Pakkasvahti?
VARIS ESKO M A
06.01.2008 19:00
95 Frankian pikkupannun(Trumatic) vieressä on sähköohjattu boilerin tyhjennin. Se on kenkkuillut jo usein niin, että sitä ei saa suljettua. Ei auto lämpöisenä eikä kylmänä. Rajoittaa vesitaloutta kohtuuttomasti, kun pumppua ei voi käyttää. Elikkä kuiva auto, turha täyttää säiliötä kun vesi lentää ulos. Selasin Heinolan sivuja, mutten löytänyt varaosaa Trumaosastoltakaan. Vaihdan uuteen. Sattuisiko jollakin lukijalla olemaan "hyllyssä" tai tieto saannista. No Juha Haminatrailerissa hoitaa asian, mutta kysyn ennen sinne menoa.
Esko
NOUSIAINEN ASKO
06.01.2008 20:01
vaihdoin ennen joulua sähköisen vedenpoisto venttiilin manuaaliseen joka on kuulema varmempi toiminen kunhan muistaa laskea vedet pihalle .
Sähköinen oli truma 6000 mallisessa pannussa ja oli vaikeuksia veden pysymisessä varaajassa.
Työn voi tehdä itsekkin koska ei tarvitse koskea kaasupuolen osiin.Olisin ostanut sähköisen mutta oli malli muuttunut ehkä heti kun lämmittäjäm malliin lisättiin sähköllä toimiva lisä lämmitin.
Lisäksi uudempi tarvitsee kuulema varoventtiili toiminnon jos paine nousee liikaa ,josta en ymmärrä että meneekö nyt varaaja halki ?????????
ter asko ja kaarina
VARIS ESKO M A
07.01.2008 14:07
Kiitos tiedosta Asko! Soitin heti Haminatrailerin Juhalle ja manuaalinen löytyy hyllystä. Ei hän ammattilaisena tiennyt tuosta varoventtiilistä mitään. Alden systeemi käyttää kuulemma manuaalista. Kun pumppu on täyttänyt boilerin, pumppu pysähtyy. Eihän se pumppu mitään räjäytä! Räjähdys tapahtuu, jos unohtaa tyhjentää sen pannun kovalla pakkasella. Juha muisteli, että maksoi jossakin Soliferissa kolmisen tuhatta, kun se tyhjennus oli unohtunut.
Lilli ja Esko
MYLLYRINNE KALERVO
08.01.2008 22:35
Jäätyminen repii lämmittimen "siististi" auki. Kun lämmitin täytetään kylmällä vedellä ja se lämmitetään kuumaksi vedeksi, systeemi voi teoriassa poksahtaa rikki heikoimmasta kohdastaan ellei ylimääräinen paine pääse purkautumaan järjestelmästä ulos. Vesi laajenee n. 3% tuossa tilanteessa eli 10l laajenee 3 dl. Laajentunut vesi pitää päästä jonnekin muutoin paine nousee. Miten se on noissa hoidettu, viisaammat vastatkoot.
NOUSIAINEN ASKO
08.01.2008 23:59
Nyt kun laitettiin vesi ja kaasulämmitys samaan pannuun truma 6002 niin sen varolaite ohjeessa mainitaan että ylimääräinen paine menee ulos ja se tyhjentyy automaatisesti jossakin oliko se +2 asteessa,mutta jos vettiili ei tomikkaan niin takuu ei korvaa vahinkoa kuitenkaan.Niimpä nyt on 6000 mallisessa manuaalinen venttiili lämmitystehoksi valitaan +40 eikä +60 astetta
Antaaha jonkun verra n muoviputkisto periksi Viisaudesta ei kyllä ole tietoakaan Kaarina ja Asko
Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2012 klo 20:57:44
Morjens vaan . Vuosia sitten muistan tilanteen , vesi ei pysynyt Truma 6000 ja oli
päästävä reissuun ; jotenka manuulaninen venttiili oli ratkaisu että vesi saatiin pysymään pannussa .
PALDANIUS HEIKKI
09.01.2008 08:25
Minulla on sama ongelma Trumaticin pannussa. Viime kesänä tein
"manuaalisen" automaattiventtiilistä asettamalla sopivan mittaisen puupalikan keltaisen napin alle jonka otin pakkaskauden alkaessa pois. Toimi hyvin,eikä maksanut mitään.
