Retkiauto Sunlight cliff 640

Aimo Kinnunen 14.09.2022 16:21

Terveppä terve hyvät retkiauto omistajat ja muutkin karavaanarit. On tullut auton vaihto aika ja asuntoauto olisi vaihtumassa retkiautoon. Kuvan mukainen retkeilyauto kiinnostaisi, mitä mieltä olette? Nykyinen auto on palvellut minua hyvin 11 vuotta vaikka ensialkuun vähän jännitti ostaa kun auton merkki fiat ei mitään valittamista. Nykyisessä autossa on 2x150w paneelit katolla ja akkukapaseettia hupipuolella 400ah ei ole tarvinnut paljon sähköpiuhassa roikkua. Kun jossain vaiheessa saan retkiauton niin siihen on alettava sovittamaan myös paneleita. Mitenkähän siihen saa paneelit kattoon kiinni kun katto on pyöreä vähän joka suuntaan?
t. Aimo K
Ps.Saa nähä meneekö toi kuva samalla kertaa.

Petteri Haverinen 14.09.2022 18:22

Uuden hinnalla myy 4-vuotta vanhaa autoa?
Kyllä sinne paneelit saa katolle, kaveri laittoi samanlaiseen 2*170 watin paneelia, laittoi kulmaraudoilka ei normi paneeleiden tuuliohjaimilla. Sikaflexillä tietysti.

Toivo Koistinen 14.09.2022 18:52

https://www.nettikaravaani.com/capron/640-cliff/1599613 Sama sisustus kuten kaikissa muisakin peltikuorisa. Kylläkai tuolla retkeilee siinäkun muilakin peltikuorilla, niitä liikkuu paljon teillä.
Käy ainoana autona jokapäiväiseen ajoon, iso tavaratila petin alla, ja helpo lähteä retkelle. varustustahan tuosa on aika hyvin asuinosan ilmastoinia myöden..
Tp

Petri Ahonen 14.09.2022 20:02
Petteri Haverinen

Uuden hinnalla myy 4-vuotta vanhaa autoa?
Kyllä sinne paneelit saa katolle, kaveri laittoi samanlaiseen 2*170 watin paneelia, laittoi kulmaraudoilka ei normi paneeleiden tuuliohjaimilla. Sikaflexillä tietysti.

Eipä taida uutta saada alle 60k€ tuollakaan varustelulla.
Omaani ostin Hiivattiin tarkoitetut Thulen kattokiskot ja siihen kiinnitin 280W paneelin ruuvikiinnityksellä. Tuossa himoitsemassasi autossa on näköjään markiisi, jonka käsittääksi saa kiinnitettyä tuohon samaan Thulen kiskoon. Se kun on nyt kaiketi kiinni noissa "napeissa", johon myös kattokiskot tulee kiinni. Kuten joku tuossa jo tuossa edellä jo mainitsi, ei näissä peltiautoissa ole kovin suuria eroja, paitsi Pösll:n auto. Lämmitin on hyvä olla 6kW, hyttysverho sivuovessa ja mikähän tämän laskostetun pimennysverhot tuulilasilla ja ovien ikkunoissa nimi nyt sitten on. Joissakin autoissa olen nähnyt perinteisen kangasverhon!!! Minulla on weinsberg, jossa iso + tuli siitä, ettei pöydässä ole jalkaa, johon muutoin ahtaissa tiloissa potkisi jalkaansa kokoajan.


Himoitsemassasi on poikittaisvuode, päädyin itse pitkittäiseen, ei tarvitse kömpiä toisen yli... vaikkakin joskus ihan kivaakin jäädä "jumiin". Tuossa autossa tavaratila sängyn alla näyttää aikas ahtaalta, eikö sinne mahdu kuin etupeite!? Mulla siellä on pöytä kaksi selkänojallista tuolia, kaksi golf-bägiä kahdet kärryt, vara-wc säiliö, kiilat, johtoja...
muokattu: 14.9.2022 20:22
Jari Hiltunen 14.09.2022 20:45

Hyvät on varusteet ja siisti peli näyttäisi olevan. Ilmeisesti myös sähköpatruuna löytyy ?

