Rimor katon muovipäädyt halki
HAVIA ARI
24.11.2007 14:54
Terve ! Huolestuin tuossa kun -05 mallisessa rimorissa katon-peräseinän välissä oleva muovikoriste edessä ja takana on halki sieltä sun täältä ja kuvittelin että se kattomateriaali kyllä varmasti mennee tuon muovikulman alta ehjänä perää alas mutta yllätys kun suurimmasta halkeamasta katsoin niin valk. styroks tai vst näkyi selvästi joten epäillä saattaa että kosteutta on päässyt, vedin hädissäni sikaflexiä rakoihin jottei enempää vahinkoa pääse tulemaan rakenteisiin joten remontinpaikka ilmeisesti(sisällä ei tunnu seinä ainakaan vielä pehmiältä) mutta onko joillakin vastaavaa kokemusta...olen jo suunnitellut jotta nuo muovi koristeet pois ja pelti tilalle kertokaa hyviä vinkkejä Kiitos!
LIIMATAINEN HANNU
24.11.2007 16:05
Ei minulla niitä vinkkejä Ari mutta kiinnostaa mikä malli se Rimorisi on? Kun nääs minäkin olen Rimorista kiinnostunut, mutta jos tuollaisia lapsuksia esiintyy niin harkittava uudellen.
PALIN MATTI
24.11.2007 16:46
Ookko miettiny, mistä se Rimorin edullinen hinta johtuu?
KUNNAS TAPANI
24.11.2007 16:53
Ei se oo edullinen vaan se on HALPA.
LIIMATAINEN HANNU
24.11.2007 17:07
No onko sitten unohdettava se Rimor, eihän köyhän kannata ostaa halpaa! Köyhän eläkeläisen ostettava se hyvä. KJON!
HAVIA ARI
24.11.2007 17:17
Terve !
Olen muuten erittäin tyytyväinen tuohon rimoriin kyllä siinä laatua on,on mulla ollut saksalaisiakin asuntoautoja/vaunuja ja kyllä rimor on ihan hieno auto isolle perheelle mutta tuo vika vei mielen maahan onhan niitä typeriä lapsuuksia myös muillakin valmistajille mutta eikö se ole niin että jos muuten pitää autosta ja sen ratkaisuista niin kyllä se kannattaa korjata ja pitää ,ei se auton vaihto välttämättä ole paras ratkaisu.
TERVO JARI
24.11.2007 19:28
korvata nuot muoviosat esim. tuolla "korialumiinilevyllä", toisinsanoen tehdä nuot muoviosat pellistä ja laittaa ne kunnolla joko butyylimassalla tai liimamassalla kiinni.
Taitava autopeltiseppä "pyöräyttää" pellistä nuot muoviosat, siistii tulee, olen nähnyt as-auton jossa noita kulmamuoveja oli korvattu peltisillä, ei ois uskonut, oli niin hyvin tehty . . . .
Laitas linkki mimmosesta korista on kyse, noita kun on monenmoista "alkovista" lähtien.
Jari
POKKINEN TAPANI
24.11.2007 19:38
Terve !
Onhan se alumininen pelti hyvä ratkaisu, tiedä vain sen saumattoman kiinnityksen kanssa?
Ennen kuin teet lopullista ratkaisua niin harkitse myös muoviosien korvaamista lasikuidulla.
Itselläni on kokemusta yhden auton totaalisesta korin ja ulkopuolisen pinnan uusimisesta. Lasikuitumattoa voi muotoilla melko vapaasti, kunhan vain pohjat on tehty hyvin. Hartsi tarttuu kyllä peltiin kuin se Kissalanpoikien liima ja näin saat koristasi saumattoman, ilman turhanpäiväisiä peitelistoja.
Siihen tyroksin päälle et kylläkään voi suoraan hartsia levitää, koska se sulaa. Tarvitset väliin jonkin suojaavan kerroksen esim erikeepperiä tai vaikkapa styreenivapaata autokorikittiä. Jos et itse hallitse sitä lasikuituhommaa on yksi hyvä vaihtoehto kysellä työtä jostain veneitä pinnoittavasta pajasta, ym ym.
-tapani-
PALIN MATTI
25.11.2007 08:59
Näin juuri. En vaan kehanu sanoa. Toinen ku on semmosseen rahansa pannu, ni ei se oo meän asia sitä arvostella ennään.
