- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Retkeilyautosta matkailuautoon - vaihto harkinnassa
Retkeilyautosta matkailuautoon - vaihto harkinnassa
Kevättalvella 2020 ostin uuden Rapido V62 retkeilyauton työ- ja vapaa-ajankäyttöön. Rapido on erinomaisesti varusteltu ja siinä on mm. taka-akselilla kompuralla säädettävä ilmajousitus ja edessä Konin iskarit, 150 W aurinkopaneeli ja 2 kW:n invertteri, kaasu-uuni, 5 kW:n Webasto vakiona olevan Truma 6 E:n lisäksi. Kolme ja puoli vuotta olen sillä nyt ajellut, kilometreinä karvan alle 100 tkm ja noin 250 yötä autossa nukkuneena. Nyt olen miettinyt sen vaihtoa uuteen tai uudehkoon matkailuautoon. Retkis on ulkomitoiltaan matkista parempi, mutta sisätilat ovat toisinpäin. Yli 80 % öistä olen/olemme olleet puskaparkeissa. Rapidon heikkous on ollut vesijärjestelmän talvikäyttö, vesijärjestelmä jäätyy pakkasilla, vaikka autossa olisi sisällä yli +20 astetta. Kaapissa on aina mukana 10 litran hanallinen juomavesiastia, kädet on talvisin "pesty" käsidesillä ja naamapesu hoidettu kosteuspyyhkeillä. Kyllä niillä on pärjätty, mutta juokseva vesi hanoista olisi isoa plussaa.
Perjantaina kävimme Lahen Caravan messuilla ja ylivoimaisesti paras sisustusratkaisu meidän käyttöömme olisi Knaus Sky Ti 650 MF. Auto olisi vähän alle 7 m pitkä eli kohtuullisen lyhyt. Tavaratila on tuon Knausin heikkous, mutta kyllä sinne meidän varusteet mukaan mahtuu (2 aikuista + 2 pientä koiraa). Onko tämän palstan lukijoilla tuosta autosta kokemuksia? Millainen olisi sen talvikäyttö? Millainen on Knausin laatu yleisesti ottaen ollut? Netistä löytää todella vähän tietoa.
Ostaisin Knausin 180 heppaisella koneella ja 9 vaihteisella automaatilla Fiatin alustalla, sama yhdistelmä on myös nykyisessä autossani. Lisäksi ottaisin siihen Truman sijaan Alden + vesikiertoisen lattialämmityksen. Katolle aurinkopaneelin ja sisälle kaasu-uunin, inverterin ja Webaston siirrättäisin vanhasta uuteen. Alustan todennäköisesti rakennuttaisin siihen myös uudelleen? Knausin esittelijä kertoi, että ilmajousitus olisi nykyään saatavilla myös etuakselille jälkiasenteisena? Knausin konfiguraattori antoi autolle hinnaksi noin 106 t€ minun tahtomillani varusteilla. Jälleenmyyjien kanssa en ole vielä keskustellut.
Aiemmin kesällä kävimme ihastelemassa Carthagon T-150 QB puoli-integroituna Sprinterin alustalla, välirahaa olisi pitänyt antaa siihen 100 t€. Se oli kyllä todella hieno auto, mutta olisin siihen mieluummin ottanut Truman sijaan Alden ja kaasu-uunin ym. ym. Minun tahtomillani varusteilla auto olisi mennyt tilaukseen ja toimitusaikaa reilu vuosi + hintaa noin 10 t€ lisää.
Käytetyn Hymerin T-690 Sprinterin alustalla kävin koeajamassa ruskaretkemme alkutaipaleella Oulun kupeessa reilu pari viikkoa sitten, mutta jotenkin se ei tuntunut sisustukseltaan "omalta". Kiinnostuksen kohteena on myös Kabe, Mersun tai Fiatin alustalla automaattivaihteisena ja sisustukseltaan mallia LXL.
Sana on vapaa ja kiitollisena otan mielipiteitänne ja kokemuksianne vastaan. Jos vaihdan autoa, niin huonompaan en aio vaihtaa. Edelleen auto olisi ympärivuotisessa käytössä ja öitä olisimme siinä lähemmäs sata yötä vuosittain ja edelleen pääosin puskissa. Haaveissa on olla talvikuukaudet
tulevaisuudessa Keski- ja Etelä-Euroopassa, osin myös Alpeilla.
Erinomaista syksyä kaikille teille!
Juuri tuosta kysymästäsi mallista ei ole kokemuksia, mutta muuten Knausista on jonkin verran, Itselläni on ollut viime vuoden kesästä asti Knaus Van TI Plus 650 MEG Platinum Selection.
Tällä vähäisellä kokemuksella ei Knausin laadusta ole huomattavista muuta kuin se, että ostavat alihankintana samoja rimpulaosia kuin useimmat muutkin valmistajat. Remisin kattoikkunaverho ehti jo hajoamaan ja nyt olen viemässä auton huoltoon, kun Truman pakkasvahti ei tyhjennä vesivaraajaa. Muuten ei mitään ongelmia laadun suhteen.
