- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Robottivaihde
Robottivaihde
Hyvää Uutta Vuotta.
Onko porukoilla kokemusta robottivaihteen menemisestä vapaalle kesken ajon?
Auto on x250 Ducato vm -14, ja kolmelitrainen. Ajettu 90tkm.
Auto oli yön -28 pakkasessa ja siitä aamulla liikenteeseen. 20 km ajon jälkeen vaihde meni vapaalle. Pysäytin, panin vaihteen päälle ja matka jatkui. Teki vielä toisen kerran saman. Onko muilla tehnyt samaa?
Ketjussa "Matkailuauton hankinta" puhutaan robottivaihteesta, mutta kirjoitan tänne kun tällainen ketju on perustettu. On kokemuksia kahdesta Skoda Superbista, joissa VAG-ryhmän DSG-automaatti, tai sellaisena myyty robotti. Vanhempi näistä kahdesta oli viimeinen työsuhdeautoni 2011-16. Siinä oli alusta asti vanhojen DSG-laatikoiden tyyppivika, jossa vaihteisto jumittui ykköselle, ja korjaantui uudellenkäynnistyksellä. Laatikko vaihtui takuuna ja uusi toimi leasingajan loppuun (n. 4v 10kk) ongelmitta. Eläköityessäni ostin omaksi samanlaisen mutta nelivedon, varmistuttuani mm. netistä, ettei vastaavia vikoja enää esiinny. Nyt, 7v ja 150t jälkeen ainoat viat (normikulumista lukuun ottamatta) ovat olleet 2 AdBlue-putkiston hajoamista. Ensimmäinen takuuaikana, toinen viime talvena. En edes tietäisi, että DSG ei ole "oikea" automaatti, ellen olisi tältä palstalta lukenut.
Hyvää Uutta Vuotta.
Onko porukoilla kokemusta robottivaihteen menemisestä vapaalle kesken ajon?
Auto on x250 Ducato vm -14, ja kolmelitrainen. Ajettu 90tkm.
Auto oli yön -28 pakkasessa ja siitä aamulla liikenteeseen. 20 km ajon jälkeen vaihde meni vapaalle. Pysäytin, panin vaihteen päälle ja matka jatkui. Teki vielä toisen kerran saman. Onko muilla tehnyt samaa?
Mulla X290 koppanen, 2019, ja on tehnyt ton 2 kertaa. Vuos sitte kreikassa. OBD lukija ei löytänyt mitään. Ei ole sen jälkeen ilmenny.
Skodan dsg:stä en tiä mitään eikä sillä mitään merkitystä olekaan kun fiateista on kyse.
Kiitos aluksi vastauksista. On tuossa vähän kahta, että ostaakko auto, ja nimenmaan automaatti vanhentamaan ukkoa, ja yhtenä vaihtoehtona skodan se DSG.
On sitikakvanhuksessa perä laskeutunut, ajankanssa, että kahahtelee lokareihin pyörät heitoissa. Uutta taka-akselia ei minä löydä, mutta kunnostettuja olis.
Mietityttää, kun Puolasta saisi kunnostetun semmosen 250 kotiin. Firma Antatex nimeltään, mutta tohtiiko tilata.
https://www.antalex.pl/fi/taka-akseli/taka-akseli-citroen-xsara/
Tp
Kyllä se Toivo sun käytöllä ja huollolla pelaa Skodan DSG vaikka maailman tappiin, kun pärjäsit Ladankin kanssa.
Lada oli heleppo kapine. Virranjakajan laakeri, ja kärjet kului, mutta asentaja neuvo, kun alakaa olla laakeri, niin turha saikata. Osta uusi ja pistä paikalleen.
Vitos vaihde oli, niinkun vanhoissa fiateissa laatikon ylosassa, nin pieni ylitäyttö,, eikä koskaan vitosella alle 80 nopeutta, niin kesti.
Mineraaaliaikaan vaihetin öljyt aina 5000 välein lataan, ja 29 vuotiaana katsastettuna meni pois, kun kynnyskoteloon meni sormet ennen seuraavaa katastusta.
Nykysin synteettisten 10 000 välein laatikkoon, ja koneeseen. Sitikkavanhus pelaa, elikkä jos akselin saisi, niin kynnystä on vaihtoon kun vaikka heposia 90 niin kakslitra tiisseli, niin lähtiissä tyhjäkäynnillä kytkin ylös, ja siististi lähtee matkaan kun nuoret tytöt.
Muutta on pikkusen himoa automaattiin, niin skodan fabia jos...
Näkemä jos elämä.
Tp
Sattuipas ajankohtainen aihe.
Tyttärelle hankkimassa autoa ja koeajossa oli just Toyotan robottivaihteinen Auris vm 2007.
