Retkeilyauto

Jari Virtanen 22.02.2017 15:30

Onko kellään kokemuksia peltikuorisesta retkeilyautosta ainoana kulkuvälineenä. Nyt kun molemmat ollaan eläkkeellä ja ajot ovat vähentyneet niin tällainen olisi suunnitelma, yksi auto joka olisi retkeilyauto. Se varsinainen ongelma on että olemme molemman suurikokoisia joten suositelkaas sellaista vankkuria jossa mm. wc on sellainen että pitkä ja paksu mahtuu.

Matti Asikainen 22.02.2017 15:39

Miksi sen pitäisi olla ahdas peltikuoriainen. Meillä on normaali 7-metrinen Dethleffs ainoana kulkuvälineenä ja sillä on toimeennuttu jo 11 vuotta ja eläkkeellä on oltu vielä pitempään. Tietysti, jos kotipihalla on pysäköintiongelma, niin sitten lienee tyydyttävä pienempään.

Toivo Koistinen 22.02.2017 16:54

Ninnii, mieliaihe. Kysyit retkiautosta, joten siittä puhun.
Riippuu mitä haluaa kuoriksi. Mersulla jo lie 7 metrin auto, joka pituuteen riittää, ja parikymmentä rapiat normaalia pärekoppaa kapeampi on peltikuori, eli se kapeus sitten on makuasia, mutta kahdelle rekisteröitynä vessakin on että mahtuu.
Jos haluaa mieleisensä, niin autoinstot Turussa sisustaa asiakkaan halujen mukaan, ja siinä on eläkelläiselle se viimeinen auto, ja mersuun saa koneenkin oikeaa kokoa, ei näita mopoautoja ole se.
Saa isonkin huussin
Meillä on sen sisustama ja 6,20 pitkä, fiatilla vastaava jo 6,40
Meillä tuo ei ole ainoa sattuneesta syystä, mutta lähes 60 000 kilometrin ajoissa verrattuna sitikkaan ajossa on vähintään yhtä hyvä ajaa, ellei parempi. Hiljainen kori, ei rämise. Sutjakka menijä.
Itse tykkään Ei ole ohjaamon, ja asunon välisiä saumoja, eikä katkeilevia liitos peittoja, eikä lautapohjaa. Katolla ei vesi asu
En sitten kengän numeroasi tiedä, mutta nuo 45 lipposet mahtuu, vaikka minua on päällänsä 85 killoo.
Mahdun tuohon hyyssikkään, tosin ei siellä tvistaamaan mahdu mahan kohdalta, mutta ei meijän tetlesissäkään mahtunu, mutta yskäisemään mahtuu.
Nuo valmiit mallit on siittä hieman, että ne on rekisteröity neljälle, kai kaikki.
Tässä aluksi, elikkä suosittelen ainoaksi.
Toivopoikia


Fiatin ja mersun saa korkeana, joten päälaki ei kulu, jos parimetrinen olet
muokattu: 22.2.2017 16:57
Toivo Koistinen 23.02.2017 07:32

Pittää vielä pikkusen remeltää. Tavaroiden kuljetuksessa peltikuori on htvä, tietyin varoin, mutta monissa malleissa petien alla on aikalailla tilaa, ja takaovista on hyvä kuormata. Kantavuuttahan niissä on 5-600 kiloa.
Toivopoika

Ari Knuutila 28.02.2017 22:35

Kuvassa olevalla louskuovella kolmen kuukauden kokeilu riitti. Autoa oli kiva ajaa kulki reipaasti ja rahti kulki . Kulutuskaan ei ollut kovin korkea .Siinähän se sitten olikin.
Saniteettitiloissa käynti oli yhtä työtä ja tuskaa pönttö korkealla kyynerpää lavuaarin päällä . Itse olen
sataseitkytyksi senttinen tappi . Eikä nukkumistakaan voinut levoksi sanoa.
Sen sanon että WC-istuimen leveys sivusuunnassa sekä korkeus on matka-ajoneuvossa tosi tärkeä sulkematta pois patjaa /sänkyä. Nykyinen automme mahtuu ruutuun ja on ainoa automme .Maanantaina Lahden Kärkkäisellä
syötyämme laitoimme auton lämpimäksi ja pienet ruokalevot ,kuin yhdestä suusta totesimme kiva oli oikaasta
vanhaa ruotoa.