KAUPPI ERKKI I
09.01.2008 08:54
Se lattiassa kiini oleva sähköinen venttiili (punainen rengas) tyhjää varaajan ennenkuin se jäätyy jos tyhjää? parempi on painaa se nuppi alas niin se tyhjäytyy manuaalisesti keväällä kun järjestelmää täyttää kannattaa pitää nuppia käsin ylhäällä jonkin aikaa koska solenoidi on heikko ja nuppi saattaa pudota alas jolloin vesi valuu suoraan maahan. Manuaalisesti sitä onkin parempi käyttää (pyykkipoika tai haarasokka taitettuna) Niinsanottua ylivirtausventtiiliä siinä ei ole mutta lämpimässä käyttövesiletkussa on heti varaajalta lähtiessä t liitin josta lähtee pieni letku joka tekee silmukan ylöspäin ja menee senjälkeen lattian läpi tätä voi pitää eräänlaisena varoventtiilinä. Mutta jos varaaja on päässyt jäätymään niin kyllä se on auttamattomasti kaput ei siinä mitkään varolaitteet auta aina pitää itse varmistaa että varaaja on tyhjä eikä luottaa tällaisiin automaattisiin tyhjäyksiin ja tämän voi varmistaa sillä kun tarkistaa tämän nupin asennon jos nuppi on alhaalla niin varaaja on tyhjentynyt.
RYTINKI JARMO
10.09.2012 13:14
Hei, lämpötila laski viime yön aikana +1-2 asteeseen. Auton sisällä oli mittarin mukaan +5. Mistä tuo pakkasvahti mittaa lämpötilan koska varoventtiili ei ollut toiminut ja vesi oli pysynyt säiliössä. Lämpötila ei käynyt pakkasen puolella ja siinä mielessä ei murhetta syntynyt. Osaisiko joku sanoa??
UUTTU JUHA
10.09.2012 13:56
Omassa mallissa varoventtiilissä itsessään on lämpötilan tunnistus, siitä päättelen kun talvella ollaan lähdössä reissuun ja jos auto on ollut kylmiltään, niin venttiiliä tarvii lämmittää hiustenkuivaajalla että sen saa kiinni. Se on ruuvattu alimmaiseen lattiaan kiinni ja kestää turkasen kauan lämmetä jos on reilusti pakkasta. Voi kyllä olla eri mallia. Mites tuo jatkuva +40 asteen käyttäminen? Olen kuullut että lämminvesijärjestelmään alkaa muodostua pidemmän päälle kaikenlaisia pöpöjä, eikä sitä voi enään käyttää keittämättä.
PALM PEKKA
10.09.2012 15:06
Tuossa Soliferin ohjekirjas sanotaan että se venttiili aukeaa jos lämpötila menee alle +8 astetta. Näin se myös tekee, ja se on minun mielestäni liian korkea lämpötila. Sais toimii vasta tuossa 3-5 asteen tienoilla. Se kyllä nopeesti lämpii siinä pannun kyljessä.
ITE
HAAPANEN TIMO
10.09.2012 17:37
Eikös se nuppi jää heti ylös kun käynnistää lämmittimen. Tämä Juhalle.
Liian herkästi se avautuu, mulla on näin syksyllä käynnistyskaapelin pihti siinä nupin varressa.
@timppa
LÄHTEENMÄKI KARI
11.09.2012 12:13
Heippa! Trumaticin 6002EH ohje sanoo että suojaventtiili aukeaa +4 asteessa. Ja aivan kuten Timppa sanoi venttiilin saa pysymään suljettuna joko käynnistämällä lämmittimen tai ohjeen mukaan sen saa suljettua kun lämpötila on yli +8 astetta. Luulisin että mittaus tapahtuu vedestä lämmittimen sisällä samalla anturilla jolla säädetään myös se +40C tai +60C lämmitys. Suojaventtiilille tulee +12V ja eikös miinusjohto mene lämmittimelle joka siten voisi ohjata myös suojaventtiilin toimintaa? T, Kari