Onko noista kellään enemmän tietoa kannattaako noihin puuttua? Paljonkin ajettuja useita tarjolla. Jonkin verran kielteistä kantaa kuulunu noista. Kannattaako unohtaa suosiolla...
-Pasi
Tojota on aina ollut hyvän maineessa verratuna esim sitikkaan, jonka sähköistä olen sanonut, että ne on asentanut tehtaan johtajan siskonmies.
Käytetyissä varsinkin aikalailla ajetuissa, on sen historia tärkeä, eli miten on huollettu, ja hoidettu.
Tosin joskus kuullut sanottavan, että paljon ajetut yleensä on huollettuja, koska niilä on ollut aikomusta jo alusta ajaa pitkän, kuten meillä.
Melekeen ilkeyttä, että vähillä kilometreilla myynnisssä olevat ovat usein ensimmäiset öljyt sisällä karrikoiden sanotusti.
Tosin auto on kone, jonka pystyy ja kannatta korjata. Tosin vanhoissa kuten meillä yli 20 vuotiaassa, niin ei taho olla varaosia tarjolla, koska autojen valmistajien ja jopa hallituksen kanta on, että vähintään kymenvuotiaat paaliin.
( Lue Afrikkaan )
Sitikkavanhuskin sairastaa sitä tautia. Jopa takaluukun verhoilun kiinnitys nastaruuveja ei tahtonu löytyä, ennekun luottokorjaamon osakaapista
Tp
Hyvää Uutta Vuotta.
Onko porukoilla kokemusta robottivaihteen menemisestä vapaalle kesken ajon?
Auto on x250 Ducato vm -14, ja kolmelitrainen. Ajettu 90tkm.
Auto oli yön -28 pakkasessa ja siitä aamulla liikenteeseen. 20 km ajon jälkeen vaihde meni vapaalle. Pysäytin, panin vaihteen päälle ja matka jatkui. Teki vielä toisen kerran saman. Onko muilla tehnyt samaa?
Se joystick millä sitä laatikkoa kabiinista hämmennetään, siellähän ei takana ole kun kontakteja ja piuhaa kuin spagettia. Pakkaset, vesi, jne. saa ihmejuttuja aikaan.
Mb Sprintter oireili vähin tuolleen ko jarrupolokimen jarruvalo kytkin oli kulunut, ko poljin kuopassa tärähti, laatikko manuaalille tai vapaalle.
Tauti parani ko vaihdoin polokimelle 18e jarruvalon kytkimen. ;) H
Sattuipas ajankohtainen aihe.
Tyttärelle hankkimassa autoa ja koeajossa oli just Toyotan robottivaihteinen Auris vm 2007.
Onko noista kellään enemmän tietoa kannattaako noihin puuttua? Paljonkin ajettuja useita tarjolla. Jonkin verran kielteistä kantaa kuulunu noista. Kannattaako unohtaa suosiolla...
-Pasi
Kuten joku tuolla jo kertoi, on Toyota kuulunut ns. luotettavien automerkkien joukkoon jo pitkään. Itsellä on kokemusta kahdesta eri Opeliksin dsg "arpalaatikosta", kun en kerrasta uskonut, että on pas**. Ongelmia oli mm. ohitustilanteissa, joissa olisi pitänyt 80km/h nopeudesta kiihdyttää rekan ohi, se ei meinannut onnistua sitten millään, se lähti jollain 4 tai 5 vaihteella kiihdyttämään, vaikka kaasua kuinka pumppasi ja halusin pienempää pykälää kiihdytykseen, joten ohitus kesti kauan... Pari kertaa risteyksessä, kun olis pitänyt päästä rivakasti liikenteen mukaan, ko. auto meinasi tukehtua (sammua) muutaman kerran... Vaihtoon meni Opeliksi ja sen jälkeen meillä on yollut vain ihan oikeita automaatteja... Suosittelen Honda civiciä, heillä on oikeita automaatteja tuossa kokoluokassa.
Kannattaako auton merkkiä valita automaattilaatikon perusteella. Manuaaleja on vielä joka merkillä. Jos olisin hankkimassa -07 ikäluokan autoa jättäisin kaikki automaatit pois laskuista.
Kyllä se kepin hämmentäminen on niin 60-lukua, että suosittelen automaattia lämpimästi. Vähänkään tehokkaammissa/paremmissa autoissa on jo automaatit vakiona, kun ne ovat kestävämpiä kuin manuaalit.
Kyllä se kepin hämmentäminen on niin 60-lukua, että suosittelen automaattia lämpimästi. Vähänkään tehokkaammissa/paremmissa autoissa on jo automaatit vakiona, kun ne ovat kestävämpiä kuin manuaalit.
