- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Puhdasvesijärjestelmän talvisäilytys
Puhdasvesijärjestelmän talvisäilytys
Olen miettinyt, kannattaisiko puhdasvesijärjestelmän vesipumppu (uppopumppu) irroittaa talveksi ja viedä lämpimään (auton säilytys kylmässä ladossa), vai tyhjenevätkö putket ja pumppu tarpeeksi kun puhaltaa hanoista paineilmalla? Vaihdoin kesällä vesipumpun, koska vanha piti niin kovaa meteliä että naapuritkin heräsivät jos yöllä kävi vessassa :-) Vaihto ei ollut tolkuttoman vaikeaa, joten olen tuota pumpun pois ottamista talveksi alkanut miettiä.
Meillä on kolmas talvisäilytys edessä, aikaisempina talvina en ole pumppua irroittanut ja keväällä hanat sekä pumppu ovat alkaneet toimia niinkuin kuuluukin. Se melukaan ei käsittääkseni johtunut talvisäilytyksestä, koska pumppu melusi yhtä kovaa jo auton hankkiessamme toukokuussa 2020, eikä muuttunut meidän käytössämme.
Kiitos jo etukäteen asiallisista neuvoista!
Ainakaan meidän autossamme ilma ei kulje hanoista tankin suuntaan takaiskuventtiilien vuoksi. Olen pari viikkoa sitten kertonut oman tekniikkani hanojen ja putkien tyhjentämiseksi tässä ketjussa:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ebl-99-n-paikka/#discussions-reply-694323
En ole tehnyt muuta kuin avannut vesipisteiden- sekä tyhjennyshanat virran ollessa poissa päältä
Tuossa meidän autossa on hyvä kun siinä on letkuissa myös tyhjennyshanat.
Kun vedet ovat valuneet olen kytkenyt virrat päälle ja painellut vessan huuhtelunappia jolloin myös magneettiventtiili on tyhjentynyt.
Lopuksi vain kaikki hanat kiinni ja talven odottelua.
Vielä ei kertaakaan ole tullut jäätymisvaivoja.
Ainakaan meidän autossamme ilma ei kulje hanoista tankin suuntaan takaiskuventtiilien vuoksi. Olen pari viikkoa sitten kertonut oman tekniikkani hanojen ja putkien tyhjentämiseksi tässä ketjussa:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ebl-99-n-paikka/#discussions-reply-694323
Tuota samaa olen epäillyt meidänkin autossamme (Knaus Sport TI vm. 2010), ja siksi pumpun irroittamista mietin, koska silloin voisi pumpusta irroitettua vesiletkua pitkin puhaltaa ilmaa hanoihin päin, veden kulkusuuntaan, vai voiko?
Näinä kahtena aikaisempana talvena olen vain avannut hanat ja varovasti puhallellut hanoihin ilmaa, ettei vettä jäisi mikrokytkimiin. Kumpanakaan talvena ei ole jäätymisvahinkoja tullut, ei edes viime talvena vaikka silloin oli melkoisia pakkasia, mutta kaikenlaista kun miettii......
Voihan se letkun irrottaa siittä pumpusta ja ottaa pumppu suojaan. Ainakaan ei jäädy.
Sanotaan usein, että tekee turhaa työtä, mutta mitäse haittaa jos tekee liian hyvin, ja saa mielenrauhan, ettei varmasti satu vahinkoo.
Availee hanat vuoronperään, ja puhaltele sihen letkuun niin tyhjene ne, ja jättää hanat auki.
VC magneettiventtiilin saa kun puhaltaa imaa samalla kun pitää napista venttiiliä auki.
Tp
Yhden pumpun särjin pakkasten vuoksi, sen jälkeen olen aina ottanut pumpun huilimaan pannuhuoneen lämpöön, suoritus kestää tupakkitaukoineen n. viisi minuuttia, sokeripalasta kaksi ruuvia auki ja letku vetämällä irti.
Kiitos asiallisista vastauksista! Pumpun irroitus ei tosiaan ole iso homma, nyt kun sen kerran on tehnyt ja tietää mitä pitää tehdä. Ensimmäisessä irroituksessa tosin tarvitsin kuumailmapuhallinta, että sain letkun irti, mutta edellinen pumpun vaihto olikin tehty ennen minun aikaani, joten letku oli vähän jämähtänyt. Pumppu lähtee sisätiloihin kunhan saan vesijärjestelmän huuhdeltua.
