sähköasiantuntijat

Seppo Klemetti 28.01.2021 19:33

Viijatti seisoo ja hytisee pakkasessa ulkona katoksessa päällään peittona Adriatikki 573:n . Olen sitä kuitenkin lataillut, niin auton akkua kuin huvittelu akkuakin välillä, ettei atomit hyyvy. Sanokaapa nyt itseäni viisaammat, rupeaako huvittelu- ja auton akku kiehumaan, jos sitä pitää kaapelin nokassa silloin tällöin jopa vuorkauven ja virran kulutusta ei ole. Normi happo akkuja on molemmat, koska geeliakkuja en toista kertaa osta kun niillä ei tee mitään. Ja minkä pituisia aikoja sitä uskaltaa kaapelin päässä pitää valtakunnan verkossa. Tai Kajavehan se on, joka rahtaa virtaa täälläpäin.

Jukka Pietilä 29.01.2021 03:37

Kaksi tuntia auto verkkovirrassa joka päivä, eikä ole ollut ongelmia. Akut normaalit happoakut. Auto yleensä liikennekäytöstä poistettuna liki puoli vuotta ja auton omalla laturilla ollut sen kaksi tuntia päivässä laturissa. Vasta täräytin auton käyntiin nolla kelillä, enkä edes lämmittänyt, hyvin tarttas.

Toivo Koistinen 29.01.2021 06:22

Väliin unohtuu pariksi vuorokaudeksi, ja kymmenes ajastaikaa menee akulla, ynnä uuden vuueen aikana yhtenä yönä tarjoili sähköä töllöä, valoa yöseudun kiltisti.
Noissa käyttöautoissa on akut latauksessa, säännöllisen epäsäännöllisesti miten millonkin jatkuvasti, ja soitto soi.
Pääasia, etttä eivät tyhjene kokonaan.
Niinhän se auton käynnistelykin seisonnan aikana, että se kuluu. Kuiten tuota henkilöautoa käynnistellään miten sattuu, ja kymmeniä vuosia kestävät.
Elikkä käyttöön, ja latailuun ne on tehty nuo.
Tp

Matti Asikainen 29.01.2021 09:03

Samoin olen toiminut kuin Jukka ja akut ovat pelanneet hyvin. Jos ei kotona ole kellokytkimellä varustettua pistorasiaa, niin kannattaa hankkia erillinen kellokytkin pistorasiaan, kytkeä auto siihen ja unohtaa asiasta huolehtiminen.

Pentti Tuovinen 29.01.2021 10:59

Seppo.Olen toista mieltä geeliakkujen huonoudesta.
Itselläni oli asunto-osassa 2kpl geeliakkuja 14v.
Ajattelin niiden pian olevan ehtoopuolella ja vaihdoin uudet
geeliakut.
Kaverin autossa oli akut jo huonot ja annoin vanhat hänelle.
Hän on tyytyväinen,inventtrillä keittää kahvit.
Kyllä geeliakut on hyviä asunto-osassa.

Sippo Nevalainen 29.01.2021 14:56

Auto seisoo puolet vuodessa kylmässä hallissa. 1-2 kk välein käyn lataamassa seinästä. Ensin vähän aikaa purkausta molemmille akuille ja sitten latauksessa 2-3 vrk. Rungon akku alkuperäinen -08, hupi akku -12. Hyvin on pelittäneet.
Sippo

Veli-Pekka Merikallio 29.01.2021 15:14

Mulla Cetec jatkuvasti kiinni, sen verran älylaturi, jotta osaa itsekseen tarjoilla sopivasti virtaa, keväällä reissuun lähtiessä heitän pois.

Petri Ahonen 29.01.2021 15:57

Kyllähän ihan halvimmissakin akkulatureissa on "vahdit", jotka rajoittavat latausvirtaa akulle sen mukaan, mitä täydemmäksi akku tulee. Ei laturit akkuja "keitä" , jos ovat kunnossa.

Markku Hämäläinen 29.01.2021 16:34

En tiedä mikä laturi tuossa Adriatikissä on, mutta onhan autot latauksessa myös leirintäalueilla, vaikka sähkön käyttöä ei olisikaan.
Normaalisti matkailuautojen verkkolaturit on suunniteltu siten, ettei ne ylilataa.

