Rengaskoko 15" vai 16"
Hannu Mankisenmaa
20.04.2018 20:10
Kyse on rengaskoosta. Autoon Fiat Ducato 250 kori (pitkänaama), eli vuosimalliin 2007-2014. Auto on noin 7-metriä pitkä ja kokonaispaino on 3495 kg. Nykyiset renkaat ovat, 225/70r 15c, joka on rekisteriotteseen merkattu vaihtoehto.
Rengasliikkestä kysyin tarjousta, 16"-aluvanteista renkaineen, niin myyjä sanoi. Laita 15"-renkaat isommalla profilla, niin kyyti on tasaisempaa ja ei kolahtele niin paljon.
Moni uudempi auto on 16"-renkailla, niin onko siinä paljon etua, vai onko se ulkonäköseikka, kuin henkilöautoissa.
Onko kokemuksia, kumpi on parempi vaihtoehto "ko-autoon". Ja kokemusta on minulla myös CP-renkaista ja ne oli kovat.
Toivo Koistinen
21.04.2018 07:06
Olisin rengasmyyjän kannalla. paksumpi profiilinen rengas on pehmeämpi noisa asfaltti katkoissa.
Entivanha 80 sarjan micelin oli semmonen lötkö, mutta mukava ajaa.
Nykyään nuo ulkonäön takia olevat 35-45 sarjan isolla vanteela henkilöautoissa on aivan hirveitä ajaa.
Olen verrannu niitä vanhoihin hevos vetosiin sontakolakärryihin.
TP
Hannu Mankisenmaa
21.04.2018 17:56
Kyselen vielä oman avuksen perään, minkä takia on joissain matkailuautoissa 16"-renkaat, esim Maxi-alustaiset jos ne ovat "huonommat", kuin 15".
Kommentoikaa, jos autossasi on 16" onko se huono vaihtoehto.
Vesa Hakala
21.04.2018 18:38
Maxi alustassa ehkä isommat jarrut johtaa siihen että tarvitaan isommat vanteet.
Vannekoko ei vaikuta sinänsä mukavuuteen jos leveys/profiili on sama niin ainoastaan kehä kasvaa.
Myös kantavuusluokat voi asiaan vaikuttaa onko 15" tai 16".
Jarmo Välimäki
21.04.2018 21:16
TP,Ihan oikeessa ei asuntoauto oo mikään kilpakärry,ei nykyisetkään oo niin hyviä ettei astiat pompi kaapis kun monttuun ajaa. .JV
Toivo Koistinen
22.04.2018 08:58
Meilä on ollut yhdessä 215/, 15. Tetlevin maksi alustassa 225 / 15.
. Maksi alustalla 15 tuuman rattailla oli nopeusmittarin virhe n10 kilometriä, elikkä kilometrejä kertyi enemmän mittariin.
Toisalta pienempi kehäiset rattaat antoivat vähän lisävääntöä lähdössä, ja hitaalla ajolla.
Pakilla se oli hyvä, koska noissa pakki on kilpa-auton luokkaa, jota en koskaan opi ymmärtämään mihin hittoon takaperin niin kiire on.
Nykyisesa on 225 / 65 16 rattaat, ja kai ei oikeen pinempiä voi, kun pitkä akseliväli, niin aika lähellä maata kulkee tuon sivuoven astinlauta, ja pari kertaa on raapassut nypylässä maata, minkä päällikkö on pannut merkille.
Muuten laittaisin 15 tumaset, koska nuo mopokoneeet ovat aika onnettomia alaväänöltään, ja vanhalla miehellä sammuskelee herkästi lähössä.
Kylläkai suurimiltaan taitaa tuo rengankoko, ja profiiili olla maku asia.
Ovat kovia nykyään rungoltaan vanhoihin verraten, joten tuuman lisäys ei taida paljoa ääntä pienentää, ehkä kumiosan paksuus hieman auttaa kopsahteluun
Pidän nykyisessä hieman suositusta matalampa ilmanpainetta, niin se vähän hiljentää.
TP
Toivo Koistinen
22.04.2018 10:24
Tuossa tuumailin, että eikös se 15, ja 16 tuuman vanteen halkaisija ole eroltaan sen 25,4 milliä, joten siinä ei kai näköeroa isommin taida olla
Kävin kahtomasa mitala auton renkaita, ja näkyy olevan kesäset 225 / 65, 16, ja talviset 215 / 65 16.