Vanaha tottuushan on, että jos haluat hyvän ja halavan, ni sun pittää ostaa sillon kaks autoa.
KJON!
KUNNAS TAPANI
25.11.2007 10:17
Halvastakin saa hyvän, jos varautuu panostamaan sen kunnossapitoon, kunnostamiseen ja pienempään tai isompaan tuunaamiseen. Matkailuautokin on sen verran monimutkainen kokonaisuus, että ainakaan minä en usko löytäväni mistään kaupasta sellaista pakettia, joka olisi kerralla kaikkien toiveideni mukainen. Mutta lisää ominaisuuksia saa kaupasta ja jos ei osaa tai halua itse muutostöitä tehdä, niin tekijä kyllä aina löytyy. Tavaraa ja työtähän saa rahalla.
Auton omistamiseen menee minun kokemuksien mukaan aina paljon rahaa. Joko niin, että ostat kalliin auton, joka on halvempi pitää käyttökunnossa, tai sitten ostat halvan, ja maksat siitä vähän kerrassaan muutosten, huoltojen ja korjausten muodossa.
Kalliista puheenollen, arvatkaas paljonko maksaa Renault Kangoon alkuperäinen etuistuimen lämmityselementti varaosana?
LIIMATAINEN HANNU
25.11.2007 10:39
Halpa ja halpa, suhteellinen asia, jos ollaan 50-60 tuhannen vermeissä, niin kyllä se rahaa on, sekin.
Mutta minua edelleen kiinnostaa se Arin auton malli, onko alkovi ja mikä niistä, vai 1/2 integroitu?
Saattaa ensi vuoden puolella taas 'hulluus' iskeä ja kauppoihin ryhdyttävä, ans kattoo?
KUNNAS TAPANI
25.11.2007 10:54
No juu, 50-60 kE on jo paljon rahaa. Mää aattelin halpana sellaista 40 kE tai vähän allekin.
LIIMATAINEN HANNU
25.11.2007 11:00
Molemmat olemme oikeassa, mutta Ari, kerro nyt se malli!
MERIKALLIO VELI-PEKKA
25.11.2007 12:35
Hannes, olen tähän asti pitänyt sua tolkun miehenä.
Mutta Rimor? Mistä nyt viiraa?
Kerro tyhmemmälle, mikä siinä vetoaa?
Vai meinaatko todellakin ostaa kaksi autoa, hyvän ja halvan?
Oletko Hannes tutkinut muitakin koeajovertailuja kuin Caravan lehden? VP.
KOSKINEN JANI
25.11.2007 13:05
Jos tuota ei ole kolhittu, niin melkeinpä tekisin ihan ensimmäisenä maahantuojalle reklamaation. Vaikka valmistajan takuu on loppu niin kuluttajasuojan mukainen oletettu käyttöikä tuollaseille osille on kyllä reilusti pidempi kuin takuu-aika.
Kannattaa vaikka ensin kysäistä kuluttaja-asiamieheltä kantaa ja sitten sinne maahantuojalle.
Jos vaikka saisit uudet muovit ja sitten niitä asentaessa vahvistaisit ne vaikka lasikuidulla tai sitten teettäisit niistä lasikuitumuotin jolla saisit teetettyä vahvat osat tilalle...
Vilkasin valmistajan sivusotakin, siellä oli ainakin tällä hetkellä myytäville autoille viiden vuoden vuototakuu, mikäs parin vuoden takainen takuu on ollut?
HÄLVÄ TEUVO
25.11.2007 13:16
Eihän ne viat täällä palstakeskustelussa korjaannu. Soita maahantuojalle suoraan ja kysy, missä voisi tarkastuttaa ja mitä sitten tehdään. Lasse Orajärvi: 0400-652604.
TeeHoo
HUOVINEN SIRPA
25.11.2007 15:49
Onkos VP-llä käytännön kokemuksia Rimorista? Itsellä saman konsernin ns. halpismalli Due Erre, jota ei enää valmisteta sillä nimellä,mutta erittäin toimiva pariskunnalle, (puoli-integroitu Vw LT35:n. alustalla).
Sikäli kun olen seurannut, niin ei suuria eroja Rimorin ja Due Erren kanssa pohjaratkaisuissa.
Ei se nyt ihan halpakaan ollut, mutta hyväksi väittäisin.
Edellinen auto oli Transporterin alustalla Swift Capri ja ihan hyvä sekin.