Alf Lindblom 29.01.2021 18:16

Meillä vaunu jatkuvasti verkkovirrassa ja näin ollen akku ylläpitolatauksessa. Kun siinä moveri on käytössä niin akun kestoikä on n. 7 - 8 vuotta. Sen verran halpoja nykyisin ettei muodostu kustannusrasitteeksi. Välillä talvet kylmillään ja välillä Espanjan lämmössä.

Alf Lindblom 29.01.2021 18:16

Meillä vaunu jatkuvasti verkkovirrassa ja näin ollen akku ylläpitolatauksessa. Kun siinä moveri on käytössä niin akun kestoikä on n. 7 - 8 vuotta. Sen verran halpoja nykyisin ettei muodostu kustannusrasitteeksi. Välillä talvet kylmillään ja välillä Espanjan lämmössä.

Sippo Nevalainen 29.01.2021 23:14

Tässä Schauldt EBL xxx latauskäyrät happoakulle ja AGM akulle, ei ylilataa.
https://www.wvopzeeland.nl/schaudt-ebl-xx-and-agm-batteries.html
Sippo

Sippo Nevalainen 29.01.2021 23:50

Tuli vähän hätäisesti tuo linkki. Sivun sisältönä on muutostyö EBL laturiin AGM akkujen erilaisen latausprofilin toteuttamiseksi. Mutta käyhän siitä esille eri akkutyyppien lataus jännite ja - profiili. Sivuston mukaan EBL ei olisi täysin sopiva AGM akuille ilman modifiKaatiota.
Sippo

Timo Haapanen 30.01.2021 09:12

Riippuu EBL:n tyypistä. Ne mallit joissa on asennot lyijy ja toinen asento Gel eivät lataa AGM-akkua täyteen ikinä.

Tässä mallissa on erillinen asento ainoastaan AGM-akuille.
http://www.aandncaravanservices.co.uk/resources/Schaudt%20Elektroblock%20EBL%20119.pdf

@timppa

Teemu Eerola 30.01.2021 13:23

Akuista on vaihdettu mielipiteitä täällä aikaisemminkin, joten alla linkki:

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/akkuasiaa/

Kirjoituksessa on mm. edesmenneen Matti Janhosen kommentteja. Löytyy meikäläisenkin. Siellä on mm. kerrottu, että Ducato- alustaisen I-Knausin alkuperäinen, italialainen käyttöakku kesti 14 v. Sonnenscheinin 135 Ah alkuperäinen geeliakku on nyt edelleen hyvässä vedossa 20 v ikäisenä -toki antaa hieman vähemmän ulos kuin uutena, mutta hoitaa hommansa. Toinen hupiakku on 100 Ah lyijyakku, Ne ovat kestäneet n. 7 v kukin.

Minulla akut ovat kesät-talvet paikallaan autossa koko elinikänsä. Ne jätetään talvi- tai muuhun pitempään seisontaan täyteen ladattuina. Pitemmän seisokin aikana niitä ladataan vuorokausi 2-3 kk välein auton omalla laturilla. Mitään muuta latausta ei tehdä. En ole edes harkinnut ylläpitolaturin hankintaa.

Seppo Klemetti 30.01.2021 19:56

Silläpä moitin geeliakkuja kun auton ostin uutena. Kumpikin akku, startti ja hupi sippasi alta kolmen vuoden. Uudet geelit olisi maksanut satasissa/ per kpl. Yhen akun hinnalla saa pari - kolme happoakkua. Toki kestää sen minkä kestää ja onhan se aina tuurissaan minkä kestää. Voihan akuissa virtaa olla ja pysyä useita vuosia, mutta starttaaminen tarvii vahvan virtapiikin ja sitä ei vanha akku välttämättä tarjoa.
Muuten sitä olen pähkäillyt, että kun matkamobiili on huvittelupuolen töpselistä valtakunnan verkossa, lataako se samalla auton omaa akkua. Kahdesti on talvella tehnyt sen, että useamman päivän paikalla olo päivän jälkeen , auto ei ole jaksanut startata vaikka on ollu roikassa koko ajan. Joku toiminto on tyhjentänyt auton akun. Akussa ei pitäisi olla vikaa. Itse epäilen, että radio vei virran. No onneksi alueen huoltomiehellä oli starttiapuri. Vahingosta viisastuneena pidän ylläpitolaturissa nykyisin talvipaikoissa.

