saksasta matkailuauto
GRANBERG ANDERS
20.08.2006 09:45
voisko joku selitä hintaeron suomen ja saksan välillä. ex. rapido 997 suomessa listahinta n.90000 mynissä oleva siis lisä varuste? 99000. mobile.de ssä useampi uusi auto 75000-80000. Mistä tämä ero synty noin 25%. ei voi mun mielestä selitä varusteilla. Katetta myjille? täyty saksalainenkin elä. Auton tominen alka todella kiinosta. Vaika haluasisa sosia kotoa ostetuja autoja. Onko uuden auto tominen mahdolista samala taval kuin käytety.
KALLELA PENTTI
20.08.2006 09:58
Tietysti on kuluja kun myyjäkin tuo auton maahan mutta katteeseen kai suurin osa tuosta menee...... Saksassa kun markkinat hillittömästi suuremmat nin voi myydä edullisemmin...... ja auton tuonti itse kannattaa...... ja osta suoraan tehtaalta niin saat edullisimmin..... itse olen tuonut käytetyn.......
KIPINÄ RAIMO
20.08.2006 17:45
Kyllä kiinnostais uuden Hobby Van Ford 2.2/130hv tuonti Saksasta suoraan tehtaalta kun tietäis olisko se kannattavaa,Suomessa tällaisen auton hinta tulee olemaan kunhan saavat maahan noin 42-44000euroa riippuen varusteista.
HALMEENMÄKI JUHANI
20.08.2006 18:03
Joitain seikkoja jotka nostavat hintaa täällä:
Kaasulaitteitten erilaiset suomivaatimukset
Käyttöohjeet
Rahti
Markkinointi
Esitteet
Maahantuoja välikätenä (jota toisaalla kehuttiin riskittömämpänä)
Ja kun samanlaisia pelejä myydään täällä paljon vähemmän niin per myyty vermes ovat myös kulut ihan isoja summia!
KOCH HANS
20.08.2006 18:29
kaasulaitteet vuodesta -97 samat
t.
Hasse
KALLELA PENTTI
20.08.2006 22:08
Eihän siinä muutakuin selvität tehtaan osoitteen Saksassa ja pyydät tarjouksen vaikka sähköpostitse. Jos ei Saksa luonnistu niin englannilla varmaankin onnistuu myös. Parhaassa tapauksessa riittää kun haet auton Saksasta tai saattavat jopa tuoda Suomeen saakka.
KALLELA PENTTI
20.08.2006 22:12
Tuosta maahantuojan ja myynnin riskittömyydestähän on luettu aikas monta eriävää mielipidettä tälläkin saitilla. Helpompaahan on tietty hankkia auto tai vaunu Suomesta.... sitä ei voi kiistää. Mutta jos maksat auton etukäteen suoraan valmistajalle niin missä se riski on ?
ANDERSSON PETER
21.08.2006 03:15
Uuden matkailuauton arvonlisäverokanta on Suomessa 22 prosenttia ja Saksassa 16 prosenttia. 73770e 1,22 = 90000e ja 73770e 1,16 = 85573e. Tässä osasyy hintaeroon. Ottaen huomioon em eron
Suomen ja Saksan verokannoissa voit tuoda uuden auton Saksasta aivan samalla tavalla kuin käytetynkin.
TOIVONEN MARTTI
21.08.2006 08:42
Eli kun ostat uuden auton Saksasta on siinä siis 16% alvia. Jos se on Suomeen tuotaessa alle 6kk vanha tai alle 10 000 km ajettu niin saksalainen myyjä palauttaa 16 prosentin alvin ja maksat itse Suomessa 22% alvin Suomeen. Oikaiskaa jo olen väärässä, näin muistan lukeneeni. Eli ennen tuontia selvää viimeisistä määräyksistä niin ei tule yllätyksiä.
Tiedän että jotkut on yhdistäneet autonhakumatkan lomaan niin että ovat ostaneet auton Saksasta ja sitten pyörineet Euroopassa niin pitkään että tuo 10000 on tullut täyteen. Auto on ollut Saksan rekisterissä ja saksalaisella vakuutuksella.
mot
GRANBERG ANDERS
21.08.2006 16:37
niin hän se taisi olla että ne ikä ja km rajat oli alv puolella. varmasti löyty jostain tullin sivuilta. mutta muita veroja ei tule niin kuin henkilöauto puolella.
pitäisi sitten löytä vähän käytety tai kierellä 6kk europassa vai voisko tulla saksan kilvisä kotin ja mennäsitten takaisin vaika seuravana kesänä laivamaan se suomen.
KALLIO TIMO
21.08.2006 20:11
Kilometrimäärä on tietääkseni 6000 km. Eli jos tulliin saavuttaessa ajoneuvon km-lukema on alle 6000, niin auto katsotaan "uudeksi" ja 22% Alv kauppahinnasta määräytyy maksettavaksi.