Villen kanssa samaa mieltä, manuaalivaihteet on niin 60-luvun juttuja... Muistan kun meille ostettiin eka automaatti-vaihteinen auto (Volvo), emäntä pisti vähän hanttiin... Nyt hän ei manuaalista ota, ja piste. Ei edes perheen 2. autoksi, joita nuo Opeliksit aikanaan olivat, Mazdat, Toyotat ja mitä niitä nyt olikaan, kaikki siirtyivät noihin halvempiin "arpalaatikoihin", paitsi siis Honda (en toki tiedä uusimpien Hondienkaan tilannetta nyt). Siksi kuitenkin meillä Opeliksi vaihtui Hondaan, joita olikin sitten useita peräkkäin. On se ajaminen automaatilla vaan niin paljon rennompaa ja aina oikea pykälä "silmässä". Miksi ihmeessä ei vanhaa automaattilaatikkoista autoa voi ostaa?
Niin se automaati. Entinen työkaveri kertoili, että heillä on nykyajan bensavehje 1,5 koneella, ja manuaali.
Kun kone on hiljanen, niin pitää kierrosluvusta kahtoa kierroksia kunkytkintä nostaa, koska tyhjäkäynnillä tahtoo sammua lähössä, kun ykkönen on nopea, ja sitä tautia tahtoi opelikin sairastaa.
Muistelin vanhaa 1500 ladaa, että se lähti aina, koska ykkösvaihde oli tosi hidas, samoin pakki.. Taannonhan autokaupias saneli, että koneet pienenee, ja tehot nousee, ja ninhän on käynyt, että kun 1500 ladasssa tais olla 65 hepoista, niin se pelasi, ja lähti, ja nykyään näkyy 1,0 bensakoneissa olevan jo reilusti yli 100 hummaa, mutta koska alavääntöä ei kuten meillä 2,l sitikassa, niiin alkaa olla ainoa vaihtoehto automaatti.
Kehitys kehittyy.
Tp
Juu, toyatat tuttuja. Itellä kakkosautona toisen tyttären ensimmäinen corollak(vm2000). Hänellä nyt -06 farmari corolla. Eipä oo suurempia murheita ollu... Sen takia merkki kiinnostaa. Tuli vaan yllätyksenä tuo robottilaatikko merkin automaateissa...
Enkä just 07 ikästä oo hommaamassa.
Tytöllä kriteereinä automaatti alta kymppitonnin hintaluokassa
-Pasi
Alijännite todennäköinen syy vaihteen vapautumiseen. Akun jännite alle 12V ja kun kierrokset moottorissa laskevat niin myös latausjännite laskee. Kokemusta on moisesta.
https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=231589855&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?brand=toyota@brand_model=vaihtoautot@id_vehicle_type=1@id_gear_type=3@id_country[]=73@qs=Y@id_vehicle_type=1@id_make=79@id_gear_type=3@id_domicile=0?id=231589855@tb=tmp_find_agent&page=2
Uteliaisuutani kahtoin nettiautosta, kun nyte vasta hoksin, että siinä on mahollista laittaa haku kriteereitä, niin pistin km ylärajaksi 145 000 km, ja alle 10 000 ööriä hinta
Kylläkai se tavallinen automaatti, vaikka näkyy noita DSG vaihteisiakin aika isolla kilometrimäärillä olevan, että kai nekin kehittyy.
Tp
Automaattilaatikoista pidetään hyvää huolta. Lähes joka kaupungissa on niiden korjauksiin erikoistunut korjaamo.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/automaattivaihteisto-on-kallis-korjata--automaatti-kuntoon-suomessa-vai-latviassa/#ce1f5bac
Manuaalikorjaamoita ei ole.
https://www.vaihteistohuolto.fi/?gclid=EAIaIQobChMI7dn70NvAgwMV9GWRBR1uswJ5EAAYBCAAEgJPZfD_BwE
Tuo firma sanoo korjaavansa laatikoita, missä sijainee.
Lienenkö onnekas, mutta itsellä ei ole laatikko hajonnut noissa autoissa mitä on ollut. Pari takatuuppari skodaa, 100, ja 1100 kolme ladaa kaksi 1200 yksi 1500, joka köpötteli 380 000 km, 1500 lavamosse, ja nykynen sitikka.
No olen aina ylitiheään vaihatnut öljyt.
Tosin mulle on neuvonut jo äiti, että elä poika kehu, tai se kohtalo kostaa, tai ainakin koputa puuta, niettä käväsin halakolaatikolla.
-35 raatin kelit, niin pino vajenee lujaa.
