Sähköportaan releen kytkentä virtalukkoon
Jouko Suomalainen
10.08.2021 13:26
Menee sormi suuhun kun pitäisi löytää virtalukosta oikea pinni johon tuon relleen johto pitäisi kytkeä. Kuvissa on kytkentäkaavio ja virtalukon pohjan kuvat. Avusta kiitollisena jo etukäteen.
Markku Hämäläinen
10.08.2021 15:01
Noista kuvista tuskin saa selvää kuin sellainen henkilö jolla on vastaava auto (mikä?)
Helpointa lienee tutkia mihin johtoon tulee jännite, kun kääntää virrat päälle.
Jouko Suomalainen
10.08.2021 15:32
Unohtui mainita että kyseessä on Ducato 2.8 JTD vuodelta 2005. Ymmärsin varmaan neuvosi oikein : mittaamalla etsin piuhan johon tulee jännite kun käännän virran päälle. Jos tulee useampaan niin onko väliä minkä valitsen?
Timo Haapanen
10.08.2021 18:17
Eipä väliä kun se on vain herätysvirta. Erikoisesti kytketään tuo kondensaattori releeseen, mutta kai se siinä työnsä tekee.
@timppa
Markku Hämäläinen
10.08.2021 20:03
Sen herätevirran voisi ottaa myös sulakkeelta, esim. F27 tai 37, jos haluaa käyttää sulakepaikkaa F27 vakkariasennukseen.
Vaihtoehtoja on todella paljon, rele ei vie paljoa viertaa, joten syötön sille voi ottaa "lähes mistä tahansa" virtalukon jälkeiseltä sulakkeelta
Siihen virran ottamiseen voisi käyttää esim. tuota
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille
E-learn antaa sulakkeille tuollaisen selityksen
F24: side light activation supply protection;
F27: ignition-operated supply protection for brake pedal switch 1030;
F37: ignition-operated protection for Cruise Control warning light, located in instrument panel E050
Korjaus: Sehän syöttää myös moottorille suoraan virtaa silloin kun rele vetää, eli täytyy tutkia kuvia vielä tarkemmin.
muokattu: 10.8.2021 20:08
Timo Haapanen
10.08.2021 20:12
Tämä haettu virta on siksi että rappu menisi kiinni kun auto käynnistetään. Rajakatkaisija pysäyttää.
@timppa
Markku Hämäläinen
10.08.2021 20:43
Lisää kuvia, jos näistä olisi apua. Esim F44 eli tupakansytyttimen sulake olisi hyvä
Myös F52 olisi hyvä vaihtoehto. Suoraan virtalukkoon en kytkisi mitään lisäkuormaa. Nuo F44 ja F52 ovat releiden takana jotka ovat helpommin korvattavissa kuin virtalukko, tosin varmaan kestävät kyllä sen kuorman.
muokattu: 10.8.2021 21:56
Esa Ojala
11.08.2021 09:44
Olisiko helpoin homma lisäreleellä tehdä tuo ohjaus? Releen ohjaus helposti saatavalta johdolta (virta päällä) ja sähkö portaalle sitten tuon releen kautta akulta.
Markku Hämäläinen
11.08.2021 10:46
Minä itse ottaisin sähkön sillä Motonetin sulakehaarottimella F52 sulakkeelta, joka on jo itsessään releen takana.
Se olisi helpoin toteuttaa.
Mutta Jouko tekee niinkuin Jouko parhaaksi näkee.
Jouko Suomalainen
11.08.2021 14:55
Kiitos hyvistä ohjeista ja kuvista. Käytin Motonetin sulakehaaroitinta jolla virta sulakkeelta F52. Helppo homma kun se on ensin kädestä pitäen opetettu.
On upeata että tältä palstalta löytyy näitä asiantuntija-velhoja jotka tietävät ja mikä parasta jakavat tietoa kaltaiselleni. Aiemmin tänä vuonna kytkin vakkarin Markun yksityiskohtaista neuvoa noudattaen ja onnistui helposti. Timon näkemyksiä noudatin pitkälti kun asensin paneelit ja säätimen.
Suurkiitos!
Markku Hämäläinen
11.08.2021 17:46
Kaverin auttaminen tuo itselle hyvän mielen, varsikin jos siitä avusta on konkreettista hyötyä.
Siksi palaute on tärkeää auttajalle, siis muillekin kuin vain minulle.