Teemu Eerola 30.01.2021 20:38

Voisit katsoa netistä, millainen autosi laturi on, kun syötät sinne sen tyypin. Omassa Caliran laturissa on sen verran älyä, että siellä ensisijaisesti pidetään huolta starttiakusta ja kun se on sopivan latautunut, niin jaetaan latausta hupiakullekin. Näin tapahtuu sekä valtakunnan verkossa että autolla ajettaessa. Paneelista näkee, mikä on lataustilanne kulloinkin ja varaustila.

Olen käyttänyt hupiakuilla ns. päävirtakytkintä; molemmilla akuilla omansa. Käytössä on vain yksi "väännin", millä valitaan ladattava ja purkausta antava akku. Silloin eivät molemmat akut ole koskaan yhtä aikaa tyhjinä - ja lataukseen voi valita tyhjemmän akun. Kun akkujen pääkytkin on nollilla, ja myös ohjauspaneelin kytkin on nollilla, niin mitään virrankuluttajia ei jää päälle, eikä akut purkaudu jonkin piiloon jääneen kulutuskojeen takia..

Toivo Koistinen 31.01.2021 13:09

Eilissä pistin roikan auton seinään, nikun leirillä, ja annon olla yönyli. Lähtissä siinä AMG akusa, eli käynnistys akusa oli 12,38 v sähköä, ja nyte 12,80 v.
Johan sillä mylly lähtee tulille.
Tp

Ari Kuusisto 31.01.2021 14:57

Akkua ei saa käyttää 6-8 tuntia ennen tarkastusta.
11,9 V:n mittaustulos tyhjä akku.
12,6 V:n mittaustulos täyteen ladattu akku. Näiden väliset arvot tarkoittavat alle sataprosenttista varausta.

Hannu Sankala 31.01.2021 15:38

Moi,
akkuja ei tule ladata tunti tai pari per päivä vaan mieluummin jatkuvasti. Jos akkulaturi on vanhaa tyyppiä, lataus on oltava määräaikainen eli vuorokausi korkeintaan. Ne nostavat jännitettävä, kun akku latautuu eikä ylärajaa oikeastaan ole, jolloin ne kiehuttavat avointa akkua. AGM ja Geeliakut eivät ylijännitteestä paremmiksi muutu nekään. Geeliakku on hupiakuksi paras tyyppi yksiselitteisesti, mutta ei hyvä starttiakku. AGM akku on hyvä molempina. Avoin akku on kohtuullinen sekä startti- että hupiakkuna. Uuden matkailuauton ja -vaunun akut on myyjä pilannut. Laitevalmistaja asentaa huippuakut (geeli- tai AGM tyypit) ja myyjä tuhoaa ne, kun ei pysty lataamaan akkuja myyntiaikana vaan päästää ne tyhjenemään. Itselläni kävi juuri näin kuukausi sitten (2020 Dethleffs) ja edellinen vaunuostos ihan samalla tavalla. Paras keino akun tuhoamiseen on antaa sen seisoa tyhjänä ja vielä pakkasessa. Uuden tyyppiset laturit antavat vakiovirran tyhjään akkuun kunnes akku latautuu reilu puoliksi ja sen vastajännite nousee. Hyvän laturin maksimijännite rajoittuu 14,4 - 14,7V tasolle riippuen akkutyypistä ja lämpötilasta. Jännitteen rajoitus tapahtuu latausvirtaa pienentämällä. Kun maksimijännitteen aikana latausvirta on alentenut alle asetetun rajan esim 1A asetetun ajan verran eli 4 - 12 tuntia, jännite putoaa noin 13,8 voltin tasolle, jota kutsutaan ylläpitojännitteeksi. Tällainen laturi ei ylilataa akkua. Senkin saa toimimaan hieman väärin sillä tavoin, että päivittäin kytkee latauksen päälle ja pois. Periaatteessa akku on täysi koko ajan, mutta kun lataus kytketään päälle, jännite nousee 14,4 - 14,7 tasolle ja pysyy siinä asetetun ajan eli pahimmillaan luokkaa 12h. Ei se nyt akkua riko, mutta parempi on jatkuva 13,8V kuin kerran päivässä 14,4 - 14,7V. Huolellinen akun käyttäjä ei päästä varausastetta alle 50 prosentin (lepojännite tällöin12,2 - 12,3V) , koska alle 50 prosentin varausaste aina syö kennoja ja pienentää akun maksimikapasiteettia kunnes sitten akku tavalla tai toisella lakkaa pelaamasta.