Tp
Automaattilaatikoista pidetään hyvää huolta. Lähes joka kaupungissa on niiden korjauksiin erikoistunut korjaamo.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/automaattivaihteisto-on-kallis-korjata--automaatti-kuntoon-suomessa-vai-latviassa/#ce1f5bac
Manuaalikorjaamoita ei ole.
Yhtään automaattia en ole saanut rikki edes nuorena miehenä, mutta manuaaleja meni useampi korjaukseen tai vaihtokuntoon.
Luen harrastuksena Mersujen vikakoodeja ja noin 30 tapausta on ollut, missä (merkki)korjaamo on tuominnut vaihteiston vialliseksi ja esitetty nelinumeroista korjausarviota.
Kaikki ovat johtuneet alijännitteestä, eli akku tiensä päässä tai tyhjänä lyhyiden ajomatkojen takia.
Yksi oli oikeasti viallinen, mutta se ei ollutkaan perinteinen momentinmuunninautomaatti.
Eli sullakin jo 30 harmillista löydettyä vikaa, jokainen näiden autojen omistaja on joutunut käymään monessa paikassa. Maksanut jokaiseen eikä ole tullut kuntoon.
No ei. Suurin osa on suoraan korjaamon kustannusarviolaskelman kans tullut kyselemään oisko mitään halvempaa konstia. Kolmasosa on selvinnyt ihan ohjeistuksella seurata akun jännitteitä pätkäajossa ja tarvittaessa ladata akku. 2/3 on joutunut uusimaan akun ja jatkoon sama ohjeistus. Yllättäen monta muutakin ”vikaa” on samalla korjautunut. Alijännite kun vaikuttaa nykyautoissa kaikkeen.
Sähköhimmeliä on premiumautoissa tällä vuosituhannella jo niin valtavasti, ettei laturit ehdi lyhyessä ajossa akkuja lataamaan. Mennyttä on ne rivipumppu-esikammiodieselajat, jolloin toimintoihin riitti laturin sähkö, jos vain sai auton käymään. Esimerkiksi Mersuissa on järjestelmä, joka pudottaa turhimmasta päästä toimintoja pois pelistä, kun akun jännite käy vähäksi.
Joo, on Mersukeskeistä juttua siitä syystä kun olen niillä paljon ajellut ja niihin tutustunut. En voi kuitenkaan suositella parhaan statusarvonsa menettänyttä Mersua kenellekään remonttitaidottomalle tai -haluttomalle, vaikka itse niillä ajelenkin.
Tuo tietokone, ja sähkötoimintojen määrä on tosiaan nykyään melekonen, kun tuntuu, että auto päättää miten mennään, eikä kuski.
Meilläkin vanhuksessa kuulemmakymmenen tietämiskonetta, jos uskomista, ja sen sähköpuoli on, kuten aiemmin tehtaan johtajan siskonmiehen tekoa.
Julumetun hyvä auto muuten, kulukee kun juna, ja aina lähtee, kun kytkintä nostaa. 27 raaatin pakkasella sisällä tarkeni hyvin.
Niin siinäkin kesti akku melekiin 15 vuotta, ja pelasi, mutta huoltomies neuvoi vaihtamaan uuden varalta, koska alkaa ongelmia sähköisä, kun akku vanhanee.
Siinä suhteessa melekiiin ikävä lataa, joka oli sitä kyläseppämallia, eli kaikki N:S manuaalia. Toisaalta pelottaa uusia vanhus noihin härpäkkeihin, vaikka automaati himottaaki.
Tp
https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=231589855&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?brand=toyota@brand_model=vaihtoautot@id_vehicle_type=1@id_gear_type=3@id_country[]=73@qs=Y@id_vehicle_type=1@id_make=79@id_gear_type=3@id_domicile=0?id=231589855@tb=tmp_find_agent&page=2
Uteliaisuutani kahtoin nettiautosta, kun nyte vasta hoksin, että siinä on mahollista laittaa haku kriteereitä, niin pistin km ylärajaksi 145 000 km, ja alle 10 000 ööriä hinta
Kylläkai se tavallinen automaatti, vaikka näkyy noita DSG vaihteisiakin aika isolla kilometrimäärillä olevan, että kai nekin kehittyy.
Tp
Tuosta kun Toivon vinkistä katseli, sieltä löytyi Hondalta monta hyvää vaihtoehtoa ja tyttärellesi sopii hyvin esim. tuo Honda Jazz CVT automaatti, joka on siis variaattorilla, eli autossa ei ole vaihteita ollenkaan se vain kiihtyy ja kiihtyy. Hondan moottorit ja tekniikka on luotettavaa.
