin se on siinä.
Mutta silti itse pidän sammutista.
Juhani Backman
13.02.2017 18:38
Montakohan matkailuautoa tai vaunua on pystytty sammuttamaan 2kilon sammuttimella taitaa olla pare ku ottaa jalat alle ja siirtyy turvallisemmalle vesille kun vielä kerkii ettei kulmakarvat kärähdä.
On muuten sammutin kulkiessa ja pysyy.
muokattu: 13.2.2017 18:39
Toivo Koistinen
13.02.2017 19:03
Se riippuu missä vaiheessa palon alkua pääsee käsiksi asiaan. Oikein käytettynä se 2 kilonenkin on iso apu aivan alussa.
Olen saanut neljä kertaa syttymään mettäkoneen, ja kolmesti sammumaan. Neljäs kerta meni, kun koneen 5 kilon sammuttimesta oli paine karannnut, ja lähimpään suorommakkoon oli 50 metriä matkaa, mistä leikaamalla öljyastialla kannoin vettä, tuli kyllä kiireessä tehtyä ympäristörikoskin.
Kun se sammutin ei toiminut, oli sitä kun kynsille lyöty
Noissa muissa se viiskilonen riitti kahdessa, mutta yhdessä piti autosta juosta helteellä, ja kuivassa hakkuutähteessä hakemassa parin sadan metrin päästä autosta toinen.
Sillä sain pidettyä kurisssa, että juuri kerkisi palokunta 12 kiloisella paikalle. Palo kävi niin kovana, että koneen agryyli takapanssari lasi suli.
Sillon taisi tulla ennätys maastojuoksussa.
Jos se paloi, paloi samalla paljon mettää siinä helteessä. Litrasen kossun sain työnantajalta, ja kehotus pistää tukka sekasin.
Kannatan samutinta, eikä isomman, tai toisen mukana olo ole kiellettyä. Viiskilosella sotkee kuulkaa paikkoja paljon
Topijaska
Ismo Aaltio
13.02.2017 20:52
Finlexistä löytyy:
Annettu Helsingissä 20 päivänä joulukuuta 1990
Liikenneministeriön päätös
matkailuautoista ja matkailukoreista
Liikenneministeriö on antanut 26 päivänä maaliskuuta 1982 annetun ajoneuvoasetuksen (233/82) 10 ja 28 §:n nojalla seuraavan päätöksen:
13 §
«Käsisammutin»
Matkailuautossa tulee olla «käsisammutin». Sen tulee olla pakkasen kestävä ja vähintään A-BII-E-luokkaan kuuluva ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyyteen kiinnitettyyn telineeseen.
Matti Janhonen
14.02.2017 08:40
Tuo ajoneuvoasetus ei enää ole voimassa.
Meillä ollaan siirrytty kulloinkin voimassa olevaan standardiin ja se ei sammutinta tunne.
Tämä on osa sitä kehitystä jossa mm. direktiivit, asetukset tai standardit korvaa kansallista lainsäädäntöä ja samalla harmonisoi asian EU-maiden sisällä.
Timo Haapanen
14.02.2017 15:10
Itselle riiittää se että Virossa sammutin vaaditaan, joten mulla pitää se olla kun joka vuosi siellä ollaan.
@timppa
Seppo Suomi
14.02.2017 15:31
Maksaakohan vakuutusyhtiö kulkimen siivouksen jos 2 kg:a jauhetta levittää sisälle sammuttaakseen sellaisen palon jonka se pystyy sammuttamaan ? On vaan niin perusteellinen sotku. Sammutuspeite paljon parempi jos ei halua päästä eroon autostaan.
@seppo
Matti Janhonen
15.02.2017 09:54
Kumpi on vakuutusyhtiölle halvempaa. Sekö, että korvaa koko auton vai se että korvaa siivouksen?
Seppo Suomi
15.02.2017 10:28
Uuden sammutuspeitteen osto.
Matti Janhonen
15.02.2017 10:38
Sammutuspeiton käyttömahdollisuudet on hyvin rajalliset.
Toivo Koistinen
15.02.2017 10:55
Vakuutus korvaa sivouksen, mielelläänkin, jos palo on sillä sammutettu.
Toivopoika
Jukka Tiililä
16.06.2020 20:35
Mitenkä mahtaa olla? Sammutintarkastaja kertoi, että vaikka katsastusviranomainen ei enää vaadikaan sammutinta matkailuautoon niin poliisi vaatii tarkastetun sammuttimen jos autossa nestekaasua. Lappu kuulemma tulee jos ei löydy.
