- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Sähkökysymystä/ihmettelyä LMC/Pössl/Globecar - Ducato (ebl 119, käynnistysakku, lataus)
Sähkökysymystä/ihmettelyä LMC/Pössl/Globecar - Ducato (ebl 119, käynnistysakku, lataus)
Hei,
vaikea laittaa ytimekästä otsikkoa mutta haluan kuitenkin tuoda esiin ja kysellä täällä, kun on varmasti kokeneempia:
Meillä LMC Tourer 59 (tosin rekisteriotteessa se on Pössl, ja mukana tulleessa manuaalissa Globecar) - joka tapauksessa se on Ducato :)
Vajaan vuoden käytöllä on kaksi kertaa tapahtunut niin että auton ollessa pidempään (toisella kertaa 5 vrk, toisella 7) seisonnassa on käynnistysakku tyhjentynyt.
Ensimmäisellä kerralla, viime kesänä, autoon oli jäänyt asuinosan virta päälle, kuvittelin sen olevan syy, vaikka kaikkialla (käyttöohjeissa jne) vannotaan että niin nimenomaan ei voi käydä. No, tätä ei ole tullut jatkossa testatuksi koska tuon asuinosan virran kanssa on nyt oltu vainoharhaisen tarkkoja että ei jää päälle pitkiksi seisonta-ajoiksi.
No, nyt vuodenvaihteessa oli reissu, jossa matkattiin autolla mutta se sitten seisoi vuokramökin pihalla viikon. Oltiin huolellisia tuon asuinosan virran kanssa, sitä käytettiin päällä vain jos autosta noudettiin jotain, korkeintaan minuuttien aikoja kerrallaan. Asuinosan sähköt toimivat hienosti. Lähtiessä auto ei käynnistynyt, käynnistysakku tyhjentynyt.
Syksyn aika auto seisoi pisimmillään parikin viikkoa, ei mitään ongelmia.
Ankaralla ajattelulla ja asioiden tuplatsekkaamisella on osoittautunut, että kummallakin tyhjenemiskerralla on yksi pieni viattoman näköinen kytkin ollut eri asennossa kuin muuten: Ducaton kojelaudassa repsikan puolella on sellainen sormenpään kokoinen merkitsemätön kytkin, jonka joskus kesällä kokeilemalla huomasimme olevan sellainen, että kun se on "päällä"-asennossa, voi radio/bt/cd/navi -härveliä (miksi sitä nyt haluaakaan kutsua) käyttää laittamatta auton sytytysvirtaa päälle, toisessa asennossa taas ei. Joten epäilys nousee, voisiko se laite - sammutettunakin - olla sellainen, joka imee tuon kytkimen päällä ollessa koko ajan virtaa, ja nimenomaan käynnistysakusta, niin että se tyhjenee muutamassa vuorokaudessa. (Tyhjenee tarkoittaa tässä siis sitä että sen jännite putoaa niin paljon että auton käynnistys ei enää onnistu)
Toinen kummallinen piirre nyt vuodenvaihteessa oli, että laitoimme auton illalla ennen lähtöaamua "maasähköön" mutta silti starttiakussa ei ollut aamulla tarpeeksi virtaa. Tein siis johtopäätöksen, että meidän EBL 119:ssä on ehkä joku vika, että se ei lataakaan käynnistysakkua, vaikka tohottaa erinomaisesti hupivirtapiirin puolelle.
No, nyt sitten kun ollaan taas lähdössä autolla liikkeelle, päätin testata onko se lataus tosiaan rikki. Auto kiinni verkkovirtaan ja mittaamaan. Se käynnistysakku saa latausvirtaa.
Mikä ihme selittäisi tämän? Voiko tuon "autoradion" virrantarve tyhjätä käynnistysakun muutamassa päivässä? Ja voiko olla että se käynnistysakku ehti niin tyhjäksi, että n. 12 tunnin "maasähkö"lataus ei ehtinyt ladata sitä riittävästi? Luin dokumentaatiosta, että tuo EBL 119 lataa käynnistysakkua (max) 2A virralla, mutta kerkesihän tuohon nyt 24 Ah tulla sinä aikana kun auto oli sähkössä kiinni..(?)
Kokemuksia/kommentteja?
Herää kysymykset: onko sinulla siinä sellainen radio jossa on myös navigointi järjestelmä ja myös peruutuskamera? Lisäksi kiinnostaa onko se auto manuaalilatikolla vai automaattilaatikolla? Näillä voi olla merkitystä, koska sen napin takana on juuri nuo laitteet. Jos se nappi on 0- asennossa silloin ne ei pitäisi olla kytkettynä eikä esim. pakin päälle jääminen manuaalivaihtoisessa ei kytke kameraa päälle. Automaattilaatikkoinen hälyyttääkin jos P vaihde ei ole päällä.
Tv. Rp
Hyviä pointteja!
-on sellainen vehje (Alpina) jossa on navigointi, ja on peruutuskamera, josta siihen tulee kuva.
-ja on automaattivaihteisto.
