Sähköjohto

Raimo Kutila 16.11.2018 19:00

Miten on tuo sähkön ottaminen asuntoautoon tai -vaunuun kun pitää olla sen ihmeellistä säädöstä eli suoraan 25m ei jatkopaloja, kerä vapaana ei kelalalla kuumenee ? Myydään silti "jatkopaloja"..??
Vaunujen ym. välit ei todellakaan 25m. Saati sit tolpan ja sähköpistokkeen..?
Miten vanhoja säädökset on ? Onko sattunut vahinkoja kun johto kelassa ?
Olisiko aika uudistaa ohjeet ? Onhan kalusto parantunut ja jokainen huolehtii turvallisuudestaan.
Itse käyttänyt keloilla ja jatkopalalla seinään ... ikinä ei johto kuumentunut ?? Onko taas suomalaiset tiukkoja säännöissä ?
Katselin kesällä johtoja ym. virityksiä leiri paikoilla ei kukaan valittanut... vahdit "kiertäneet" ...et pois viritykset
kenen vastuu..?

Toivo Koistinen 16.11.2018 19:40

Kyllähän vastuu on sen johdon omistajalla, mutta käytäntöjä leireillä on kirjavasti.
Minusta sen johdon pituus ei ole pakko olla 25 m, vaan saa olla alle, mutta kunhan yltää tolppaan.
Tuo kelajuttua on siittä, että kun on vadissa, ja miten misäkin, niin siinäkin on asiakkaan huolehdittava että vahinkoa ei tule. Purka pois vadista, tai kelalta jos käyttää sähkölämmitystä. Kotonakinhan pitää asukkaan huolehtia sähkön käytön turvallisuudesta
Onkohan noissa virallisisa keloisa suoja sulake. Tosin jos käyttää johtoa pelkästään akun latailuun, ja jääkaappiin, ei kai se herkästi kuumene 2,5 neliömillin johto.
Mutta semmonenkin asia, että kun johtoa joutuu vetämään joskus jopa kulkureitin yli, niin ettei sen yli ajella autoila, olisi leirien tärkeä huolehtia.
Nuo pistoke mallin vaihtajat sukosta näihin uusiin, on sallitua jos ne ovat virallisia, kun on vielä leirejä jossa tolpa on suko pistorasialla.
TP

Kari Vesterinen 03.12.2018 16:10

Eiköhän noista sähköjohdoista liene varsin selvät ohjeet, ja tuntuu varsin hämmentävältä ettei noin yksinkertaista asiaa voida hoitaa kuntoon jokainen kohdaltamme! Minusta ainakin tuntuu siltä, että nuo pykälät ovat varsin ajantasalla.
Turvallisia reissuja t kv

Matti Janhonen 03.12.2018 17:18

Noinhan se on,
Kun ostaa kerralla kunnon johdon niin se palvelee itseä hyvin ja kauan ja kenelläkään ei ole nokan koputusta.
Tuosta 25 m suosituspituudesta on myös rutistu, mutta aika usein se vaan on tarpeen, eikä tarvitse toisten tonttien läpi tai ajoradan poikki kaapeliaan vetää.

Toivo Koistinen 03.12.2018 17:53

Pituudesta on se haita, etä kun sen sateella kerii mihin nyt sitten keriikän, on sinä hommansa, ja samoin sijoitus autoon / vaunuun kuivumaan.
Mutta Kuten Matti sanoi, se on monesti hyvä. Jos on kaksi, toinen se pitkä, ja toinen lyhyt, ja kulkimessa hyvä sääilytyspaika, se lieneen paras
Hyvä johtokela joka istuu maassa tukevasti kelatessa, jotta on hyvä kelata, ja pitää rättiä toisessa kädessä jonka läpi kelaa lienee paras. Mutta noita kelojakin on melkoisia rimpuloita
https://www.ikh.fi/fi/kaapelikela-22m-kumi-ip44-caravan-crx1038 Tuosa tukevan oloinen, jopa ylisuoja, mutta missäs on se kahva millä kelaat.
Onhan se siinä kelan kylessä, mutta eipä mikään ergonominen paikka, kun tuo naaraspää kelatesa keikkuu siinä mukana.
Sanompa, että vaikka olen teräshermonen, niin tuo kapistus vesisateella voi tehdä ennätys lennon.
Entäs tuo. https://www.motonet.fi/fi/tuote/452775/Caravan-Kaapelikela-max-25-m-kaapelille.
No minä vyyhteän sen käteen, ja samalla koetan kuivata rätillä. Joskus ihan hyvin, ja joskus nukuus estää tekemästä siittä sotkusta helikopterin.
https://www.caravantukku.fi/tuote/johtokela-25m-25m-3x2-5mm%C2%B2-cee-pistoke-cee-rasia-2-schuko-rasiaa/0301081N/ Tuo voisi olla, ja siihen lyhyt tuosta vaunun kylkeen
Harrastus on joskus raskasta puuhaa
Tp

Pasi Niemelä 04.12.2018 09:16


Tuo viimeinen ei vaan taida täytä suosituksen kohtaa 'liitäntäkaapelissa ei saa olla jatkoja eikä jatkopistorasioita adapteria lukuunottamatta".