Toivopojalta hyvä vinkki wc:n venttiilin tyhjennykseen, kiitos!
https://m.motonet.fi/fi/tuote/609868/Star-brite-kausisailytysneste--46-C-378-l?gclid=Cj0KCQjwqc6aBhC4ARIsAN06NmO_01I_8xXC46102XBciGf5doo_KgqE5bGCyFvuXT8Y1VkgGfaCOS8aAm3KEALw_wcB. Pikkuisen omaiset tuota tavaraa pumppuun niin ei jäädy.@timppa
Jos nyt joutuisin autoani kylmässä slilyttään kaataisin tyhjään vesitankkiin kausisäilytysnestettä ja sitä hanojen läpi. Käyttöönotossa loppu aine talteen ja normi käyttöönottopuhdistus. Eikä taatusti tule ongelmia. Näinä aikoina ainakin motonetin hyllyt noista tyhjenee, kuten viimevuonnakin. Veneilijät käyttää yleisesti.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/609868/Star-brite-kausisailytysneste--46-C-378-l?gclid=Cj0KCQjwqc6aBhC4ARIsAN06NmO_01I_8xXC46102XBciGf5doo_KgqE5bGCyFvuXT8Y1VkgGfaCOS8aAm3KEALw_wcB. Pikkuisen omaiset tuota tavaraa pumppuun niin ei jäädy.@timppa
Tuo on siis eräänlainen puhdasvesijärjestelmän pakkasneste. Voisi olla ihan pätevä aine, mutta Motonetin sivulta käyttöohjetta lukien, ei juurikaan tyhjentämistä vähemmällä vaivalla pääse. Mutta hyvä laittaa korvan taakse muistiin, voihan tulla tilannne että tuon aineen käyttö on ainoa mahdollisuus. Kiitos vinkistä, ja kiitos vastauksista!
Propyleeniglykolia on Käytetty leivonnaisissa lisäaineena estämään niiden homehtumista. Tutkimuksissa aine on kuitenkin todettu terveydelle vaaralliseksi: se on myrkyllistä ja vaurioittaa geenejä. Niinpä propyleeniglykolin käyttö lisäaineena kiellettiin Suomessa 1994."
Tommosen löysin googlettamalla joten en laittaisi juomavesisäiliöön, mutta voihan sitä joku pienen riskinki ottaa.
Jukka P.
Niimpä. ollut joskus puhetta, että kun puhallan suulla ilmaa hanoihin, jotta vesijärjestelmä tyhjääntyy, samala kun sitten pyyhin kuivaksi vesisäiliön liinalla, enkä käytä mitään lisäaineita.
Niin siittä, että suusta menee bakteereja sinne putkiin muhimaan, ja sitten ssysteemi on juomakelvoton. Novoihan olla, mitäniitänyt on, mutta samojahan ne on mitä mulla on suussakin.
Näinä kymmeninä vuosina ei mitään ole ilmennyt, edes puolisolle, vaika hän ei liene koskaan sitä sian p...kaa ole niellytkään Minun tapaan aikanaan painepesurilla karsinoita pestesäni.
Tosin olen ymärtänyt, että nuoremmat sukupolvet ovat herkempiä noille asioille puhtaamman lapsuuden vietänmeenä, kun minun ulkohuussi sukupolvi, joka konttaili lattialla, johon ulkotöistä tullessa ei saappaita riisuttu, muutakun porrashakoihin, ja porrasharjalla ne putsaillivat aikuiset.
Puhtaus on puoliruokaa, sanoo sanalaskukin.
Tosin kaupungin ison rautavesijohdon kaivinkonella katkasseena sen sen sisään kahtoneena, niin sanompa, että julman näköstä oli.
PS
Juttua oli taannon, kun eräs mies oli saanut minkin loukussa julmansuuren rotan. Oli sen nylkenyt, ja paistanut. Oli ollut hyvää, nin kauhistelleet ihmiset saaste-elukkaa
Kyselen aina syöttekö sian lihaa, ja kun myöntävät, niin kerron, miten etelässä sikalasa ollesani, näin hyvinmonta kertaa, kun siellä oli rottia, niin jos possu sai kiinni, niin makeisiin suihin pisteli.
Hui kamala, oli monesti vastaus, en syö enää. Nimpäniin
Tp
Tuo on siis eräänlainen puhdasvesijärjestelmän pakkasneste. Voisi olla ihan pätevä aine, mutta Motonetin sivulta käyttöohjetta lukien, ei juurikaan tyhjentämistä vähemmällä vaivalla pääse. Mutta hyvä laittaa korvan taakse muistiin, voihan tulla tilannne että tuon aineen käyttö on ainoa mahdollisuus. Kiitos vinkistä, ja kiitos vastauksista!
Ei kannata tehdä asioista turhan vaikeaa. Uppopumpun kyseessä ollen tekisin muovipullosta tms. astian johon uppopumppu mahtuu. Tämä astia täyteen lantattua kausisäilytysnestettä, se sinne säiliöön ja pumppu astiaan.