Timo Haapanen 31.01.2021 15:40
Toivo Koistinen

Eilissä pistin roikan auton seinään, nikun leirillä, ja annon olla yönyli. Lähtissä siinä AMG akusa, eli käynnistys akusa oli 12,38 v sähköä, ja nyte 12,80 v.
Johan sillä mylly lähtee tulille.
Tp

Tuo 12,38 V on liian alhaalla akun toivottua pitkää ikää ajatellen, se on 40 % vaiheilla, puolillaan.

@timppa

Timo Haapanen 31.01.2021 15:58

''akkuja ei tule ladata tunti tai pari per päivä vaan mieluummin jatkuvasti.'' Olen eri mieltä tästä. Jos täyttä akkua ylläpidetään 1-2 tunnin päivittäisellä latauksella ei se siitä pahakseen pistä.

Lisäksi se on helpoin ja yksinkertaisin keino pitää siviiliautojen akkuja voimissaan kun itse on pitkään reissussa.

@timppa


Hannu Sankala 31.01.2021 19:14

Syvätyhjennys akun tuhoaa, ei lataus. Niin se on!

Toivo Koistinen 01.02.2021 07:17

Mikä tässä maailmasa on muuttunnu. poikassa isännät tyhjensi akun pikkulampun avulla hitaasti, ja sitten altaamiseen. Herättivät akun töihin.
Tosin sillonhan kääneltiin akkua, jotta aineet sekosi, ja väliin tyhjättiin, ja uudelleen hapoteltiin
Samoin ensimmäiset kännyhät, piti aivan tyhjäksi käytää aika-ajoin, ja siten latailuun, muten virta. ala pieneni, tai jotain semmosta.
Porakoneet, hamamsharjat käytetään aivan tyhjäksi, ja sitten alturiin
Hornelan akku meni aika tyhjin, kun ei ollu pistoke hyvin, ja oli pakko käynnistää, eikä siinä ole hehkua.
Pari kolome minnuuttia jauho, ja juurija juuri tarttasi.
Akku siinä on toistakymmentä vuotta mitälien vanha, ja ikinä ei ladattu, muutakun mitä käytän, ja soi.
Auton höpöaku on menny parikertaa niin tyhjäksi, ettei valotkaan sisällä syttynny, ja pikku letejä ne. Mutta vuen vaihteesa koko yön pelasi yli 24 raatin pakkasesa.
Kymmenes vuosi silä menosa.
Tp


No se, että sisälle sänkyyn ei kuulemam meillä tuuva akkuja, saavat olla ulukosalla. Pitäs muistaa latailla ruohon purijan akku.
muokattu: 1.2.2021 07:18
Petteri Haverinen 02.02.2021 16:21

Meidän Saksalainen asuntoauton valmistaja kertoo ohjekirjassa, että ennen reissua on hyvä ladata akut 24 tuntia kestävällä latauksella....

Timo Haapanen 02.02.2021 17:09

Oletuksena on varmaan että ne ovat vajaita. Henkilöautojen akkuja ladataan kaikenmittaisissa pätkissä monta kertaa päivässä, hyvin toimivat.