Ja on tuossa sekin että joku voisi 'epähuomiossa' käytää sähköä ennen kWh-mittaria.

Matti Janhonen 04.12.2018 11:31

Saamaan kiinnitin huomiota.
Tosin vaihdoin oman virtakaapelin auton puoleisen kaapelin päähän kulmamalliin jossa on myös sukopää.
kW mittaria autossani ei ole eikä tule.

Kulmamallin sukosta saa virtaa asianmukaisella jatkokaapelilla etukatokseen, jossa voi keitellä induktiolevyllä vaikka hyvän lohikeiton, eikä tarvitse virtakaapelia vedellä ulos oven- tai ikkunanraosta.

Toivo Koistinen 04.12.2018 12:26

Totta, mutta kiinnitin huonion kelan käytettävyyteen. Lisäksi siittä kulma malista voi myös lainata sähköä.
Mutta mahtaako kukaan nin paljoa keitellä, että kannattaa lainata sähköä ohi mittarin.
Voihan sitä laskea, kuinka kauan menee mittarin ostorahan kuoletukseen sähkön hinnan säästöllä.
Muten mikä kieltää tuosta kelasta lyhyemmällä virallisella kaapelilla ottamasta sähköä.
Onhan noissa vanhoissa leireissä vielä niitä suko tolppia, josta joutuu muuntoroikalla ottamaan sähkön tuohon viralliseen letkuun.
Tp

Matti Janhonen 04.12.2018 15:35

25 metrin pituus on pelkkä suositus ja kokemuksesta tiedän, että joskus sitä 25 metristäkin tarvitaan.
Mutta jos 5 m asianmukainen kaapeli riittää niin mikä estää käyttämästä.

Pelkästään tuo autojen turvaväli "syö" kaapelia etenkin silloin kun yhdestä tolpasta syötetään virtaa vaikka neljälle autolle.

Pasi Niemelä 04.12.2018 15:53


Tuohon Toivon kysymyksen niin että mikä kieltää tuosta kelasta lyhyemmällä virallisella kaapelilla ottamasta sähköä. Siinä ohjeessahan sanotaan että "ei saa olla jatkoja eikä jatkopistorasioita" niin tuota kelaa käyttäessä löytyy molemmat.

Toivo Koistinen 04.12.2018 16:58

Kyllä, mutta mites siten kun tolpasa on vanha suko, miten sen liittäminen sihen uuteen johtoon.
Jos se sallitaan, nin miksei siten vaunupäässsä. Mikä on sen este onko roikan pää suoraan, vai virallisella välijohdolla.
Nämä leirisäännöt ovat menneet pers edellä puuhun, laitettu sääntöjä joita ei edes kyetä noudattamaan.
Mutta tuon kelan esiin otto oli lähinnä siinä, etä mikä on hyvän mallinen tukeva kela.
Tp

Juhani Backman 04.12.2018 17:21

Onko lakia mikä määrää ns: caravanjohdon paksuuden, pituuden, mallin,näön . suko, vai höpö ,tai onko se se joku liiton keksimä juttu , kun melkein joka paikassa on oma käytäntö?

Juhani Backman 04.12.2018 17:26

Olin viime kesänä eräässä caravan paikassa jossa isäntä sanoi ota tost naapurin Kelasta niin ei tartte vetää tuolta kauempaa kysyin mitä turvallisuus sanoo niin vastas ei niitä kukaan valvo et näin on ain tehty.

Juhani Halmeenmäki 04.12.2018 18:26

https://asiakas.kotisivukone.com/files/tilkunpelto.tiedottaa.net/turvavalit.pdf

SFS-EN 60 309-2 on se "laki".

Ja adapteri tolpan päähän, jos tolpassa on Schuko. Tosin siitä on varmaan jo yli 10 vuotta aikaa, kun Schuko-tolppia ei saanut enää asentaa, eli pitäisi luonnollisen poistuman kautta kadota.