Mitassa oli noin halkaisjan ero parin kolmen sentin luokkaa, eli sentti pari säteeltään.
Eli maavaraan noilla ei näytä isoa eroa olevan
TP
Matti Janhonen
22.04.2018 20:31
Vesa jo kertoi tärkeimmät.
Suuremmat vanteet mahdollistaa suuremmat jarrulevyt ja jarrujen jäähdytyksen se on pelkästään hyvä asia se.
Monissa henkilöautoissa on jo paljon suuremmat jarrut kun 3,5 t. matkailuautoissa.
Toinen asia on tuo renkaan kantavuus. Ei sitä koskaan liikaa ole.
On pelkästään hyvä asia, että rengaskoot kasvaa kunhan vain profiililuku pysyy 65 tai yli.
Timo Haapanen
01.05.2018 20:38
Rengasliike ei ymmärtänyt että uusissa Ducatossa 16 tuumaiset ovat profiililla 75, ei se vaikuta ajamiseen mitenkään. Kyllä painavaan matka-autoon kannattaa asentaa jykevät renkaat.
Mun autossa on koko 225/75-16 ja renkaiden kantavuus on 1400 kg. Taka-akselilla painoa on 2000 kg. joten varaa jää 800 kg.
Aloittajan auton renkaiden kantavuusluokka on 112/110 mikä tarkoittaa 1120 kg.n kantavuutta. Luultavasti aloittajan auton taka-akseli on melko tappiin kuormitettu kuten meidän muidenkin.
Kumpi on parempi 2240 kg:n kantavuus vai 2800 kg:n kantavuus?
Koko 225/75-16 kasvattaa renkaan kehää 7% Se ei ihme kyllä vähennä tippakaan polttoaineen kulutusta vaikka moottorin kierrokset putoavat saman 7 %. Olemme monta tankillista ajaneet peräkkäin muuten samanlaisilla autoilla, vain rengaskoossa on ollut ero. Aivan saman kuluttavat molemmat.
@timppa
Erkki Kauppi
02.05.2018 16:30
Pulttijako on eri 15 ja 16 tuuman vanteissa.
Timo Haapanen
02.05.2018 18:57
Ei se ole, sama vanha 5X118 ET 68. Keskireikä 71,1 Pultti 14x1,50B.
Kyseessä kaikki muut mallit paitsi entinen maxi joka on nykyään ' heavy chassis '
https://www.erikoisvanteet.fi/vanteet/vanneopas/Fiat-Ducato.aspx?get=version&id=342
@timppa
Hannu Mankisenmaa
11.06.2019 13:30
Eräs rengasmyyjä epäili, onko ducadoissa 2007-2014 sama vaihdelaatikko, jos on 15" tai 16" renkaat, ettei isorattaisissa olisi vahvempi loota, kun kierrokset tipahtavat 7%. 225/70-15 verrattuna 225/75-16. Onko tietoa.
Timo Haapanen
11.06.2019 18:17
Siitä on tieto että -14 uudempia myydään sekä 15'' että 16'' pyörillä.
@timppa
Hannu Mankisenmaa
13.06.2019 20:09
Nyt on alla uudet renkaat ja vanteet. 225/75-16. Hyvältä tuntuvat ja näyttävät. Rengas on, 48 mm isompi halkaisijaltaan, kuin entinen ja ofset hiukan levensi akseliväliä. Olen tyytyväinen.
Seppo Yliniemi
13.06.2019 20:14
Varmaankin kyyti paranee isommalla rattailla ja nopeus /matka mittarit nättävät lähemässä totuutta.
Hannu Mankisenmaa
14.06.2019 01:01
No nopeusmittari näyttää samaa, gps- navigaattorin kanssa, noin 1-2 km/h on eroa.
Entinen alkuperpäisvanne oli 6x15" ja et 68 mm.
Uusi vanne on, 6,5" ja et 55 mm, koska vanteen, 12 mm ero, on totetettu niin, että kääntyessä sama tila on pyörnkotelon sisässä,utta raideleveys kasvaa, noin tuuman. Se parantaa, auton vakautta.
Sori, että tulee kirjoitus virheitä, mutta kun on tottunut, pöytäkonetta käyttämään ja yrittää kännykällä lisätä jotain, niin kirjoitusvirheitä tulee usein.