Vuosituhannen taitteessa tseänikin pelotti kovasti sähköhimmelien lisääntyminen autoissa, mutta se mielipide on kovasti muuttunut kun alkoi vain avoimin mielin tutustumaan aiheeseen. Itse elektroniikka on hämmästyttävän luotettavaa. Elektroniikan vikapaikatkin ovat suurelta osin mekaanisia. Liittimien huono kosketus ja johtojen katkeaminen ovat pääsyy. Sitten kärähtää tietokonebokseja, kun nuo edellämainitut paikat aiheuttavat kipinöintiä ja/tai virtapiikkejä.
Tekniikka on hyvä, mutta siinäkin varjonsa, kuten kerran mulla. Ajelin turvetta, ja sillon alkoi nuo ABS jarrut tulla.
Minunkn ajokissa oli semmonen.
Mahottoman hyvä, eimuutakun polinta, niin asia hoitui, ja yhdistelmä pysyi suorassa, mitänyt polin tärisi. Mutta sattui, että kärrystä se katosi, kun vein kuormaa Rovaniemelle.
Jätkän yli menin, ja sitä kunpiti koittaa tällätä siihen mäkeen että osuisi valot, sopivasti, ettei tarviisi pysähtyä.
Mutta sepä käänsi punaselle, ja minä polinta, että pysähy, niin kärryn keula lähti, ja törmäsi jalakakäytävän reunaan.
Kyllä säikäytti, kun kallistui, että nyt menee nurin, no siitä selvisin.
Tämä muistui, kun luin taannoin,että nuorilla sattuu pahoja, kun on autoissa monenlaista kaarre avustusta, ja muuta, niin kun sitten sen apu ulosmitataan, kuten minä tein, ja sen kyky ei riitä, niin vauhti on yleensä kova, ja ulosajot pahoja.
On yhä totta, että liikenteesä maltti on valttia, ja kuten oli sanonta raskaisa, että aakkosjarru on sillon oikein käytetty, kun polin ei tärise.
Olen aina koittannu vanhuksela ajela, ettei polin tärise, niin taannon kokeilin, vieläkö toimii, ja polokasin tosissaan. Kyllä se polin tärisi.
Tp
Joo, yks honda jazz olis tuossa lähikaupungissa tarjolla.
Mikä lie Hondan tilanne ruostumisen suhteen noissa ikäluokissa? Paljon nähnyt ruosteisia hondia takavuosina. Ruostepeikkohan se noissa vanhemmissa on kyllä kaikissa vaarana...
-Pasi
Tuolta voi käydä arvioimassa suuntaa eri autojen ruostumiselle https://galvanicar.com/
Ruoste on tosian peikko. Meillä viimenen lada oli 29 vuotta talossa, ja sen suojautin aika uutena. Lisäksi itsekkin sen ainakin kerran.
Mutta silloisen mallin mukaan ruiskutettiin kotelomassa liuoksena, ja se ei ollut hyvä, koska auto oli muuten hyvä, ja pelasi, mutta ennen viimestä katsastusta kun koputtelin, niin sormet sukelsi kynnyskotelosta sisään.
En tiedä tekeekö kaikki ruostefirmat nykyään, mutta kun suojautin tuon vanhuksen toisen kerran , en muista millon, niin koteloihin, ja kuten takaluukkuun laittoivat sen suoja-aineen pulverina.
No aika näyttää miten on sillä elinkaari, mutta kesällä kun pohjaa paikkailin suoja-aineela, oli kyllä ehjät kotelot.
Tp
Hondaa
https://www.carsguide.com.au/honda/jazz/problems/transmission
https://www.google.com/search?q=honda+jazz+cvt+problems&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&oq=Honda+Jazz+CVT&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgDEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc2MTlqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://keskustelu.suomi24.fi/t/6273505/jazz-cvtn-automaatin-toiminta
https://www.nettiauto.com/citroen/c1/13824004 kahtelin sitikoita, miten on automaatit niillä, niin kyllä siellä oli yli 300 000 ajettujakin myynnisssä,
Niin olisko tuosta tytölle. Hieman 10 000 yli hinta, mutta mikä tosi kaupan jälkeen.
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/14017153 esimerkkinä, jos puheet paikkansa pitää.
Tp
Hondaa
https://www.carsguide.com.au/honda/jazz/problems/transmission
https://www.google.com/search?q=honda+jazz+cvt+problems&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&oq=Honda+Jazz+CVT&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgDEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCDc2MTlqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://keskustelu.suomi24.fi/t/6273505/jazz-cvtn-automaatin-toiminta
Fiat manuaalien vioista ei oo ikinä kuultukaan.
Fiatin, ladan ja monien nelivaihteiset laatikot kestivät, mutta kun lisätiin viitosvaihde, ja se akseli tuli yläosaan, alkoi olla.