Matti Janhonen 04.12.2018 19:17

Jos on kunnon kaapeli CEE päin niin asia on ok. Mutta yksi pääsky ei kesää tee ja sen vuoksi tarvitaan suko-adapteri sekä kotimaassa että ulkomailla. Ulkomailla käyttöä ajatelleen adapteriin sukopistokkeen on syytä olla mallia jossa on reikä maadoitustapille.

https://www.google.com/search?q=schuko+pistotulppa&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=2ahUKEwjog8qM1YbfAhWBFiwKHdTVAvkQsAR6BAgFEAE&biw=1743&bih=827#imgrc=rTUt5rDnbZ5cqM:&spf=1543943334330

Alf Lindblom 04.12.2018 19:25

Eikö se kela pistokkeineen ole juuri se adapteri ja on tolpan päässä. Näin ajatelleen olisi sallittu shukotolpissa. Onko adapterille määritety maksimipituus?

Matti Janhonen 04.12.2018 20:21

Tiedä maksimipituudesta, mutta jatkojohdon luonnetta adapterilla eli sovitteella ei saa olla.

Myynnissä on valmiita adapterijohtoja suko - CEE joiden mitta on 1,5 m.
Aiemmin korostettiin sitä, että adapterin tulee sopia sähkökaapin sisään, mutta entäs sitten kun monissa paikoissa ei enää ole koko kaappia, on vain pistokkeen paikka tolpassa.
Oman adapterini kokonaispituus päineen on 35 cm ja hyvin tuolla on pärjännyt.

Timo Haapanen 04.12.2018 20:28

Eikös se 1,5 metrinen ole vanha auton lämmitysjohto. Se on niin pitkä että jatkos lepää maassa.

Nämä ovat sopivampia
https://www.google.fi/search?q=Suko-+cee+johto&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8i6mR5obfAhWEAhAIHYPJB8wQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=938

@timppa

Pasi Niemelä 05.12.2018 08:24


Ja tuolla Timpan haulla tulevia adapterikappale CEE-liittimen (uros) ja Schuko-kaapelin (naaras) ei caravan toihuissa saa käyttää.

Timo Haapanen 05.12.2018 10:49

Tämäkin on kätevä mutta ei mahdu kaikkiin kaappeihin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/384955/Caravan-sovitin-Schuko---CEE-16A-IP44-230V

Itse olin loka-marraskuun 60 päivän reissulla sähkössä kaksi yötä Nizzassa, kolme yötä Peniscolan Edenissä, neljä yötä Santa Polassa ja Ranskassa kotimatkalla jollain platzilla yhden yön. Nämä siksi että sähkö ''kuului'' hintaan. Kaasuun kului matkan aikana n. 1,6€/vrk. Tällä rahalla sai 62 kg kaasua, kuutisen pullollista.

@timppa

Toivo Koistinen 05.12.2018 11:30

Miksei ? Minä tein itte tuommosen, eli laitoin sukoroikan päähän tuon sinisen, ja olen sitä muuntokappaleena käytänny siittä asti, kun nämä ihmeroikat keksittiin. Eivät ole sanoneet missään leirissä mitään.
Joskus kun on jääny kotiin, on leiriltä lainanneet tuommosen.
Tp

Pasi Niemelä 05.12.2018 12:57


Niin, tuo Juhanin mainitsema "laki" määrittää mitä saa käyttää ja mitä ei.
Olettavat että on oikeanlainen johto, kun tolpan päässä on CEE-pistotulppa.

Timo Haapanen 05.12.2018 15:08
Toivo Koistinen

Miksei ? Minä tein itte tuommosen, eli laitoin sukoroikan päähän tuon sinisen, ja olen sitä muuntokappaleena käytänny siittä asti, kun nämä ihmeroikat keksittiin. Eivät ole sanoneet missään leirissä mitään.
Joskus kun on jääny kotiin, on leiriltä lainanneet tuommosen.
Tp

Pasi tarkoittaa ettei CEE-> suko käy lainkaan. Suko-> CEE sen sijaan pitää olla jos tolpassa on suko.

Tämä ei käy lainkaan.
https://www.virtasenkauppa.fi/adapteri-cee-schuko-03-m-johto-03-m-15-mm-15393

@timppa


Suko: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suko
muokattu: 5.12.2018 15:11
Timo Haapanen 05.12.2018 15:23

Kuten Wikipedia kertoo Ranskassa, Belgiassa, Tsekissä,Slovakiassa ja Puolassa vaanari tarvitsee yhdistelmäsukon CEE 7/7 jossa on reikä pistorasiassa olevaa maadoitustappia varten.

https://uk.rs-online.com/web/p/mains-plus-sockets/0384768/

Itselle ei ole osunut muualla kuin Puolassa. Kaksi kertaa on käynyt niin että pistorasiasta on maadoitustappi väännetty tykkänään pois jotta siihen on alkanut sopimaan tavallinen suko. Toinen kerta oli Camping Privatessa Suwalkissa jossa se on taatusti vieläkin korjaamatta.