No onpahan "pilkunviilaijilla" pätemistä. Mutta eiköhän mielipiteeni tullut esille.
muokattu: 14.6.2019 01:11
Seppo Yliniemi
14.06.2019 07:28
Meidän autossa on 15 tuumaset rattaat,satasen vauhdissa 5 km näytää liikaa.
Minä myös ostan seuraavat rattaa 16 tuumaset.
Hannu Mankisenmaa
16.06.2019 01:13
Kiitos, Seppo asiallisista kommenteista. Ennen astetusta kaikki kääntövarat mitattiin, mutta tämä 225/75-16, rengas ei sovi retkeilyautoihin/peltikuorisiin, koska se ei takana mahdu olemaan. Silloin vaihtoehtona on, 225/65-16 rengas on samankokoinen, kuin /225/70-15 rengas, joka "kolahtelee" enempi, kuin, 225/75-16, rengas.
Eero Kateisto
17.06.2019 11:32
Minulla on uudessa retkeilyautossani Continental M+S 225-75-16 ja mahtuvat hyvin alle. Mikä parasta nopeusmittarin näyttö on lähes oikein eli kun mittari nyttää 60 todellinen nopeus on 58-59. Rengas on hiljainen ja käytän ilmanpainetta 4,0 tai 4,1.
Lisäys viestiini. Syttyi varoitusvalo liian pienestä ilmanpaineesta. Käytin 225-75-16 pyörissä 4,1. Huolto korjasi ja lisäsi paineet 4,5 teen. Varoitusvalo sammui eikä auto tunnu sen kovemmalta
muokattu: 13.7.2020 13:04
Timo Haapanen
17.06.2019 12:34
Eerolla on varmaankin vanteissa alkuperäinen ET 68 mm. Silloin ei paljoa tilantarve kasva, onhan koko 225/75- 16 aivan yleisesti käytössä pakuissakin.
Leveämpi ET tuo haittoja myös, laakerit rasittuvat enemmän, samoin jousitus edessä. Iskunvaimentimet ovat kovemalla, ovet ja kyljet kuraantuvat yms.
@timppa
Jari Lipiäinen
08.07.2019 14:00
Jos halkaisija pidetään samana, niin tuo 15" on silloin toki pehmeämpi ajettava kun kumia on enemmän vanteen ympärillä. Mutta samalla myös renkaan runko on todennäköisesti joustavampi korkeamman profiilin myötä, joten tuuliherkkyyttä tulee enemmän.
Itselläni oli aiemmin vm.-92 vanha Hymer jossa oli 16" rengastus ja se oli melko hyvä ajettava vaikka korkeutta olikin alkoviautossa reilusti yli 3 metriä.. Rekan tullessa vastaan oli toki parempi pidellä ratista kiinni, mutta ei myöskään ollut mitenkään liian kova ajettava niin että olisi kupit kilisseet kaapissa.
Nykyinen tuoreempi vm.-05 puoli-intergoitu auto on puoli metriä entistä matalampi ja siten aika paljon tukevampi ajettava vaikka siinä onkin 15" rattaat alla. Tuolla kun on kuitenkin pituutta 7 metriä, niin kyllähän tuotakin koittaa kova tuuli vähän heilutella - joten aikomus on tuohonkin vaihtaa 16" rattaat alle. Varsinkin kun jäi tuosta vanhasta autosta 16" kromikapselit hyllyyn, niin saa samalla vähän ulkonäköönkin päivitystä! ;)
Toivo Koistinen
09.07.2019 09:07
Niin 15, ja 16 tuuman korkeus ero on sen renkaan säteelä jotain parin sentin luokkaa.
laitoin tuohon kesärenkaat, ja malia 235/65-16, kun edelisety olivat 225/65-15. Renkaan säde taisi kasvaa sentin kaks, ja leveys sentin.
Eli nuo mittojen erot ovat kun akselista tiehen on se mitta, eli säde joka nostaa autoa, eli puolet renkaan kokonais korkeuden eron mitta.
Mutta jos haluaa pehmeämpää kyytiä, nin ottaa vaikka 15 tuuman vanteelle korkeampi profiilisen renkaan, niin tosiaan on kumia enemmän vanteen, ja tien välissä
Mitä taas renkaan leveys, vaikuttaako laakereihin, niin minusta ei, koska se leveys kasvaa vanteen molemmin puolin yhtäpaljon.