Kaikki hanat kiinni ja laskee vessanpyttyyn niin pitkään kun alkaa punaista tulla. Nyt on suojattu pumppu ja vessan magneettiventtiili sekä takaiskuventtiilit. Tämän jälkeen kaikki tyhjennys- ja muut hanat auki.
Keväällä huuhtelu puhtaalla vedellä alkaen siitä että laskee vessaan kunnes tulee kirkasta. Vielä se ettei se säiliö ole varsinainen juomavesisäiliö, pesuun ja tiskaukseen se sopii.
@timppa
Toisessa ketjussa, jossa myös käsiteltiin vesijärjestelmän talvivarustelua (otsikoitu "EBL 99:n paikka"), esitettiin tällainen näkemys:
"Eihän tuohon hanojen auki pitämiseen ole muuta järkevää syytä kuin putkilinjojen tyhjentäminen syksyllä. Talvella / tyhjien linjojen kanssa ne voi olla missä asennossa hyvänsä."
Kun opiskeluaikana olin harjoittelijana, puhuin isäni kanssa siitä, miten huoltomiehillä saattoi joskus olla teoria täysin hakusessa. Isäni ojensi minua ja sanoi, että kun ammattilainen puhuu kokemuksesta, siinä on yleensä takana joku järki, vaikka ensi tuntumalta fysikaalinen perusta olisikin mitä sattuu. Minulle on sitten jäänyt päälle taipumus, että kun joku kiistää jonkun ohjeen (tässä hanojen avaamisen talveksi), minä kiusallakin mietin, mikä järki tuossa ohjeessa on. Nyt saatoin keksiä selityksen ongelmaan, johon ei löytänyt ratkaisua silloin, kun asia olisi ollut ajankohtainen. Nimittäin viimeiseksi jääneessä veneessämme oli kaksi Oras-merkkistä yksiotehanaa, joiden kuluvat osat oli kapseloitu vaihdettavaan kasettiin. 16:n vuoden aikana noita Oraksen kasetteja piti vaihtaa noin 6 - 8 kappaletta. Luulin ensin, että hanat jäävät keväällä vuotamaan, koska ovat kärsineet pakkasesta. Olin kuitenkin syksyisin puhaltanut hanat ja putket kuiviksi paineilmalla. Muutaman viimeisen talven aikana otin hanoista kasetit pois ja säilytin niitä autotallissa, jossa lämpötila ei koskaan laskenut pakkasen puolelle. Silti sisällä talvehtineista kaseteista kaksi piti vuotavina vaihtaa.
Nyt kun mietin uudestaan tuota hanojen aukipitämistä, tuli mieleeni että hanojen vuotaminen keväällä ei ehkä johtunutkaan pakkasesta vaan siitä, että kumitiiviste oli puolen vuoden säilytyksessä asettunut säilytysasentoon niin, ettei tiiviste keväällä enää tuottanut virtauksen sulkevaa painetta. En tiedä onko tämä oikea selitys, mutta en myöskään täysin sulje pois sitä mahdollisuutta, että hanojen avaamisessa talveksi voisi olla jotain järkeä.
Voipi olla. meillä ei yhdessäkään kulkimessa ole hanoisa ollut mitään ongelmaa koskaan, nykynenkin elelee kahdettatoista talvea, niin johtuneeko, kun puhallan ne hanat, niin aina olen jättänny auki.
Tuosta puhaltamisesta. Puhaltelin enne varovasti paineilmalla, mutta koska mulla on öljyvoitelevalla mallilla kompressori, aloin että menekö öljyä ilman mukana, kun painepuolella ei ole ilman puhdistinta, ja kompuralla ikää on.
Siksi lanseerasin kasteluletkusta pätkän jonka avulla puhallan keuhkompuralla ilmat, ja hyvin on pelannut, eikä tarvi varoa liikapainetta puhallukseen, kuten tuolla, jossa paine on 10 kilopaaria.
Mallinsa kullakin, ja hyvä jos toimi, ja on itse tyytyväinen. Tosin tyytyväisyys pittää joskun hokea ittellen, kuten tännään.
Nimittäin lapsen lapsen mies toi kaivurin mulle, ja saneli kaivahan itte vanhana kaivurimiehenä nuo sarkaojasi auki, vaikka puhuskelin, että on liian kaauan, kun olen ajanu, että saankohan konetta käsitään mitä aion.
No tuossa kun kaivelin, niin piti hokea ittelle koneajon opi-isän lausumaa, kun moitiskelin omaa työjäläkeä.
Elä välitä.
Tee niin iso oja, että se komea oja mahtuu sen sisään hyvin. Vesi ei mallista välitä, sillä on notkeat sivut, vaikka tylsä pää.