@timppa

Toivo Koistinen 05.12.2018 17:13

Vaikea on tilanne karavaanarilla, kun on opiskeltava sähköinsnööriksi lähes jotta osaa oikeita töpseleitä varata ajoneuvoonsa, ynnä myös erilaisia roikkayhdistelmiä maailmaa kiertäessään.
Mites jos Ameriikkaan menee karavaani, millaset töpselit siellä mahtaa olla. Entäpä Venäjällä.
Tp

Matti Janhonen 05.12.2018 18:38

Ei tarvitse mennä noin kauas huonoja johtoja ihmettelemään.
Euroopassa näkee valkeita sukopäillä olevia sisäjohtoja käytössä ja jopa kahdella jatkoliitoksella.
Ja lähes sääntö on, että mitä yökeempi auto sitä huonompi virtakaapeli.

Jukka Lempiäinen 05.12.2018 21:33

Itse olen ihmetellyt tuota 2,5mm neliövaatimusta. Sellaista johtoa kun ei ole yhdessäkään caravan tarvikeliikkeessä tullut euroopassa vastaan. Kaikkialla myydään 3x1,5mm, ja 16A nekin. Tarvikeliikkeet myyvät 16A johtokeloja, jotka ovat 3x1,5mm johtoja. Miksi siis...
Näitä johto-/adapterikeskusteluja on vuosien varrella käyty paljon, mutta en vielä ole sellaista kommenttia niistä löytänyt, jossa olisi kerrottu, että mihin sähköteknisiin asioihin tuo neliövaatimus perustuu. Voisiko siis joku asiasta tietävä sen tähän kirjoitella.

Urpo Virta 05.12.2018 22:30
Matti Janhonen

Saamaan kiinnitin huomiota.
Tosin vaihdoin oman virtakaapelin auton puoleisen kaapelin päähän kulmamalliin jossa on myös sukopää.
kW mittaria autossani ei ole eikä tule.

Kulmamallin sukosta saa virtaa asianmukaisella jatkokaapelilla etukatokseen, jossa voi keitellä induktiolevyllä vaikka hyvän lohikeiton, eikä tarvitse virtakaapelia vedellä ulos oven- tai ikkunanraosta.

Näin Matti jo vuosia otettu kulmasta sähköä mitä erilaisimpiin juttuihin( todella fiksu tuote) mutta nyt auto jossa saa sähköä eri puolilta seinistä ja menee ksikki mittariinkin sekä on noi eri tv liittimetkin. Maailmalla ne mittaa tolpassa kaiken, ettei mene välistä.

Toivo Koistinen 06.12.2018 06:38

Tuo 2,5 neliö millin johto on hyvä, siinä, että se ei lämpene niin helposti, kun vastus pienenee.
Tp

Matti Janhonen 06.12.2018 10:51

Kyllä kaapeleissa löytyy
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/3820481

Mielestäni tämä yhtenäisellä johdolla varustettu kela matkailuautokäytössä on parempi kun tuon kolmen pistorasian malli. Kun lyhyt adapteri kuitenkin on laitettava johdon sähkökaapin puoleiseen päähän niin silloin johtokela on auton vieressä ja johto on kuten pitääkin. Tämä vaan ihan johdon vetoa ja takaisinkelausta ajatellen.

Saksassa myynnissä olevissa kunnon keloissa mm. Bergerillä on valmiina kaapelin kelausohjain, mutta se on helppo tehdä itse tai teettää, jolloin johto ei hypi akselin kaulalle

Matti Janhonen 06.12.2018 10:55

Ehkä meillä ollaan hieman liian "ortodoksisia" kaapelin suhteen, mutta kun asiasta on SFS standardi, niin se sitoo käyttäjää kuten laki.

Raimo Lukkarinen 06.12.2018 19:05

Tuolla Euroopassa (myös Itäpuolella) näitä sähköhommia johtanut(harhaan??) on määräys eli eli 3x1,5 max 10A alumiinijohtimille ja 3x1.5 max 16 A kuparijohtimella.

Raimo Lukkarinen 06.12.2018 19:06

Tuolla Euroopassa (myös Itäpuolella) näitä sähköhommia johtanut(harhaan??) on määräys eli eli 3x1,5 max 10A alumiinijohtimille ja 3x1.5 max 16 A kuparijohtimella.

