Sähköongelmat
Seppo Pailos
11.06.2018 16:49
Hei!
Hupipuolen sähköt meni, eikä lataus siihen puoleen toimi.
Missä vika, oi sähkögurut?
Jukka Lahelma
11.06.2018 17:47
Aloita tarkistamalla kaikki sulakkeet aluksi.
Jos kyseessä on ajonaikainen hupipuolen lataus, löytynee konepellin alta johto, joka menee hupiakulle. Siinä on jossain kohdassa sulake.
Toivo Koistinen
11.06.2018 21:08
Kannatta olla huolelinen. Jos sulake palaa, varsinkin heti kun vaihtaa uudestaan, on siihen syy yleensä oikosulku, ja jos se varsinkin on vahvavirta puolella, kannatta mennä ammattilaisen puheille, koska niiden korjailu on heidän lain sallimaa tointa.
myös 12 v oikonen voi aiheutta jopa tulipalon pahimmillaan, joten sama neuvo.
Sähkö, ja kaasu ovat leikittömiä kavereita. Suosittelen niden huoltoa, ja korjailua ammattilaisten tehtäväksi
TP
Ritva Suomalainen
11.06.2018 21:24
Kerropa tarkemin , eikö lataa 220V vai 12V asunto osan sähkö kateissa , minkä lainen lataus laite EBL 99 vai joku muu numeroinen , minulta löytyy kunnostettuja latureita EBL 20 , 99 , 100 , 101 , 208-S , jen
T.Rauno
Seppo Pailos
12.06.2018 00:43
Ymmärtääkseni tuon lataushomman juoni menee näin: kone käynnistetään starttiakulla, kone lataa starttiakun, kun se on kuosissa joku automaattinen vaihtaja siirtää latauksen hupiakulle. Ja kun tämäkin on täynnä kytkeytyy lataus pois päältä. Kyseessä luonnollisesti 12v järjestelmä.
Voisiko vika löytyä tuosta vaihtajasta, rele tai mikä lie?
Taitaa tulla asiaa huoltoon.
Toki tuo sulakevinkki täytyy tsekata!
Pasi Niemelä
12.06.2018 07:00
Arvailuiksihan nämä menee niin kauan kun ei tiedä mistä kulkineesta on kyse ja mitä laiteita siellä luuraa.
Tauno Suominen
12.06.2018 08:03
Kyllä auton laturilta normaalisti riittää latausvirtaa myös hupiakulle, ettei tarvitse odotella ajoakun täyttymistä.
Timo Haapanen
12.06.2018 08:40
Kyllä, hupiakun lataus alkaa välittömästi auton käynnistyttyä.
@timppa
Jarmo Pursiainen
12.06.2018 09:09
Minulla aikoinaan hävisi ajon aikainen hupipuolen lataus ja syynä oli D+ sulake. Se löytyi vasta huollon opastuksella. Samalla autosta, Dethleffs, hävisi päiväajovalot.
Seppo Pailos
12.06.2018 09:20
Kuljin on Dethleff's Globetrotter -89
Seppo Pailos
15.06.2018 20:18
No niin, lisää havaintoja, oi gurut!
Hupiakku yllättäen lataa "maasähkön" (220v) kautta, mutta koneen laturi ei.
Kosla kuitenkin käynnistyy kuin paloauto, joten laturissa ei liene vikaa.
Yllä kerrottiin laturin lataavan käynnissä saman tien kumpaakin akkua. Tässä tapauksessa kuitenkaan ei.
Ducaton sulakerasiasta en löytänyt palaneita varokkeita. Joten hmm...
Matti Janhonen
15.06.2018 20:38
Auton starttiakun navalta hupiakulle menevällä latausjohdolla on oma sulake (30 A) ja tietenkin lähellä auton starttiakkun +napaa . Akkujen välissä on erotusrele joka tekee sen, että asunto-osan virran käyttö ei voi tyhjentää starttiakkua.
Lataus Johto on asunto-osan rakentamisen yhteydessä tehty jälkiasennus, eikä liity Ducaton sulakkeisiin
Markku Hämäläinen
15.06.2018 23:33
Seppo PailosKuljin on Dethleff's Globetrotter -89
Tuohon mallin vehkeeseen lisättiin Suomessa sulakkeet tehtaan vaatimuksesta.
Jos ne on tehty kuten meidän entisessä autossa ne löytyy varapyörän takaa.
Siinä samassa kotelossa on, mikäli oikein muistan, myös D+ johdon sulake.
Niitä sulakkeita joutui aikoinaan silloin tällöin pyörittelemään hapettumisien poistamiseksi.
Kokeile sitä jos kyse on samasta viasta.
Raimo Hytönen
17.06.2018 09:34
Katso sen asuntopuolen laturin (EBL 99 tai jotakin) sulakkeet ja käynnistysakulta siihen tulevan plusjohdon sulake (yleensä akun puoleisessa päässä). Joskus voi auttaa sekin, että katkaisee virran asuntopuolen laturista (Ein/Aus -painike) vähäksi aikaa ja kytkee sen uudelleen. Jos tämä ei auta, vie laite huoltoon (tai osta uusi).