@timppa

Toivo Koistinen 02.02.2021 18:06

Kerran viikosa. Kirkolle puolen tiimaa, ja samanverran takasin, ja mitänyt sitten parin kolomen kaupan välillä ajellesa kilometri kaks. Kerran kuussa kaupuntireisu suunalleen
Siinä ne latailut on vanhuksella. Ensimmäinen akku oli 15 vuotta muistelen, ja on vieläkin iskusa vara-akkuna, jota latailen joskus,
Mutta vaihoin nykysen, kun arvelin, että nämä auton tietämiskone jutut tykkää hyvästä akusta, niinkun suositelivat, ettei tule matkalla kauppaan onkelmaa.
Siinäpä se sitikkavanhuksen elämä.
Tp

Teemu Eerola 02.02.2021 20:21

Äskettäin vaihdoin 8 vuotiaan Trane- merkkisen 80 Ah:n akun XM:ssä uuteen täysin samanlaiseen. Akkua ei oltu koskaan ladattu millään muulla kuin auton omalla laturilla hyvin satunnaisissa ajoissa. Vielä siitä olisi hyvin ollut kesäkäyttöön, mutta auton startti halveksi joskus 12,3 Voltin jännitettä, mihin ulkona seisomisen aikana jännite putosi. Vanhan auton johdotukset ja releet ym. laskee vielä lopullista jännitettä, mikä menee startille. Löytyy sislle Tranelle vielä käyttöä tulevana kesänä vaikka matkailussa. Ei ole halvin akku, mutta painavimmasta päästä.

Hannu Sankala 02.02.2021 22:58

Uskokaa vaan: Lyijyakut (avoimet ja suljetut nesteakut, AGM ja geeliakut) tuhoutuvat syvätyhjennyksillä. Litiumakut ovat toinen asia. Niitä voi käynnistys- ja hupiakkuina kuormittaa 100 prosentista nollaan ja sitten vasta ladata. Kännyköissä ym. pikkulaitteissa sama asia. Tietysti löytyy vanhojakin lyijyakkuja, jotka joskus on syvätyhjennetty, mutta silti toimivat, mutta jokainen syvätyhjennys vähentää niitten kapasiteettia. Varmin tapa tuhota akku on antaa sen olla viikkokaupalla täysin tyhjänä. Asuntoautoissa ja -vaunuissa tuntuu aina olevan joitain virrankuluttajia aktiivisena, vaikka virrat on pääkatkaisijasta sammutettu. Vähintään kuukauden välein kannattaa ladata. Minulla on Dethleffsissä kaukokäynnistys Aldelle (Truma iNet Box). Se on aktiivisena, että voin sen halutessani käynnistää etänä. Se ottaa akusta 0,04A. Vuorokaudessa se on syönyt akun varausta 1 Ah. Pelkästään sillä laitteella akku (100Ah) on puoleksi purkautunut ja siis ladattava 50 vrk:n kuluttua. Jatkuva virta pääkytkimen ohi menee juurikin Aldelle ja muitakin laitteita on. Esimerkiksi vaunussani oli TV-antenni jatkuvasti päällä.

Timo Haapanen 03.02.2021 08:21

Ohjauspanelin katkaisija ei ole pääkatkaisija vaikka sitä sellaiseksi nimitetään. Oikea pääkatkaisija on akkujen vierellä akut 100 % irti kytkevä katkaisija. Kaikissa autoissa tälläistä ei ole ollenkaan.

Ohjauspanelin katkaisijasta jää toimintoja jäljelle, esim. sähkörappu ja joitain valoja jää aika monessa tapauksessa.

Omassa autossani on asunto-osassa välipohjassa siellä täällä olevat bus-modulit vilkuttavat ledejään joten kyllä nekin jotenkin 'päällä' ovat.

@timppa

Toivo Koistinen 03.02.2021 17:46

Jos minun käytöllä on akut kestänny yli kymmenen vuotta reilusti, nin eise enää maata kaada uusia. Ei ne huonoja ole.
Tp