Timo Haapanen 06.12.2018 19:44

Määräys on tehty siksi että 1,5mm² kaapelilla ei vikatilanteessä tolpassa oleva 16 A:n sulake välttämättä laukea ja silloin johto kuumenee. Jos käytettäisiin 10A:n sulakkeita rittäisi 1,5mm² johto.

Eikä auta se ettei vaunussa/autossa edes ole yli 2300 W:n edestä tehoa vaativia laitteita. ( 10A= 2300 W ja 16A = 3680 W 230 voltin jännitteellä)

@timppa


Euroopan kämppäreillä ja Stellplatzeilla on harvassa 16 A:n sulakkeet, 10 A ja 6A on aika yleistä. Silloin voi huoleti käyttää ohutta piuhaa.
muokattu: 6.12.2018 19:48
Jukka Lempiäinen 06.12.2018 21:03

Juu, kiitos tästä vastauksesta. Voisitko vielä laittaa jonkin käytännön esimerkin sellaisesta vikatilanteesta jossa 1,5mm johto kuumenee vaarallisesti, mutta 2,5mm johto ei.

Alf Lindblom 06.12.2018 21:12

Jos 16A sulake ei laukea 1,5 mm johtoa käytettäessä ei ole kyseessä oikosulkutilanne vaan jotakin muuta. Se muu kohta varmasti kuumenee hehkuvaksi ennenkuin kaapeli sulaa. Suorassa oikosulussa 25 metrin kaapelin kautta kulkee toistasataa amppeeria, kyllä sulake laukeaa.

Eteläisimmissä maissa ei ole tarvetta niin tukevista kaapeleista koska kulkimessa ei yleensä ole enemmän kuin 2 kW:n lämmitin jos sitäkään. Ehkä tässä syy ettei muualla kuin pohjoismaissa löydä 2,5 mm kaapeleita ja adaptereita.
Pohjoismaisissa malleissa nykyisin 3 kW:n lämmitin ja siinä tuo 1,5 mm:n kaapeli jo lämpiää. Talvella saattaisi olla yllätys lähtiessä kun kaapeli on jäätä sulatessa uponnut ja jäätynyt kiinni maahan.

Mikä tilanne on sitten ihmiseen kohdistuvassa sähköiskussa ja kaapelin paksuudella en osaa sanoa. Laukeaako vikavirtasuoja nopeammin tukevalla kaapelilla vai ei, kyseessä on kuitenkin suhteellisen pieni virta jolloin kaapelin tukevuuden merkitys on pienempi, mutta siinäkin millisekunnilla on merkitystä.

Mutta määräysten mukaisesti tietenkin mentävä.

Seppo Suomi 06.12.2018 21:40

Eiköhän näissä meidän ikäisissä kulkimissa ole itsessään yleensä 10 A:n sulake. Tästä johtuen 2,5 mm2 johto on rajusti ylimitoitettu. Tärkeämpää on kelata kaapeli kokonaan ulos kelalta. 25 m 2,5 mm2 johto on melko painava käsitellä.

Jukka Lempiäinen 06.12.2018 21:52

Juu, määräysten mukaan toki mennään. Olisi vaan kiva tietää niitten määräysten perusteet. Vaan eipä ole vielä tullut vastaan...
1,5mm kaapeli kuumenee toki enemmän kuin 2,5mm. Mutta kyllä se määräysten mukainen kaapelikin on talvella kolmen kW:n lämmityksen jälkeen aika tiukassa jos sen maahan jättää. Kyllä kai pohjois-saksassa tai norjassa on samantehoisia lämmittimiä kun meilläkin kulkineissaan. En tosin tiedä. Mutta kun katselee noita leirejä tuolla etelämpänä, niin etuteltoista löytyy sähköhelloja, mikroaaltouuneja, kahvinkeittimiä, jääkaappeja, pakastimia, vaunuista ilmastointilaitteita, jne. Eli kyllä se välimerenrannalla lomaileva sakemannikin saa sitä virtaa kaapelissaan kulkemaan.
Normaaleja jatkokeloja myydään pilvin pimein 3x1,5mm kaapelilla ja kyljessä lukee, että max kuorma 3500W. Eli aika tarkkaan tuo 16A. Eikö nämä kaapelit kuumene vaarallisesti?
En siis oikein usko, että tuo kaapelin lämpiäminen on peruste tuolle kaapelin paksuusvaatimukselle.

