päästöarvot uuteen retkeilyautoon

Eero Kateisto 29.06.2018 12:11

Edelliseen retkiautooni 2008 sain TUV Nordilta päästötodistuksen ajoneuvon merkillä Citroen ja kauppanimellä Pössl. Nyt trafi vaatii, että päästöarvot ovat ajoneuvon merkillä Pössl. Saa nähdä pystyykö TUV Nord toimittamaan arvot merkillä Pössl.

Matti Janhonen 29.06.2018 12:54

Kyllä pystyy.
Mutta se on eri asia hyväksyykö Trafi niitä vai vaatiiko, että arvojen toimittajan tulee olla auton toisen vaiheen valmistajan eli Pösll´n.

Eero Kateisto 08.07.2018 10:30

Saisin Pössl/Dethlefss-vamistajan CO2-päästötodistuksen mutta Trafi ei hyväksy katsastusaseman mukaan sitäkään!! Paikallisen putkiliikkeen 2017 mallisen samanlaisen Citroenin kuin minulla on merkittynä päästöarvoksi 170 rekisteriotteen tekniseen osaan. Autossa on putkimiehen varusteet ja päivittäinen ajopaino 3140 kg. Minulla on ajopaino noin 2860 kg, mutta silti en saa päästömerkintää otteeseen ja näin maksan auton kokonaispainon 3499 kg mukaan. Mikä mättää, mikä ihmeen firma tuo Trafi on. Onko henkilökunnalla kaikki kunnossa. Edelliseen autooni vm. 2009 myös Pössl Citroen sain tuon päästölukeman ja kuulemma vain muutama retkeilyauton omistaja sai sen, kai vahingossa. Voiskohan tästä Trafin nykyisestä menettelytavasta valitaa johonkin EU:n instanssiin?

Rauno Helle 08.07.2018 11:45

Noita päästötodistuksia myönnettiin silloin tuon TUV:n todistuksen myötä myös matkailuautoille. Tuossa minun kotterossanikin on sellainen, kun pidin silloin kiirettä. Tuo valitustie on kovin kuoppainen. Unohda se.

Matti Janhonen 08.07.2018 11:54

Itse kyllä pyytäisin sen Pössl todistuksen ja katsoisin miten sen kanssa käy.

Taitaa edelleen tämä Trafin ohje olla voimassa.

"Tutkimuslaitoksen ilmoittama yhdistettyä polttoaineenkulutusta vastaa-va CO2-tieto ajoneuvoille
Katsastusasemille on esitetty tutkimuslaitosten antamia todistuksia, joiden perusteella asiakkaat ovat halunneet lisättävän esim. matkailuauton rekisteri-tietoihin CO2-tiedon. Trafi muistuttaa katsastajia, että syötettäessä CO2-tietoa auton rekisteritietoihin tulee varmistua ilmoitetun tutkimuslaitoksen dokumentin / hyväksytyn asiantuntijan lausunnon osalta ainakin seuraavista asioista:

todistus on ilmoitetun tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan antama
ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vastaavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa
ilmoitettu CO2-tieto koskee valmista ajoneuvoa, ei keskeneräistä alustaa
-perustuu polttoaineenkulutuksen mittauksesta annetun direktii-vin (80/1268/ETY, viimeksi muutettuna 2004/3/EY) mukaisiin todellisiin testeihin, ei esimerkiksi laskelmaan
Epäselvien todistusten kohdalla tulee asiakkaalle ilmoittaa selkeästi, miltä osin kyseinen dokumentti ei kelpaa."

Olen ymmärtänyt, että tähän trafin lauseen CO2 päästömerkinnän lisäys tyssää.
"- ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vastaavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa".

Matkailuautojen tyyppihyväksyntä kokonaisena valmiina autona on kallista puuhaa ja vallankin jos ko. mallin valmistussarja on pieni. Tästä syystä monet m-autojen valmistajat ei sitä teetä.
En tiedä onko autosi kohdalla näin?