Markus Hyry 04.02.2021 09:53

Autojen akut, myös vaparit tykkää lataamisesta ja purkamisesta, mutta ei tyhjäksi asti. Akku itsessään säätää jo latausvirtaa, eli kun on akku vajaa ja kytkee 1A laturiin niin se lataa aluksi n. 1A.n virralla ja vähenee sitä mukaan kun akun jännite nousee. Viimeinen 5% huipusta menee ihan milliampeerin voimalla, joten jos haluaa akun 100% täyteen (varsinkin jos 2x hupiakut 95AH, niin kuin minulla) saa huoletta ladata koko viikonlopun. Sitten nyky "älylaturit" niin kuin EBL 119 pitäisi olla, niin se pitää jännitteen siinä 13-14v hujakoilla välillä lataillen tarpeen mukaan, sekä vähän ärsyttäen akkuja sykäyksittäin. Tuolla vehkeellä ei saa kiehumaan akkuja jos se on kunnossa. Itsellä tääläkin hetkellä ollut auto hupiroikassa n. viikon ja kun tarkastan Webasto ohjelmasta niin starttiakun jännite on 12.9v, joten kohtapuolin alkaa EBL lataileen jälleen. Välillä käytän valoja tai jotain sähköjä päällä herätellen akkuja (ei välttämättä tarvi), auto myös ajossa silloin tällöin webasto huoltojen takia. Webasto ongelmat ovat jatkuneet koko talven, mutta siitä omat jutut itse webasto aiheissa :)

Ari Kuusisto 04.02.2021 11:49

Onko kokemusta Defan kiinteistä latureista, miten ne "osaa" ladata.

Markus Hyry 04.02.2021 12:36

Minulla Fiatissa lisänä ns. Defa ylläpitolaturi Webastoa varten, jos tarvis latailla starttiakkua. Käyttänyt vain muutaman kerran työpaikalla. Mukavempi tietysti käyttää kun lyhyt kaapeli. Latailee varmaan samoin kuin kaikki muutkin "älylaturit"? Viimeksi kun käytin pukkasi latausjännitteellä 13,9v, en seurannut leppuutteliko latausta aika-ajoin?

Hannu Sankala 04.02.2021 17:56

Defa mullakin on. Latauksesta oli 1 - 2 kk sitten juttua täällä. Se kannattaa lukea. Laturien ohjaus on viime vuosina päivittynyt aikalailla. Yhden Dethleffsin akun lataustapa ei päde pari vuottaa vanhempaan. Mutta älylatureita näissä vehkeissä on ollut varmaan jo yli kymmenen vuotta. Älylaturi tarkoittaa sitä, että laturi säätää latausvirtansa niin, että jännite ei ylimmillään on 14,4 - 14,7 V ja, kun akku ei enää vastaan ota ampeereja, laturi pudottaa ylläpitojännitteelle 13,6 - 13,8V.

Ari Kuusisto 04.02.2021 18:38

Defan sivuilla lukee että estää akun sulfatoitumisen, hyvin luvattu.

Toivo Koistinen 04.02.2021 18:41

Väline urheilua alakaa olla nämä hommat. Pittää katella miten tuo AMG pelaa autoa tulille laittaan. Kun kone pyörii, nin sitä pärjää.
Tp

Ari Kuusisto 04.02.2021 18:56

Se on AGM jos niuhotetaan, Apsorber Glass Matt, jotensakin tais olla lasikuitumattoon imeytetty akkunesteet.

Timo Haapanen 04.02.2021 20:23

Pojalla on Transporterissa starttiakkuna mun toissakesänä matka-autosta käytöstä poistettu hupipuolen AGM-akku. Täksi aamuksi ei muistanut laittaa lämmitystä mutta lähti vaan -22° oli pakkasta. Kertoi että hitaasti pyöri mutta pyöri aina vaan kunnes lähti.

Ei sovellu starttiakuksi hupipuolen akku kertovat teoreetikot.

@timppa

Toivo Koistinen 04.02.2021 21:04

Mikäpä niissä erona oikiastaan on. Akkuhappo missä muodosa, ja miten, se erona, mutta itte varaus taitaa olla se sama systeemi mikä on aina ollunna.
100 ah akkua kauppa mainoksesa 129 ööriä. On ominaisuuta, ja kylymän käynnistystä.
Tp

Hannu Sankala 06.02.2021 13:44

On niissä eroja: Starttiakku on optimoitu antamaan suuren käynnistysvirran ja ne toteutetaan ohuilla kennoilla. Kulutusakut puolestaan on suunniteltu sellaisiksi, että pystyvät antamaan pitkäaikaisesti tasaisen pienen virran, jolloin niissä on paksut lyijykennot ja pienemmät kylmäkäynnistysampeerit kuin samankokoisessa (samat Ah:t) starttiakussa.
Älylatureissa, ainakin CTEK:ssä, on on latauksen käynnistyksen yhteydessä ensin akkutyypin tunnistus ja sitten sulfatoitumisen poisto eli virta vaihtelee muutaman sekunnin ylös ja alas. Kuinka tehokas se sitten on on eri asia. Varmaankaan akku, joka on jo elinkaarensa lopussa ja sulfatoitunut lyijy rapissut kennojen alaosaan, ei ole korjattavissa mitenkään, mutta uudesta asti älylaturilla ladattu akku pysyy sulfatoitumisen osalta kunnossa pitkään.