Automiehet keksivät ylitäytön öljystä, niin alkoi kestämäään, varsinkin kun muisti, ettei alle 80 vitosella.
Tp
Kysyjä kysyi Fiat Ducaton robotista. DSG asiat eivät liity mitenkään tähän ongelmaan. Robotti ei ole DSG. Robotissa on tavallinen laatikko jota vaihdetaan sähköisesti ja kytkintä käytetään mekatroniikalla. Käytännössä vaihtaa kuin normaali kuljettaja eli kytkin avataan (veto loppuu) vaihde siirtyy ja kytkin kiinni (veto jatkuu).
Seppo, jos viittaat viestiini 1.1., niin en minä itse keksinyt, että DSG olisi robottivaihteisto. Olen sen tältä foorumilta "oppinut". En nyt muista mistä ketjusta, mutta Googlella löytyy useita ketjuja, joissa ainakin joissakin viesteissä annetaan ymmärtää, että DSG olisi robottivaihteisto. Ks. esim.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-78157556/
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/vetoauton-merkitys-vaunuhankintaa/
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ducato-9speed-automaatti/
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/ketju-29934192/
Noo, onhan se DSG tavallaan robotisoitu vaihdelaatikko jossa on hammasrattaat joita ns. mekatroniikka ohjaa.
'' Robotiikka on mekatroniikan osa, joka keskittyy pelkästään robottien mekaniikkaan, ohjaustekniikkaan ja käyttösovelluksiin. Mekatroniikkaan luetaan usein sisältyviksi myös älykkäät anturit, joissa on mukana mikroprosessoreita mittaustiedon analysoimiseksi ja kommunikoimiseksi ulkopuolisten laitteiden kanssa.''
''DSG (saks. Direktschaltgetriebe) on Volkswagenin antama nimi sen käyttämille elektronisesti ohjatuille kaksoiskytkimellä varustetuille automaattisille kuusi- ja seitsemänportaisille vaihteistoille. ''
Tuolla saivartelulla sähköisesti ohjatut momentinmuunninvaihteistotkin on robotteja.
Miten ois selkokielinen jako.
Manuaali on manuaali
Robotti on automatisoitu manuaali
Kaksoiskytkinvaihteisto on kauppanimiltään dsg, dct, powershift, jnejne
Momentinmuunninvaihteisto on perinteinen automaatti
CVT on hihnavetoinen portaaton automaatti
Tuli mieleen, etä se variaattori välitys on samanlainen kun moottorikelkoissa, ja nehän on aina pelanneet. Tosin hihnat kuluvat, mutta kelkasa heleppo vaihtaa. Autosa liene vaikeampaa.
Joskus kuullut semmosestakin, että se hihnaveto on öljykylvyssä oleva metallihihna, en kehannu koitta netistä missä autossa.
Mutta minusta taisi tulla manuaalimies. Pistin aamusella vanhuksen öljypohjan säteilylämmittimen päälle, ja se lämmitteli pari, puolitiimaa.
Hörähti kun kesällä 28 raatin kelissä. Pistin vaihteen päälle, ja lähettiin, ei nikotelu, vaan kaikki pykälät pelasi.
Lämpö nousi koneesa, ja sisällä. Niin mentiin kylälle.
Tuumailin mennessä, että tuosakaan ei tarvi muuta kun sadetunnistin, ilmastointi, keskuslukkoakaan ei vältämäti, ja siinä kaikki. Sähköset etuikkunat turhaa, koska ne kerrat mitä avata pitää, on aikaa veivata.
Muutahan lisähärpäkettähän sinä ei olekkaan. Ei valojen vaihtajaa, ei avaimetonta käynnistystä. Sitä tulee, kun kerran autokaupassa kysäsin esittelijältä, kun kehui sitä avaimetonta.
Mitä jos siitä patteri lopuu, tai ei pelaa. Käänsi siitä avain laitteesta avaimen esiin, ja väänsi oven auki manuaalisti.
Tuumasi, että nämä tämmöset turhakkeet on auton myynnin edistäjiä, kun merkeissä tahtoo tulla useita uusia mallivariaatioita jopa vuodessa, joihin pistetään pieni lisäys, ja taas kauppa käy.
Tp
Tuolla saivartelulla sähköisesti ohjatut momentinmuunninvaihteistotkin on robotteja.
Miten ois selkokielinen jako.
Manuaali on manuaali
Robotti on automatisoitu manuaali
Kaksoiskytkinvaihteisto on kauppanimiltään dsg, dct, powershift, jnejne
Momentinmuunninvaihteisto on perinteinen automaatti
CVT on hihnavetoinen portaaton automaatti
Mun ajatteluni mukaan kaikki laatikot joissa on hammasrattaat ovat robotteja. Välityksiä vain ohjataan eri tavoin.