-mutta: on myös toinen nappi, kuskin puolella siinä keskellä, myöskin täysin dokumentoimaton, jonka olen huomannut olevan nimenomaan tuohon peruutuskameraan yhteydessä: sen jos kääntää toiseen asentoon, peruutuskamera on päällä koko ajan (siis kuva näkyy siinä näytöllä, vaikka ajaa eteenpäin), ja toisessa asennossa taas näytöllä on laitteen toimintatilan mukainen perussetti (peruutuskameran kuva vain pakilla). Sen napin asennon en ole huomannut vaikuttavan ajoakun tyhjentymiseen...
Pahin autoradio johon olen törmännyt oli yli 30 vuotta sitten joku huihai merkkinen joka vei sammutettuna saman 7 A kuin virta päällä.
Tämän päivän pahin jonka olen tavannut vei 2A sammutettuna, itsellä oli radio joka läksi ser kierrätykseen vei 500 mA
se kytkin ohittaa virtalukon, joten radio toimii myös ilman, että virrat on päällä mittaristossa. Parempi olisi kytkeä radio toimimaan hupinakun puolelta.
Villi veikkaus, että ajoakku on mennyt niin tyhjäksi jossain vaiheessa, että se on nyt vaihtokunnossa.
Olisko yksinkertaisin konsti tehhä kuten työkoneissa. Akun miinuskaapeliin päävirtakatkaisija. Nimenomaan miinuskaapeliin.
Tp
Minkäikäinen akku oikeasti on? Auton alustan valmistumisen jälkeen se voi olla ollut monta kertaa liian tyhjänä. Menen Petterin ajatuksen taakse, akku on loppu. Mittaamalla asia selviää.
Timo sanoo, että "mittaamalla asia selviää". Selviää, jos on kunnolliset mittalaitteet. Syksyllä 2022 ihmettelin samanlaisia starttiakun ongelmia. Lokakuussa 2021 ostamamme auto oli "uusi" (1000km ajettu), mutta ollut 2020 maaliskuusta alkaen myyjäliikkeen esittelyautona, jona aikana starttiakun lataus lienee jäänyt hoitamatta. Kun käytin autoa tiiviystarkastuksessa, auto ei käynnistynyt myyjäliikkeen pihassa. Akku "mitattiin" ja todettiin toimivaksi mutta latausta kaipaavaksi. Totesin heti, että muutaman millin paksuisilla mittajohdoilla ei mitata satojen ampeerien käynnistysvirtoja. Järkeilin että halpojen akkumittareiden toiminta perustuu siihen oletukseen, että akun rakenne vastaisi ideaalista jännitelähdettä jonka kanssa sarjassa on akun sisäistä resistanssia vastaava vastus. Akkumittari mittaa jännitteen aleneman pienellä virralla ja päättelee, että esim. 100-kertaisella virralla jännitteen alenema olisi 100 kertaa suurempi. Ongelma vain on, että sähkökemiallisena energialähteenä akku ei toimi tällä tavalla ideaalisesti, varsinkaan jos akku on elinkaarensa lopussa. Halusin saada "toisen mielipiteen" siitä myyjäliikkeen näkemyksestä, että akku oli kunnossa ja vain latausta vailla. Kävin Roihupellon Motonetissä mittauttamassa akun. 7 euron mittaus tehtiin samanlaisella Boschin mittarilla kuin auton myyjäliikkeessä ja tulos oli sama. Kuitenkin, kun auto oli Motonetistä palattuani seisonut kotipihassa muutaman tunnin, starttiakku oli niin tyhjä että edes ovi ei auennut kaukosäätimellä.
Motorhomefun.co.uk -sivustolla moititaan erityisesti Pioneerin radioita virtasyöpöiksi. Virtaa saattaa mennä 2A vaikka radio on "kiinni" (valmiustilassa).
Meillä oli myös uuden ajokin kanssa samanlainen ongelma kuin ketjun avaajalla. Jos multimediasoitin-navigaattori sattui unohtumaan parkissa ollessa päällä, se tyhjensi käynnistysakun talvikaudella varsin lyhyessä ajassa. Ongelma poistui, kun caravanhuolto muutti takuuhuollossa laitteen virtakytkennän kulkemaan virtalukon kautta. Laite ei sen jälkeen voinut jäädä vahingossa päälle kuluttamaan akkua tyhjäksi. Kojelaudassa olevalla keinuvipukytkimellä pystyy erikseen kytkemään virran laitteeseen, vaikka auton virtalukko olisi suljettu.
Kytkentäkaaviota en pysty piirtämään.
