- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- sähkölämmitys autoon
sähkölämmitys autoon
Kevättalvella ois tarkotus lähteä Lappiin kuukaudeksi.Autossani on vain kaasulämmitys.Kaasua kuulemma menee pakkasilla reilusti. (pullo/2-4pv)En tiijä pitääkö paikkansa,kun ei oo talvireissuista kokemusta,kesämatkojakin vain tältä kesältä...Siis vinkkejä kaipaisin järkevimmistä sähkölämmittimistä.Patteri vai puhallin? Onko hiljaisia puhaltimia?Jos on,niin mitä merkkiä ja mistä saa? Itse kuvittelisin puhallinlämmitintä paremmaksi.(nopeammaksi) Entäs Webasto?
Terveppä terve uusi karavaanari. Kokemuksen suurella rintaäänellä suosittelen tutustumista sveitsiläiseen ECOMAT 2000 sähkölämmittimeen. Siinä on ylivoimaisia ominaisuuksia juuri matkailuautokäyttöa ajatellen. On valitettavasti hinnakas, mutta kysele useista alan liikeistä ja tingi. En tällä hetkellä ehdi hakemaan Si- nulle linkkejä enkä vinkkejä niistä lukuisista kannnan- otoista, joita viimevuosilta löytyy näiltä palstoilta juuri kysymästäsi aiheesta. Ehkä Jouko G auttaa Sinua, hänellä on hämmästyttävä muisti kirjoitetuista asioista. Siitä sitten vaan lämmittelemään, mutta otathan huomioon, että on kyse vain lisälämmittimestä. Kyösti.
Jos autossa on vain kaasulämmitys kannattaa tsekata voiko siihen yhdistää sähkölämmityksen (vesipatruuna tai esim. Truman pistelämmittimiin lisävastus). Jos on tasaisesti toimiva lämmönjakosysteemi valmiina kannattaa myös sähkölämpö jakaa sitä kautta.
Jos tuo ei kertakaikkiaan onnistu kannattaa kyllä miettiä tarkkaan. Mahtuisiko autoon pari pienehköä öljytäytteistä patteria? Eivät puhise eivätkä kohise eivätkä aiheuta vedontunnetta niin paljoa kuin puhaltimet. Pintalämpö ei niin kuuma kuin listalämmittimillä mutta teho samalla pienempi. Jos sopivat paikat löytyy niin semmoinen puolikiinteä tai kiinteä asennus on parempi, eivät sitten pyöri jaloissa.
Jos on iso auto ja eristykset ei ihan viimeisen päälle niin pelkän sähkön käyttö vaatisi kyllä aika paljon tehoa niin että kyse on kuitenkin vain kaasun menekin vähentämisestä. Kuluu paljon kaasua parin kilowatin sähkön käytöstä huolimatta.
Mutta paljon riippuu autosta ja sen talviominaisuuksista. Ainakin ulkopuoliset ikkunapeitteet kannattaa ohjaamon ikkunoihin hommata. mot
Auto on Dethleffs 5880 Esprit vm.-99.Ikkunapeitot sain auton mukana.Lämmitin on Trumaticin 6000 jotain,en muista tarkkaa tyyppiä.Minkälaiset lie eristeet autossa?Liekö vaikea homma lämpövastuksen asentaminen harmaavesisäiliöön,entäs hinta?Ulkopuolisen eristyksen laittaminen säiliöön näyttäisi jokseenkin hankalalle,mitä nyt olen auton alle katsellut.Onko tästä kokemuksia kyseisen auton kanssa,onko ulkopuolinen eristys kuitenkin välttämätön,vaikka laitattaisin vastuksen säiliöön? Auton lämmitin on siis puhalin-,ei vesikeskuslämmitin.Onko siihen silti mahollista asentaa jotain lisäjuttuja?Auton myyjältä kyselin sähköpatruunasta joita joissakin lämmittimissä on.Myyjän mielestä ei kannata ryhtyä hommaan hinnan yms.takia
Sähkön käyttö lämmitykseen on monipiippuinen juttu. Lähinnä se on vaivattomampi, sillä sähkö loppuu harvemmin aamuneljältä, kustannuksissa ei hirveästi säästetä.
