Polttoaineesta kyse

Seppo Yliniemi 13.12.2021 13:50

Onko millään ketjulla dieseliä jota ei oo valmistettu paistinrasvoista sun muusta vihreästä tuotteesta.
Oli tankissa levää ja ei pikkujuttu puhdistaa se.

Veli-Pekka Merikallio 13.12.2021 14:03

https://www.leaseplan.com/fi-fi/ajankohtaisia-autoilun-artikkeleita/vastuullinen-autoilu/dieseleiden-erot-julki/

Tuossa esim. hyvää tekstiä. Kaikissa dieseleissä biokomponentti, mikä yleensä etanoli ja ei ole kasvualusta levälle.

Seppo Yliniemi 13.12.2021 14:15

Oo nähty miten levä kasvaa polttoaineessa .
Eikö oo pikkujuttu poistaa se järjestelmästä.

Seppo Suomi 13.12.2021 14:49
Veli-Pekka Merikallio

https://www.leaseplan.com/fi-fi/ajankohtaisia-autoilun-artikkeleita/vastuullinen-autoilu/dieseleiden-erot-julki/

Tuossa esim. hyvää tekstiä. Kaikissa dieseleissä biokomponentti, mikä yleensä etanoli ja ei ole kasvualusta levälle.

Jotenkin käsitin tuon eri tavalla:

Suomessa myytävä dieselin biokomponentti on pääasiassa joko Nesteen Kilpilahdessa valmistamaa NEXBTL:ää (Next Generation Biomass to Liquid) tai UPM:n Lappeenrannan tehtaalta tulevaa Biovernoa. Ne ovat uuden sukupolven uusiutuvia polttoainetta (HVO, Hydrotreated Vegetable Oil). Niitä voi sekoittaa rajattomasti dieseliin. Nesteen My uusiutuva diesel on sataprosenttinen biopohjainen diesel. Teboil myy sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä nimellä Green+
Bensassa on biokomponettina etanoli.


Ottamatta kantaa mutta netti kertoo: https://www.dieselbakteeri.fi/
muokattu: 13.12.2021 14:57
Ville Säynäjäkangas 13.12.2021 16:34

Tässä jutussa on hiukan markkinamiesten urbaanilegendan makua?

Vesa Ropponen 13.12.2021 16:41

Olen joskus vuosia sitten törmännyt tähän leväkasvusto ongelmaan purjeveneen tankissa.
Suodatin meni tukkoon ja moottori alkoi käydä epätasaisesti, eikä ottanut kierroksia kunnolla.
Tankin tyhjennyksen jälkeen, täytön yhteydessä laitoin Motonetistä ostettua lisäainetta joka estää kasvustot tankissa ja pilkkoo jäljelle jääneen kosteuden niin että se emulgoituu polttoaineeseen ja poistuu tankista.
Ongelma poistui, eikä ole palannut. Autoissa talviaikaan saattaa tulla ongelmia dieselin pakkaskestävyyden kanssa.
Keskustelin asiasta noin viikko sitten erään Ivalolaisen taksiautoilijan kanssa. Hän kertoi että että pohjoisen ammattiautoilijat pyrkivät vaihtamaan joka syksy polttoainesuodattimen uuteen. Tällä varmistetaan ongelmaton talviajo.

Seppo Yliniemi 13.12.2021 16:58

Ei oo urbaani lekenta,olen nähnyt raskaalla puolella totena levä homman .
Iso ja aika kallis juttu kun tulee.

Ville Säynäjäkangas 13.12.2021 17:28

Kaikki asiaa vähänkään ymmärtävät vaihtavat dieselsuodattimen joka syksy.

Ville Säynäjäkangas 13.12.2021 17:35

Aggregaatti, harrastetraktori ja venepuolella leväasia on varmaankin ihan aiheellinen, kun seisovat pitkiä aikoja käyttämättä. Mutta varsinkin päivittäisessä ajossa olevissa henkilö- ja pakettiautoissa on onneksi aika pienet tankit ja näin polttoaineen vaihtuvuustahti on suht kiivasta. Tällöin levä ei ehdi niihin kasvaa.

Seppo Yliniemi 13.12.2021 17:35

Eipä se paljon suodattimen vaihto auta kun tankissa putkissa levä jyllää.


Sielä putkissa ennen suodattimia on aika ahtaita paikkoja jotka levä tukkii.
muokattu: 13.12.2021 17:36
Timo Haapanen 13.12.2021 18:42
Ville Säynäjäkangas

Kaikki asiaa vähänkään ymmärtävät vaihtavat dieselsuodattimen joka syksy.

Juu, pitäähän taksimiehellä olla liki 100 000 km. ajettuna aina syksyllä. Testailin töissä ollessa T-4 Tranporterilla ja 80 000 km oli se raja jossa suodatin alkoi tukkeutua ja käyntiin tuli häiriötä. Mulla se meni syksystä syksyyn.

