Renkaista ja jarrupaloista. Ducato.

Timo Haapanen 16.08.2021 18:28

Nyt tuli aika vaihtaa eturenkaat, mittarissa on 83 000 ja edessä on alla ollut alkuperäiset misukat 33 000 ja loppumatkan 50 000 km. GT-Radial Maxmiler VT2 euroopan kitka.
Niin tyytyväinen olen ollut GT-Radiaaliin että täsmälleen samanlaiset tänään alle laitoin. Toimivat niin helteillä kuin loskakelilläkin, märkäpito on luokassa B.

Tuo 83 000 oli etupään jarrupaloille elinikä. Kolmisen milliä siellä vielä oli mutta yli 10 000 kilsan syysmatkaa ajatellen vaihdoin uusiin. Homma on aivan normaalin simppeli muuten mutta satuloiden pultit on liimattu aivan tolkuttomalla lukitusnesteellä.
Vaatii metrin jatkovarren ja kireää kiertämistä on n. 10 kierrosta. Mun pulttipyssy ei riittänyt lähellekkään. Siis oikeasti, normi puolen metrin vääntövarsi ei riitä, ei jaksa vaikka voimaa saa siihen hyvin. Rankka homma kiertää kymmennen kierrosta kun kerralla saa vajaan 1/4 kierrosta.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-wt2/225-75-r16c-121-120r-919590

@timppa


Tapani Pokkinen 16.08.2021 18:45

Miksi irroitit koko satulat, helpompi avata vain välistä liut ja uudet palat?
Nyt pitäisi laittaa uudet lukitusliimat.

Jari Kortesalmi 16.08.2021 23:32

Kitkat on tosi hiljaiset henkilö autossa,varmaan myös matkailuautossa,ei ole itsellä koskaan ollut. Suomi kitkat kuluu aika äkkiä,niin kuluu näköjään euroopankin.itsellä ollut kitkat henkilöautossa 15v ei koskaan ongelmia.

Kuusiokolo pultit auki vaan ei muuta. Tai oliko muuta ongelmaa?

Seppo Yliniemi 17.08.2021 07:35

Hankookin kitka ei hyvä kolme neljästä renkaasta alkoi hajota.
Kudos vikaa ,selkä meni pyöreäksi ja alkoi hakata.
Tuuria ettei hajonut ajossa.
Ei enään hankookkia matka autoon.

Timo Haapanen 17.08.2021 08:58
Jari Kortesalmi

Kitkat on tosi hiljaiset henkilö autossa,varmaan myös matkailuautossa,ei ole itsellä koskaan ollut. Suomi kitkat kuluu aika äkkiä,niin kuluu näköjään euroopankin.itsellä ollut kitkat henkilöautossa 15v ei koskaan ongelmia.

Kuusiokolo pultit auki vaan ei muuta. Tai oliko muuta ongelmaa?

Tarkoitatko että 50 000 km on liian vähän eturenkaana? Edessä kuluminen on eri luokkaa kuin takana. Mun mielestäni se on hyvin hiljaiselle ja muutenkin mukavalle renkaalle.

Kuusiokolot ( 14 mm. ) auki sillä metrisellä, ei muuta hankaluutta. Palojen vaihdon kun tekee niin että käyttää mäntiä sisällä/ ulkona muutaman kerran ja ruiskuttaa jarrunestettä esinahan alle tietää että eivät jumitu näidenkään palojen aikana. Verstaalla tuskin mäntiä notkistellaan.

Liukutapit ovat hyvin suojattu Ducatossa, kumit ehjät ja tapit hyvässä rasvassa kuuden vuoden jälkeenkin, ei tarvinnut tehdä mitään.

@timppa


Ensi viikolla kurkkaan mitä takapaloille kuuluu.
muokattu: 17.8.2021 08:58
Tapani Pokkinen 17.08.2021 10:24

Jos pelkät palojen pultit avaa niin siihen ei todellakaan tarvitse mitään metrin jatkovartta, eikä niissä ole myöskään liimoja.
Sen sijaan koko jarrusatulan kiinnityspulti ovat lukitusliimalla varmistettu.
Toki asian voi tehdä hankalasti ja käyttää vaikka siihen taas sen 10h.

Matti Asikainen 17.08.2021 10:48

Ajotyylejä on monia. Ihmettelen miten jarrupalat on menneet jo 83000 km:n matkalla. Luovuin autostani 130000 km:n ja 11 vuoden jälkeen ajettuani kaikki kilometrit itse eikä jarrupaloja tarvinnut uusia kertaakaan. Ennakoivalla ajolla voisi tuonkin korjauksen siirtää 50000 km myöhemmäksi. Jos jarrut kuumenee normiajossa, on ne syytä norjistaa, etteivät hankaa liikaa. Asia selviää tunnustelemalla pyöränpulttien lämpötilaa heti matkan jälkeen.

Jari Kortesalmi 17.08.2021 10:59

Luin väärin ensin, eli kilometri määrät kääntyi väärin päin. Ihan hyvä 50000km.

Seppo Yliniemi 17.08.2021 11:20

Kitkarenkaaksi 50000 km hyvä tulos.
Continentaal vanco kesti noin 60000km.

Timo Haapanen 17.08.2021 11:20

Kyllä liukutappien pulteissakin on liima, palojen mukana tulee tappeihin uudet pultit ja niissä on jo valmiiksi sininen liima päissä. Kyllä tein pitkän kaavan mukaan mutta eipä tarvinnut räplätä liukujen kumien kanssa.