Aimo Kinnunen 14.09.2022 21:17

Minun mielestä kuvan perusteella on pitkittäisvuoteet kun auton pituus 640.


Vähän ihmetyttää kun pöytäryhmässä ei ole jatkopalaa.
muokattu: 14.9.2022 21:19
Lauri Niittynen 15.09.2022 06:06
Toivo Koistinen

https://www.nettikaravaani.com/capron/640-cliff/1599613 Sama sisustus kuten kaikissa muisakin peltikuorisa. Kylläkai tuolla retkeilee siinäkun muilakin peltikuorilla, niitä liikkuu paljon teillä.
Käy ainoana autona jokapäiväiseen ajoon, iso tavaratila petin alla, ja helpo lähteä retkelle. varustustahan tuosa on aika hyvin asuinosan ilmastoinia myöden..
Tp

Tuo jokapäiväiseen ajoon sopiminen riippuu kovasti ajoista. Jos vähääkään isompien talojen alueella ajelee, niin on matkailu-/retkeilyauto kuitenkin aika iso ja kankea, varsinkin tuollainen pitkällä akselivälillä oleva (ja onhan tuossa peräylitystäkin). Kyllä sillä ajaa ja mitään ei kolhi, mutta ihan henkilöauton kätevyyteen sillä ei pääse.

Kuinkahan sisätilan kosteuskäyrä nousee jokapäiväisessä ajossa? Jos ei lämmitä hupilämmöllä, taitaa kaikki kastua pikku hiljaa. Jos yrittää auton lämppäriä pitää jatkuvasti täysillä, moottori ei lämpiä. Paitsi jos jokapäiväinen ajo on yli 200 km.

Toivo Koistinen 15.09.2022 07:19

Sisätilan kosteus ei haittaa kesäkelillä ei jokapäiväisessä eikä karavaaniajossa .Sateilla, ja talvella hupilämmitys taas hoitaa hyvin, ja voi vaikka kaupunkiretkellä kun unettaa torkahtaa.
Kustannus hupilämmöstä, no miten laskee, jos ottaa paljonko säästää, kun on yksi auto, joku osaa laskea paljonko lämmitys maksaa.
Mulla erilaista, kun diisel lämmitää koko auton, joten en osaa erottaa, kun tiedän vain sen kokonaiskulutuksen.
Muutakun autoilu on pirun kallista puuhaa.
Noita on paljon kaupunkiasuvilla eläkelläis karavaanareilla ainoana, mitä olen jutellun leirialuella, ja tavatessani muuallakin.
Hyvin on tyytyväistä porukkaa, kun ei nimenoman tarvitse kustantaa kahta autoa, kun auton parkkitila on rajallista asumisesa usein sekin, ja karavaani harrastus pelaa samalla.
Akseliväli 4m on ehkä paremmin opiskeltava entisellä henkilöauton kuljetajalta, mutta peräylitys ei haittaa juuri akselivälin mittaan verrattuna yhtään.
Minusta fiatilla peräylitys, ja akseliväli suhde on jopa parempi, kun tuossa mejän opelissa, vaikka fiat on 20 senttiä pidempi auto
Mutta on hyvä ottaa asia esiin kaikinpuolin, niin aloitteleva karavaanari voi saada tästä osviittaa auton
ajo-ominaisuuksista, ja yhtä autoa haaveileva käytön ominaisuuksista, ja kustannuksista..
Tp
PS asian vierestä
Seurannu nyt vasiten kun ostinmma pienemmän ( pomppipomppi ) peräkärryn henkilöautoon, niin sitikan ryökäles vissiin parilitraa liki enemän latkii tiisseliä se perässä, vaikka sen omapaino on vain 168 killoo, eli riskimies kantaa sylissään. Paljonkohan ryystäis 1100 kilonen vaunu perässä... Herraties