Liitetiedostot

euramobil.jpg
Matti Janhonen 01.03.2017 14:32

Kokemusta peltikuorisesta ei ole ja jos olisi auto olisi vain kahdelle suunniteltu omatekemä.

Mutta peltikuorisista ylensä, joskaan minulla ei vielä ole tilastoja niiden markkinaosuuksein muutoksista koko markkinaa ajatellen, mutta ajattelen niin, että euro on hyvä konsultti ja matkailun kausiluonteisuus toinen.

Euroopassa on n. 100 matkailuajoneuvojen valmistajaa ja vain osaa näistä merkeistä tuodaan Suomeen.
Peltikokoppasten valmistajien määrä on viime vuosina lisääntynyt nopeasti ja tällä hetkellä ainakin 20 merkillä on jo oma peltikoppamallisarja ja lisäksi monille merkeille on tullut ns. rinnakkaimalleja, joita valmisteaan mm. Unkarissa ja Puolassa. Peltikopista on tullut aiempaa suurempia, 6,3 metriset on jo tavallisia ja on jopa yli 7 metrin peltikoppia näkee. Tällöin lattiapinta-ala on jo samaa tasoa kun pienemmissä varsinaisissa matkailuautoissa.
Ei epäilystä etteikö peltikopat lisäänny.

Toivo Koistinen 01.03.2017 15:39

Peltikuoressa sisustuksen osuus on erittäin suuri, koska siinä on haasteellista kapeuden takia sen suunnittelu.
Olen pitkään kritisoitut, että niistä pääosin jääräpäisesti on tehty neljän, ja useammalle rekisteröityjä.
Puuttuu alusta alkaen kahdelle, ja pienimmissä yhden hengelle suunnitellut mallit.
Eläkelläis pariskuntia on juuri nyt paljon isojen ikäluokkien jäädessä vapaalle, ja siihen se, että he alkavat muuttamaan kaupunkeihin, ja taajamiin.
Tähän pitäisi valmistajien tarttua, koska heille se on usein se ainoa auto, ja helpoin parkeerata tajamissa asunnolle.
Totuus on, että kahdelle siinä tila riittää, muta jos pitempiä olemisia ajattelee, niin useampi henkilö kyllä alkaa tuntemaan samaa kun poruka ensimmäisellä marsin lennolla.
Noita pärekori mallejahan on sitten tarpeeksi eri tarkoituksiin, ja eri kokoisia pilvin pimein, jopa peltikuoren kokoa hyvinkin pieniä.
Kuten kankkulan kaivolla elokuvassa yleismies Jantunen moneen kertaan toimitti.
Kullä sopu sijaa antaa
Toivopoika


Louskukaan ei enää, koska soft lock, ja sähköovi asian hoitaa, ja iso sivuovi helteeellä markiisin alla on juhlaa
muokattu: 1.3.2017 15:41
Matti Janhonen 02.03.2017 10:45

Tuo kapeus on myös etu, koska auton käsiteltävyys paranee ahtaissa paikoissa ja retkeilyautotyyppisessä matkustamisessa sillä on ihan oma merkityksensä ja erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Jos tuo pakonomainen tarve tehdä retkeilyautoon 4 istumapaikkaa poistusi ja auto suunniteltasiin vain kahdelle niin myös tuon vessa-asian voisi ratkaista nykyistä käytännöllisemmin.

Muutama vuosi sitten oli pyrkimyksenä leventää varsinaisia matkailuautoja ja vaunuja.
Ainakin autojen osalta siitä pääosin luovuttiin aika nopeasti ja palattiin vanhoihin mittoihin.
Sitä en tiedä johtuiko muutos siitä, että leveitä autoja ei haluttu ostaa vai siitä, että levennys joutui m-autojen "laihdutuskampanjan" uhriksi.
Matkailuautothan "lihoivat" aika pitkään ja sen seurauksena alle 3,5 t. autojen todellinen varustelun jälkeinen kantavuus jäi liian pieneksi. M-autojen omaa massaa oli pakko ryhtyä eri keinoin keventämään riittävän kantavuuden saavuttamiseksi ja jotta niitä voisi ajaa B-kortilla - myös perheen vaimoväki.