Varmin välityksen ohjain on ihmiskäsi, toimii kohtalaisen hyvin.
Siihen kun sitten sekotetaan syngroitu vaihteisto, ja suorahammas laatikko, kuten sisusa aikanaan oli, ja sitä sain oppia, nin taas soppa sakenee.
Siinä kaksois poljennalla piti vaihtaa, ja kierrokset kohillaan, muuten kaverit montulla kyseli. Ajoitko kiveen sen pohjasta kiinni kun kuului jurina.
Mutta samaa mieltä. Kyllä manuaali on varmin nykyään. No tosin kuten on, että automaatilla kaupungisa heleppoo.
Painat kaasujalalla risteykseen tullessa jarrua, ja kun valo vaihtuu niin kaasua taas, ja meno jatkuu, vasen lepää.
No siihenkin olen, että pitäähän sitä vasentakin liikuttaa, muutenhan sitä vanahana ei vasen enää osaa kävelä, kun se vain lepäilee aina.
Komsiikomsaa sano Ranskalainen.
Tp
Tuli mieleen, etä se variaattori välitys on samanlainen kun moottorikelkoissa, ja nehän on aina pelanneet. Tosin hihnat kuluvat, mutta kelkasa heleppo vaihtaa. Autosa liene vaikeampaa.
Joskus kuullut semmosestakin, että se hihnaveto on öljykylvyssä oleva metallihihna, en kehannu koitta netistä missä autossa.
Mutta minusta taisi tulla manuaalimies. Pistin aamusella vanhuksen öljypohjan säteilylämmittimen päälle, ja se lämmitteli pari, puolitiimaa.
Hörähti kun kesällä 28 raatin kelissä. Pistin vaihteen päälle, ja lähettiin, ei nikotelu, vaan kaikki pykälät pelasi.
Lämpö nousi koneesa, ja sisällä. Niin mentiin kylälle.
Tuumailin mennessä, että tuosakaan ei tarvi muuta kun sadetunnistin, ilmastointi, keskuslukkoakaan ei vältämäti, ja siinä kaikki. Sähköset etuikkunat turhaa, koska ne kerrat mitä avata pitää, on aikaa veivata.
Muutahan lisähärpäkettähän sinä ei olekkaan. Ei valojen vaihtajaa, ei avaimetonta käynnistystä. Sitä tulee, kun kerran autokaupassa kysäsin esittelijältä, kun kehui sitä avaimetonta.
Mitä jos siitä patteri lopuu, tai ei pelaa. Käänsi siitä avain laitteesta avaimen esiin, ja väänsi oven auki manuaalisti.
Tuumasi, että nämä tämmöset turhakkeet on auton myynnin edistäjiä, kun merkeissä tahtoo tulla useita uusia mallivariaatioita jopa vuodessa, joihin pistetään pieni lisäys, ja taas kauppa käy.
Tp
Tuo öljypohjan säteilylämmitin herätti uteliaisuuden. En ollut ennen kuullut moisesta. Netistä löytyi tietoa Defan lämmittimestä. On varmaankin halvempi asentaa kuin lohkolämmitin. Vielä halvempaa on järkätä tallissa olevalle peräkärrille parkkipaikka pihasta. Vähän pitää tehdä lumitöitä. Lämmittämätön eristetty talli. Sielläkään ei ole niin kylmää kuin ulkona. Tai huollattamalla Webasto, joka ei ole toiminut pariin vuoteen. Talvi yllätti. Renkaat vaihdatin ennen vaihtoruuhkaa, mutta hirmupakkaset yllättivät. Noh ensi viikolla kun lauhtuu, niin lumityöt. Kärri ulos ja auto sisään.
Muistelen että se on defa. Ollut uudesta asti, eli yli 20 v. Ei ole paha sanottavaa siitä. Hieman pidempi lämmitysaika kun lokilämmittimelä, mutta minusta se parasta, että lämmin öljy lähte kiertämään, ja voitelemaan konetta.
Kone hyrähti 28 raatin kelisä nytkin eilissä kun kesällä, ja joskus kun se lämmittää avannut pellin, niin lämpö tuntuu käteen konessa ylhäälläkin, eli lämmin öljy hohkaa lokiin lämpöä.
Mulla oli siinä jokuvuos myymässäni Suomen paras mallisessa ummen kelekasa myös samanmoinen, ja oli hyvä.
Tullu mieleen kun ollu puhetta, ettei nykyautoihin voi laittaa lokilämmitintä, että oliko se syy, vai mikä, mutta kun lämmittimen halusin sitikkan, ja samoin kelekkaan, niin molempiin laitoivat tuon malliset.