Tuli jukulauta nin rumaa jäläkee, etä jos vieraalle pitäs kaivaa, niin palakkaisin rengin töihin.
Tp
Ei meilläkään ole ollut mitään ongelmia hanojen kanssa.
En ole puhallellut ja hanat ovat ovat olleet talvet kiinni, edellinen auto läksi meiltä 19 vuotiaana ja oli meillä 17 vuotta.
Nykyinen on 16 vuotias ja on ollut meillä 15 eikä siinäkään ole ollut ongelmia hanojen kanssa ilman puhalteluja.
Normaalit veden tyhjennykset hanojen ollessa auki on riittänyt.
Saman olen havainnut kuin Markkukin, ei mitään turhaa tivolia tarvitse pystyttää (anteeksi Haapsaari, että sanoin jotakin, mikä mielestäsi on edelleenkin turhaa, kunhan leksuttelen, jos sallit).
Tässähän tuli monta hyvää vinkkiä tällaiselle aloittelevalle (pidän itseäni vielä aloittelijana, koska vasta 3 kesää takana matkailuautolla) karavaanarille.
Nyt päädyin siihen ratkaisuun, että kun viimeisen reissun jälkeen tyhjensin vedet säiliöistä, niin kaikki hanat auki, ja muutama päivä sitten pumppu pois vesisäiliöstä ja (öljyttömän kompressorin) paineilmalla varovasti hana kerrallaan ilmaa läpi, lopuksi avustaja pitämään vessan vesinappia alhaalla ja sieltäkin ilman suhinat läpi. Hanat jätin auki. Toivottavasti ei pakkasvahinkoja talvikaudella tule, auto on nyt katon alla ja seinien sisällä, liikennekäytöstä poistettuna.
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
Nostampa ylös tämän ketjun, ajankohtaista asiaa paljon.
Viime syksynä ensimmäisen kerran toimin niin kuin Timo kirjoitti ja helppo homma asia hoitaa noin. Hankin Motonetin pakkaskestoltaan vähän parempaa ainetta, mutta varmaan tuolla pinkilläkin pärjää.
https://www.motonet.fi/tuote/star-brite-kausisailytysneste-73-c-378-l?product=60-9867&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4LzMh_LsiAMVpFWRBR3n5AJ9EAQYASABEgIQmPD_BwE
En oo 40v käyttänyt mitään konsteja muuta kuin hanat auki säiliö tyhjäksi pumpu kuivana käyntiin kun vedet ulkona ,ei oo vielä mitään hajonnut ja toivottavasti ei hajoakkaan, Hanoihin tullu puhallettua jos olen muistanut,suihku pään nostanut ylös katon rajaan.
Just ny aukaisin tyhjennys hanat, kaikki kolome, lämmin, kylymä ja 200l säiliö. Sisällä ketkuttelen sekottajaa kylmältä kuumalle niin alipaine imee hanat / putket tyhjäksi. Harmaa vesi hana auki ja saa jäähä talaveks auki. Ajelen tästä 200 km kotia niin matkan aikana järjestelmä tyhjenee lopullisesti. Hanat jää kotipihalla auki viikoksi ja talaveks tyhjennys hanat kiinni. (Eivät jäävy auki asentoon ja saa tankata kevät talavella veet sisälle ... eikö tunturiin) Keskitalaven pakkas kelin reissut, yli -15' pärjäilen irto kanistereilla.
Tulukoon talavi ja pakkaset niikö on tullu jo 21 vuojen ajan tässä autossa iliman mitää myrkkyjä. 😉 H
Liitetiedostot
17279315162884136938325448647715.jpgsanaa myrkytön, ei kai vielä kaikki ymmärrä...mutta hyvä huomioida punaisen Star Briten todellinen pakkasen kesto, rahasta tarkan ihmisen, ettei säästä väärässä kohti... (saattaapa sama tilanne olla myös tuon Puuilon nesteen kanssa)
käyttöohjeesta:
HUOM. Jos lämpötila laskee -23 °C:n alle, kun suojaat PVC-muoviputkia sisältäviä järjestelmiä, suosittelemme käyttämään talvisuojaukseen Star Brite Sea Safe -73 °C Anti-Freeze -nestettä. Talvisuojaustuotteet on luokiteltu halkeamiskestävyyden, ei pakkaskestävyyden mukaan, koska talvisuojatun moottorin tai putkien jäätymistä ei tarvitse estää täysin. Jääkiteitä alkaa muodostua jo -11 °C:ssa, ja lämpötilan laskiessa jääkiteiden tiheys kasvaa ja aine laajenee. Näin putkeen kohdistuu painetta, ja -46 °C:ssa aineella täytetty kupariputki halkeaa. Kupariputkea heikompi PVC-putki halkeaa kuitenkin jo -23 °C:n lämpötilassa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.