Vesa Ropponen 19.09.2022 10:01

Matkailuautoa, peltikuorista, hankkiessa kannattaa katsoa myös missä jääkaappi on ja mihin varavuode sijoittuu. Eräässä Sunlightissa jääkaappi oli alhaalla matkustajan selkänojan kohdalla hellan alapuolella ja varavuode tehtiin jääkaapin eteen poikittain, kuskin ja matkustajan penkin taakse. Jääkaapille ei päässyt eikä autosta ulos. Kyllä peltikuoriainen kannattaa hankkia 635 pitkä että vuoteet on pitkittäin ja jääkaappi normaalissa käyttökorkeudessa, ja että varavuode tehdään kuskin penkkiä kääntämällä ja laskemalla pöytä alas. Tällä systeemillä janoinen pääsee jääkaapille eikä sivuoven käyttö esty. Myös pakettiautona käyttö onnistuu helpommin kun vuoteet on pitkittäin. Katolle mahtuu hyvin isokin aurinkopaneeli, niihin nappeihin kiinnitettynä, sopivalla tukikehikolla. Nyt omassa 635 pitkässä peltikuoriaisessa on katolla mitaltaan 1600x950 paneeli, watteja noin 270 tai sinnepäin. 2 hupiakkua. Tämä riittää hyvin Truma lämmityksen , jääkaapin ja elektroniikan tarpeisiin. Vuoden vanhassa Weinsbergissä on nurkat pysyneet kuivina myös talvipakkasilla. Puhallus suuttimia on riittävästi joka nurkassa. Toki -30 pakkasella 11kg pullo kesti vain 2 vrk, mutta sisällä sai olla "munasillaan". Vaihdelaatikoista on ollut juttua vuosien varrella paljonkin, niistä sen verran että uusi 9-lovinen oikea automaattilaatikko toimii kuin unelma. Navigaattoriksi ei kannata hankkia sitä paljon kehuttua xzent navigaattoria. Päivitetytkin tiekartat on kyllä surkeita ja käyttö muutenkin hankalaa. Ainakin jos on tottunut käyttämään Tom Tomia

Vesa Ropponen 19.09.2022 10:04

Niin ne laskostetut etu ja sivuikkunaverhot on merkkiä REMIS. Tosi hyvät käytössä.

Aimo Kinnunen 09.10.2022 13:02

Terveppä terve. Päivitystä retkiauto hankintaan. Ensiksi retkiauto hankinnan koukeroita. Tuo kuvassa oleva Sunglight Cliff 640 oli Oulussa Best caravanilla pyysin heiltä vaihtotarjousta ja se oli ihan kohtuullinen mutta myynti oli sen verran aggressiivista, että alkoi vähän tökkiä koko asia. Ilmoitin heille, että teen lyhyen reissun pohjoiseen ja tulen sitten Oulun kautta pois ja käyn kattomassa missä kunnossa auto on ja päästäänkö kauppoihin. Oltiin tulossa edellisenä iltana kohti Oulua milloinka oli vähän niinku sovittu auton katsominen seuraavana päivänä, niin vaimo katsoi netistä onko auto vielä myytävänä. Olihan se vähän yllätys kun auto olikin Tampereen Best caravarilla myytävänä. Tässä vaiheesa tökki vielä enemmän tämä touhu ajettiin Oulun ohi vauhdilla eikä käyty muitakaan vaihdokkia katselemassa Best caravanilla. Kotona katseltiin mahdollisia ehdokkaita eteläsuomestapäin päätettiin kuitenkin käydä myös Tampereella Best caravanilla. No kun mentiin Tampereen Best caravanille niin auto oli myyty edellisenä iltana. Tämä Sunglighti ei ollut meille tarkoitettu auto ehkä parempi niin. Seuraavaksi Lempäälään caravanlandiaan siellä olisi pari minulla sopivaa vaihdokkia. Sanoin myyjälle, että tee sen verran hyvä vaihtotarjous, että ei tarvitse muualta pyydellä tarjouksia. Tarjous oli huomattavasti parempi kuin Best caravanilla nythän tämä näyttää jo hyvältä eikä myynti ollut mitenkään akressiivista. Sovittiin, että käyn kuitenkin vielä pääkaupunki seudulla paria muuta autoa katsomassa ja tulen tästä kautta pois ja teen lopullisen päätöksen kaupoista. Nyt sitten on tulossa Adria twin 640 sl parin viikon päästä pihaan ja entinen auto lähtee Lempäälään. Mielelläni olisin ottanut heti auton mukaan, mutta oli parin viikon jono huoltoon niin tekevät kaikki tarkastukset ja vielä tekevät öljyn vaihdon ja kaikkien suodattimien vaihdon samaan hintaan. Minä näen heti punaista jos harjoitetaan pakkomyyntiä niin käännyn kattapäilläni ja menen seuraavaan kauppaan. Hyvä kokemus tuli caravanlandiasta ihan senkin takia kaupat tuli. Nyt sitten vaan odotellaan uutta vanhaa kulkimetta.
t.Aimo K