Timo Haapanen
11.08.2021 20:13
Jouko SuomalainenKiitos hyvistä ohjeista ja kuvista. Käytin Motonetin sulakehaaroitinta jolla virta sulakkeelta F52. Helppo homma kun se on ensin kädestä pitäen opetettu.
On upeata että tältä palstalta löytyy näitä asiantuntija-velhoja jotka tietävät ja mikä parasta jakavat tietoa kaltaiselleni. Aiemmin tänä vuonna kytkin vakkarin Markun yksityiskohtaista neuvoa noudattaen ja onnistui helposti. Timon näkemyksiä noudatin pitkälti kun asensin paneelit ja säätimen.
Suurkiitos!
Toimiiko rappu tuolla laittamasi kuvan kytkenällä? Tulee virrasta sisälle ja katkaisijasta ulos tai sisään?
@timppa
Markku Hämäläinen
11.08.2021 21:29
Kyllä se kytkentä toimii.
Alempi kytkin liikkuu kun porras ajetaan ulos.
Ylempi kytkin liikkuu kun porras ajetaan sisään.
Siis molemmat kuvan kytkimet eivät vaihda asentoa saman aikaisesti, vaan ainoastaan yksi (jompi kumpi, riippuen suunnasta) kerrallaan.
Hieman omituisesti piirretty, mutta kyllä se kuvasta selviää.
Kytkimellä ohjatessa siinä ei ole, kuvan mukaan, rajakytkintä.
Timo Haapanen
12.08.2021 07:57
Mutta kun moottorille menevät + ja - vaihtaa napaisuutta jotta pyörimissuunta vaihtuisi näyttää tilanne oikosululta.
@timppa
Jouko Suomalainen
12.08.2021 10:38
Strömsö ei ole täällä. Välillä tuntuukin oikosululta. Virta tulee helposti sulakkeen F52 takaa, mutta kun kytkin releeseen tulevat johdot niin F52 laukeaa. Tuo kytkentäkaavio on sen verran yksinkertainen että minäkin uskallan sen toteuttaa. Joku tässä kuitenkin mättää sillä tavoin että minullaa vain hilse pölähtää jos sitä yritän miettiä. Asiaan löytyy toinenkin kytkentäkaavio - omasta mielestäni se johdattelee samaan kuin aiemmin esille tuomani.
Olisin kiitollinen jos keksitte tähän syyn ja helpon ratkaisun. Piuhat on jo vedetty pelipaikalle niin autosähköasentajan palvelun käyttö saattaisi olla viisaskin teko.
Markku Hämäläinen
12.08.2021 11:22
Onhan releen 87 ja 87a johdot varmasti oikein?
Jos ne on ristissä, niin sulake palaa.
Jouko Suomalainen
12.08.2021 12:10
Kyllähän minä siinä toheltelin sulakkeita poltellessa. En nyt muista mitkä olivat väärin mutta lopputarkastuksessa olivat oikein. Onko mahdollista että rikoin tuon releen? Tai kondensaattorin? Voiko oikosulku taipumus olla niistä johtuvaa? Ne ovat huokeita hankkia joten kannattanee ostaa uudet.
Timo Haapanen
12.08.2021 13:25
Kyllä se sulake palaa tuon moottorin napaisuuden kääntymisen vuoksi. Oikosulku. Näin mun mielestäni.
@timppa
On tuolla kaaviossa konkan + menemässä napaan 85 joka on -. Ei taida olla väliä, mutta väliä tuolla mitä Markku sanoi ja releen on nimenomaan oltava sellainen missä on tuo 87a eikä kahta 87 ilman aata.
muokattu: 12.8.2021 13:37
Markku Hämäläinen
12.08.2021 16:38
Tuliko nuo kaikki kamat mukana paketissa?
Mitä siinä oli valmiina kytkettynä?
Tuo konkka releen yli on mielestäni tarpeeton auto kytkennöissä, sitä elektroniikassa purkamaan kelan induktanssista johtuva virtapiikki.
Ensinäkin se on turhan iso ja jos se on vielä lisäksi elektrolyyttikonkka, sen väärä napaisuus aiheuttaa ongelman eikä se välttämättä kestä pakkasta.
Kuvissa olen piirtänyt eri tilanteet auki.
virta on merkitty punaisella ja – virta sinisellä.
Kytkentä pitäisi olla toimiva jos tuo kytkin on oikeanlainen, eli molemman puolen vaihtokärjet toimivat itsenäisesti, olihan kytkin mukana paketissa?
