Päävirtakatkaisija

Seppo Suomi 22.11.2024 22:19

Onko mitään käytännön eroa laittaako ko. katkaisijan akun plus vai miinusnapaan ?

Ville Säynäjäkangas 23.11.2024 10:14

Ei

Markku Hämäläinen 23.11.2024 15:01

Toiminnan kannalta ei ole mitään väliä, virtapiiri katkeaa kummasta johdosta vaan.
Ainoa ero on jos asentaa miinusjohtoon ei eristämisellä ole väliä kun sen nastasta tule oikosulkua vaikka sen ja rungon väliin osuisi joku metalliesine
Plusjohdossa olevan kykimen nastat pitää eristää ettei millään metalliesineellä tee oikosulkua maihin

Seppo Suomi 23.11.2024 21:37

Näin ounastelinkin.
Miksiköhän se yleensä asennetaan + johtimeen ?
Voisikohan se johtua sähkövirran kulkusuunnasta ?

Antero Virkkala 24.11.2024 19:09

"Ainoa ero on jos asentaa miinusjohtoon ei eristämisellä ole väliä kun sen nastasta tule oikosulkua vaikka sen ja rungon väliin osuisi joku metalliesine"

Mieleeni tulee kaksi muutakin eroa, jotka molemmat puoltavat kytkimen asentamista plusjohtoon. Yksi liittyy siihen, että autossa voi olla kulutuslaitteita, joita normaalissa virrankatkaisussa (esim. autosta poistuttaessa) ei haluta jättää virrattomiksi. Tällaisia voivat olla esim. kello (tai kellon sisältävä lämmittimen ohjauspaneeli) tai sitten sisääntulovalo, jonka saa päälle jo ennen päävirtakytkimeen koskemista. Nimittäin kaikille kulutuslaitteille, joille on oma sulake tai kytkin, menee oma plusjohtonsa, mutta niiden miinusjohdot voivat olla yhteisiä. Jos tällaiseen autoon haluaa kulutuslaitteen, jonka virta EI katkea pääkytkimestä, sen miinusjohto täytyy erottaa yhteisestä miinusjohdosta ja kuljettaa pääkytkimen ohi akulle. Toinen syy on peilikuva Markun mainitsemalle eristämisen tarpeelle. Jos nimittäin pääkytkin katkaisee miinusjohdon, niin kaikki plusjohdot jäävät jännitteisiksi. Jos niissä tekee sähkötöitä, on vaarana että työkalu yhdistää plusjohdon maadotettuun metalliosaan.

Markku Hämäläinen 24.11.2024 20:01

Antero, ei ne plusjohdot ole jännitteellisiä jos maa eli minusjohto on poikki.
Kun akun miinusjohto on irti/katkaistu voi plusjohdon oikosulkea maahan eikä siinä tapahdu mitään.


Siis jos miinus on rungosta on irti ei plusjohdossa ole jännitettä runkoa vasten
muokattu: 24.11.2024 22:01
Seppo Suomi 26.11.2024 20:48
Antero Virkkala

"Ainoa ero on jos asentaa miinusjohtoon ei eristämisellä ole väliä kun sen nastasta tule oikosulkua vaikka sen ja rungon väliin osuisi joku metalliesine"

Mieleeni tulee kaksi muutakin eroa, jotka molemmat puoltavat kytkimen asentamista plusjohtoon. Yksi liittyy siihen, että autossa voi olla kulutuslaitteita, joita normaalissa virrankatkaisussa (esim. autosta poistuttaessa) ei haluta jättää virrattomiksi. Tällaisia voivat olla esim. kello (tai kellon sisältävä lämmittimen ohjauspaneeli) tai sitten sisääntulovalo, jonka saa päälle jo ennen päävirtakytkimeen koskemista. Nimittäin kaikille kulutuslaitteille, joille on oma sulake tai kytkin, menee oma plusjohtonsa, mutta niiden miinusjohdot voivat olla yhteisiä. Jos tällaiseen autoon haluaa kulutuslaitteen, jonka virta EI katkea pääkytkimestä, sen miinusjohto täytyy erottaa yhteisestä miinusjohdosta ja kuljettaa pääkytkimen ohi akulle. Toinen syy on peilikuva Markun mainitsemalle eristämisen tarpeelle. Jos nimittäin pääkytkin katkaisee miinusjohdon, niin kaikki plusjohdot jäävät jännitteisiksi. Jos niissä tekee sähkötöitä, on vaarana että työkalu yhdistää plusjohdon maadotettuun metalliosaan.