Tuolla Italiassa, Itävallassa, Espanjassa, Portugalissa ollaan välillä korkealla ja alamäkien pituudet motareilla voivat olla lähemmäs 10 km. Lisäksi pienempien teiden serpot käyvät palojen päälle. Ei voi paloja säästellä muuta kuin siten ettei polta niitä.

Kuvassa 'varalaskupaikka' Portugalissa.

@timppa

Timo Haapanen 17.08.2021 11:23

Mutta alkuperäisten misukoiden 33 000 km on huono tulos. Tosin edessä koko matkan.Tuli äsken väärä kuva, ei näkynyt se 'varalaskupaikka'

@timppa

Ari Kuusisto 17.08.2021 11:55

Mitä tuo "varalaskupaikan" sisempi kaista on, onko "jarruhiekkaa".

Matti Asikainen 17.08.2021 12:49

No joo. Ymmärrän, että jarrupalat kuluu toisella tavalla vuoristomaisemissa kuin täällä kotimaan kamaralla.

Seppo Lokasaari 17.08.2021 12:57
Ari Kuusisto

Mitä tuo "varalaskupaikan" sisempi kaista on, onko "jarruhiekkaa".

Joo Amerikan mantereella kalliovuorilla oli noissa varalaskupaikoissa hiekkainen ylämäki.

Ari Kuusisto 17.08.2021 13:34

Joo, siltä näyttikin, en ole livenä nähnyt.

Timo Haapanen 17.08.2021 14:16

Tuossa meinaa kiire tulla kun kaista onkin jo varattu
https://www.youtube.com/watch?v=nUZ2camTyEQ

Tässä yksi
https://www.youtube.com/watch?v=lnjb3LIhYMs

@timppa


Eiköhän niissä kaikissa ole kova kaista vierellä että saa potilaan hinatuksi pois.
muokattu: 17.8.2021 14:19
Toivo Koistinen 17.08.2021 14:40

Kaise merkistäkin riippuu. Sitikka syö niitä kun leipää ajovalo polttimoiden kaverina, ja vielä aina varsinkin edessä vain toisen palan. Kaikki jarrulevyt on vaihettu kahesti 18 vuuen aikana, seki heleppoa kun heinänteko, kun takaa ei tarvi edes jarusatulaa irottaa, muutako palat pois, ja levy paikalleen.
Mutta nämä asiat on kuluvia, kuten renkaat, nivelet, ynnä muu. Halvempaa hommaa, kun ostaa se uusi auto jokatoinen vuosi
No varsinkin eteen vaihtaminen on melekosen heleppo homma. Pyörä pois, väännetään mäntä sisään, Kaksi pulttia auki, satula pois, ja uudet sisään. Se siinä.
Tp

Soleilin Retket 17.08.2021 15:23

Ennakoivaa ajoa ja moottorijarrutusta on paljon käytetty, kun kotoisilla Itävallan, Sveitsin ja pohjois-Italian vuorilla on paljon ajeltu. On myös Ranskan, Espanjan ja Andorran mutkateillä.

Etujarrut, levyt ja palat, meillä vaihdeltiin kuukausi sitten 126 tuhannen kilometrin jälkeen. Taakse vaihdeltiin kolme vuotta aiemmin, kun olivat ruosteen takia kuluneet.

Renkaat meillä on kesä ja talvi erikseen, niin kuin on tapana olla täällä etelä-Saksassa. Niitä on toinen satsi menossa, mutta uusimilla vain vähän ajettu.

Kulki Italiaan Brenner- tai San Bernardino solan kautta niin kyllä siinä tulee kumpaankin suuntaan kuljettaessa 30-40 kilometriä alamäkeä. Ovat oikeasti ihania teitä lasketella ja nauttia ympärillä olevista maisemista. Kuvat Itävallasta.

Muutama vanha filmi meidän karavaanareiden menosta matkailua-autolla Alpeilla :)

https://www.youtube.com/watch?v=Zd9kNTdppkA&list=PLqWaC_SVrbR4B_EBxgJFZyxtFjpoM05wV&index=3
https://www.youtube.com/playlist?list=PLqWaC_SVrbR4B_EBxgJFZyxtFjpoM05wV

©Soleil

Liitetiedostot

dsc06691.jpg
Soleilin Retket 17.08.2021 15:24

Toinen kuva.


Tällä puskaparkissa pari yötä vietetty ja haaveilen koska uudestaan. https://www.youtube.com/watch?v=ezD5SuPP42Q&list=PLqWaC_SVrbR4B_EBxgJFZyxtFjpoM05wV&index=16
muokattu: 17.8.2021 15:32

Liitetiedostot

dsc06116.jpg
Timo Haapanen 17.08.2021 17:23

Tuollaisessa saa kymmenessä minuutissa täyden painon Ducaton jarrut savuamaan ellei ole tarkkana. Meillä jos suunnitelmat toteutuvat on Italian vuoro ensi keväänä. Tähän syksyyn ei se mahdu millään.

Nyt kun on 20 kk. pysytty kotimaassa on polte kuin ekaa kertaa olisi lähdössä. Matkavalmisteluja nuo jarrupalat ja renkaat olivat. Tänään päivitin kaksi navia. Kaikkea pientä muutakin on tehty, tarjouksista on haalittu 12 pkt juhlamokkaa, 12 viikon annos. Neljän viikon kuluttua ollaan tien päällä pitkällä. Laivalippu ensi viikolla Hartolan jälkeen jos jollain siellä olisi jotain kivaa keksittynä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.