Ei mitään varsinaisia talviautoja kumpikaan, mutta yli -25:n asteen pakkasessa on molemmissa nukuttu, eikä ole perse ollut kuurassa aamulla.
Elikä korjaa vaan se Rimorisi, kyllä siitä on iloa pitkäksi aikaa.
Esko
LIIMATAINEN HANNU
25.11.2007 15:55
VP, siinä Rimorissa on jotain mitä ei näissä uusissa saksalaisissa enää löydy, minua ei kiehdo ne isot takatallit ja se seetanan ylös nostettu takavuode, ja Rimorilta löytyy sellainen takaveto, paripyörä, kohtuuhintainen, Saksalaiset vastaavat ovat jo sikahintaisia, enää en niin paljon panosta mokomaan. Vaikka joku vuosi sitten ostinkin sen suurimman alkovi pefletin, liian iso oli kuitenkin. Mutta jos tuollaisia ongelmia Rimorissa niin sitten tutkitaan seuraavia vernmeitä. Ehkä Hymeristä löytyy jotain. Vai onko siinäkin heikkouksia?
Ja koko rojekti on vielä mietintäasteella, ei tässä hoppua.
HAVIA ARI
25.11.2007 17:18
Terve kaikille ja kiitos mielipiteistä asiaan uusi havainto kosteudesta oli alkoven ylämakuutilan ihan kärjestä patjan ulkonurkan alta kosteaa vaneria siellä oli molemmissa kulmissa lattialla mutta syy lienee koska ilma ei pääse kiertämään kun patja on niin pahuksen tiiviisti seinässä kiinni ja siten syntyy kondessia joten nyt pitää räpeltää jokin mikä tekee pienen tuuletusvälin patjan ja seinän väliin ja sitten vielä sellainen että sain hankittua piikkikosteusmittarin ja seiniä käymään läpi no tietysti siinä alkoven ylämakuutilan nurkissa oli kosteutta mutta ei muissa kohdissa seinillä joten ei ainakaan vielä ole päässyt kostumaan(max 15%) niissä kohdissa missä tuo ulkopuolen muovikoriste on halki ainakaan edessä joten olisko siinä katolta alas auton hyttiin ehjä katto muovin alla(ehkä huolestuin turhaan)mutta siellä takaosassa näin kyllä muovin alta styroksia ja mittasin sisältä kosteutta ja siinä missä on pahin reikä ollut niin suurinpiirtein 25% kosteutta onkohantuo paha kun takaosassa ei muualta löytynyt kuin max10% kosteus vai eikö kosteus ole vielä kerinnyt vaikuttaa rakenteisiin.
LIIMATAINEN HANNU
25.11.2007 17:22
Joo hyvä, mutta kerro nyt mikä se malli on?
TERVO JARI
25.11.2007 19:14
Hannu, tuota takatallin kokoo oon ittekki siunaillu ja siitäseuraavaa sängyn korkeutta, luuleeko se as-auton valmistaja että kaikki käyttäjät on pumpulikauppiaita (tarvivat ison tavaratilan, ja muutahan ei voi kuljettaa kuin pumpulii, kantavuus ei piisaa muuhun materiaaliin, no tietty untuvat ). Normaalit sänkyjen ja istuinten alustilat kyllä riittävät kuljetustilaksi niille tavaroille mitä reissussa tarvii . . .Sillä kauppoja on tienvarret "pullollaan" ......
Mitäs jos ruettas tekeen itte as-autot ? ?
Tulis hyviä.... Kuka sitä itte tehtyä huonoks sanois . . .
Jari
Ps. Oon ittekki "mulkoillu" tuonne asuntoauto "puolelle", se olis 11kk vuojesta parasratkaisu, mutta sen kesäloma-ajan on vaunu paree ratkaisu (reissukuukausi).
NYYSSÖNEN RISTO V O
25.11.2007 19:16
Joo. Minulla on Rimor Sailer 670 MB vm. -00, ajettu n. 80 000 km. Viime talven kovilla pakkasilla hajosi sama muoviosa. Uusi tilattiin tehtaalta. Toivottavasti nyt kestää.
Eikä tässä kaikki. Toissa kesänä auton perään ajettiin Saksassa. Takapuskuri ja vasemman sivun muoviosa hajosi. Onneksi toisen (saksalaisen) auton vakuutus korvasi.
