Ruostesuojaus
PYSTYNEN JUHANI
13.10.2007 14:13
Oletteko ruostesuojanneet uusia autojanne? Onhan niissä sinkitykset, mutta sorateillä ajaessa se ei kestä. Sisälokarit ainakin eteen.
POKKINEN TAPANI
13.10.2007 15:06
Köyhä tai nuuka kun olen, niin olen edellisestä autosta viisastuneena rakentanut paksun massauksen jälkeen sisälokasuojat niin eteen kuin taaksekin. Hiivatteihinhan käsittääkseni saa valmiita muovilokareita, mutta esim harvinaisempaan ivecoomme ikävä kyllä ei. Toinen syy oli matkailuauton epäsymmetrinen takapyöräkotelo. Ratkaisuksi tuli osto muovilevyä ja siitä kuumahitsaamalla sopivan muotoiset umpikotelot.
Se mistä se vanerista laskettu pohja alkaa ensimmäiseksi pettämään, on nähdäkseni perimmäinen osa. Itse suihkutin pesun ja kuivatuksen jälkeen alustaan ensin noin 3L kotelosuojaa ja sen perään 8L alustamassaa. Etenkin näin paripyöräisen, takavetoauton ollessa kyseeessä, kannattaa varsinaisten roiskeläppien lisäksi asentaa toiset lisäroiskeläpät hieman kauemmaksi perään, jos liikkuu talven loskateillä. Näin estää peräkoteloon pakkautuvan lumikuorman mahdollisesti tuomalta yllätykseltä. Eräältä tuttavaltani putosi routaheitossa koko perän muovinen näennäispuskuri. Hintana A 2000e.
Tämä tietysti koskee vain meitä köyhiä, jotka olemme sortuneet laittamaan vähiä varojamme yli 80.000 maksavaan ja nopeasti arvonsa menettävään ropposeen.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
14.10.2007 11:49
meidän auto oli viime viikonlopun ruosteenestokäsittelyssä.
Toivottavasti ei ruostetta suojattu :=)
Tein vielä lisäksi taakse alumiinipellistä suojat jotka vähentävät kuran ja hiekan suihkuamista alustaan.
Meillä kun on sellainen peltipojan päälle tehty koppa jossa on samanlainen alusta kuin peltikuorisissa paitsi ulkopuoliset helmapellit puuttuu.
Rakenne näyttää siltä kuin autonvalmistajat haluvatkin autojen olevan eli ruostuvan käyttökelvottomaksi alle kymmenessä vuodessa ellei mitään tee.
Alustaa ei voi oikein hitsattakokaan joten suojaus on "pakollinen" toimenpide.
Suojautin myös edellisen auton muutaman kerran ja niinpä se läksi uudelle omistajalleen naimaikäisenä (18v) hyvässä kunnossa.
Paljon on omistajia jotka pitävät autoa sen viisi vuotta, tai vähemmän ja viis välittävät suojauksista.
Kuitenkin juuri uuden ja ruosteettoman auton suojaus on ensi arvoisen tärkeää.
Näitä suojaamattomia autoja sitten uudet omistajat koettavat pitää hengissä hitsaamalla ja pakkelilla.
PYSTYNEN JUHANI
14.10.2007 14:08
Olen samaa mieltä, että suojaus on tehtävä auton ollessa vielä suhtkoht uusi.Tämä minun auto on vm.-06 ja varmaankin suojaukseen mennessä tuupattu n.35tkm. On tilattu aika tammikuulla(olen reissussa loka-marraskuun ja vähän joulukuutakin). Suojaus ja sisälokarit eteen.
AHOLA JARI
14.10.2007 18:39
Kyllä niin on, että uudet autot pitää massauttaa. Ei paljoa sinkatut korit auta, kun akselistot ja tukivarret, sekä kaikki pyöränripustuksissa on pari talven jäljiltä hyvällä alulla ruosteessa. Varsinkin lyhyen elinkaaren tuotteissa, eli pakettiautossa. Sen verran uuden ostajassa pitää olla automiehen/-naisen asennetta, että hoitaa oman osuutensa mallikkaasti, vaikka ne myyjät sanoavat; "suotta niiden massauksiin satoja euroja työntää - tulet sitten 3 v päästä vaihtamaan..". Oli eräänkin kommentti...