Merkkivalo/summeri toimii vain kun virta on kytketty, kunnes porras on sisällä ja rajakytkin toimii.
Siis plus jännite on merkitty punaisella ja miinus jännite sinisellä
muokattu: 12.8.2021 16:39
Timo Haapanen
12.08.2021 19:52
Kyllä mun pitäisi tietää mikä on tuo releen 87a mutta niin vaan jätin sen a:n pois ajatuksista. ei siihen mitään oikosulkua tule. jos olisi pelkkä 87 niin tulisi ja siinä mun ajatukset harhaili.
Markku ratkaisi asian, piirrokset on päivänselviä. Pakkohan sen on toimia.
@timppa
Markku Hämäläinen
12.08.2021 20:19
Tuo kytkin on vain mielenkiintoinen, millainen se käytännössä on?
Jouko Suomalainen
12.08.2021 21:42
En ole hankkinut tuota kokonaisuutta yhtenä pakettina vaan näin: pari vuotta sitten ostin ebaysta tuon Thule omnistep 400 mm liukuportaan ja sen mukana tuli manuaalikytkin jolla olen käyttänyt porrasta muistin varaisesti. Kun se on muutaman kerran jäänyt liikkeelle lähdössä ulos niin päätin sitä parannella.
Näin jossain Amazonin sivuilla myytävän tuota relettä, jonka tyyppi on Bosch 0332209150 ja konkkaa 2200 pF 16 V. Ostin nuo osat Suomesta (Finjector). Nyt kun Markku valisti niin tiedän etten lainkaan hallitse sitä että onko tämä kokonaisuus lainkaan yhteensopiva.
Markku kysyi kytkimestä. Releen olen yksilöinyt tuossa edellä ja se manuaalikytkin on noiden kaavioiden mukainen Thulen oma 4 pinninen katkaisija sisään-ulos toiminnalla.
Olen pahoillani etten heti älynnyt kertoa koko tarinaa. Siitä on ilmeisesti aiheutunut teille turhaa päänvaivaa.
Markku Hämäläinen
12.08.2021 22:07
Rele on oikea. Palaan huomenna ip. asiaan, kun pääsen PC:lle.
Aamulla täytyy hoitaa asioita.
Tuolla on kuva yhdestä kytkennästä jossa näkyy se kykin, mutta on muuten mutkikkaampi.
Siihen on lisätty ominaisuus, ettei porras mene kiinni jos ovi on auki.
https://forums.outandaboutlive.co.uk/forums/Motorhomes/Hints-and-Tips/Auto-retracting-step-modification/51474/
Sen konkan heittäsin mäkeen.
Jos haluaa, sen tilalle voi laittaa diodin, mutta tuskin on tarpeen.
Tällä kännykällä ei voi oikein piirtää joten laitan huomenna kuvan kuinka diodi kytketään, jos sellaisen haluaa laittaa.
muokattu: 12.8.2021 22:57
Jouko Suomalainen
13.08.2021 11:08
Konkan heitin mäkeen. Johdot on kytketty oikein. Kun porras on sisällä niin kestää laittaa virran päälle. Kun porras on ulkona vähän tai kokonaan niin sulake palaa kun kääntää virran päälle. Portaan katkaisijaan virrat tulee hupiakulta ja napaisuus on siten kuin kytkentäkaaviossa näytetään. Voiko tuo rele olla viallinen? Aika vähän tässä taitaa olla vaihtoehtoja?
Markku Hämäläinen
13.08.2021 13:25
Minkä kokoinen sulake palaa?
Pitää olla 20 A
Onhan releen kykennät varmasti oikein?
Jos irroitat releeltä nastasta 87 johdon (87a paikallaan), mitä tapahtuu?
Palaako sulake edelleen?
Kirjoittelen kännykällä edelleen, joten en voi piirtää sitä diodia
Se diodin tai konkan tarkoitus on vähentää kipinöintiä releen ja rajakytkimen kärjissä kun kelalta katkaistaan virta.
En ole liiemälti tavannut noita autoissa, mutta mikropiirien suojaamisessa niitä käytetään, releiden käämien rinnalla, tosin paljon pienempiä.