Todennäköisesti en ymmärtänyt oikein mutta eihän ole tarkoitus että kun poistut autosta ulkoilemaan niin käännätät katkaisimen nollalla. Ideani oli se että kun auto seisoo pidemmän aikaan niin saadaan akut "pois" käytöstä. Tämä varmistaisi sen ettei mitään piilokulutusta jäisi päälle.


Sainpahan aikaan näköjään isoja kirjaimia.
muokattu: 26.11.2024 20:51
Timo Haapanen 26.11.2024 21:57
Antero Virkkala

"Ainoa ero on jos asentaa miinusjohtoon ei eristämisellä ole väliä kun sen nastasta tule oikosulkua vaikka sen ja rungon väliin osuisi joku metalliesine"

Mieleeni tulee kaksi muutakin eroa, jotka molemmat puoltavat kytkimen asentamista plusjohtoon. Yksi liittyy siihen, että autossa voi olla kulutuslaitteita, joita normaalissa virrankatkaisussa (esim. autosta poistuttaessa) ei haluta jättää virrattomiksi. Tällaisia voivat olla esim. kello (tai kellon sisältävä lämmittimen ohjauspaneeli) tai sitten sisääntulovalo, jonka saa päälle jo ennen päävirtakytkimeen koskemista. Nimittäin kaikille kulutuslaitteille, joille on oma sulake tai kytkin, menee oma plusjohtonsa, mutta niiden miinusjohdot voivat olla yhteisiä. Jos tällaiseen autoon haluaa kulutuslaitteen, jonka virta EI katkea pääkytkimestä, sen miinusjohto täytyy erottaa yhteisestä miinusjohdosta ja kuljettaa pääkytkimen ohi akulle. Toinen syy on peilikuva Markun mainitsemalle eristämisen tarpeelle. Jos nimittäin pääkytkin katkaisee miinusjohdon, niin kaikki plusjohdot jäävät jännitteisiksi. Jos niissä tekee sähkötöitä, on vaarana että työkalu yhdistää plusjohdon maadotettuun metalliosaan.

Eikös 'päävirtakytkin' tarkoita totaalista irroitautumista hupiakuista. Juuri sitä mitä ohjauspanelin kytkin ei tee. Itse asentaisin -johtoon jos se olisi mahdollista. Muistaisin että tässä nykyisessä autossa ko. kytkin on ollut jo 9 vuotta +johdossa, ja pelkästään asennusteknistä syistä.

Luultavasti 9 vuoden käytön jälkeen joku silloisista auton hankinnan jälkeisistä mittavista asennuksista olisi ilmaissut jotenkin jos jotain olisi käytännössä ollut pielessä. Mitään muutoksia tai korjauksia ei ole tarvinnut tehdä.

Antero Virkkala 27.11.2024 13:47

Ketjun otsikossa puhutaan "päävirtakatkaisijasta", määrittelemättä minkälaista kytkintä/katkaisijaa tarkoitetaan. Sunlighti/Caradon käyttöohjeessa "pääkytkin" tarkoittaa paneelin (hipaisu)kytkintä, joka sammuttaa joissakin autoissa kaikki, meillä useimmat sähkönkulutuslaitteet.

Liitetiedostot

untitled-1.png
Timo Haapanen 27.11.2024 16:50

Onkohan yhtään korinvalmistajaa jonka asennuksissa ohjauspaneli täydellisesti kytkee kaikki irti. Mun edellinen auto oli 2001 mallia ja jo siinäkin oli sähkörapussa sen verran elektroniikkaa että se vei jatkuvasti jonkun verran virtaa. Ja sisävalojen käyttö jäi mahdolliseksi.

Panelit tarvitsisivat oman kytkimen ennen säädintä jos hupiakut irroitetaan tykkänään.

Markku Hämäläinen 27.11.2024 19:52

En tiedä tunne paneleiden toimintaa, mutta pääkytkimen voi kytkeä kuormaan menevään johtoon ja paneelit suoraan akkuun.
Säädin voi olla kiinni akussa koko ajan, vain kuorma irroitetaan

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.