Jukka Lempiäinen 06.12.2018 22:51

Juu, määräysten mukaan toki mennään. Olisi vaan kiva tietää niitten määräysten perusteet. Vaan eipä ole vielä tullut vastaan...
1,5mm kaapeli kuumenee toki enemmän kuin 2,5mm. Mutta kyllä se määräysten mukainen kaapelikin on talvella kolmen kW:n lämmityksen jälkeen aika tiukassa jos sen maahan jättää. Kyllä kai pohjois-saksassa tai norjassa on samantehoisia lämmittimiä kun meilläkin kulkineissaan. En tosin tiedä. Mutta kun katselee noita leirejä tuolla etelämpänä, niin etuteltoista löytyy sähköhelloja, mikroaaltouuneja, kahvinkeittimiä, jääkaappeja, pakastimia, vaunuista ilmastointilaitteita, jne. Eli kyllä se välimerenrannalla lomaileva sakemannikin saa sitä virtaa kaapelissaan kulkemaan.
Normaaleja jatkokeloja myydään pilvin pimein 3x1,5mm kaapelilla ja kyljessä lukee, että max kuorma 3500W. Eli aika tarkkaan tuo 16A. Eikö nämä kaapelit kuumene vaarallisesti?

Timo Haapanen 06.12.2018 22:55
Alf Lindblom

Jos 16A sulake ei laukea 1,5 mm johtoa käytettäessä ei ole kyseessä oikosulkutilanne vaan jotakin muuta. Se muu kohta varmasti kuumenee hehkuvaksi ennenkuin kaapeli sulaa. Suorassa oikosulussa 25 metrin kaapelin kautta kulkee toistasataa amppeeria, kyllä sulake laukeaa.

Eteläisimmissä maissa ei ole tarvetta niin tukevista kaapeleista koska kulkimessa ei yleensä ole enemmän kuin 2 kW:n lämmitin jos sitäkään. Ehkä tässä syy ettei muualla kuin pohjoismaissa löydä 2,5 mm kaapeleita ja adaptereita.
Pohjoismaisissa malleissa nykyisin 3 kW:n lämmitin ja siinä tuo 1,5 mm:n kaapeli jo lämpiää. Talvella saattaisi olla yllätys lähtiessä kun kaapeli on jäätä sulatessa uponnut ja jäätynyt kiinni maahan.

Mikä tilanne on sitten ihmiseen kohdistuvassa sähköiskussa ja kaapelin paksuudella en osaa sanoa. Laukeaako vikavirtasuoja nopeammin tukevalla kaapelilla vai ei, kyseessä on kuitenkin suhteellisen pieni virta jolloin kaapelin tukevuuden merkitys on pienempi, mutta siinäkin millisekunnilla on merkitystä.

Mutta määräysten mukaisesti tietenkin mentävä.

Jos kyseessä on 25 m:n 1,5mm² johto voi käydä niin että vikatilanteessa se muuttuu vastuslangaksi ennen 16 A:n sulakkeen palamista. Juuri tästä on kysymys, ei siitä paljonko on watteja vaunussa/autossa.

Etelän mailla on tehot sekä sulakkeet pienempiä.

Jatkojohto joka on 25 m pituinen ja 1,5mm² ei siedä kuin 10 A:n sulakkeen ollakseen turvallinen. Tämä ei muutu kinaamalla miksikään.

@timppa

Markku Hämäläinen 06.12.2018 23:04

En ole määräyksiä luomassa, mutta uskon ymmärtäväni mistä johdon paksuusvaatimus tulee.
Kun uusiin tolppiin asennetaan 16A sulakkeet pitää niiden palaa/laueta riittävän nopeasti.
Siihen nopeuteen vaikuttaa koko matka vaunun/auton seinästä aina muutajalle asti.
Kun säännöt pitää olla yhtenevät kaikilla alueilla on yksinkertaisempaa vaatia 2,5mm kaapelia.
Sillä vaatimuksella ei ole mitään tekemistä kaapelin lämpeämisen, käytetyn kulutuksen tai ajoneuvon sulakkeen kanssa.
Paksumpi kaapeli auttaa sulakkeen palamisnoeuteen jopa sen ajoneuvon sulakkeen laukeamisnopeuteen.

Markku Hämäläinen 06.12.2018 23:12

Tuossa laukeamisnopeusessa ei ole kysymys ihmisen läpi kulkevasta virrasta joka ei yleensä aiheutakkaan sulakkeen laukeamista, vaan kyse on tulipaloriskistä.
Oikusulku kohdassa lämpötila saattaa nousta yllättävän nopeasti.
Nopea sulakkeen toiminta estää kyllä myös samalla ihmisen pitkäaikaisen altistumisen sähkövirralle jos jännite on päässyt väärään kohteeseen oikosulun myötä.