Toivo Koistinen 02.03.2017 14:26

Bravia swan 699 Näky lehellä olevan koeajo. Kyllä se niin on, että tilaa, ja tyyliä saa, jopa huussinkin aikamiehen mittoihin.
Mutta ilmeisesti vaikka tuokin sillä perinteisellä neljän hengen sisustuksella tehty, on siihenkin jo saatu hintaa yli 89 000 ööriä on sekin aikamies tasoa.
Toivopoika

Matti Janhonen 02.03.2017 21:13

Anntti Siljanmäki kirjoittaa tuossa uusimmassa Caravan -lehdessä, että uusien myytyjen tehdasvalmisteisten peltikoppasten osuus on jo runsaat 15 %.
Tuskin tarvitsee kauaa odottaa kun tuo osuus on viidennes kaikista uutena myydyistä.

Toivo Koistinen 03.03.2017 06:47

Suurten eläkelläis ikäluokkien tarpeeseen usein sopii tuo malli. He eivät juurikaan asu noissa, vaan tekevät reissuja muutamasta päivästä muutamaan viikkon.
Mutta nuo sopivat sitten päivittäiseen käytöön hyvin samalla.
Asuntoauton sisustuksella, mutta pitempiaikaiseen kortteeraamiseen nuo vaativat perhesopua.
No sitähän meillä vanhoilla riittää, viiskymen vuotis hääkuuvassa lehellä kerrotaan yhteen ääneen.
Meillä ei olla riidelty, ja jos harvoin niin sopu on heti satu aikaan, eikä moneen kymmenneen vuoteen olenkaan.
Isäntä on ollu rantteela, ja minä sisähommissa
Tosin se maailmaa kiertelevä eemeli joka nytkin lehelle kirjottelee kokemuksiaan, on hyvin ilmeisesti suunniteltu sisustukseltaan, koska ei mikään suuruudella pilattu, mutta hyvin näkyy asiansa ajavan.
No malleja, ja kokoja riittää, jos vaan kapitaali antaa myöden.
Alkaa olla tuo ensimmäinen satatuhatta jo isonpuoleinen raha autoon. Pistä harkittemaan hotellimajoitusta, ja muunlaista retkeilymallia.
Toivopoika

Seppo Yliniemi 03.03.2017 08:05

Eihän peltikuorisessa oleminen mitään luxususta ole vaan jos ei ole kotonakaan niin toimii aivan hyvin,ainakin meillä.
Käytössä alle kuusmetrinen ,löytyy parkkipaikka suht helposti kaupungeista halvemmat lautta ja tiemaksut ,mutta ohittelemaan ei pääse " rouvaa" ilman lupaa kun hän on esim. ruuanlaitto puuhissa,siis on ahdasta.

Timo Haapanen 03.03.2017 09:30

Mun mielestäni kuoriaisen ajatus katoaa jos se alkaa olla yli 6:n metrin. Ei siinä enää silloin ole jäljellä kuin haittapuolet, edut ovat menneet.

@timppa

Toivo Koistinen 03.03.2017 13:33

Mikä yli kuusmetrisessä tekee ne haittapuolet, niin no lauttamaksut, mutta ostanekko lauttamaksun takia monikaan autonsa.
Minä juurikin lähes neljän, ja puolen metrin akseliväistä tykkään. menee kun juna. Pituus suuntaahan autoa mahtuu tielle
Toivopoika

Matti Janhonen 03.03.2017 13:36

Viime vuosina noita peltikoppasen tekijöitä on tosiaan tullut paljon lisää.
Tässä yksi Clever joka tekee ihan kohtuuhintasia retkeilyautoja.
Lataamalla sivulta katalogin näkee hinnat ja autojen varustuksen.
Halvin hinta tuosta 500 mallista jonka olen nähnyt oli 29 990 euroa.
Autolla on jotain yhteyttä Pösslin tuotantoon ja jotenkin olen saanut se kuvan, että autot tehdään Unkarissa.
Sekä Ducaton että Citroenin alustalle tehtynä löytyy.

https://www.clever-mobile.de/

Kaj Nyyssönen 03.03.2017 14:41

Suomessa hyväksytään peltikuorisen leveydeksi 2,55m korkeus ja pituus on entinen. Tämä muutos johtuu siitä että kuorma- ja linja-autot ovat olleet sen levyisijä jo vuodesta 1992 lähtien ja monet alustat (isommat) tehdään tämän mukaisina.

Tällä kertaa en tiedä miten on tämän kanssa ulkomailla mutta normaalisti Suomi on näissä asioissa aina jälkijunassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.