Eikä tässä vielä kaikki. Pari kuukautta sitten, kun vaihdatin talvirenkaat, huoltamolla rikottiin muovinen "lokasuoja". No, huoltamo lupasi maksaa uuden osan ja korjauksen.
Eikä vielä tässäkään vielä kaikki. Viime keskiviikkona oli ajettu Olympiastadionin parkkipaikalla auton perään. Vahingot samat kuin Saksassa, mutta maksaja olen nyt minä + vakuutus, koska peräänajaja oli vahingossa unohtanut jättää yhteystietonsa...
Ohimennen sanoen noiden osien saaminen Italiasta kesti yli puoli vuotta.
Muuten olen ollut autoon ihan tyytyväinen.
HAVIA ARI
25.11.2007 19:22
Terve !
Muistakko paljonko toi katon muovikomistus tuli maksamaan jos vaikka pitää tässä tilata uusi.Kiitos
HAVIA ARI
25.11.2007 19:34
Ja vielä kysymys mistä voi tilata rimorin osia suomessa kiitos!
HAAPANEN TIMO S
25.11.2007 20:15
Sano ny Hannulle se malli.
Sen jälkeen voit kurkata tuonne:
http://www.cmautocaravan.com/
NIEMINEN RAIMO
25.11.2007 21:01
Niin kerro nyt Hannulle se malli,sitten alkaa tuo ylempi linkki pelaamaan.
NIEMINEN RAIMO
25.11.2007 21:32
Linkkihän toki pelaa mutta katsoa saat vasta kun ole kertonut sen mallin.Europeo mallissa näyttäisi olevan nuo kolmiotötteröt katolla ja niitäkin malleja on seitsemän.Kyllä nuo kolmiomuovit näyttäisi olevan enemmän koristeita kun että ne jotenkin rakenteeseen liittyisivät.Mutta kerro nyt se malli,vai onko se erittäin salainen ?
KORPPI SEPPO A J
25.11.2007 21:42
Bürstnerini on takuukorjauksessa par´aikaa. Siitä löytyi 21 ja 22% kosteutta. Mutta n. viikon päästä noutaessani voin kysäistä, mikä on tarkka raja, mistä kuivatukset alkavat. Jos asia kiinnostaa.
PYLKKÖ RAIMO O
25.11.2007 22:58
Rimorista kokemusta meilläkin.Kyllä ne muovit siellä korin ulkosivuilla ovat aika heppoista tavaraa.Niistä alahelmoista puhumattakaan.Niinkuin keväällä oli täällä toteamus niistä alahelmoista,ne lepattavat vain yläreinoistaan kiinnitettyinä.
Kattoluukut ovat heppoisen tuntuiset.
Onkohan niiden muoviosien pakkasen kestoa kukaan testannut ennen käyttöön ottoa?
LUKKARILA JUHANI
26.11.2007 08:00
Lasikuitu on erinomaista materiaalia , tarttuu kyllä peltiin mutta , lasikuidun ja pellin erilainen lämpölaajeneminen irrottaa
ne toisistaan . On kokeiltu peltikatolla , itri lähti . Alumiinin lämpölaajemiskerroin on suurempi kuin teräksen .
" Emminä tiijä toimiiko se mutta saahan sitä kokkeilla ..... "
NYYSSÖNEN RISTO V O
26.11.2007 12:43
kuutisen sataa euroa( +korjaus). Molemmat korjaukset teki tmi Arto Silvennoinen Savonlinnassa. Hän tilasi osat jostakin, en tiedä mistä.
Nyt sitten seuraan silmä tarkkana, hajoaako tämäkin talven aikana.
LIIMATAINEN HANNU
26.11.2007 13:28
Ari, please, just be kind and tell to me the model!
Täytyy yrittää nyt kielillä sitä vastausta, jos Ari ei ole ymmärtänyt kysymystä härmän kielellä. ;-)
PYLKKÖ RAIMO O
26.11.2007 23:23
Mulla on myös Rimor Sailer 670 vm 2002.MB Sprinter 313 CDI alusta,puoli-integroitu.Hyviä ja huonoja ominaisuuksia,kuten monissa muissakin autoissa.Takaylitys niin pitkä,että vetokoukun pistorasian pohjalevyä pitää olla usein oikomassa,on nimittäin alin kohta siellä takana.kaksi harmaavesisäiliötä,mutta vain kesäkäyttöön.Pidän talvella wc:n pesualtaan alakaapissa pönttöä (20ltr) johon käsien- jne pesuvesi valuu.Pitää vaan muistaa tyhjentää ajoissa.