Toivo Koistinen 07.12.2018 07:06

Minulla kotosalla on jatkoroikka 3x2,5. Olen sen nokassa pyöritelly betonimyllyä, ja samala räläköiny noisa minun höpösavotoissa rautaa. Laskeskelin että siinä tulee 3200 w virtaa. Ja kesä kuumalla, mutta vikavirtasuoja ei ole lauennut, eikä kaapelissa ongelmaa.
Miten lie jos olisi se ohuempi, en tiijä
Kahtoin kaapeleiden paksuuksia niin ero 3x1,5. ja 3x2,5 johdon välillä on IKH n kaapeleisa 1,8 mm.
Paljonko lie painoero
Minua ei ole pahemmin haitannu paino tuossa karavaanikaapelissa, vaikka se on sitä paksumpaa virallista.
Onko niitä 3x1,5 mm karavaani kaapeleita etes myynnisssä.
Minä kun ostelin tuota kyselin, jos ostan kaapelin, ja töpselit, ja tehen että säästääkö, mutta kalliimpi olisi tullu
Saa nyte siten kun kokeilen säilyttää astiassa autossa, millanen se siihen on kerätä. Minula ei virran käyttö kaapelia lämmitä, kun sen voima tarvitaan akkkujen latailuun, ja jääkaappin vain. Muuta ei ole
Tp

Pasi Niemelä 07.12.2018 08:51


Vikavirtasuojalla ei ole mitään tekemistä johdonpaksuuden kanssa tai siinä kulkevan virran määrällä.

Vikavirtasuojan tarkoituksena on suojata käyttäjää sähköiskuilta. Vikavirtasuojassa yksinkertaisesti mitataan että vaihe- ja nollajohtimessa kulkee samanverran virtaa, yksi lysti kuinka paljon.
jos taas virtaa häviää (>30mA) johonkin on kyseessä jonkinlainen vikatapaus (esim. johdon eristevika, laitevika) jolloin vikavirtasuoja laukeaa ja suojaa käyttäjää.

Timo Haapanen 07.12.2018 09:08
Toivo Koistinen

Minulla kotosalla on jatkoroikka 3x2,5. Olen sen nokassa pyöritelly betonimyllyä, ja samala räläköiny noisa minun höpösavotoissa rautaa. Laskeskelin että siinä tulee 3200 w virtaa. Ja kesä kuumalla, mutta vikavirtasuoja ei ole lauennut, eikä kaapelissa ongelmaa.
Miten lie jos olisi se ohuempi, en tiijä
Kahtoin kaapeleiden paksuuksia niin ero 3x1,5. ja 3x2,5 johdon välillä on IKH n kaapeleisa 1,8 mm.
Paljonko lie painoero
Minua ei ole pahemmin haitannu paino tuossa karavaanikaapelissa, vaikka se on sitä paksumpaa virallista.
Onko niitä 3x1,5 mm karavaani kaapeleita etes myynnisssä.
Minä kun ostelin tuota kyselin, jos ostan kaapelin, ja töpselit, ja tehen että säästääkö, mutta kalliimpi olisi tullu
Saa nyte siten kun kokeilen säilyttää astiassa autossa, millanen se siihen on kerätä. Minula ei virran käyttö kaapelia lämmitä, kun sen voima tarvitaan akkkujen latailuun, ja jääkaappin vain. Muuta ei ole
Tp

Käytä vaan sitä paksua, ei hajoa myllyn moottori.

Ja lue vielä kerran yllä olevat kirjoitukset niin huomaat ettei autossa olevalla kuormalla ole merkitystä vaan tolpassa olevan sulakkeen koko ratkaisee asian. Vaihda leirillä kympin sulake tolppaan ja käytä sitten ohutta kaapelia.

@timppa

Jukka Lempiäinen 07.12.2018 11:32
Timo Haapanen

Jos kyseessä on 25 m:n 1,5mm² johto voi käydä niin että vikatilanteessa se muuttuu vastuslangaksi ennen 16 A:n sulakkeen palamista. Juuri tästä on kysymys, ei siitä paljonko on watteja vaunussa/autossa.

Etelän mailla on tehot sekä sulakkeet pienempiä.

Jatkojohto joka on 25 m pituinen ja 1,5mm² ei siedä kuin 10 A:n sulakkeen ollakseen turvallinen. Tämä ei muutu kinaamalla miksikään.

