- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Pari kysymystä LMC:stä
Pari kysymystä LMC:stä
Kiinnostais tämmöinen peli. On myynnissä -03 LMC, jossa on alkovissa kulkusuuntaan ikkuna. Ihmetyttää kun muissa merkeissä tämän ikäisissä ei ole. Käsittääkseni tämä aukko on aikas kovassa vesisuihkussa. Eli onkohan kuitenkin -02 mallia? Ja toinen kysymys: Voiko harmaanveden säiliö olla tallissa eli lämpöisessä? Kuten huomaatte olen noviisi.
LMC on enempi kuivan auton maineessa joten enempi tämä alkovin ikkuna on turvallisuus kysymys
Et maininnut autosi alustaa,mutta yleensä on kysymys Ducatosta joka muuttui 2002 mallista alkaen keulasta sekä kojetaulun osalta huomattavasti.
Vuosi sinne tänne kunhan hinta laatu suhde on kohdallaan.
Jätevesi säiliö on ilmatiivis joten se ei ala haisemaan lämpimässä talvikäytön kannalta on jopa parempi että säiliö on valmiiksi lämpimässä tilassa ettei sitä tarvitse erikseen sähköisesti lämmittää.
Aina kannattaa pyytää asiantuntijaa tutkimaan auton ennen ostopäätöstä.
Kiitoksia Erkki. Myyjä joka on omistajan omainen ei tiedä missä harmaavesisäiliö sijaitsee. Epäili, että se on tallissa. Eli silloinhan se olisi lämmitetty. Vaimo VAATII vielä isoimmilla kirjaimilla, että tämmöisessä investoinnissa pystyy käyttämään vettä vaikka ei sitten muussa kuin käsien pesussa. Eli tämä on kysymysmerkki.
Alusta on Mersu ja en oikein tunne ketään jonka voisi ottaa mukaan. Auto sijaitsee meiltä 250km:n päässä.
LMC/Mercedes - paketti on ihan hyvä yhdistelmä vaativallekin käyttäjälle saati sitten "noviisille" kuten itseäsi kuvaat. Tämä tietenkin sillä varauksella, että ko. autoa on käytetty oikein ja huollot tehty ajallaan. Pelkäämäsi yläikkuna on vuotaa harvoin ja mahdollinen vuoto on helposti todettavissa/korjattavissa. MB:n alusta on hieman henkilöautomaisempi kun Fiatin vastaava. Alustaa voi tarvittaessa jäykistää helposti esim. asentamalla taakse lisäjouset (n. 300 euroa/Vallilan takomo) jolloin auton peräpää jäykistyy ja ajo-ominaisuudet paranevat. Mersussa on mm. se hyvä puoli, että siinä ei esiinny näitä Fiatille ominaisia nokkahihna- ja vaihdelaatikko-ongelmia jotka nekin on tullut ihan omakohtaisesti koettua.
Sekaannun keskusteluun "se vasikka älähtää johonka kalikka kolahtaa" Eli aloitimme karavaanari harrastuksen viime heinäkuussa ostamalla Ducato 2.5 TD/Matkaajan vm-88 Edellinen omistaja sanoi jakohihnan vaihdetun juuri. Kuittia ei missään näkynyt ,mutta kaveri on luotettavan oloinen. Liike myi autoa ja kertoi esim turbon huolletun mitä edellinen omistaja ei allekirjoittanut !! (Eli autoliike oli välissä) Vitosvaihde tarttuilee ellei sitä muista heittää pienemmälle vauhdin laskiessa alle 80km/h .Kytkin on nyt rikki mistä kyselinkin palstalla. Muuten auto toimi moitteetta sen noin 7000km minkä kesällä ajoimme.Pitäiskö huolestua.5:s vaihteesta tai jakoremmistä.Taitaa olla kallis remontti jos remmi katkee.