Talvikäyttöäkin on ollut jonkin verran ja auton vesijärjestelmä on ollut koko ajan käytössä. Kylmimmillään on ollut muistaakseni jotain 15-17 astetta pakkasta ja hyvin on vedet toiminut.
Sen kuitenkin sanon, että jos sinua talvikäyttö ja puskaparkkeilu kiinnostaa,mieti vakavasti olisiko neliveto kuitenkin oikea valinta. Tuo omanihan on neliveto ja se on kyllä aivan loistava. Talvella ei tarvitse niin paljoa pelätä kiinni jäämistä ja kesälläkin pääsee puskailemaan sellaisiin paikkoihin, m ihin ei ole vajaavetoisella mitään asiaa. Parhaat kohdalle osuneet puskat on nimenomaan tämmöisiä.
Onhan tuo omani toki selvästi ahtaampi kuin kysymäsi Sky TI. Se on kapeampi, ja pituussuunnassa selvästi Ducatoa pidempi ohjaamo syö tilaa. Mutta on me kaksi ihmistä ja kaksi pientä koiraa tuohon hyvin mahduttu. Ja onhan siitä saatavilla myös isompi rinnakkaismalli, jossa pohjaratkaisu on suunnilleen sama kuin tuossa Sky TI:ssä.
Mieti siis vielä kerran. Neliveto on yliveto.
Takavetosta en vaiha mihinkään, paino jakauma 35% etu akselilla ja vetävällä taka akselilla 65% auton kokonas painosta.
Kirjoittaa nimi merkki 300 000 km yhteistä taivalta. ;) H
Liitetiedostot
20230925_083857.jpgAuton käytöstä riippuu mitä tarvitaan tai kelpuutetaan. Itse en millään ota nelivetoa, siina on lattia korkealla ja se painaa paljon. Enkä tarvitse ollenkaan.
Takavetoisessa samat, korkea lattia ja sata kiloa enemmän kuin vastaavassa etuvetoisessa. Tarpeettomana ei jatkoon.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/bmc-t-690/1602028
Tämän edut:
Tuplapohja=talvikäyttöön parasta,takatallin lattia lasikuituallas n.40cm korkeudelle ,ei levyistä tiivistelty kuten monessa muussa=huolettomampi ikääntyessään.
Pual 2.0 kori jossa ei puuta= jos luukut kerkeävät vuotamaan ei aiheuta ongelmia samoissa määrin kun puurakenteet.SLC- SuperLightChassis=kevyt+tukeva Hymer alusta
KO-autossa vesijärjestelmä kokonaan lämpimässä tilassa.Paneeli+lisäakku jo valmiina.
Kaasupullon automaattivaihtajalla ja lämmityksellä.Kaasu ulosotto.Nastapyörät.
MB-alustassa kaikki nykyaikaisuusvarusteet,Led-valot,(lisävaloilla voi kaukohalogeenejä korjailla mutta lähivaloja ei). adaptiivinen vakkari MBUX10 josta näkee enemmän kun voi toivoa. ym.=olisko helpompi aikanaan hävittää.Ei jakopääremppaa, ne rahat voi sijoittaa automaattiöljynvaihtoon.
https://www.hymer.com/fi/fi/teknologia-innovaatiot/pual
Miinusta autossa talveen ja muutenkin : Truma6E varauksin/ei Aldea vaihtimineen, etuveto/nokka vainMB?, MB-etuvetoalustan alkupään versioita=lastentaudit, vikavalot??
Nämä mielipiteitäni ja voi vapaasti kyseenalaistaa.
Mutta se tärkein eli sisäratkaisu. Mitä sukujuhlia tuolla aiotaan pitää. Isot istuimet peittävät vapaan tilan, meille ei kävisi millään.
Sisustuksestahan mielipidettä on kelle mikäkin parasta, kuten minulla, että aitoa kahden hengen autoa eipä ole helppo löytää, varsinkaan noista perinteisistä.
Retkiautoissa kuulemma on, tai toisena vaihtoehtona sisustuttaa omalla mallilla peltikuori, vaikka mersun alustaan, tai jos isompaa niin iwegon iso paku.
Onhan se totta, että perinteinen on parikymmentä sentiä leveämpi, tosin kuten tuosa esimerkissä pöytäryhmä, niin jos tuossa on porukkaa atrialla, niin soppakattilalle on hiukka hankala mennä.
Mutta aloittajalle onnea etsintään, jotta itselle mieluinen löytyy.
Tp
Jos matka-autolla ajetaan n. 10 000 km/ vuosi kuluu ajoon aikaa 50 km/h keskinopeudella 200 tuntia. Jos auton sisätiloissa majaillaan 200 tuntia on se 8,3 vuorokautta.
