Puuta matkailuautossa?
Jyrki Aalto
01.05.2023 19:30
Fiat Ducato 94 Burstner. Ensimmäinen matkailuauto minulla ja tutustun vasta autoon.
Näköjään teräspalkkien päälle alustaan on laitettu vanerilevyä ja sen päälle rakenneltu koko auto.
Onhan niitä puuveneitäkin eikä ne heti lahoa mutta vähän ihmettelen ratkaisua.
Kuinka yleinen ratkaisu tämä mahtaa olla?
Esa Varonen
01.05.2023 21:06
Kyllä se on tai paremminkin oli yleinen ratkaisu. Vasta viime vuosina on korirakenteet muuttuneet vähemmän puisiksi. Ja ei se vaneripohja ulkoisesta kosteudesta piloille mene. Kyllä ne rakenteen sisälle pääsevät kosteudet jotka johtuvat huonoista tiivistyksistä ovat se ongelma.
Ari Kuusisto
02.05.2023 15:40
Olin katselemassa uutta KNAUS VAN TI PLUS 650MEG autoo, jossa MAN-alustan ja asuinkorin välissä olevat stemmipalat oli vesivaneeria , oli aikamoinen yllätys.
Ville Säynäjäkangas
03.05.2023 09:24
Filmivaneri ja puu ovat ihan käypäisiä materiaaleja matkisrakennukseen ja näitä ei pidä ylenkatsoa. Fendt tekee vaunut 50-luvun malliin vaneripohjalla, puurungolla ja styrox eristyksellä, siltikin tehdas myöntää 12 vuoden tiiveystakuun. Kyse on vain rakentamisen laadusta.
Rakensin peräkärryn 1999-2000 kevättalvesta. Siinä pohjavaneri on edelleen käyttökuntoinen, eikä mene jalka läpi, vaikka on ollut säiden armoilla yli 20-vuotta.
Toivo Koistinen
04.05.2023 08:30
vesivaneri kestää kosteutta. Noissa kuten asentaja kertoi, kun elnakkiin tuli perään pieni kosteusvaurio, kun henkilöauto ajoi perään, ja särki takapuskurin, ja sitä piti Italiasta otella kuukausi.
Niin kun korjasi.
Pohjavaneri jos kastuu altapäin se kuivuu. Tärkeintä, ettei kosteus pääse sisään rakenteeeseen, eli rakenteiden saumojen tiiveys on tärkeää, akkunoissa, katon läpivienneissä,ja samoin pohjassa.
perinteisissä on sikäli vanhemmiten, että korin väsyessä narinat alkaa kuulumaan, kuten elnakissa, jossa oli mahottoman hyvä asumis kalusteiden järjestys.
Tp
Nykyään on kuulemma jotenkin tehty finfoamista nuo korit jotenkin yhtenäisesti muotoiltuja ilman puurunkoa isekantaviksi, miten sitten niiden kestävyys ajan kansa.. Tuntuisi vain, kun sata tonnia maksaa. Tosin niinhän kaikki nykyään. Kallista kertakäyttökamaa. Jatkuvaa talouskasvua se
muokattu: 4.5.2023 08:35