Mitä sitten kysyjän Dethleffsiin tulee niin sen seinissä ja katossa on 33 mm styroxvaahtoa ja lattiassa 41 mm styroxlevyä. Eristevahvuudet sieltä ohuimmasta päästä, eli ei kovin lämpötaloudellinen yhdistelmä olletikin kun tähän lisätään merkin tunnetusti hutiloitu kokoonpano.
Autossasi on todennäköisesti Trumatic C 6002 -lämmitin, johon ei saa lisävarusteena S 5002 -sarjaan sopivaa Ultraheat -sähkölämmitintä (vastusta). Sen suurin lämmitysteho on 6 kW ja kaasun kulutus 60 - 480 g/h tehoasetuksesta riippuen. Jos joudut käyttämään sitä koko ajan suurimmalla teholla kaasupullo tyhjenee vuorokaudessa (kestää normaaliolosuhteissa noin kolme vrk, siis talvella) eli turhan nopeasti.
Sitten siihen kustannuspuoleen. Voisi ajatella, että tuon kokoisen auton lämmitys sähköllä vaatii vähintään 3,5 kW:n tehoisen lämmityslaitteen. Se käy luultavimmin alle 20:n miinusasteen lämpötilassa koko ajan täysillä, kuluttaen vuorokaudessa sähköä ~85 kW. Normaalilla sähkön hinnalla se tietää noin yhdeksää euroa vuorokaudessa, ja leirintäalueiden hinnoittelulla paljon enemmän. Summa on sama tai jopa suurempi kuin vastaavan tehon tuottaminen kaasulla!!! Eli taloudellisesti homma ei kannata, kun mukaan lasketaan laite- ja asennuskustannukset.
Koska C 6002 Trumaticiin ei saa sähkövastusta, se olisi vaihdettava uuteen C 6002 EH -malliin, jossa on huikea 900W sähkövastus. Se maksaa lähes 2000 euroa, mihin on lisättävä vielä asennuskulut. Minun laskuoppini mukaan tämäkään ei ole kannattavaa, etenkin kun sen sähköteho ei riitä alkuunkaan yksinään lämmitykseen.
Harmaavesisäiliöön saa lämpövastuksia eikä hinta tai asennus muodostu ylivoimaiseksi, mutta jos säiliö on eristämätön homma toimii vain verkkosähkön piirissä leireiltäessä. Ajon aikana eristämätön säiliö kajahtaa takuuvarmasti kovemmalla pakkasella umpijäähän.
Yksi mahdollisuus on asentaa sopivantehoisia ( esim. 300-500W ) verkkovirralla toimivia lämmittimä sopiviin paikkoihin. On huomioitava auton pääsulakeen koko. 10A kestää 2kW ja 16A 3kw.Etuna äänettömyys. Jos omat taidot eivät riitä, asennus täytyy ehdottomasti antaa ammattiliikkeen tehtäväksi asianmukaisine loppumittauksineen. ( Josta pitää itselle jäädä dokumentti.)
Puhallinwebasto olisi ehkä ratkaisu ongelmaasi....3,5 kW kokoinen kai riittäisi ja toimii niin kauan kun on tankissa ainetta. Helppo asentaa ja selviäis apaut reilulla 1000 €. Toki kaikki mikä puhaltaa pitää ääntä.....
Jos olet Lapissa kevättalvella, niin ilmat on keskimäärin paljon lämpimämpiä kuin esim tammikuussa, päivällä jopa plussan puolella- yöllä voi toki mennä -25 rikki vähäksi aikaa). Harmaatankissa pitää ehdottomasti olla eristystä ympärillä, vaikka jätevedet eivät yhtä helposti jäädykään kuin puhtaat vedet. Sopivillä lisäaineilla tankin sisällön saa varmasti pysymään niin sulana, ettei säiliö halkea.
Siellä jv- tankissa pitää siis estää vain jäätyminen ja ilmalämmityksessä halvinta olisi ottaa joku haara auton peruslämmitysjärjestelmästä tankille esim. yhdelle sivulle eristeen ja tankin väliin. Kun tankki ilmeisesti rajautuu kuitenkin lämpimiin tiloihin, niin ei sitä lisälämpöä paljon tarvita eristeiden lisäksi.
On helpompi kehittää sisätilaan lisälämpöä 230 V:sta täällä jo mainituilla tavoilla kuin rakentaa vesilämmitysputki jv- tankille.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.