Matka-autoon jota ei talvella kaytetä vaihdoin 50 000 km:n kohdalla. Kolmen vuodenajan autoon ei joka syksy vähillä kilsoilla tarvitse vaihtaa.

@timppa

Jari Kortesalmi 13.12.2021 21:18

Diesel bakteeri tuttu aihe veneissä ja työkoneissa esim jyrissä missä käyttö vähäistä.
Diesel bakteeria on hankala saada kokonaan pois,uusiutuu helposti mikäli kasvustoa jää puhdistuksen jälkeen. Tankki pitäisi päästä käsipelillä puhdistamaan sisältä joka kolosta ja huuhdella hyvin. Näihin on omat aineet esim star britellä star tuon bieselin lisäaine. Jollei itse viitsi taistella aiheen parissa niin soitto merinaan tulevat paikan päälle putsaamaan heillä on laitteet ja aineet pikku tankkien puhdistuksesta laivojen 40000 litran tankkeja varten. Vanha polttoaine ei mene hukkaan vaan kierrättävät sen suodattimien läpi ja palauttavat tankkiin lisäaineiden kera.


Eli aineen nimi star tron.
muokattu: 13.12.2021 21:21
Heikki Ikonen 13.12.2021 21:50

Nonii. Tässä nyky eko ”höpöryksessä” on unohtunu realismi. Suomi on pitkä maa, toisessa päässä liki kesä talvellakin - täällä meän kairoissa -10 mutta ei oo harvinaista -20 -35 raitaa pakkasta silti liikua pitää joka päivä, matkailijankin joita kuuluis taas jouluksi 2021 tulevan Karjalaan, Pohjois pohjanmaalle, Kainuuseen, Lappiin, muuallekin missä revontulet näkyy. Hyvä niin. Se mikä toimii siellä kehä kolomosen sisällä (sähköllä tai 3 vuojen ajan D laavulla) EI TOIMI talvella joka päivä yli puolessa Suomea. Kyllä meillä täytyy unohtaa kinkku rasvasta tehyt D litkut ja siniset bussit. Nesteen MHY vapaata ( vähintään sitä tavallista-29/-38*) talavi diseliä ko tankkaa ja suodattimet vaihtaa joka syksy on joku mahollisuus että hinuria ei tartte. Tärkein asia, pöpö ei jyllää tankissa. Se ny sitte vaan meille maksaa liki 1.80e/l ,,, 12/2021– haittakse – no haittaa he….ti, meille paikallisille 51 viikkoa - Teille onneksi vain viikon tai kaks vuojessa ;)
Hauskaa Joulua ja turvallista talvi lomaa Uunna vuonna kaikille, tankakkaa parasta talavi laaua ko ohitatta Lahen. H

Timo Ahjos 13.12.2021 21:54

Minulla on matkailuauton asunto-osassa Truma diesel-lämmitin, jonka käyttöohjeessa ja takuuehdoissa kielletään biodieselin käyttö. Olen kuitenkin antanut kertoa itselleni ja ymmärtänyt niin, että Nesteen diesel, jonka pumpussakin on tarra "Ei sisällä FAMEa", on turvallista käyttää.

Heikki Ikonen 13.12.2021 22:13

Tuossa vähä talaven mallia 12.12.2021 Levi... H

Markku Hämäläinen 13.12.2021 22:40
Timo Ahjos

Minulla on matkailuauton asunto-osassa Truma diesel-lämmitin, jonka käyttöohjeessa ja takuuehdoissa kielletään biodieselin käyttö. Olen kuitenkin antanut kertoa itselleni ja ymmärtänyt niin, että Nesteen diesel, jonka pumpussakin on tarra "Ei sisällä FAMEa", on turvallista käyttää.

https://www.neste.fi/artikkeli/biodiesel-ja-uusiutuva-diesel-mita-eroa

Heikki Kaipainen 13.12.2021 22:42

Oikeassa Kaikki olette,suodattimet vaihtoon aina kun ”kausi ” loppuu He jotka ajavat Kilpilahdelta (Sjölvik) kemikaaleja ”KeminPetsamoon” raskaalla kalustolla ja kun autoja sain toimittta vuosien ajan ko.yhtiöön joka edelleen Rahtaa luotettavasti tilaajien tuotteita. pa säiliön piti olla ..tankki täyteen n.2000 km ilman tankkausta ..toki paluu oli tyhjänä ajoa. Mukava Muistella näitä..kun Suomen Autoteollisuudella olin niin puutavara- autot kun ne metsästä kömpi kulutti 600l /100 km(hetkellinen) kulutus vaikka Nemot perävaunussa puski kapinetta eteenpäin ilman että auto veti...samoja Nemoja oli aikanaan Wimbledonin pääkentäälä vetämässä pressua rullalta kentän päälle kun sade yllätti. Siis Talvi on tullut. nemon kehitti jos en ihan pihalla ole Ilmo Lounasheimo ja sai siitä palkkioksi Uuden Triump 2000 ”kaksilla renkailla” ..Hieno Mies kuten Saarialhokin. Mikäli nimet ei ole 100% oikein niin korjatkaa..kiitos..Nemo kuitenkin on.