Tuomani auton ikä oli yli 6 kk (ensirekisteröintipäivä) ja kilometrit 8 800 suomen rajalla. Auto katsottiin käytetyksi ja Alv "vapautus" tuli.
AHONEN KAI
22.08.2006 02:12
Kävikö tullin ihmiset katsomassa mittarilukemaa? Meillä Naantalin virkailijat katsoivat toisen kerroksen ikkunasta mitä olin tuomassa. Tuo 6tkm on hyvä tieto.
PENNANEN JUHANI
22.08.2006 21:48
Itse olen tuonut 3 käytettyä,kertaakaan ei kilometrimäärää ole tarkistettu,voi olla että katsastusmies laittaa tietokantaan.Periaatteessa uuden tuominen onnistuu ilman alvia.Myyjäliike ensirekisteröi auton esim tammikuussa,haet sen kesäkuussa ja ajelet kilometrit(6000) täyteen etelässä ja tullaat sen heinäkuussa Suomessa.Voit ajaa kilometrejä ennen tullausta myös Suomessa.Viimenen auto jonka toin Suomeen oli ajettu 4800 km.Siirtolupa ja kierros Suomessa ennen tullausta piti tehdä.Kauppakirjaan Saksassa merkittiin 6000 km.
EEROLA TEEMU J
23.08.2006 19:34
Uusia, siis niin uusia ettei edes koriiin tulevaa peltiä ole prässätty voi ostaa edullisesti esim Duesseldorfin suurilla karavanmessuilla -kohtapuoleen taas. Myyjinä on kykynsä osottaneita konkareita (esim. hyviä pesukonemyyjiä siviilissä) ja parhaitten piirimyyjien myyjiä, jotka kuitenkin myyvät yleensä valmistajatehtaan piikkiin provikalla. Tehtaat täyttävät messuilla tilauskirjojensa aukkokohtia, jolloin esim 6 kk toimitusajalla saa edullisemmin kuin 3 kk kuluessa. Ostaja voi määritellä myös mistä liikkeestä ja paikkakunnalta haluaa sitten noutaa m- autonsa.
Messuilla hinnat ovat jopa 20% edullisempia kuin saksalaiset piirimyyjien listahinnat. Menettely vaihtelee tehtaasta toiseen, mutta messuilla myydään "hirveästi". Täällä on jo mainittu, miksei suomalainen myyjä pysty samaan kuin saksalainen. Yksi sikäläinen piirimyyjä voi myydä moninkertaisesti enemmän kuin ko. merkkiä myydään Suomessa yhteensä ja silloin tämä myyjä saa myös tavaran paljon halvemmalla tehtaalta.
Tein aikanaan messuilla kauppaa miehen kanssa, joka oli ollut perustamassa Knausin m- autojen myyntiorganisaatiota Saksaan. Homma oli raakaa, mutta rehellistä. Ilmeni mm. että kaikki lisävarusteet mitä ikinä halusi autoonsa saada, kannatti tilata tehtaalta. Niitä saattoi saada jopa puolella hintaa listohin verrattuna, ts. jälkiasennukset ovat todella kalliita. Kaikki erityistoiveet mm. maininta siitä, että tuote täyttää kaikki Suomi- vaatimukset, tulee esittää ja kirjata sopimukseen. Sen jälkeen mitään sellaista ei ole mitä ei ole kirjattu, mutta tuote tietysti täyttää siitä tilaisuudessa esitetyt ominaisuudet. Saksankielen taito auttaa, sillä sekään herra ei puhunut englantia juuri sanaa enempää, mutta oli alan konkari eikä mikään pesukonemyyjä.
Saksassa on selvästi Suomea parempi kuluttajansuoja. Mm. myöhästymisistä, laatupuutteista, vioista aiheutuvista ongelmista ym. tulee selvät takuupaperit, jotka ovat voimassa koko EU:ssa. Mm. kun luvataan kaikissa EU- maissa pätevä takuu, niin se todellakin pätee kaikkialla ja sitä kunnioittaa nin Delta auto kuin Lomapalvelukin,mutta myös tanskalainen tai italialainen piirimyyjä.
Paitsi pienen volyymin takia Suomen hinnat ovat korkeita, niin myös vaihtoautopolitiikan. Meillä vanhasta tarjotaan selvästi ylihintaa, mikä näkyy sitten myös suorien kauppojen hinnoissa. Saksassa näin ei ole, mutta varsinaisia löytöjä voi tehdä liki uusien autojen ostoissa, jolloin kyseessä on myyjän käsiin jäänyt "uusi" auto, mutta vanheneva tai ylivuotinen malli. Ehkä koeajo-kappale, mutta kuitenkin. Sellaisen voi saada 30-40% alle Suomen hinnan ja täydellä takuulla. Pitää vaan olla aikaa etsiä, hyvää tuuria tai molempia.