Timo Haapanen
16.06.2020 21:10
Kyllä se on aivan satavarma ettei sammutinta ole vaadittu enää vuosikausiin. Sammutintarkastaja petaa omaa työtään.
Viro on lähin maa missä sammutin tarvitaan.
@timppa
Toivo Koistinen
17.06.2020 06:19
Pari kertaa poliisi on puhalluttannu, ja kierrelly autoa, mutta ei ne sammuttimesta ole mitään puhunu.
Mutta kannatan sammuttimen huoltoa, koska on pirullinen kokemus jos ei se toimikkaan, kun tarvii.
Käytän tarkistuksella ne kaksi autossa olevaa, ja kotoa ison sammuttimen.
Tp
Jukka Tiililä
17.06.2020 08:16
Selvä juttu. Kyllä minullakin tuollainen 2-kiloinen on. Mutta kyllä osaan itsekin irroittaa letkun, puhaltaa siihen, kopauttaa pari kertaa kuminuijalla pohjaan ja todeta, että mittari on vihreällä eikä neula ole jumissa. Turha tuosta hommasta on maksaa vain leiman vuoksi jos se ei ole pakollista.
Toivo Koistinen
17.06.2020 09:11
Tuo on totta. Mutta unohtu sanomatta, että jos höpökoppi palaa kivijalkaan, ja sammutin ei toiminutkaan.
Miten vakuutus yhtiö suhtautuu asiaan, jos ei tarkastus leimaa ole.
Kun mulla paloi kone, ja sammutin ei toiminut, aikoi vakuutus tarkastaja ottaa tarkastajaan vahvasti yhteyttä ( sen jälkiin, kun ei enää minua aikonut nostaa oksaan,) koska tarkastuksesta ei ollut kun muutama kuukausi.
Puhuttiin koneen omistajan kanssa miten sitten jos pullossa ei olisi ollut tarkastus leimaa.
Tp
Seppo Suomi
17.06.2020 10:38
Toivo KoistinenTuo on totta. Mutta unohtu sanomatta, että jos höpökoppi palaa kivijalkaan, ja sammutin ei toiminutkaan.
Miten vakuutus yhtiö suhtautuu asiaan, jos ei tarkastus leimaa ole.
Kun mulla paloi kone, ja sammutin ei toiminut, aikoi vakuutus tarkastaja ottaa tarkastajaan vahvasti yhteyttä ( sen jälkiin, kun ei enää minua aikonut nostaa oksaan,) koska tarkastuksesta ei ollut kun muutama kuukausi.
Puhuttiin koneen omistajan kanssa miten sitten jos pullossa ei olisi ollut tarkastus leimaa.
Tp
Tuskin laboratoriokaan saa selville palaneesta sammuttimesta tarran päivämäärää. Mikään laki ei velvoita käyttämään sammutinta jos et ole saanut siihen koulutusta tai vain yksinkertaisesti et osaa. Homma kuuluu pelastuslaitoksen ammattihenkilöille. Ehkä muutenkin on näin parempi. Keskitytään me vain pelastamaan ihmiset pois kulkineesta.
@seppo
Toivo Koistinen
17.06.2020 11:18
Totta tuo sisällä olevien pelastus on tärkeintä aina.
Mutta kun se sammutin on, niin empä katsoisi pahaksi, jos jokainen perhekunnasta hankkisi valmiuden käyttää sitä, koska miksi olla sammuttimia, jos ei aio, tai osaa käyttää.
Mitä tas tarkastus maksuun, niin sanompa sitä samaan kategoriaan kun leirimaksun suuruus, tai aakkos aseman kemsan tyhjennysmaksu, Elikkä periaate, minen maksa...Enne tyhjään kemsan vaikka mereen
Koska jos on loppuun sadan tonnin autto, niin empä ajelisi ellei siinä ole vähintään pari sammutinta, niillä voi jopa pelastaa sen ihmishenken naapurin vaunusta
Sammuttimen kyljessä on jopa oppia siihen. Elikkä rauhoitu, sokka pois, suuntaa sammuttimen suutin liekin tyveen
https://www.youtube.com/watch?v=j1iAgq8vZr0.
Tp
Timo Haapanen
17.06.2020 13:55
No nyt meni sammuttimen leima sadantonnin autoon ja kempsan mereen tyhjentämiseen.