Vaimo on ihan oikeassa investointi on huomattava ja jotain vastinetta rahoille pitäisi olla onneksi meillä on muijat jotka joskus toppuuttelevat meitä miehiä. Vesi on ongelma talvi aikana autoa pitää pitää lämpimänä silloinkin kun sitä ei käytä ja tästä tulee kustannuksia mutta on omat hankaluutensa tyhjäillä ja täytellä säiliöitä joka reissun jälkeen. Vielä hankalampi on kasettivessa joka ottaa veden raikasvesisäiliöstä. helpoin konsti on varata vettä astiaan reissua varten lämmittää sitä hellalla tiskiä varten sekä käyttää vettä vessan huuhteluun kaatamalla suoraan pyttyyn koska vessan jätesäiliö on helppo tyhjätä myöskin ns harmaavesisäiliö on helpompi tyhjätä kun koko järjestelmän tyhjäys jos auto kuitenkin jätetään kylmilleen.
Tervetuloa kuitenkin harrastuksen pariin :-)
Vastaus Hannulle
Jakohinnan kuluneisuuden voit helposti tarkastaa irroittamalla venttiilikoppaa suojaavan muovikopan jolloin voit moottoria hitaasti kampiakselin päästä avaimella pyörittämällä nähdä onko jakohihna kulunut ja jos niin missä määrin. Toinen asia on sitten hihnan vanhenemisesta johtuva heikkeneminen jota ei silmämääräisesti näe. Uusi jakohihna maksaa n. 40-45 euroa ja painopyörät toisen mokoman. Hihnan vaihtoon menee ammattimieheltä vanhassa mallissa (helpompi vaihtaa) tunti-pari esim. riippuen siitä onko autonosturia käytössä vai ei. Jos hihna katkeaa kesken ajon se lysti voi helposti maksaa 1000-2000 euroon riippuen vaurioiden suuruudesta.
Viitosvaihteen välityssuhde on muistaakseni 0,6:1 joten se on todellinen ylivaihde eikä sillä ei pitäisi ajaa alle kahdeksaakymppiä! 5-vaihteen kunto on samoin helposti tarkistettavissa irroittamalla vaihdelaatikon päässä olevan kotelo jossa vaihdelaatikon jatkoksi rakennettu 5-vaihde sijaitsee. Pesemällä paikoillaan 5-vaihteen osat voi silmämäääräisesti arvioida onko a) vetorattaat ehjät b) onko 5-vaihteen kytkinkappaleet ehjät/kuluneet b) onko vaihdelaatikon laakereissa väljää. Kun koko "hoito" on näkyvissä voi ammattilainen nopeasti tarkastaa missä kunnossa viitosen osat on ja tarvitaanko osia uusia. Kun tarkastuksen tekee heti ensioireiden ilmettyä niin usein selviää pelkällä 5-vaihteen kytkinkappaleiden ja vaihdelaatikon/vetopyörästön öljyn vaihdolla. Muistaakseni 5-vaihteen suojakotelo lähtee helpommin pois irroittamalla moottorin yläpuolen kiinnityspultit vaihdelaatikon puoleisesta päästä ja laskemalla moottoria tunkin varassa hieman alaspäin. Kannattaa aina muistaa, että ehjää on aina halvempi korjata kun rikkinästä ja tällöin voi itse valita ajan ja paikan remontille! Näin toimien saat autosi näiltä osin suhtkoht halvalla ns. "omille jäljille" ja uskallat luottaa siihen tulevilla reisuilla.
Kirjoitit että"ehjää on aina halvempi korjata kun rikkinästä".. Olen monessa foorumissa lukenut ettei tapahtuu mitään muuta kun 5-vaihte rikkoutuu kun että vaihde ei toimii..onks näin..?
Se harmaavesisäiliö on (yleensä) merkistä riippumatta auton alla jo yksistään siitä syystä, että jätevedet saadaan valumaan siihen. Olettaisin näin olevan myös kysymyksessä olevassa ajoneuvossa. Periaatteessa (ja käytännössä) harmaavesisäiliön moitteeton toiminta Suomen talvessa edellyttää aina sen varustamista asiallisella lämmityksellä.