Vuoteen ympärillä ei todellakaan ole tehtaan tekemiä tuuletuskanavia.
Ostin käytetyn Truman lämminvesispoilerilla siihen alkuper.lämppärin lisäksi.Alkuper.spoilerin sain myytyä pois.
Meillä suihkutila on turha,koska vähän matkoilla olleine emme käytä silloinkaan auton suihkua.
Alkuperäinen akkulaturilaite (asuntopuolella) on korvattu lisäreleillä,koska se oli sökö.Siksi ei näyttötaulussa kaikki näytöt toimi.
Hyvänä puolena siinä autossa on neljälle hengelle vuoteet (2+2)
Naulakkotilaa esim.puseroille ei ole seinillä tarjolla,kaikki vietävä vessan naulaan (sinne lisäsin naulakkoa)
Heppoiset helmamuovit olen jo joutunut korjauttamaan ja maalauttamaan talvisen lumipenkkaan peruuttelun seurauksena.
Peruutustutka,jonka ostin kaverilta,odottaa asennusta paikalleen kunhan tulee sopiva ilma ja saan inspiksen.
Ohjekirjat melkein kaikki,ovat vieraskielisiä.Ilmeisesti autojen maahantuojilla ei ole rahaa maksaa kääntäjille?.
NOUSIAINEN MARTTI
26.11.2007 23:27
Tuskin se Epanjassa pakkaseen halkee!
KÄRKI KAARLO
13.02.2009 16:43
selasin noita vanhoja viestejä niin tää osui. halpis siellä on arvosteltu, just,,,,,,,,,satuimpa näkemään ja kuulemaan ku 100.000 euron flairissakin oli muovi listat halki monesta kohtaa ja ilmastintilaitteen luukku pahasti halaki.juu et semmosta.
HYTÖNEN RAIMO
13.02.2009 16:49
Ajatuksesi on aivan oikea. Eli muovi pois ja pelti tilalle.
Ei ne muoviosat kestä meidän ilmastossamme paremmissakaan vermeissä (kokemusta on).
HYTÖNEN RAIMO
13.02.2009 16:52
Jos tarkoitat sitä rikkoutunutta muoviosaa, ei kannata tilata. Vaihda suosiolla peltiin, niin kestää.
LAUKKANEN MAURI
13.02.2009 22:56
Niin mitkä ovat niitä parempia "muoviautoja"?,ensimmäiseksi
tulee mieleen Eura Mobile,ja siihe ne taitaa jäädäkin?.
Jos Hakee as,autoja hinnan perusteella vaikka se Saksalaisen
Ykkös lehden luettelon; Pro Mobil mukaan niin ei siellä
kalliimassa päässä muovia suosita!
Luulo ei ole tiedon väärti ,tuumasi m laukkanen.
HYTÖNEN RAIMO
14.02.2009 07:20
Käypä vilasemassa jossakin alan korjaamolla, niin näet. Nykyisin muovia on jossakin muodossa lähes kaikissa matkailuautoissa (ja vaunuissa), kuten esim. yli 100 000 euron Flaireissa, joita niitäkin näkyy korjauksessa.
Ei voi kuin ihmetellä, miksi matkailuautoissa ei käytetä samaa muovia (polykarbonaatti/nailon) kuin henkilöautojen puskureissa, jotka näyttävät kestävän melkoisia kolhujakin. Matkailuvälineissä yleinen ABS -muovihan ei tätä etenkään pakkasessa kestä sen enempää kuin kiinnitysmateriaalin kanssa erilaista lämpölaajenemistakaan.
LAUKKANEN MAURI
14.02.2009 09:17
Niin kyllä sitä muovia löytyy jokakaisesta matkailuutosta,sen
ymmärtää varmaan jokainen.
Mutta nyt oli kysymys KORIN RAKENTEESTA,kute Rimorissa on koko
paska MUOVIA !.
Nyt pitää huomioida että mikä on muovia/lasikuitua,missä ero?.
Kun ei nuo lasikuitu veneetkään halkeile,niin miksi autot?.
Onhan se ranskalaisten ylpeys RAPIDO oikea lasikuitu tekele
ja vaikuttaa lujalta ,onko ne halkeilleet?.