Ps. On ajattelematonta säästöä kesälaadun tankkaaminen mikäli talvimatkailee kotimaassa ..kerran kun fartti hiipuu niin harmittaa..saat olla melko varma. El Toyo Sp.
muokattu: 13.12.2021 22:49
Timo Haapanen 13.12.2021 22:43

Sieltä Nesteen sivulta
''Korkealaatuinen uusiutuva diesel (tunnetaan myös nimellä HVO eli Hydrotreated Vegetable Oil) ja perinteinen biodiesel (tunnetaan myös nimellä FAME eli Fatty Acid Methyl Ester) sekoitetaan usein toisiinsa. Ne ovat kuitenkin eri asioita, vaikka molemmat valmistetaan eloperäisistä biomassoista. Ne eroavat esimerkiksi valmistusprosessin sekä puhtauden ja laadun osalta.

Huippulaatuinen, HVO-tyyppinen Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu pääosin jätteistä ja tähteistä. Valmistusprosessissa raaka-aineet puhdistetaan epäpuhtauksista ja vetykäsitellään korkeassa lämpötilassa. Lopputuloksena on tasalaatuinen, väritön, hajuton ja kemialliselta koostumukseltaan fossiilista dieseliä vastaava uusiutuva dieselpolttoaine, jota kutsutaan usein myös "kehittyneeksi biopolttoaineeksi" tai "toisen sukupolven biopolttoaineeksi".

Perinteinen ensimmäisen sukupolven FAME-tyyppinen biodiesel taas valmistetaan esteröimällä kasviöljyjä tai rasvoja. Esteröintiprosessi rajoittaa heikkolaatuisten tai epäpuhtaiden raaka-aineiden, kuten jätteiden ja tähteiden käyttöä. Myös perinteisten biopolttoaineiden laatu vaihtelee käytetyn raaka-aineen mukaan.''

@timppa

Heikki Ikonen 13.12.2021 23:35

Joo... kyllä tuossa tavallisenkin D 1,80e litra hinnassa on meillä maksamista joka päiväisessä elossa. Kaupan tekijäisinä pöpö pysyy poissa. Vieläkö pitäs tankata MY Dieseliä, MYn litra hinta varmaan alakais 2 lla e /l. Tämä on sitä tasa arvoista sosiaalista vihreää ajattelu mallia nyky Suomessa. Pitkät matkat - kalliimpi D + Vihreä D maksaa yli 20c enempi ko se normi "myrkyllinen" :( Toisaalta kyllähän matkailija saa tankata MY ta, totta sitä saa Rovaniemeltä tulo matkalla, sillähän maailma pelastuu, ei kait sitä kukaa kiellä paitsi markkina talous? Tätähän on mahoton ymmätää niijen kellä D maksaa 1,50-1,60e/l ja siniset bussit kulukee palaveluijen ja kojin väliä vartin vällein. H

Jari Kortesalmi 14.12.2021 04:45

Kun diesel bakteeria on tankissa paljon ei auta repullinen suodattimia mukana. Suodattimen vaihtaminen ei liity diesel bakteeriin....ennen oli ennen nyt on nyt. Suodattimen vaihtamisella pääsee pahimmassa tapauksessa jatkamaan matkaa muutamia kilometrejä.

Sippo Nevalainen 14.12.2021 11:57

Olen käyttänyt dieselmoottoreissa viimeisen n. 5v ajan Red Linen RL-2 lisäainetta eikä murheita ole ollut, päinvastoin katsastuksessa päästöarvot ovat olleet matalia.
Pullonkyljen tekstin mukaan, voitelee pumpun ja suuttimet, estää biodieselin hapettumiselta ja poistaa vettä. Talvisäilytyksen ajaksi olen tankannut jerryistä edellistalvista talvidieseliä, josvaikka tulee käyttöä talven aikana niin ei tarvitse arvailla miten käy.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608012/Red-Line-RL-2-Diesel-lisaaine-443-ml
Sippo


Niin ja tankattu pääasiassa Shelliltä ja ST 1 :seltä. Koska makakulkimella tulee kilometrejä vuosittain keskimäärin n. 5000 vaihdan pa-suodattimen joka toinen vuosi. Yetillä tulee n.12000 vuodessa suodattimen vaihto myös joka toinen vuosi. Molemmissa käytän tuota yllämainittua lisäainetta. Sippo
muokattu: 14.12.2021 12:10

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.