Tp
Raimo Nieminen
09.07.2019 13:09
Tuossa on laskuri millä helposti näkee vaikutukset eri profiileilla. https://www.willtheyfit.com/
Antti Konttinen
13.07.2019 10:16
Hannu MankisenmaaKiitos, Seppo asiallisista kommenteista. Ennen astetusta kaikki kääntövarat mitattiin, mutta tämä 225/75-16, rengas ei sovi retkeilyautoihin/peltikuorisiin, koska se ei takana mahdu olemaan. Silloin vaihtoehtona on, 225/65-16 rengas on samankokoinen, kuin /225/70-15 rengas, joka "kolahtelee" enempi, kuin, 225/75-16, rengas.
Minulla on retkeilyautossa 225/75-16 renkaat vakiona, toki kyllähän tuo takana aika lähelle lokarin kaarta menee.
Toivo Koistinen
13.07.2019 11:24
Laitoin nyt keväällä kun piti kesäpyörät uusia, 235/65-16. Hyvin mahtuvat, ja eihän ne ole kun sentin entisiä 225/65 renkaita leveämmät.
Pitäisi vain laittaa lopulta ne vuosia sitten ostetut lisälatit jousiin taakse, kun joutaisi kiireiltään. Nyt akseli jo vastaa tyynyihin.
Tp
Jukka Mäki
13.07.2020 10:43
Kannattaako vm. 2017 light -alustaiseen katsella ET68 mieluimmin kuin n. ET50 vanteita? Näitä viiskymppisiä näyttää olevan "edullisesti tarjolla"..esim Barzetta. 6.5x16...
https://www.vannetukku.fi/trasportare-pakettiautoihin-p-44411.html#koot
Eli ajatus testata 16-tuumaisia..
Timo Haapanen
13.07.2020 13:30
Leveämpi ET tuo haittoja, laakerit rasittuvat enemmän, samoin jousitus edessä. Iskunvaimentimet ovat kovemalla, ovet ja kyljet kuraantuvat yms.
@timppa
Ari Laurén
08.03.2021 10:14
Onkohan kellään kokemusta mahtuuko paikalleen ja toimimaan 215/75-16 tilalle 235/75-16? Autona Ducato 244 ja Alko takapää että siellä tilaa on.
Laskennallisesti halkaisija kasvaisi alle 1,5 cm ja perssilmällä näyttäisi hyvinkin olevan tilaa kääntyä mutta ainahan se olisi kiva jos Joku Muu olisi maksanut ja kärsinyt jos ei sovikaan...
Projektin aihe on saada lisää maavaraa ja montut pehmeämmiksi kun paljon ajellaan pitkin syrjäpolkuja. Joka tapauksessa meinaan laittaa kesäksi All Terrain-renkaat ettei tartte enää ikuna ketjuttaa tai työntää nurmikolla... Lisäksi maastopyörissä on usein vahvemmat rungot niin kestää paremmin laskea paineita huonoilla teillä.
Toivo Koistinen
08.03.2021 10:33
Sehän kasvaisi maavara silon 7,5 milliä, jos halkaisija 1,5 senttiä. Mutta jos haluaa karkeampi kuvioiset pyörät, niin eikö sillon kannata laittaa tuohon entiseen rengaskokoon, niin kestää kuvion korotuksen paremmin.
Tp
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php Ota huomion, käykö siihen entiseen vanteeseen leveämpi rengas. Eli sehän nostaisi maavaraa jos pistää entisen levyiset, mutta 80 sarjan kummit. Tosin ei sekään paljoa
muokattu: 8.3.2021 10:52
Timo Haapanen
08.03.2021 10:59
Halkaisija kasvaa 30 mm. jos 215/75-16 vaihdetaan 235/75-16 kokoon. Rekisteriotteessa on 225/75-16 ja se tietenkin mahtuu hyvin, siinä muutoksessa halkaisija kasvaa 15 mm. tuosta 215 koosta.
@timppa
Ari Laurén
08.03.2021 11:13
Juu ajatusvirhe, säde tosiaan kasvaa 1,5 cm.
Käsittääkseni tuo rengaskoko olisi kuvion päältä joten kuvion karkeus ei vaikuta tilantarpeeseen.
Tosiaan vanteen leveys on kyllä huomionarvoinen seikka.
Korotus 75-->80 olisi kyllä miedompi.