Ja tietysti aina yleispätevä konsti on kaikkien liitosten tarkastaminen ja pieni nitkuttelu. Koskee myös asuntopuolen laturiin liittyviä johtomötiköitä.
muokattu: 17.6.2018 09:39
Matti Janhonen
17.06.2018 10:26
Juuri viime viikolla uusin autooni tuon sulakkeen.
Moottorin käydessä starttiakun ja hupiakun napajännitteessä oli mielestäni liian suuri ero kun johto kuitenkin on 6 mm2 johtoa ja erotuksen tekee rele, joka ei jännitehäviötä aiheuta.
Ostin uuden suojatun sulakkeenpitimen ja tein uudet liitokset + puhdistin samalla kaikki starttiakun +navalta lähtevä johtoliitokset ja apu tuli.
Purin vanhan sulakekotelon ja liitokset oli kyllä niin hapettuneet kun olla taitaa.
Timo Haapanen
17.06.2018 13:56
Seppo PailosNo niin, lisää havaintoja, oi gurut!
Hupiakku yllättäen lataa "maasähkön" (220v) kautta, mutta koneen laturi ei.
Kosla kuitenkin käynnistyy kuin paloauto, joten laturissa ei liene vikaa.
Yllä kerrottiin laturin lataavan käynnissä saman tien kumpaakin akkua. Tässä tapauksessa kuitenkaan ei.
Ducaton sulakerasiasta en löytänyt palaneita varokkeita. Joten hmm...
''Yllä kerrottiin laturin lataavan käynnissä saman tien kumpaakin akkua. Tässä tapauksessa kuitenkaan ei.''
Ei ole mun eteen koskaan tullut tapausta missä hupiakku ei alkaisi lataantua silloin kun auto käynnistetään. Ei siellä ole mitään 'vaihtajaa' hupiakku tarvitsee virtaa ja sitä annetaan heti.
@timppa
Seppo Suomi
20.06.2018 08:28
No kaima, kerroppa auttoiko tuo Markun kertoma sulakkeen korjaus ?
Olisi mukavaa kun kaikki kyselijät kertoisivat kiitokseksi neuvojalle oliko vinkistä apua. Siitä voisi olla apua muillekkin vastaavan vian kanssa tuskaileville.
Monihan katoaa palstalta heti kun oma vaiva korjaantui kertomatta mitään.
Seppo Pailos
21.06.2018 23:25
Konehuoneesta en löytänyt minkäänlaista sulaketaulua, vaikka skannasin sen hyvin huolella.
Sieltä löytyi kyllä lupaava harmaa rasia, mutta sisältö osoittautui piirilevyksi vastuksineen. Sulaketta ei joukosta valitettavasti löytynyt.
Taidanpa viedä koslan jonnekin huollettavaksi...
Onko vinkkejä Salon suunnalla?
Seppo Suomi
22.06.2018 06:50
Otitko vararenkaan pois kun etsit sulaketta ? Sen alla pitäisi olla se sulake joka voisi olla hapettunut. Se ei ole välttämättä sulaketaulu vaan "irtonainen" johdon välissä oleva. Oireet ovat juuri sellaiset kuin kerroit.
Seppo Pailos
22.06.2018 09:46
Jep, otin vararenkaankin pois. Toki etsin lähinnä sulaketaulua, mutta täytynee seurata hupiakun piuhastoa josko sieltä löytyisi joku avattava mötikkä.
Kerron toki, kun vika on paikallistettu ja korjattu.
Markku Hämäläinen
22.06.2018 10:07
Ei siellä ole sulaketaulua korkeintaan neljän sulakkeen rasia.
Starttiakulta pitäsi lähteä 4mm2 johto jossa on sulake, se on hupiakun lataukseen.
Voi olla myös D+ johdon liitos hapettunut sijaintia en muista.
Kaarlo Piri
22.06.2018 10:15
Samantapaista ongelmaa täälläkin kyseessä ducaton alusta ja dethlefss as.osa pysähdyksissä ollessa ja viimeksi olimme sähkön perässä niin oikealta puolen hanskalotelon alts kuuluu releen naksahdus noin parin sekunnin välein tarkastin hanskakotelossa olevat sulakkeet otin yhden kerrallaan pois ja kuuntelin joten ei liity niihin sulakkeisiin,akun vieressä on isompi sulake joka mielestäni on ehjä minulla on kyllä maasäskön perässä ollessa käytössä ulkopuolinen laturi niin voisko se olla tuo latauksen vaihtorele joka arpoo mistä tuon latauksen pitäisi tulla terv kaarlo piri
Markku Hämäläinen
22.06.2018 13:17
Tietääkseni kaikissa tehdastekoisissa autoissa startti/hupiakun latauksen hallinan hoitaa verkkolaturi.
Uudemmissa autoissa on yleisin laturi joku EBL-versio joka pitää starttiakun verkkovirrassa ollessa ylläpitolatauksessa eli lataa sitä n. 2A:n virralla.
Moottorin käydessä akut kytkeytyvät yhteen releellä joka on siinä EBL-laturissa.
Vanhemmissa autoissa joissa on Calira laturi hanskalokeron alla laturi alkaa latamaan starttiakkua sen jälkeen kun hupiakku on kylliksi latautunut (en muista nyt jännitearvoa)
Mikäli muistan oikein niin myös Calira kytkee molemmat akut yhteen koneen käydessä.
Noin siis yleisimmin, toki muitakin versioita on.
muokattu: 22.6.2018 13:18