Toivo Koistinen 06.02.2021 15:23

Lienekö sitten mikä alunperin ollu tuosa, kun on ollu huono käynnistään.
Tp

Ari Kuusisto 06.02.2021 17:36

Riippuu muuten autosta mihin käy sitkeä mutta pienikäynnistysvirtainen akku,joissakin merkeissä jos pyörintänopeus ei ole riittävä ohjausjärjestelmä ei tunnista että edes yritetään käynnistää.
Vaikka akku jaksaisi sitkeästi pyörittää kauan, mutta jos ei saavuta tiettyä pyörintänopeutta nopeasti jää lähtemättä käyntiin.
Taloudessa kaupunkirassina Micra -08 siinä edelliseltä omistajalta - 09 asennettu bensa Webasto , Defa laturi ja lohkolämmitin, akun vaihdoin -18 vuonna oli japanialainen ensiasennus mopo 45/50 Ah Yuasa, pitkän iän salaisuus varmasti tuo laturin käyttö, vaikka rokotettu Webastolla.
Laitoin halvahkon Sznajderin, 60Ah/520A pyörii kun kahvimylly.
Ko.autoja seisonut perimätiedon mukaan merkkikorjaamolla uutena juuri tuon starttauksen pyörimisnopeus ongelman vuoksi heti enemmän kun on pakkaset alannut. Auto alkanut Sotkamosta taipaleensa sen johdosta kylmävarusteet asennettu -09

Lasse Vilkevuori 08.02.2021 16:12

Minulla auto seisoo sattuneesta syystä tallissa jälkeen lokakuun 2017. Kesällä 2018 kävin katsastamassa.
yht. 3 km. 2019 ei yhtään ajoa. heinäkuussa 2020 katastukseen, taas yht ajoa 3 km. Minulla on auto kytkettynä verkkovirtaan koko ajan auton omalla latausjärjestelmällä. Käyn joskus tarkistamassa virtaa menee n. puoli ampperia. mm. tv-antenni. En ole huomannut mitään häikkää. Autoni on vuosimallia 2008. Ostin sen v.2013
ostin samalla uudet akut, startti- ja hupipuolelle. Totuuden mukaan on todettava, että kun tulimme skasta kotiin syyskuussa 2017, niin hupipuolella akun virta väheni niin, että piti käyttää ulkopuolist generaattoria, joka meillä on aina mukana. Kotona auton seistyä n 1 kk haistoin palaneen käryä .Auton oma latausjärjestelmä oli "sipanut"
ostin uuden verkkolaturin ja asunto-osaan uuden akun, siitä lähtien ei mitään ongelmia.
Keväällä aion ottaa auton taas käyttöön, mutta siihen asti se saa olla "töpselin päässä"

Hannu Sankala 08.02.2021 18:53

Joo, lataus pitää akut toimintakuntoisina. Minullakin on verkkovirta kytkettynä koko ajan, kun auto seisoo pakkasessa VA-Varusteen suojan alla. Virrat, lattialämmitys ja lataus ovat päällä.