Enhän mää edes ole katsonut mikä koko on otteessa, uudesta asti vaan ollut 215/75...
Tuota 225/75 ilmeisesti yleisesti käytetään mutta jos vaan jollakulla olisi isommista kokemusta.
Timo Haapanen
08.03.2021 12:20
Mulla on sellainen mutu että jo tuolla 225/75-16 koolla jarrut kuumenevat ällistyttävän nopeasti vuoristossa. Auto on vähän ylipainossa.
@timppa
Toivo Koistinen
08.03.2021 12:55
Kävin varkain mittaamassa tuosta mejän autosta. Talviset on 215, 65/16, 68 senttiä halkaisisija ja kesäiset on sitten 235, 65/16. 71 senttiä halkaisija
Halkaisija tosiaan kuten Timo sanoi oli eroltaan kolme senttiä, eli maavara nousee kesällä 1,5 sentttiä, eli ei mitään merkitystä sillä.
Leveydessä ero oli rapiat pari senttiä, eli mikä meillä opeli, niin mahtumisen puolesta ei mitään ongelmaa, mutta ei se kyllä kulkua pehmitä, eli samanlaiset kopsahdukset tien katkoissa.
Tp
Timo Haapanen
08.03.2021 13:06
Sun eka on 68,6 ja toiset 71,2
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
@timppa
Toivo Koistinen
08.03.2021 14:16
Niimpä. meetrin mitalla silmämäräsesti mittasin, että annan periksi muutaman millin. Tosin en siksi kai ole eroa ajosssa huomannu, kun mavarassa on 13 millin ero vain.
Tp
Ari Laurén
08.03.2021 17:19
Otteessa luki 215/70-15. Hehe. Olisipa melkoiset kottikärrynpyörät. 16" vanteilla tuo kuitenkin tuli vuonna -03
Hyvä huomio jarrujen lämpenemisestä mutta. Mittarissa on nyt joku 140 tkm. On käyty Norjassa paljon. Auto painaa noin 4 t.
Toissa kesänä vaihdoin 1 kpl jarrupalan Jyväskylän Motonetin pihassa taakse kun oli kuluttanut sisimmäisen koska olivat jääneet herkistämättä ja ruostuneet satulaan kiinni.
Olivat siis kaikki alkuperäisiä tätä ennen.
Niin sitä vaan että enempi ajotavasta kiinni miten jarrut kuluu ja kuumenee kuin rengaskoosta, olis taas minun mutu.
Tosin en ole kuunaan käynyt Alpeilla että jos niissä oikeasti pitkissä mäissä ei enää pärjääkään moottorijarrutuksella?
Koistisella siellä siis elävä esimerkki samankaltaisesta muutoksesta vaikka eri auto. Oletko kokeillut käyttää pienempää painetta kun on isompi rengas? Mulla vaikutti huomattavasti jo vakiorenkaalla kun ennen käytin yli 5 bar että on taloudellinen, laskin 4,5 bariin niin tuli jo mukavampi.
Meinasin jos voisi laskea vielä jos korkeampi rengas.... Tietysti täytyy tarkkailla miten kuumenevat. Mitään taulukkoa en ole onnistunut löytämään, vain autonvalmistajien suosituksia.
Raskaalla puolellahan on kanssa paineissa melkoisia eroja, vaikka yleinen 315/70-22,5 on tapana olla 9 bar, niin joihinkin talvirenkaisiin suositellaan jopa alle 7, pidossa huima ero.
Tietysti huomioitava että talvella lämpiää vähemmän.
Timo Haapanen
08.03.2021 18:13
''Tosin en ole kuunaan käynyt Alpeilla että jos niissä oikeasti pitkissä mäissä ei enää pärjääkään moottorijarrutuksella?''
Ei pärjää moottorijarrutuksella. Kuvissa jäähdytellään jossain päin Italiaa.
@timppa
Seppo Lokasaari
08.03.2021 18:33
Jos säde kasvaa 1,5cm niin halkaisija 3cm 3,14 = renkaan kehä ulkopinnalla kasvaa 9,42cm ja se vaikuttaa jo aikalailla mittarinäyttöön.
Toivon mittamaa talvirengas 68cm on kehäpituudeltaan 213,52cm.
10000cm/213,52cm = 4,683 kertaa pyörähtää rengas 10 metrin matkalla tuo 100m = 468,3 kertaa 1 kilometri.