Kyllä yhtäkkisiä särkymisiä varmasti tapahtuu esim. ainevioista johtuen, mutta kyllä se on enempi harvinaista kun yleistä. Yleisin syy 5-vaihteen rikkoutumiseen on ns. rynkyttävä ajo jossa 5-vaihteella ajetaan liian pienellä nopeudella jolloin 5-vaihteen kytkimen hampaisiin kohdistuu nopeasti suuntaa vaihtavia kahdensuuntaisia iskukuormia joko moottorista tai vaihteistosta käsin. Rynkytyksen seurauksena vetokytkimen hampaisiin kohdistuu huomattavasti suurempi vääntö mitä moottori pysyy normaalisti kehittämään. Pahimmillan väärä ajotapa saa koko auton tärisemään niin ettei tahdo tekarit suussa pysyä.
Tässä tilanteissa 5-vaihteen metallisten kytkinpintojen hammastus kuluu hyvin nopeasti. Tilannetta vielä pahentaa 5-vaihteen muita vaihteita huonompi voitelu.
Kun 5-vaihteen kytkinpintojen hammastuksen lujuus heikentyy kulumisen seurauksena pienemmäksi mitä moottori kehittämä vääntö tai vaihteiston kautta välittyvä iskuvoima on niin tällöin 5-vaihteen kytkimen hammastus "riveää" ja 5-vaihde on mennyttä. Tällöin usein sanotaan, että "ei se millään lailla varoitellut se vaan meni yhtäkkiä".
Erittäin vaarallista kulunelle 5-vaihteelle väärän ajotavan lisäksi on epätäsmällinen vaihtaminen siten, että kytkin nostetaan ennen kun vaihde on täydellisesti kytkeytynyt. Tällöin 5-vaihteen kytkin välittää vääntöä vain kuluneiden vetohampaiden hampaiden kärjillä ja yleensä siinä tilanteessa heikentyneet hampaat murtuvat. 5-vaihde voi vielä tämänkin jälkeen toimia mutta ei tahdo mennä päälle ja jos menee vaihde niin pomppaa pois päältä.
Viimeistään tässä tilanteessa pitäisi hälytyskellojen soida katsoa mikä vitos-vaihteessa on vialla.
Kokonaan oma pohdintansa on:
-Onko Fiat Ducaton alusta ja voimansiirto ylipäätään tarkoitettu matkailuautokäyttöön jatkuvalle 3,5-4,0 ton. kokonaispainolle,
-hoituuko vaihdelaatikon jatkoksi rakennetun 5-vaihteen roiskevoitelu tehtaan ilmoittamalla öljymäärällä kaikissa olosuhteissa edes tyydyttävästi.
-onko 5-vaihteen välitys liian "pitkä" ajatellen juuri matkailuautokäyttöä ja ajoneuvon kokonaispainoa.
Itse epäilen kaikkia vaikka Fiatin taas ostinkin.
Saattaapi se jätevesisäiliö silti olla takatallissa koska takatallin lattia on yleensä matalemmalla kuin varsinainen asunto-osan laattia :-()
Hyvä tietopaketti viidennestä vaihteesta ja jakoremmistä. On tuossa tuo kytkinkin nyt rikki eli pitää tuota moottoria tuolta pudotella alas niin voi nuo rattaatkin tarkistella.
Seuraavan kerran avaan uuden keskustelun enkä tunge väliin
Olihan se, paitsi että alkuperäisen kysyjän auto on vm 2003, jolloin siinä ei ole enää tuota vaihteistoa, jossa on vitonen rakennettu jälkeenpäin. Tässä uudessa on vaihdekaavio 4-linjainen vanhan 3-linjaisen sijaan. Eli siitä vaihdekepin nupista näkee heti, mikä vaihteisto on kysymyksessä.
Täällä on arvioitu, että voiko harmaavasi olla lämpimässä tilassa. Kyllä on LMC, ainakin tallimallin vm-01, MB alustalla.Tässä mallissa on harhaavesi takatallissa, hyvin lämpimässä tilassa. Hommat hoituu talvellakin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.