Tässä linkki YouTube-videoon, jossa tubettaja esittää starttiakun diagnosointia tavallisella yleismittarilla (mieluiten sellaisella, jossa on Min/Max -toiminto, jotta akkujännitteen minimiarvon saa luettua tarkemmin kuin vain mittarin näyttöä seuraamalla). Tällainen testi, jossa akun kuormana on auton starttimoottori, antaa epäilyttävän akun kunnosta parempaa tietoa kuin dedikoitu akkumittari, joka mittaa akun pienellä kuormalla ja yrittää arvata, miten akku toimisi todellisessa käynnistystilanteessa. Toisaalta testitulos ei ole objektiivinen kun olosuhteet ja moottorin käynnistyksen helppous vaihtelevat.
https://www.youtube.com/watch?v=gq0iey9VC94
Nykyiset akut ei kestä kokonaan tyhjäksi ajoa, joten veikkaan myös akun olevan loppu. Lisäksi noilla radioilla ja jne vekottimilla ns. lepovirrallakin saadaan akku viikossa kahdessa tyhjäksi. Meillä Ducatossa vm-20 esim. moottorilämmitin Webasto "moobiilipalikka" ja jokunen muu lepovirtaa käyttävä syö starttiakun "tyhjäksi" (siis jönnitteen alle 12.2v) parissa-kolmessa viikossa, jos ei lataile välissä. Tietysti meillä autossa on ns. Euro6 latausjärjestelmä, joka jo muutenkin täysin fiasko. En ole viitsinyt rakenella päävirtakatkasijoita autoon, kun tiedostaa tosiasian, niin voi elää sen kanssa. Tuo maasähkön latusongelma tuli meilläkin eteen, kun kerran vahingossa starttailin useaan kertaan maasähkön ollessa kytkettynä, jolloin yksi sulake paloi starttiakkukotelosta, taisi olla n. 5A.n sulake, sen sulakkeen vaihdon jälkeen maasähkölataus pelannut moitteetta.
Terve,
Olen todennut aloittajan ongelman autossani. Ducato Euro6 koneella. Zenec navigaattorin päälle unohtuminen tyhjensi akun lyhyessä ajassa niin että auto ei enää käynnistynyt tai käynnistyi vaivoin.
Ratkaisu ongelmaan oli laittaa käynnistysakulle oma aurinkopaneeli.
80W pitkulainen paneeli mahtui takimmaisen kattoluukun viereen. Säädin Wictron MPPT 75/15.
Enää ei ole ollut starttiongelmia. Kokemusta tästä on nyt 3 vuotta. Talvet vietetty Espanjassa.
Hupipuolella on 2x95ah akkua ja niille oma paneeli 410W, säädin Wictron Smart Solar MPPT 100/30. Hupisähkökin riittää vaikka jääkaappi toimii vain 12V sähköllä.
Vanhemmat 'isot' peruutuskamerat veivät akkuja koska niissä oli lämmitys. Nämä uudet pienet ei sitä tee.
Ei tarvitse kuormittaa starttimoottorilla jos käytössä on vanhanaikanen kuormitusmittari jossa vastukset alkavat punertaa ja mittari näyttää voltteja.
Hei,
edellisessä autossani oli yhdistetty radio/navigointilaite. Laitetta varten oli asennettu erillinen virtakytkin. Uusi auton omistaja soitti viikon päästä ja kysyi, että miksi akku menee tyhjäksi. Kysyin, että oletko kytkenyt virrat pois auto/navista. No vastauksen arvaattekin. Jos ei ole erillistä kytkintä, niin tyhjentää akun.
Hei,
kiitos kommenteista. Tämä on juurikin näin kuin tässä viimeisessä Jukan kommentissa. Olen mittaillut ja testaillut. Ja ei, käynnistysakku ei ole sökö, vaan toimii ihan hyvin :) - se pirullinen pikkukytkin kojelaudassa kun on väärässä asennossa, niin se on 4 vrk ja akun varaus liian alhaalla käynnistämiseen, jos auto seisoo (irrallaan sähköistä). Jos auto on (lähes) päivittäin käynnissä, tai piuhassa kiinni, niin tuota ei pääse huomaamaan.
Minullakin on tuo virtakytkin, joka pitää vielä sammuttaa kun on ensin sulkenut Zenecin.
Minullakin on tuo virtakytkin, joka pitää vielä sammuttaa kun on ensin sulkenut Zenecin.
Nyt en ihan ymmärrä. Se virtakytkinhän ohittaa virtalukon, jos pidät sitä siinä asennossa, että radio sammuu, kun otat virtalukosta virrat pois, niin eihän enää tarvitse radiota erikseen sammuttaa??
Virtakytkimen tarkoituksena on se, että voit käyttää radiota, vaikka virtalukossa ei ole avainta...
Ja toisinpäin. Zenec pimenee kyllä kun käännät parkissa ollessa vivun avain-asentoon.
Pirullisuushan tässä on juurikin se, että jos se kytkin on asennossa, jossa radiota/soitinta - miksi sitä nyt haluaakaan kutsua - voi käyttää vaikka auton virtalukosta on avaimet pois, niin:
Vaikka sen soittimen luulee sammuttavansa, ja se meneekin pimeäksi ja mykäksi, niin jos se auton, ei soittimen, virtakytkin, jää väärään asentoon, niin käynnistysakku tyhjenee. Sen kytkimen väärää asentoa ei indikoi mikään. Ei edes pienen pieni merkkiledi missään.
Itse käytän ko. kytkintä aina Zenecin käynnistämiseen ja sammuttamiseen. En koske laitteen kytkimiin.
Kiitos näistä kommenteista. Minulla ei ole oikein käsitystä sen kytkimen ja Zenecin toiminnasta. Rapido on talviunilla. Saattaa ärähtää jos menen häiritsemään. 😠
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.