- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Puhallinlämmitteiseen autoon nestekiertoinen lattialämmitys
Puhallinlämmitteiseen autoon nestekiertoinen lattialämmitys
Meillä autossa helposti nostettavissa ja siinä samala lisättävissä eristystä vaikka 30mm. markkinoilta saatavissa esim. Uponorilta kuivaan tilaan lattiaelementtejä, joissa urat nesteputkille.
Lämmönvaihdin on helppo tehdä rst putkista kahta eri kokoa päällekkäin esim. sisäputki 60mm ja päälle 76mm, sisäputken läpi lämmin ilmavirta jollekkin suuttimelle.
Putket hitsataan yhteen ja välitilaan glykoolikierto, joa pumpulla kierrätetään lattian asennettuun putkistoon ja voi uuden lattian päälle edelleen laittaa muuntajan takana olevan lattialämmitysmaton.
Minulla vielä tekemättä, mutta teen ja jos tarvetta vaihtimen tekemiseen? niin apuja löytyy.
Tuo on hyvä kertoma monelle puhallin auton omistajalle. Olen joskus, kun myyjät hehkuttaa sähköstä lattia lämmitystä, kuten kun meille möivät auton, niin voip sanoa, että turha laite,
Myöntävät vauisusti, kun kysyn toimiiko muuten kun 220 verkkovirralla. Eihän se muuuten toimi, eli pitää olla tolpassa. Tai mukana aggrekaatti, joka pyörii kokoajan, ja sehän ei käy
Mutta vaikka se kiertopumppu hieman lisää virran kulutusta, on sinulla siinä kaksi hyvää. lattia eristyksen lisä, ja lämmitys aina.
Oletko tuumaillu, miten säädät sitä lämmitystä.
Tp
Meillä autossa helposti nostettavissa ja siinä samala lisättävissä eristystä vaikka 30mm. markkinoilta saatavissa esim. Uponorilta kuivaan tilaan lattiaelementtejä, joissa urat nesteputkille.
Lämmönvaihdin on helppo tehdä rst putkista kahta eri kokoa päällekkäin esim. sisäputki 60mm ja päälle 76mm, sisäputken läpi lämmin ilmavirta jollekkin suuttimelle.
Putket hitsataan yhteen ja välitilaan glykoolikierto, joa pumpulla kierrätetään lattian asennettuun putkistoon ja voi uuden lattian päälle edelleen laittaa muuntajan takana olevan lattialämmitysmaton.
Minulla vielä tekemättä, mutta teen ja jos tarvetta vaihtimen tekemiseen? niin apuja löytyy.
Aiemmin kun oli Truma-auto pohdin vesikiertoisen lattialämmityksen laittoa myös. Jäi kun auto vaihtui Aldelliseen ja tuplapohjaan (=lämminlattia kun 40% pattereista siellä).
En kuitenkaan ajatellut ottaa ilma/vesi -vaihtimella (Truma Therme tyyliin) lämpöjä, vaan ihan vesi/vesi vaihtimella. Noitahan saa alkaen 100€ (3kW). Trumasta vesikin löytyy, lämmintäkäyttövettä kierrättää vaihtimella. T-kpl vai tulovesi (kylmä) takaiskun ja lämppärin väliin. Lämpöisän lähdölle myös T-haara. Vaihdinhaaralle vain pumppu (ja huonetermari).
Vesi on paljon tehokkaampi lämmönvälittäjä kuin ilma, ja siksi pieni virrantarve pumpulla vs puhallin. Lisäksi Trumaa voi käyttää "kesäkäytöllä" eli pelkkä veden kuumennus - ja lattia lämpiää esim. viileillä loppukesän öinä.
Suurin savotta on tuo lattiaremontti. Vaihtimen asennus on pikkujuttu. Sellainen tuli laitettua Alden ja moottorivesikierron väliin..
Tässä kuva mun auton LMC:n sydeemistä. Truma Thermessä ja lattian sisällä kiertää pakkasneste, auton lattian eristeiden sisällä on käytävän kohdalla n. kolmen metrin matkalla putkisto.
Thermessä on 300 W:n lämmitys tai sitten pakkasneste lämpenee kuumalla ilmalla. Kiertovesipumppu on paisuntasäiliössä.
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/482026/p1080388.jpg
@timppa
Tuossa hyvä termari kiertovesipumppuun.
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=961_1817&products_id=25903
@timppa
Aiemmin kun oli Truma-auto pohdin vesikiertoisen lattialämmityksen laittoa myös. Jäi kun auto vaihtui Aldelliseen ja tuplapohjaan (=lämminlattia kun 40% pattereista siellä).