Ja jos oikein olen ymmärtänyt tästä saattaa seurata tämä; sinun autosi ja se putkiliikkeen käyttöön tuleva auto on voineet valmistua hihnalta perättäisinä kappaleina.
Putkiliikkeen auto on "valmis" ja viedään rekisteriin tehtaan tyyppihyväksyntämerkinnällä ja CO2 päästöarvolla.
Auton tyyppi on rekisterissä N1 eli pakettiauto.
Sinun autosi on tässä katsannossa "keskeneräinen alusta" (trafin termi) joka viedään jatkovalmistuksen (matkailuauton kaksivaiheinen valmistus) ja sen seurauksena syntyy M1 matkailuauto.

Eihän tämä oikein ole, kun autojen alustat ja konetehot on samoja, autojen kokonaismassat on samoja (sallituissa rajoissa) ja ulkomitat on samoja eikä ilmanvastuksen vaikuttavia tekijöitä autoon ei lisätty.




Toivo Koistinen 08.07.2018 13:26

Eikö pössi ole adrian tehtaan auto, ja europan suurin höpöautojen tekijä. Kumma juttu, ettei moinen kiinosta tehdasta.
Mitähän maahantuoja. Eikö sitäkään kiinnosta. Joskus tuntuu, että matkailuautoissa, ja vaunuissa jälkivastuu, ja huolenpito on myynnin puolella katiskan merkki veneen laidassa.
Esimerkiksi casa carilla tuo asia on hoidettu, pikku paja
TP

Eero Kateisto 08.07.2018 13:49

Tämä Pössl 2 win Plus tulee Dethflessin tehtaalta. Lähetin sinne vajaa viikko sitten auton merkin valmistenumeroineen ja pyysin heitä lähettämään minulle CO2-todistuksen. Riittääköhän se todistus Trafille. Myös TUV:n Heka Peltonen sanoi pystyvänsä saamaan auton kakkosvaiheen valmistajan eli Pössl/Dethflessin todistuksen. Hekan toditus maksaisi vähän toistasataa euroa.

Seppo Suomi 08.07.2018 14:54

"- ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vastaavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa."
Outoa että TRAFI rinnastaa valmiin auton, esim. umpimallin Ducaton alustaan. Alustahan on sellainen ajoneuvo mistä puuttuu esim. kori tai lava. Umpi Ducato on valmis auto ei alusta. Miten eroaa toisistaan sisustetaanko se putkimiehen varusteisiin vai matkamiehen varusteisiin ? Toinen katsotaan alustaksi ja toinen valmiiksi autoksi ?? Tuosta voisi joku "snell" taittaa peistä.

Matti Janhonen 08.07.2018 15:24

Pyydä auton toisen vaiheen valmistajalta autoa koskeva CoC todistus.
Mikäli auto on tyyppikatsastettu se on aina matkailuautossa kaksivaiheinen prosessi
Korin CoC todistuksessa päästöarvo on tai sitten ei.

Oleellinen asia on se, onko auto ihan uusi vai vain sinulle uusi.
Laki kun ei tunne jälkikäteen tehtävää muutosta, pois lukien kuitenkin muutoksenhakuaika.

Tässä vielä tekstiä joka valaisee asiaa.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/kk_1026+2010.pdf

Eero Kateisto 09.07.2018 10:08

Seppo osui asian ytimeen. Minkälaista porukkaa sinne trafiin on päässyt töihin? Trafi on linjannut näin, että CO2-mittaus voidaan tehdä autosta, jonka omamassa on korkeintaan 2930kg. Autoni omamassa on2760kg. Mutta siltikään ei onnistu?

Seppo Suomi 10.07.2018 18:59

En tiedä millaisia pääsee sinne töihin. Minä en ainakaan päässyt kun muinoin hain sieltä hommia Tiedä sitten, ei ainakaan olisi voinut mennä huonommaksi.

Ville Väinö 17.08.2018 10:13

Miten kävi tässä co2 asiassa? Itsellä ehkä sama edessä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.