Miksi muoviautoja ja keitä varten? kysyy m laukkanen.
PS. Olihan se Itäsaksan TRABANTTI ,varmaan esimerkki näille
muoviauto miehille!.
HYTÖNEN RAIMO
14.02.2009 10:34
On tainnu Maukka nousta tänä aamuna väärällä jalalla petistään.
Ensinnäkään tässä ei ole puhuttu mitään mallista. Rimorilta löytyi tuona vuonna sekä lasikuidulla että alumiinipellillä päällystettyjä matkailukoreja. Toisaalta korin rakenne ja sen päällystäminen ovat kaksi eri asiaa.
Ymmärsin niin, että kysyjä tarkoitti katon ja takaseinän yläosassa olevaa muovimateriaalista koriste/peiteosaa, jotka ovat monessa muussakin merkissä tavanomaisia lisukkeita - ja hyvin usein myös helposti rikkoutuvia. Ja kyllä se lasikuitukin rikkoutuu - esimerkiksi pitempään käytettyjen moottorikelkkojen lasikuituisista konepeitoista löytyy usein tärinän aiheuttamia ratkeamia vaikka sillä ei olisi Karjalan mäntyyn puskettukaan.
KNAAPI JUHA
14.02.2009 11:57
Täähän on sukkela mies tämä Havia Ari.
Neuvoja hän kyselee, mutta kysymyksiin hän ei vastaa. Jos ei ole lukutaitoinen niin pitäisi varmaan pyytää neuvot puhelimella. Miten lieneekään sitten kirjoitustaidon oppinut.Hymiö.
Voipi tietysti olla, että tieto on huippusalainen tai sitten mies on töissä Nokialla eikä uskalla enää avata suutaan kun uusi vaitiololakikin on jo tulossa.
PUURUNEN SAMI
14.02.2009 15:18
Tulipahan luettua ihan kokonaan ketju läpi ja innostuin odottamaan milloin Ari tulee mainitsemaan autonsa mallin, eipä tullut ei.
on se ihme että miksi te ette ilmoita mallia kun tulette jotain tänne kyselemään?
Ilmeisesti häpeätte autojanne tuumailee Adria Coral S 660 SL:lää kuskaileva...
vitsi, vitsi.....
;)
LAUKKANEN MAURI
14.02.2009 16:30
Katon muovipäädyt halki; eikö siinä sanota mistä auto on tehty?
Kun tulin mainnineeksi niistä muovi kulkimista niin tässä
VM 2009 YLEISIMMÄT SUOMESSA OLEVAT MUOVI KULKIMET;
aakkos järjestyksessä,viite Pro Mobil Reisemobil-katalog -09
Adria,kaikki mallit paitsi teräskuorist retkeily autot.
Challenger.
Chausson.
Ci.
Elnagh.
Eura Mobil.
Frangia.
Karman Mobil.
Mc Louis.
Rabido.
Rimor.
Roller Team.
Lisäksi;
Pilote ,alumiinia,katto/muovia,seinät.
Laika ,alumiinai,katto/muovia,seinät.
Kutsun näitä autoja muovi autoiksi,koska tehtailla on omat
lasikuitu/muovi seokst,mainoksen mukaan.
Kyllä on veneen tekijöille töitä;tuumasi m laukkanen
SAVOLAINEN JARI
14.02.2009 17:07
Internet on täynnä väärää / virheellistä tietoa ja tälläkin palstalla surutta jaetaan muualta kopioitua ”faktaa”
Muovi on aivan eri asia, kuin lasikuitu ja sen korjaaminen on huomattavan vaikeaa tai mahdotonta.
Muovia voidaan joidenkin laatujen osalta ”hitsata tai liimata”, mutta sen koostumus ja lujuus muuttuu oleellisesti.
Lasikutu , kuten nimikin kertoo on kuiduista ja sideaineesta (hartsi) muodostuva kokonaisuus, joka on lujuusominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa kuin muovi.
Esim. lasikuitukorisen auton kylkeen tullut reikä voidaan korjata täysin huomaamattomasti, ilman että lujuus kärsii.
Tätä on mahdoton tehdä muovin osalta ja alumiinin kyseessä ollessa vaihdetaan koko osakokonaisuus (esim.kylkipelti).
Terhi kokeili 70 luvulla valmistaa pieniä ja halpoja muoviveneitä huonolla menestyksellä.