En kuitenkaan ajatellut ottaa ilma/vesi -vaihtimella (Truma Therme tyyliin) lämpöjä, vaan ihan vesi/vesi vaihtimella. Noitahan saa alkaen 100€ (3kW). Trumasta vesikin löytyy, lämmintäkäyttövettä kierrättää vaihtimella. T-kpl vai tulovesi (kylmä) takaiskun ja lämppärin väliin. Lämpöisän lähdölle myös T-haara. Vaihdinhaaralle vain pumppu (ja huonetermari).
Vesi on paljon tehokkaampi lämmönvälittäjä kuin ilma, ja siksi pieni virrantarve pumpulla vs puhallin. Lisäksi Trumaa voi käyttää "kesäkäytöllä" eli pelkkä veden kuumennus - ja lattia lämpiää esim. viileillä loppukesän öinä.
Suurin savotta on tuo lattiaremontti. Vaihtimen asennus on pikkujuttu. Sellainen tuli laitettua Alden ja moottorivesikierron väliin..
Tämä yllä on aivan loistava juttu ja kävi aikaisemmin mielessä, mutta auto on talvella välillä kylmänä. Tuo vaihtimen tekeminen, joko noin kuin kirjoitin tai sitten pikkuputkia isomman sisään niin paljon, että ilmakanavan tilavuus täyttyy.
Tämä ilmasta ottaminen on toiminnaltaan helppo ja ehkä ei tarvitse säädin asiaa miettiä ollenkaan? mutta voihan lattiaan upottaa lämpötila-anturin, jolla ohjata pumpun käyntiä.
Glykolipuolelle pitää laittaa paisunta-astia / täyttöpönttö.
Tästä vielä jalostuu hyvä juttu kunhan kuullaan mielipiteitä tällä palstalla.
Mitä lie kustantaa rst-torvesta tigailla ilma/vesi -vaihdin. Thetmen hinta on
https://www.vapaa-aika.com/product/5873/vedenlammitin-truma--therme-5-l-230-v300w
joka esim. @timpalla on.
Tosin sillä ei edes 1kW tehoa siirrä. Eipä sähkökelmuillakaan lämmitetä tupaa, jalkapohjaa hieman..
Joku taisi mainita, että tupa on sitten sauna, jos tiskivesiä Thermellä tekee..
Sen sijaan vedestä 3kW ottaa, jos C-pannu vaan antaa - sähköllä ei ainakaan, kaasulla kyllä..
Joo kyllä tuo Thermen hinta on kohtuullinen ja kokokin sellainen, että eiköhän sille paikka löydy ja jos tuo termostaatin laittaa, mistä Timo laittoi linkin, niin tuleepi melko hyvä.
Lattian korottaminen ei tuota ongelmia ainakaan meidän autossa, eli ei tarvitse lyhentää kaappien ovia ja jos ei vessaan tätä systeemiä laita, niin on melko helppo homma.
Jos tuon yllä olevan Truman vedenlämmittimen laittaa, niin on helppo samantien myös käyttää lattialämmityspilli paluupuolelta harmaavesisäiliön lämmitykseen. Paluu puolen pilli lattiaan tehtävän reiän kautta harmaavesisäiliön viereen ja säiliön kylkeen pari reikää ja sisään U-putki, jonka päät säiliön kylkeen tehtävien reikien läpi ulos säiliöstä ja säiliön seinään läpivientiliittimet, sekä ulkopuolelle jatkopalat lattialämmitys pillille.
Harmaavesisäiliön eristys näyttää olevan helppo ainakin meidän hymerissä ja pillikin on sitten eristettävä niiltä osin, mikä jää harmaavesisäiliön eristyksen ulkopuolelle jos jää.
Luultavasti harmaavesisäiliön sijainti on niin, että voi kääntää harmaavesisäiliön sisään menevä ja ulos tuleva putki heti säiliön kylkeä ylöspäin ja suoraan lattiasta läpi auton sisään ja siellä liitokset lattiassa olevaan putkeen.
Sekava kirjoitus taas, mutta helppo homma jos tuon lattialämmityksen toteuttaa.
,
Tuttu pelle peloton rakensi lattialämmityksen Webastolla joka oli laatikossa pyörätelineellä, siellä oli myös 12V laturi jota pyöritti tarvittaessa B&S polttomoottori.
Kaikki on mahdollista, jos osaa ja viitsii.
Tuttu pelle peloton rakensi lattialämmityksen Webastolla joka oli laatikossa pyörätelineellä, siellä oli myös 12V laturi jota pyöritti tarvittaessa B&S polttomoottori.
Kaikki on mahdollista, jos osaa ja viitsii.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.