@timppa

Mun tarkoitus ei ole kinata. Haluaisin vain ymmärtää asioita ja siksi kyselen. Tässä(kin) tapauksessa ymmärtämiseen auttaisi, jos olisi joku käytännön esimerkki tuollaisesta vikatilanteesta. Ja mainittakoon, että kyllä käytän määräysten mukaista johtoa ja adaptereita itsekin.
Mutta onko siis niin, että nuo markettien myymät 3x1,5mm jatkojohtokelat eivät ole turvallisia?
Esim. https://www.tuontitukku.fi/tuote/kaapelikela-20m-3x1-5mm2-brennenstuhl-laadukas-saksalainen-jatkojohtokela/4007123604654/

Jorma Tilli 07.12.2018 20:12

Kolme asiaa, joden takia 2,5 mm ehdottomasti järkevämpi kuin 1,5:

oikosulkuvirta on johdon päässä suurempi. Eli suojalaitteen (sulake/automaatti) toiminta nopeampi ja varmempi. Silkka turvallisuuskysymys.
johdon jännitehäviö on pienempi. Vanhoissa niukasti mitoitetuissa verkoissa tämäkin on syytä huomioida.
edellisestä johtuen johto kuumenee vähemmin. Tämän turvallisuusvaikutus pienin näistä kolmesta.
Toivo Koistinen 07.12.2018 20:40

Oikein. Minula on kysymys, mikä puoltaa tuon ohuemman johdon käyttöä
Tp

Matti Janhonen 07.12.2018 21:10

Asiasta hieman sivuun muuta kaapeliasiassa kuitenkin.
Naapurini oli työaikanaan vanhojen hirsirakennusten kunnostuksen erikoistunut kirvesmies.
Kunnostivat tuossa talomuseon pärekattoja ja riimalautoja, ja kun eivät halunneet vanhaa pärekattoa kuormittaa turhalla kävelyllä, niin hakivat rakennuskonevuokraamosta henkilönostimennostimen.

Kun kytkivät nosturiin työmaalla sähköön niin mitään ei tapahtunut.
Naapurini soitti vuokraamoon vähän äkäisenä, että vedettiin nosturia lähes 40 km ja nyt se ei toimikaan.
Vuokraamon mies kysyi heti, että onko liitäntäjohto kelalla kiepillä ja jos on niin purkakaa kaapeli pois kelalta, ja poistakaa pistorasian ja nostimen väliltä mahdolliset jatkojohdot.
Jos nostin ei tämän jälkeenkään toimi niin soittakaa ja toimitamme teille vaihtolaitteen.
Kun kaapeli purettiin kelalta niin nosturi toimi.

Jukka Lempiäinen 10.12.2018 18:17
Toivo Koistinen

Oikein. Minula on kysymys, mikä puoltaa tuon ohuemman johdon käyttöä
Tp

Eipä kai sitä mikään muu puolla kuin ohuemman johdon helpompi käsiteltävyys. Jos reissailee muutaman viikon, vaihtaa aluetta 1-3 päivän välein, niin aika monta kertaa saa sen johdon kanssa askarrella.
Tuosta oikosulkuvirrasta sen verran, että 25m johdolla se lienee 1,5mm paksuisella vajaat 400A, kun se 2,5mm paksuisella on reilut 650A. Olettaen, että siihen jää koko 230V. Vai laskinko oikein? Oikeasti taitaa osa tuosta jännitteestä jäädä alueen syöttöverkkoon, joten tuo oikosulkuvirta jää pienemmäksi. Tuolla lienee sitten sulakkeen turvallisen toiminnan kannalta oleellinen merkitys. Vaan se käytännön esimerkki...
Vaan entäpä kun se pistokelaatikko on usein sen verran lähellä matkailuajoneuvoa, että usein riittää 10m pitkä, tai jopa lyhyempi, johto. Eikös tuo oikosulkuvirta kasva johdon lyhetessä? Jolloinka esim 15m pituisella 1,5mm johdolla päästäisiin suunnilleen samaan oikosulkuvirtaan kuin 25 metrisellä 2,5mm johdolla. Näin ollen tuo lyhyempi johto voisi olla 1,5mm paksu samalla turvallisuustasolla.

Toivo Koistinen 10.12.2018 19:46

Monissa autoisa on vaan että niitä johtoja ei oikeen mahdu mukaan monta, kun sitä tavara tahtoo kertyä sinne muutakin riitävästi, jotenka sillon tuo virallinen parinkymmenen metrin roikka on kai se ainoa.
Käsitelystä, että kun minä vanaha ukko kykenen kokolaila heleposti vyyhteämään, ja samalla rätillä sen vyyhetessä siivoamaan roskista sateella näillä kampura koparoilla, sisälle vientiä varten, niin eiköhän se onnistu muiltakin.
Kunnon kela helpotttaa siinä asiaa, eikä tarvi miettiä, riittääkö roikasa poforit.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.