Lasikuitu on kaikilta ominaisuuksiltaan (sään kestävyys, lujuus, korjattavuus) parempi , verraten normaaleihin muoveihin…haittapuolena on vain valmistusprosessista johtuva korkeampi hinta.
LAUKKANEN MAURI
14.02.2009 17:22
Niin kylläpä se meni sittenkin oikein;veneen tekijöillä
töitä pisaa,vaikka veneitten kauppa takkuaa!!!
KNAAPI JUHA
14.02.2009 17:25
Tuosta väärän tiedon levittämisestä tuleekin mieleen...
Terhi kokeili 70-luvulla veneentekoa muovista. Totta, paitsi, etä Terhi on tehnyt niitä myös 80 -luvun ja 90 -luvun ja tekee tänä päivänäkin tuhansin kappalein. Eivät ole halpoja mutta erittäin hyviä. Terhin käyttämä pehmeänkova muovi on siihen käyttöön taas erittäin hyvä. Ei hevin säry eikä naarmuunnu.
Olematta muovi-insinööri haluaisin kyllä sanoa, että muoviahan se lasikuitumuovikin on. Ovat vain erilaisia muoveja ja lasikuidun tavallisimmin polyesterimuovi on vahvistettu noin puolella painosta lasikuidulla. Vahvaa on. Lasikuitua ja hiilikuitua yms voi käyttää myös epoksimuovin vahvikkeena. On vielä vahvempaa.
Nämä PVC -muovit ovat homogeenisia ja luulen, ettei niihin voikaan mitään kuituja lisätä. Ovat pehmeitä ja vahvoja. Muoviämpärikin kestää paljon, vaikka on ohut. Toiset muovit on seoksessa suojattu auringolta ja toiset pakkaselta mutta halvimmat eivät ilmeisesti kummaltakaan.
SAVOLAINEN JARI
14.02.2009 21:11
... kuten kerroin, 70-luvun "muovi veneet" olivat huonoja kestävyydeltään muovin huonon laadun vuoksi.Myöhemmin materiaali muutettu sitkeämmäksi ja kestävämmäksi:)
Ja miten tämä liittyy matkailuautoihin ...halvat muoviosat tehdään autoihin usein ohuesta ABS (akryylinitriili-butadieeni-styreeni)muovista tai kovasta ja hauraasta PP:sta (polypropeeni). Tällä muovilla ei ole mitään tekemistä lasikuidun kanssa ja käyttökohteina juuri kulma/koristelistelistat, peitelevyt yms.
Kyseisellä muovilla (PP) huono iskunkesto varsinkin kylmänä.
Muoviosan materiaalin saa selville osan takaa (painettu teksti esim.ABS,PE,PP,PCV jne.)
HYTÖNEN RAIMO
16.02.2009 01:54
No ei nyt aivan. Ohessa suora lainaus alkuperäisestä kysymyksestä "Huolestuin tuossa kun -05 mallisessa rimorissa katon-peräseinän välissä oleva MUOVIKORISTE edessä ja takana on halki sieltä sun täältä..."
Eli kyseessä koriste/peitelevy, joita nykyään lähes kaikissa matkailuajoneuvoissa, (Maukan) listan ulkopuolelta esim.
Bürstner, Detleffs, Hobby, Hymer, Fendt, Knauss, La Strada, LMC/TEC, Tikro, Weinsberg, Westfalia, jne...
PYLKKÖ RAIMO
18.02.2009 20:29
Hyvä ajatus Jari.Onhan niitä alumiinisia helmoja autoissa (jopa matka-autoissakin)
Lasikuitu olisi toinen ajatus,mutta sekin vaatisi asiaan paneutumista ja siihen sopivaa tilaa.Vaikeaa niitä helmoja on kotipihalla pakkasessa rakennella.
Tuli mieleen,että jospa keväällä sisäpuolelle lasikuitukangasta liimaisi lasikuitumassalla tueksi.Tulisiko liian painavaa tavaraa?.
HAVIA ARI
21.02.2009 15:11
Kiitos kannanotosta mutta asia on mun kohdalla jo historiaa toukokuun 2008 jälkeen kun kuluttajaasiamiehen ja kuluttajariita lautakunnan kautta sain peruttua kaupat, tämän takia en halua autosta kertoa enempää olkoon se nykyisen myyjän asia.