Markus Hyry 09.02.2021 11:49

Näihin latausjuttuihin voisin vielä lisätä nämä uudemmat Fiatit kuten meillä vm 2019-20 ja varmaan muissakin merkeissä, niin auton oma laturikin otettu mukaan päästöjuttuihin siten, että latailee starttiakkua ns. joutoajolla jarrutuksissa, alamäessä ja jne. Tietysti tarkkailee akun varaustilaa ja antaa virtaa tarvittaessa. Tässä vain kun seurannut tuota latailua (pistokenäyttö) niin näyttää, ettei se juuri koskaan lataile ihan täyteen "piripintaan", muuta kuin hetkellisesti. Se on aika haastavaa akulle kun auton sammutuksen yhteydessä esim. akun jännite on ainoastaan 12.5-12.7/ pakkasta -20 ja seukki aamuna pitäisi käyttää webastoa ja jne. ja kun ei aina pysty käyttämään ulkoista lataustakaan. Valittelin tästä RJ:lle ja laittoivat Defan ylläpitolaturin starttiakulle, no ei siihenkään aina ole mahdollisuus. Italia tehnyt auton vain lämpimiin olosuhteisiin ja päästökikkailua tämäkin, siinä lienee selitys?

Hannu Sankala 09.02.2021 13:54

Kait latausjärjestelmä sitten pysyy "järjissään", vaikka auton akkuun liitetään ylläpitolaturi. Auton akunhan on oltava vajaa, että sitä voi hyödyntää energian säästöön mainitsemallasi tavalla. Aika marginaalista se kyllä on, mutta CO2 päästörajat pakottavat valmistajat ja valtion äärimmäisiin ponnistuksiin. Rikkihän ne menevät tuommoiset pilkunviilaussäästösysteemit ja sitten maksaja on autoilija, kun niitä korjataan.

Markus Hyry 10.02.2021 12:42

joo kyllä se auto töpselissä käytettiin ja tieto lisälatauksesta annettiin, niin kuin on annettu tuosta EBL vehkeestäkin.

Jaakko Ryhänen 11.03.2021 10:35

AGM akusta. Minulla oli vaunussa uudesta saakka AGM akku. Vaunun akku oli purkautunut että valot paloi himmeästi. Laitoin latauksen päälle ja menin muutaman päivän päästä katsomaan, vaunussa tarkistin akkua joka oli niin kuuma, otin virta pistokkee ja akunkengän irti, annoin sen jäähtyä, virta oli noin 10 v Latasin sitä irrallaan täyteen. Seuraavana päivänä mittasin jännitteen, oli 10 voltiin pudonnut jännite. Eli eikö tamä akku käy vaunun akuksi Vaunu oli 2011 mallinen Detlefs ,Akku oli neljä vuotta vanha ja alkuperäinen laturi. Laitoin tavallisen traktorin akun tilalle
Autoni on 2011 mallinen Skoda jossa on alkuperäinen AGM akku vieläkin eikä ole käytetty irallaan eikä laturissa. On toiminut moitteetta

Markku Hämäläinen 11.03.2021 11:04
Jaakko Ryhänen

AGM akusta. Minulla oli vaunussa uudesta saakka AGM akku. Vaunun akku oli purkautunut että valot paloi himmeästi. Laitoin latauksen päälle ja menin muutaman päivän päästä katsomaan, vaunussa tarkistin akkua joka oli niin kuuma, otin virta pistokkee ja akunkengän irti, annoin sen jäähtyä, virta oli noin 10 v Latasin sitä irrallaan täyteen. Seuraavana päivänä mittasin jännitteen, oli 10 voltiin pudonnut jännite. Eli eikö tamä akku käy vaunun akuksi Vaunu oli 2011 mallinen Detlefs ,Akku oli neljä vuotta vanha ja alkuperäinen laturi. Laitoin tavallisen traktorin akun tilalle
Autoni on 2011 mallinen Skoda jossa on alkuperäinen AGM akku vieläkin eikä ole käytetty irallaan eikä laturissa. On toiminut moitteetta

Tuo 10 V tarkoittaa, että yksi kenno on oikosulussa, joten ei ole ihme jos kuumeni ladatessa.

Hannu Sankala 12.03.2021 17:20

Se mitä pääsi tapahtumaan ei johdu akun tyypistä. Vaunussa kannattaa käyttää AGM akkua aivan hyvin. Ostaessa kannattaa mainita, että se tulee vaunuun eikä siis starttiakuksi. Kulutus- ja starttiakut ovat toteutukseltaan hieman erilaiset. Traktorin akku on starttiakku. Sen rakenne on tehty sellaiseksi, että se antaa hetkellisesti ison käynnistysvirran. Vaunussa akulta vaaditaan sitkeyttä eli pitkään tasainen pieni virta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.