Toivo Koistinen 09.10.2022 18:12

Mikäs muutakkun mukavia reisuja. Tp

Jari Hiltunen 09.10.2022 19:56

Samanlaisen pelin omistan ja olen ollut tyytyväinen autoon.

Aimo Kinnunen 10.10.2022 12:31

Jari H. Vähän jäi mietityttämään toi truma combi4 tarkeneekohan tuossa autossa mihin pakkaslukemaan. Jätän itselle tuosta entisestä autosta tuulilasipeiton. Onko sulla Jari mikä truma vai Alde retkiautossa? Tosin ei hirmu pakkasissa ole tarkoituskaan yöpyä ehkä max. 15

Jari Hiltunen 10.10.2022 16:55

Truma ja talvella auto ollut tallissa eli kauheilla pakkasilla en ole autoa käyttänyt. Pitäisi kyllä pärjätä noissa pakkaslukemissa. Paljon lämpimämpi auto tämä on kuin aiempi Burstnerin puoli integroitu matkailuauto. Siinä oli truma myös.

Risto Salomaa 10.10.2022 21:02

Truma 4 olettaisin riittävän hyvin tuossa pisemmässäkin, oma -13 vuoden 600 pitkässä Adriassa riittää kyllä teho reilusti. Lattia on aika kylmä ja vetoa tuntuu, kun ei voi noita vapaan ilman tuloja tukkia. T. Risto

Petri Ahonen 11.10.2022 17:47
Aimo Kinnunen

Jari H. Vähän jäi mietityttämään toi truma combi4 tarkeneekohan tuossa autossa mihin pakkaslukemaan. Jätän itselle tuosta entisestä autosta tuulilasipeiton. Onko sulla Jari mikä truma vai Alde retkiautossa? Tosin ei hirmu pakkasissa ole tarkoituskaan yöpyä ehkä max. 15

Josset tarkene tuolla 4kW Trumalla, niin sitten vaan lisää peitteitä mm. takaoviin, sivuoveen ja koko "naama" kanssa peittoon. Mulla on 6m autossa 6kW Truma + lattialämmitys + Webasto + lokarista sisäpistoke sisälämmittimelle 1200/2000W. Kyllä kylmässä tarkenee, mutta olennainen kysymys on, paljonko kuluu (kW) sähköä tai kg kaasua/vrk:ssa..

Toivo Koistinen 11.10.2022 18:21

Onkohan meillä vebasto kolomen tai neljän kilovatin, ja jos säätää isommalle, niin vihtaa vailla. Yli 30 raatin keleillä ollaan yöpyilty, ei ongelmaa, muukun sähön kulutus.
Kyllä minusta ei truma ole huonompi, kun on siinäkin samanmoinen puhallus systeemi.
Tp

Eero Piessa 14.10.2022 11:56

Meillä adria twin 600 tällä Truma 4e lämppärillä,nukuttu - 24 pakkasella.Etupäässä ulkopuolinen peite auttaa paljon,tosin kaasua kyllä meni plo / 2 vrk.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.