Jauhesammuttimen (ABC ) huoltoväli on 10 vuotta, sen ajan se toimii ilman tarkastuslappujakin. Muissa maissa ainakin.
@timppa
Jukka Tiililä
18.06.2020 09:06
Komppaan Timppaa. Kysymyshän on lähinnä periaatteellinen. Ei ole väliä sillä koputteleeko sammutintarkastaja vai omistaja itse sammutinta. Se toimii periaatteessa vähintäänkin tuon paineastiavaatimuksen mukaiset 10 vuotta ja varmasti oikein säilytettynä pidempäänkin. Veneissähän sammuttimen tarkastus on pakollinen, ja siksi se vaan täytyy tehdä virallisesti, vaikka omatoimisesti pääsisikin yhtä hyvään tulokseen.
Matkailuauton vakuutusehdoista en ole tarkastanut onko siellä yleensäkään mitään mainintaa sammuttimesta.
Markus Hyry
21.07.2020 15:43
Näin "puoliammatti" sammuttajana neuvoisin pitämään kesäkeleillä 6kg nestesammutinta ja lisäksi 2kg:n jauheita pari, joita myös pakkaskeleillä voipi käyttää. Esim Muhoksen vaunupalo olis ehkä nesteellä sammunut (jarruista alkuunsa lähtenyt). Neste/vaahtoseos tunkeutuu paremmin ahtaisiin paikkoihin ja sillä on jäähdyttävä vaikutus, ja miksi ei siistinpääkin?
Ville Säynäjäkangas
21.07.2020 21:34
Se jauhesammutin on kyllä tehokas, mutta matkailuajoneuvo menee välittömästi lunastukseen, jos pöhäyttää 6kg pullosta jauheet sisälle. Siivous on niin iso operaatio, ettei kannata tehdä, eikä kukaan alakaan tekemään.
Siis pointtina on se, että ihan sama lopputulos, antoi palaa tai sammuttaa jauheella, niin koko laite on lopullisesti entinen.
Toki jonkun ulkopuolen jarrupalon sillä saattaa saada pelastettua.
Toivo Koistinen
22.07.2020 05:53
Miten sen ottaa. Jos lunastukseen niin tyaatusti ei rikastu niillä lunastus hinnoilla. Minulla on muutamasta jauhesammutus asiasta kokemus, ja niistä yksi vaunusta.
Työmaala poikoset meni pariin vaunuun, ja tyhjäsivät sammuttimet sisään kun oltiin poisa pyhätauolla.
Yrittäjän haalimat sukulais naiset siivosivat ne, pesivät tekstiilit, ja kyllä niistä tuli täysin puhtaat.
Ainoa hyväpyuoli, ettei tekijät jääneet hejän kynsiin, koska puheista mitä kuultiin, ennenkun he nakkasivat mejätkin pois jaloista yrityksen omistajaa myöden, että herrasmiesten elämä olisi ollut hetken aika hyvin hyvin vaikeaa.
Elikkä kyllä kannattaa sammuttaa.
Tp
Timo Haapanen
22.07.2020 10:41
Olisi hyvä kun täällä meilläkin vaadittaisiin se parikiloinen kaikkiin autoihin. Tulisi palopaikalle aika nopsaan sammuttimia ellei aivan seis ole liikenne sillä tiellä.
@timppa
Ilkka Yrjönsalo
22.07.2020 18:00
Alkuperäiseen kysymykseen " minkälaisia käytäntöjä?" Kaasujärjestelmän koeponnistuksen yhteydessä ko. yrityksen kaveri kääntelee mun molemmat sammuttimet ylösalaisin ja jos on tarve niin täyttö tai sammuttimen uusinta. Mulla siis kaksi sammutinta. Toinen ohjaamossa ja toinen sängyn päädyssä seinään kiinnitettynä. Lisäksi autossa on automaattisammutin Plazucut ja sammutuspeite lieden läheisyydessä. Plazecut automaattisammutin 3.15 m on asennettu siten että painemittari näkyy ulko-oven vieressä. Itse putki kulkee jääkaapin takatilan kautta Trumatikin ympärille. Jos palo syttyy jääkaapin takana tai Trumatik syttyisi palamaan niin Plazecut sammuttaa palon automaattisesti.
Tutustukaa tuotteeseen Plazecut. ( en ole jälleenmyyjä)