Jouko Suomalainen
13.08.2021 14:42
F52 sulake on juuri tuo 20 A, sehän siinä palaa. Releen johdot on kytkentäkaavion mukaisesti. Irrotin 86 johdon, harmaan portaalta tulevan jätin siihen kiinni. Sulake ei palanut kun käänsin virran päälle.
Tällä asialla ei ole aikataulua eikä kiirettä joten jos vielä jatkat auttamista niin toimi ihan oman ajan käyttösi puitteissa.
Markku Hämäläinen
13.08.2021 16:08
Kun irroittaa 86 johdon, niin rele ei vedä eikä myöskään saa virtaa joten relekytkentä häipyy kuvioista.
Minua kiinnostaa nimen omaan mitä vaikutusta on johdon 87 irroituksella ei siis 87a.
Siitä näkee onko ongelma moottorin ottamassa virrassa vaiko releessä.
87a johdon irroituksella tai kiinni ololla ei pitäisi olla mitään vaikutusta silloin kun rele on vetäneenä
Lisänä vielä kuva kuinka diodi kytketään jos sitä haluaa käyttää, lähes mikä tahansa normaali diodi käy.
Tuossa juttua diodin käytöstä releen käämin rinnalla.
http://www.oh3ac.fi/T1/03014.pdf
Tai ota johto nastasta 30 irti mitä tapahtuu
muokattu: 13.8.2021 16:18
Mauri Laukkanen
13.08.2021 18:48
Helpoin temppu on testata rappu kytkemällä suoraan jännite mootorille,eli napaisuutta vaihtamalla ,rappu ylös/alas.
Mootorin virta ajossa on vain noin 5A,siis kytkentöjä on erilaisia,minun Hymerissä on nappi koetaulussa mistä rappu sulkeutuu ja lisäksi se varoitus ääni,että rappu on alhaalla.
Jouko Suomalainen
13.08.2021 19:44
Nyt tämä seikkailu tulee päätökseensä. Hyvään sellaiseen vaikkakin minun kannaltani nololla tavalla. Kun Markku kysyi riittävän monta kertaa että ovatko releen kytkennät varmasti oikein niin vasta nyt ne ovat - ja porras vetäytyy sisään kun kääntää virran päälle. Olen kiitollinen kaikista saamistani neuvoista kuten myös kärsivällisesti ohjauksesta.
Juhlallisemmin: kun tien päällä tervehdin karavaanareita niin siihen liittyy arvostus tätä henkeä auttamishalua kohtaan.
Markku Hämäläinen
13.08.2021 20:59
Mitä mieltä Mauri ole autosähköasiantuntijana siitä konkasta tai diodista?
Onko sellainen ylimalkaan tarpeellinen?
En ole noita nähnyt autossa releiden kanssa.
Itse vierastan ainakin elkoa autossa.
Siin mitä mieltä Mauri olet konkasta tai diodista? Itse pistin suunnittelemissani kytkennöissä 0,1 uf konkan, releen jota ohjasi mikropiiri, rinnalle.
Mutta en ole käyttänyt niitä koskaan auton releiden kanssa.
muokattu: 13.8.2021 23:22
Mauri Laukkanen
14.08.2021 08:49
Kondensaattorin tehtävä on varmistaa että rappu menee varmasti kiinni, kun ohjaus virtalukon ohjausjännite poistuu.
Diodin voi siihen laittaa ,on olemassa releitä joissa se diodi on vakiovarusteenakotelon sisällä.
Markku Hämäläinen
14.08.2021 09:19
Mauri LaukkanenKondensaattorin tehtävä on varmistaa että rappu menee varmasti kiinni, kun ohjaus virtalukon ohjausjännite poistuu.
Diodin voi siihen laittaa ,on olemassa releitä joissa se diodi on vakiovarusteenakotelon sisällä.
Portaan sisään ajoon sitä saattaa olla kuviteltu, mutta tuossa kytkennässä jossa virta on päällä niin kauan kunnes rajakytkin katkaisee, sillä ei ole merkitystä.
Jos laskin oikein (käytin laskuria) niin jännite tippuu 5 volttiin 5 millisekunnissa.
Ehkä tuo kytkentä kannattasi muuttaa Hymerin käyttämään malliin jossa on summeri kuten tuossa kytkennässä on kuvattu, mutta 12 V menee releelle painonapin kautta.
Tosin monessa autossa on tuollainen automaattiversio.
Sen releen rinnalla on myös moottori purkamassa sitä kondensaattori varausta.
muokattu: 14.8.2021 09:27