GRANBERG ANDERS
23.08.2006 20:22
johan alkaa selvitä eli suomen yksi myyjä kohti valmistaja. Sinulla kun kokemusta on niin miten soumalaiset pankkit tai muut rahotajat suhtautuvat auton tuontin. tarkoitan sako pankista laina vai pitäkö rahat ola kapsäkkisä kuin lähte ostoksille. Entäs myyjä pitäkö olla käsiraha vai voiko rahat siirtä kuin kauppa tehty.
KALLIO TIMO
23.08.2006 23:14
Tullin setä ei käynyt mittaria katsomassa, mutta katsastusinsinööri kirjoitti kilometrit tarkasti paperille (=katsastuskirja), jonka toimitin tullille ja "anoin" autolle autoverovapautusta ja alv-vapautusta.
-Samaisessa hyväksytyn rekisteröintikatsastuksen jälkeen saamassani katsastuskirjassa oli katsastusinsinöörin kommentti, jossa todettiin korkeuden ym. seikkojen puoltavan auton hyväksymistä matkailuautoksi (= autoverovapaa matkailuautona +alv-vapaus KÄYTETTYNÄ maahantuodusta matkailuautosta.)
Sitten muutaman viikon jälken tullilta tuli kirje (=autoveropäätös), jossa oli merkittynä autovero 0% ja ALV 0%.
Jippii! Vanhan auton oli todettu täyttävän käytetyn auton kriteerit myös Suomessa!
EEROLA TEEMU J
24.08.2006 00:50
En ihan tajunnut että " Suomen yksi myyjä kohti valmistaja". Tarkoitin, että Suomesa on niin vähän kauppavolyymiä, että yksi myyjä Saksassa saattaa myydä yhtä monta m- autoa vuodessa kuin koko Suomen maahantuoja yhteensä. Ja Saksassa on kymmeniä myyjiä per merkki, kun m- autoja myydää 15- 20 kertainen määrä Suomeen verattuna.
EU:ssa ja yleensä nykyään ei pankit vartioi mihin rahaa menee ja kuinka paljon. Kun ostaa m- auton, niin ensin maksetaan kauppakirjan teon jälkeen käsirahaa, esim. 1000- 5000 euroa kun tilaus allekirjoitetaan ja sitten loput kun auto noudetaan (ellei ole valmiina jo ostohetkellä). Mulle tuli lasku kotiin pari viikkoa ennenkuin auto oli valmiina noutoa varten ja maksoin sen pankkiin Suomessa omalta tililtä. Saako ostoon lainaa vai ei ja kuinka paljon on kunkin oma asia ja riippunee pankkisuhteesta.
Ostaminen ulkomailta on ihan yhtä helppoa ja luotettavaa kuin Suomessakin, mutta ellei itse hallitse myyjän osaamaa kieltä, niin vähintään tarvitaan kielitaitoinen avustaja. EU:ssa saa yleensä lainmukaisen kohtelun ja isommat myyjäliikkeet eivät missään maassa tee ohareita. Esim. Suomen muutaman prosentin kalliimman alvin takia ei kannata esim. ajella uudella autolla ulkomailla "turhaan" tuhansia kilometrejä että siitä tulisi "käytetty", koska kalliiksi sekin tulee.
KOSKAAN EI KANNATA siirtää rahoja jollekin tilille ennekuin asioista on sovittu kirjallisesti tai tuote nähty ja koeajettu.
KIPINÄ RAIMO
24.08.2006 14:18
Kannattais varmaan kerätä yhteen jotka olis kiinnostuneita ostamaan tai hankkimaan Saksasta matkailuauton näin varmaan tulis tarjouksia kun ostettais useita autoja samalla kertaa,Saksankielen taitoinen henkilö pitäis saada matkalle mukaan.
PENNANEN JUHANI
24.08.2006 18:52
No,samalla kun hakee auton,voi heittää sen etelän lomareissun ja säästää yhden itämeren ylityksen ja muutaman alv prossan.
TORKKOLA SARI
07.09.2006 20:27
Jos ihan tarkkoja ollaan, ja tullissa usein ovat, niin noi kilometrit määräytyvät kaupantekohetken mukaan. Siihen ei ajelut Suomessa enää auta. Toki jos luottaa siihen, ettei tulli satu mittaria katsomaan, niin mikäs siinä on tuodessa.
Näissä yhteisöhankinnoissa (eli "alv-uusi" auto EU-maasta toiseen myydessä) myös yksityinen myyjä saa hintaan sisältyvän alv-osuuden takaisin omassa maassaan ja sinä maksat täällä ikääkuin alvittomaan hintaan päälle meidän 22%. Eli uudenkon pelin voi ostaa yhtä hyvin myös yksityiseltä.
Tatu Männistö
GRANBERG ANDERS
10.09.2006 20:25
onko kokemuksia pa-tuonista näytä olevan mainos vimeisessä caravan lehdessä.