100km 468,3 = 46 830 kierrosta 100km.
Jos halkaisija kasvaa 3cm, eli 68cm+3cm= 71cm 3.14 = 222,94cm renkaan kehän pituus ulkokehällä.
10000cm/222,94cm = 4,485 kertaa pyörähtää rengas 10 metrin matkalla tuo 100m = 448,5 kertaa 1 kilometri.
100km 448,5 = 44 850 kierrosta 100km.
Kehien pituusero 9,42cm.
46 830 - 44 850 = 1 980 * 9,42cm = 186,51m
Meniköhän tuo nyt oikein???
Toivo Koistinen
08.03.2021 19:02
Se on tuo kehäpituus ninkinpäin miten aattelin. Kun on lyhempi, niin liikkeelle lähössä on parempi pienemi rengas, koska vääntö on sillon isompi.
Nykyset mopokoneet ovat alaväännöltään sanoisiko surkeita. Polttoaine talouskin on miten aattelee, keveämpi lähtö, syö vähemmän ja kompensoi sitä pikusen isomman renkaaan etua.
Tosin se ei paljoa muutu, mutta sekin talvella, että kapeampi rengas on lumikelillä parempi etenijä Siksi laitoin ne mitkä siinä on.
Maavaralla mulle ei ole merkitystä, koska en mettäteitä ajele, siittä ilosta on elämän aikana saannu nautiskella aivan tarpeeksi, joten se on muiden harraste, minä ajelen asvaltilla. Leiriltä leirille
Pieniähän nuo asiain muutokset, mutta ompahan ajankulua miettiissä.
Tp
Seppo Lokasaari
08.03.2021 20:07
Joo otin vaan tuosta sinun mittauksesta cm mitan kun en äkkiä muualtakaan löytänyt. Kaikkea sitä ihmetellään aikamme kuluksi.
t. Seppo
Timo Haapanen
08.03.2021 20:27
Jos uuden mallin Ducatossa muuttaa renkaan 215/70-15 kokoon 225/75-16 alkaa mittari näyttämään oikeaa lukemaa.
Tuolta saa sen kehän suoraa kunhan laittaa oikean koon.
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
@timppa
Ari Kuusisto
08.03.2021 20:49
Timo,mitens semmoinen sääntö mäkiosuuksilla jonka olen korviini saanut,että sillä vaihteella alas millä tultaisiin ylös.
Minkälaista nopeutta tuolla joutui ylläpitämään eikö pystynyt ns. vaihteilla alas ajaan.
Se varmaan kaikille tuttu jarrutustapa että painettaan voimalla jarrua ja pidetään tauko kunnes taas polkaistaan kunnolla.
Tietysti alamittaisia jarruja tuskin pelastaa.
Jukka Laitiola
11.03.2021 16:14
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus.
Minulla on aivan samoilla speksellä oleva auto.
Vaihdoin siihen niin kesä- kuin talvirenkaatkin 16":iin. Auto muuttui huomattavasti vakaammaksi ajaa. Lisäksi tietysti myös nopeusmittari näyttää lähempänä totuutta.
Mauno Aho
04.04.2023 15:52
Älä pidä liian matalaa painetta. Auton ajo-ominaisuudet menee ihan kuralle, eli odotamattomassa väistötilanteessa voi karata käsistä. Lisäksi alipaine lisää sekä polttoaineen kulutusta että renkaan kulumista. Koska alipaineinen rengas myös joutuu myötäämään koko ajan täysipaineista enemmän, rengas myös kuumenee enemmän ja riski renkaan hajoamiselle kasvaa etenkin pitkään yhtäjaksoisesti ajettaessa.
Mitä ikäpolvelleni autokoulussa opetettiin renkaan kulumisesta ei sekään enää pidä paikkansa. Uusissa autoissa on jo vuosikymmenet olleet vyörenkaat pakolliset. Niissä alipaine saa renkaan keskiosan kulumaan nopeammin kun taas muinaisissa ristikudosrenkaissa ylipaine teki saman. Vyörenkaissa ei pieni ylipaine haittaa ja usein jopa voi parantaa ajo-ominaisuuksia.
Omassa autossa on suositus eteen 5 ja taakse 5,5 baria. Ostettaessa sekin oli alipaineilla ja lisättyäni paineet suosituksen mukaisiin ajettavuus parani selvästi.