Pari viikkoa takaperin tuli 07 paripyörä Ford käsittelystä, ja lokaritkin tuli samalla reissulla. Tänään asentelin pohjalevyä.. vielä kun löytäis paripyöriin roiskenläpät fordin logolla - kuorkkipuolelta ehken..
VIRTA URPO
14.10.2007 22:51
Tuon vanerin suojaus peltipohja aineilla hieman askarruttaa ? Lakkaa tuo puun hengitys. Itse ns. tervasin ne alueet aidon tervan ja pellavaöljy vernissan seoksella ( 3 tervaa ja 1 vernissaa). Näytti tuo hyvin imeytyneen, mitä nyt aluksi hieman tuoksui ja tihkui. Ennen sitä kaikki ovet, nokkapelti ja runko kotelot pariin kertaan koteloaineilla. Ne runkopalkit sitten myös pohjustin ensin koteloainein ja sitten paksu päälle. Homma kesti keväällä 2 vkoa. Tulihan siinä laitettua lätkät niin taakse kuin eteen. Lokarit jäi pois, koska 3 tarvikeliikettä sekä Delta autokaan ei silloin tuntenut lokareita. Kesällä jo kuulin niitä saatavan. Auto on -07 mallia.Taakse laitoin hyvälaatuisesta paksusta kumimatosta lätkät liimaten bytyylikitillä auton omaan kurakaaren jatkoksi. Hammastus, koska hidastaa kuran ja veden pyörimistä. Idea löytyi noista ammattimiesten ajoneuvoista. Alulistat vielä painona ja jäykisteenä alareunassa. Koteloiaineita sain meneen n. 8 litraa ja tervaseosta 1,5l ja itse massa muutaman. Lisäeristin myös jo lämmitetyn harmaavesisäiliönkin siinä sivussa.
VIRTA URPO
14.10.2007 22:53
Korjaan tuon terva vernissa suhteen se oli 2 :1 eikä 3 :1 t:upi
SARANPÄÄ MATTI L
15.10.2007 19:37
Mitähän mahtaa maksaa sisälokasuojat jälkiasennuksena? Katselin tuossa että esim. Kabeen tehdasasennetut roiskeläpät ja sisälokasuojat maksaa 359€
PYSTYNEN JUHANI
15.10.2007 20:32
Sisälokarit siinä 200€. Tammikuussa vien auton käsittelyyn: suojaus + sisälokarit eteen 810€.
HÄLVÄ TEUVO
16.10.2007 10:40
Mä asennutin ruostesuojauksen yhteydessä Citroen Jumperiin eristetyt Lokarit eteen ja taakse. Muistaakseni hinta oli 110€ pari.
TeeHoo
VAIKKINEN AARRE A
31.10.2007 18:41
Kyllä ruostesuojaus kannattaa tehdä,samoin lokarit ainakin eteen,taakse vähän vaikeampaa saada.Oma Hobby 550FS-07 Lokarit eteen ja ruostesuojaus töineen 750 euroa.Varottava roiskimasta liuootimia pesussa tiivistemassa saumoille,saattaa sulaa nekin.
PENNANEN JUHANI
03.11.2007 10:55
Kyllä autoissa ja olosuhteissa on eroja.Ostin vuosi sitten
Saksasta Hymermobilin (1993)Mersun alustalla.Auto on täysin
ruosteeton,eikä sitä ollut ruostesuojattu.
Minulla oli(siis oli)2005 mallin Hiace jossa oli jo useassa
kohtaa alustassa ja takaluukussa ruostevaurioita.
Mielestäni Suomessa auto pitäisi ehdottomasti suojata jo
uutena.Tämä on jätetty nykyisin täysin kuluttajan vastuulle.
Puhkiruostumistakuut ehtoineen ovat käytännössä täyttä hum-
puukkia.