- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Sähkökysymystä/ihmettelyä LMC/Pössl/Globecar - Ducato (ebl 119, käynnistysakku, lataus)
Sähkökysymystä/ihmettelyä LMC/Pössl/Globecar - Ducato (ebl 119, käynnistysakku, lataus)
Hei,
vaikea laittaa ytimekästä otsikkoa mutta haluan kuitenkin tuoda esiin ja kysellä täällä, kun on varmasti kokeneempia:
Meillä LMC Tourer 59 (tosin rekisteriotteessa se on Pössl, ja mukana tulleessa manuaalissa Globecar) - joka tapauksessa se on Ducato :)
Vajaan vuoden käytöllä on kaksi kertaa tapahtunut niin että auton ollessa pidempään (toisella kertaa 5 vrk, toisella 7) seisonnassa on käynnistysakku tyhjentynyt.
Ensimmäisellä kerralla, viime kesänä, autoon oli jäänyt asuinosan virta päälle, kuvittelin sen olevan syy, vaikka kaikkialla (käyttöohjeissa jne) vannotaan että niin nimenomaan ei voi käydä. No, tätä ei ole tullut jatkossa testatuksi koska tuon asuinosan virran kanssa on nyt oltu vainoharhaisen tarkkoja että ei jää päälle pitkiksi seisonta-ajoiksi.
No, nyt vuodenvaihteessa oli reissu, jossa matkattiin autolla mutta se sitten seisoi vuokramökin pihalla viikon. Oltiin huolellisia tuon asuinosan virran kanssa, sitä käytettiin päällä vain jos autosta noudettiin jotain, korkeintaan minuuttien aikoja kerrallaan. Asuinosan sähköt toimivat hienosti. Lähtiessä auto ei käynnistynyt, käynnistysakku tyhjentynyt.
Syksyn aika auto seisoi pisimmillään parikin viikkoa, ei mitään ongelmia.
Ankaralla ajattelulla ja asioiden tuplatsekkaamisella on osoittautunut, että kummallakin tyhjenemiskerralla on yksi pieni viattoman näköinen kytkin ollut eri asennossa kuin muuten: Ducaton kojelaudassa repsikan puolella on sellainen sormenpään kokoinen merkitsemätön kytkin, jonka joskus kesällä kokeilemalla huomasimme olevan sellainen, että kun se on "päällä"-asennossa, voi radio/bt/cd/navi -härveliä (miksi sitä nyt haluaakaan kutsua) käyttää laittamatta auton sytytysvirtaa päälle, toisessa asennossa taas ei. Joten epäilys nousee, voisiko se laite - sammutettunakin - olla sellainen, joka imee tuon kytkimen päällä ollessa koko ajan virtaa, ja nimenomaan käynnistysakusta, niin että se tyhjenee muutamassa vuorokaudessa. (Tyhjenee tarkoittaa tässä siis sitä että sen jännite putoaa niin paljon että auton käynnistys ei enää onnistu)
Toinen kummallinen piirre nyt vuodenvaihteessa oli, että laitoimme auton illalla ennen lähtöaamua "maasähköön" mutta silti starttiakussa ei ollut aamulla tarpeeksi virtaa. Tein siis johtopäätöksen, että meidän EBL 119:ssä on ehkä joku vika, että se ei lataakaan käynnistysakkua, vaikka tohottaa erinomaisesti hupivirtapiirin puolelle.
No, nyt sitten kun ollaan taas lähdössä autolla liikkeelle, päätin testata onko se lataus tosiaan rikki. Auto kiinni verkkovirtaan ja mittaamaan. Se käynnistysakku saa latausvirtaa.
Mikä ihme selittäisi tämän? Voiko tuon "autoradion" virrantarve tyhjätä käynnistysakun muutamassa päivässä? Ja voiko olla että se käynnistysakku ehti niin tyhjäksi, että n. 12 tunnin "maasähkö"lataus ei ehtinyt ladata sitä riittävästi? Luin dokumentaatiosta, että tuo EBL 119 lataa käynnistysakkua (max) 2A virralla, mutta kerkesihän tuohon nyt 24 Ah tulla sinä aikana kun auto oli sähkössä kiinni..(?)
Kokemuksia/kommentteja?
Herää kysymykset: onko sinulla siinä sellainen radio jossa on myös navigointi järjestelmä ja myös peruutuskamera? Lisäksi kiinnostaa onko se auto manuaalilatikolla vai automaattilaatikolla? Näillä voi olla merkitystä, koska sen napin takana on juuri nuo laitteet. Jos se nappi on 0- asennossa silloin ne ei pitäisi olla kytkettynä eikä esim. pakin päälle jääminen manuaalivaihtoisessa ei kytke kameraa päälle. Automaattilaatikkoinen hälyyttääkin jos P vaihde ei ole päällä.
Tv. Rp
Hyviä pointteja!
-on sellainen vehje (Alpina) jossa on navigointi, ja on peruutuskamera, josta siihen tulee kuva.
-ja on automaattivaihteisto.
-mutta: on myös toinen nappi, kuskin puolella siinä keskellä, myöskin täysin dokumentoimaton, jonka olen huomannut olevan nimenomaan tuohon peruutuskameraan yhteydessä: sen jos kääntää toiseen asentoon, peruutuskamera on päällä koko ajan (siis kuva näkyy siinä näytöllä, vaikka ajaa eteenpäin), ja toisessa asennossa taas näytöllä on laitteen toimintatilan mukainen perussetti (peruutuskameran kuva vain pakilla). Sen napin asennon en ole huomannut vaikuttavan ajoakun tyhjentymiseen...
Pahin autoradio johon olen törmännyt oli yli 30 vuotta sitten joku huihai merkkinen joka vei sammutettuna saman 7 A kuin virta päällä.
Tämän päivän pahin jonka olen tavannut vei 2A sammutettuna, itsellä oli radio joka läksi ser kierrätykseen vei 500 mA
se kytkin ohittaa virtalukon, joten radio toimii myös ilman, että virrat on päällä mittaristossa. Parempi olisi kytkeä radio toimimaan hupinakun puolelta.
Villi veikkaus, että ajoakku on mennyt niin tyhjäksi jossain vaiheessa, että se on nyt vaihtokunnossa.
Olisko yksinkertaisin konsti tehhä kuten työkoneissa. Akun miinuskaapeliin päävirtakatkaisija. Nimenomaan miinuskaapeliin.
Tp
Minkäikäinen akku oikeasti on? Auton alustan valmistumisen jälkeen se voi olla ollut monta kertaa liian tyhjänä. Menen Petterin ajatuksen taakse, akku on loppu. Mittaamalla asia selviää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.