Kumpi on tärkeämpää, se että ajossa on kaikki nykyhienoudet ja sydeemit vaiko se että auton majoituspuolella on viihtyisää ja eläminen on helppoa?
Molempi parempi. Nykysissä alustoissa on lähes vakiona nuo hienoudet Vakionopeus , joka minusta on hyvä ajoipa sitten vaikka 1000 km/v. Automaattivaihteet allka olla nykyään, ja ne on hyvä, ja ilmastointihan on jo vanha juttu, kuten mejän 20 vuotiaassa.
No sisitus on hyvä olla käytännöllinen, juuri sille henkilömäärälle, joka sitä käyttä, ja siittähän laulua olen pitänyt, että kaikissa lähes on samanmoinen sisutus jos katsotaan sitä käytännöllisyyttä, ja jätetään huomioon ottamatta ne myynnin edistämis krumeluurit.
Samoin se kahden hengen sisustus.
Eikä siinäkään kannanta laskea montako yötä, koska kesälomallakin työläisen olisi hyvä nauttia jokayöstä, ja sillä kulkemisesta, koska sillonhan valinta on itselle hyvä, kun kaikki on itselle sopivaa, ja lomasta nauttii.
Tp
Taisin selittää huonosti. Tarkoitin sitä että yleensä matkavehkeillä ajetaan niin vähän että sisätilojen toimivuus on paljon tärkeämpää kuin se autopuoli.
Asuinpuolella oleskellaan moninkertaisesti enemmän kuin ajetaan.
Kyllä, ja siinä tuo bulkkituotanto ei parasta, koska siinä ei voi vaikuttaa haluunsa yksilölliseen sisustukseen, kuten kotona esimerkiksi.
Nykyään voi kysyä, saako sillä 100 000 sitä mitä haluaa.
Tp
https://www.nettikaravaani.com/hymer/bmc-t-690/1602028
Tämän edut:
Tuplapohja=talvikäyttöön parasta,takatallin lattia lasikuituallas n.40cm korkeudelle ,ei levyistä tiivistelty kuten monessa muussa=huolettomampi ikääntyessään.
Pual 2.0 kori jossa ei puuta= jos luukut kerkeävät vuotamaan ei aiheuta ongelmia samoissa määrin kun puurakenteet.SLC- SuperLightChassis=kevyt+tukeva Hymer alusta
KO-autossa vesijärjestelmä kokonaan lämpimässä tilassa.Paneeli+lisäakku jo valmiina.
Kaasupullon automaattivaihtajalla ja lämmityksellä.Kaasu ulosotto.Nastapyörät.
MB-alustassa kaikki nykyaikaisuusvarusteet,Led-valot,(lisävaloilla voi kaukohalogeenejä korjailla mutta lähivaloja ei). adaptiivinen vakkari MBUX10 josta näkee enemmän kun voi toivoa. ym.=olisko helpompi aikanaan hävittää.Ei jakopääremppaa, ne rahat voi sijoittaa automaattiöljynvaihtoon.
https://www.hymer.com/fi/fi/teknologia-innovaatiot/pual
Miinusta autossa talveen ja muutenkin : Truma6E varauksin/ei Aldea vaihtimineen, etuveto/nokka vainMB?, MB-etuvetoalustan alkupään versioita=lastentaudit, vikavalot??
Nämä mielipiteitäni ja voi vapaasti kyseenalaistaa.
Katselin tätä ja pyysin jopa vaihtotarjouksen, mut tuskin ed.liikkeen kanssa pääsen kauppoihin, teen tod.näk. kuten ennenkin, eli myyn suoraan omani pois ja haen Saksasta seuraavan.
Me ollaan tuohon Hymerin malliin tykästytty, mut tuossa yksilössä on uuni, joka vie kyllä kohtuuttoman paljon kaappi tilaa. Me on hyvin pärjätty Omnialla. Toinen asia on nuo nahkapenkit? Toki ne on henkilöautoissa kivat ja ylelliset, mut miten matkavehkeessä eri lämpötiloissa? Tuosta puuttuu myös takailmastointi, joten nahkapenkit kuumassa ilman alassa? Olisiko tullut lisävarustelistalla 3500 kg painoraja vastaan, jos olisi halunnut ilmastoinnin taakse? Lisäksi ei markiisia ja vain nastarenkain?
Tuo BMC-T-690 muuten oli kyllä ihan hyvä paketti,sitä en hokannut että oli vain yksillä renkailla.
Toki se puute on helppo korjata.
Rakenteellisesti kuitenkin viimeisimmät Hymerit verrattain kohtuu hyviä.
Itellä on vetotapa eri niin ei pääse tuplapohjasta nauttimaan, toki talvikäyttö vähäistä.
Takatalli myös pitää olla korkea että saa pyörät suojaan.
Siitä johtuen joudun antamaan sisätiloissa vähän periksi.
Meillä 2021 vuoden Detsku Pulse isolla takatallilla ja toki myös takatallin ilmastoinnilla muun lisäksi…mut ei ..
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.