Täytyy kävässä tuon kehumisen lomassa koputtamasa puuta halakolaatikossa.
Mutta Komsiikomsaa sano Portukailainen.
Tp
Onko sinun auto dieseli? Akku pyörittää hyvin, mutta moottori ei herää. Maanantaina kone käynnistyi, kun vähän aikaa pyöritin. Empi vähän mutta käynnistyi. Tiistaina ei onnistunut. Akku pyöritti hyvin. Ei herännyt. Kaikki suodattimet on vaihdettu. Mittarissa tosin 350 000 km.
Diiseli on 2 L kone, ja koska 2000 luvun, niin sitä nykyaikaa. Akku on olisko viiden vuuen kulumilla. Mutta koko historiansa aikana kun antaa lämitä kolomisen tiimaa, niin on herännyt mukisemati.
Tosin tuo on vasta 270 000 ajettu
Edellinen akku oli 15 vuotta, kun neuvoivat vaihtamaan, ettei tietoasiat sekasin mene. Sekin pelasi..
Jos sulla diiseli, niin kokeileppa onko siino polttoaineen siirtopumpussa käsitoimintaa, milä saa ilmata syöttöpumpulle, kun suodinta vaihtaa, että painelet ensin painetta järjestelmään.
Tuosakin vaikka pumppu on tankilla, on konehuoneessa semmonen pallo letkussa, että kun suotimen vaihtaa, saa sillä painella ilmat pois järjestelmästä
Meillä kun naapurin kansa vanahat traktorit, ja pitäny pakkasella, niin sillain, että kun toinen starttaa, niin toinen pumppaa siirtopumpulla painetta samalla
Tp
Mun ajatteluni mukaan kaikki laatikot joissa on hammasrattaat ovat robotteja. Välityksiä vain ohjataan eri tavoin.
Varmin välityksen ohjain on ihmiskäsi, toimii kohtalaisen hyvin.
Siis myös manuaalit ja momentinmuunninautomaatit on robotteja?
Kummassakin on hammasrattaat.
Niin missä se ero sitten noissa. Kahtelin nettiautosta, kun kuumettakin, niin onko tuo automatti, robotti, vai manuaali, kun on kepissä on vaihdekaava, mutta ei kytkinpoljinta.
https://www.nettiauto.com/skoda/karoq/14001627
Tp
Myyjä on laittanut joko väärän,eli manuaalin kuvan,tai sitten ei ole DSG/automaatti/robotti.
Niinkaise siten. Tosin oisko mersun, vai mikä automaattia joskus ajannu, niin siinä oli se automaatti kaava, eli ensin jarru, pakki, vapaa, ja vaihteet.
Mutta siten kun sivussa käytti keppiä, niin muuttui semmoiseksi, että piti itse vaihtaa isommalle, ja pienemmälle keppiä edestakasin liikuttamalla manuaalisti, mutta ilman kytkimen käyttöä.
Niin pohdiskelin, että kumpaa lähempänä perinteistä manuaalia käytöksessään, vai automattia, elikkä tästäkin aiheesta saa upotavan suon noila nimikkeilä.
No tärkeintä oli mikä oli, kun hyvin huoltaa, niin eiköhän nuo pelaa
Tp
Niin missä se ero sitten noissa. Kahtelin nettiautosta, kun kuumettakin, niin onko tuo automatti, robotti, vai manuaali, kun on kepissä on vaihdekaava, mutta ei kytkinpoljinta.
https://www.nettiauto.com/skoda/karoq/14001627
Tp
Automyyjät ja myös asunnon välittäjätkin huitaisevat nuo ilmoituksensa miten sattuu.
Kun monta tekee niin monta virhettäkin tulee.
Ilmoituksen auto on manuaali ja ruksi on tullut tekijällä väärään kohtaan eli automaattiin.
Kuvastahan kyllä löytyy se kytkinpöljinkin.
Liekkö minun entinen? Ostin 2014 uuden 3 litraisen LMC:n ja vaikka vääntöä oli koneessa niin robotti pykäs vapaalle vastasella. Kyselin hiivatilta että miksi? Kukaan ei osannut sanoa.
Olin tottunut MB:ssa että vakkari pysyy päällä ja loota vaihtaa jos tarvii. Lisäksi ei siinä edes tunne kun se vaihtaa pykälää.
Sitten siinä halkes cooleri Puolassa muutama viikko takuuajan jälkeen ja tehdas ei alkanut millekkään.
Korjautin paskan sitten lähti hiivatti hiivattiin ja ei tule enempää hiivatteja meidän pihalle.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.