Itse kyllä pyytäisin sen Pössl todistuksen ja katsoisin miten sen kanssa käy.
Taitaa edelleen tämä Trafin ohje olla voimassa.
"Tutkimuslaitoksen ilmoittama yhdistettyä polttoaineenkulutusta vastaa-va CO2-tieto ajoneuvoille
Katsastusasemille on esitetty tutkimuslaitosten antamia todistuksia, joiden perusteella asiakkaat ovat halunneet lisättävän esim. matkailuauton rekisteri-tietoihin CO2-tiedon. Trafi muistuttaa katsastajia, että syötettäessä CO2-tietoa auton rekisteritietoihin tulee varmistua ilmoitetun tutkimuslaitoksen dokumentin / hyväksytyn asiantuntijan lausunnon osalta ainakin seuraavista asioista:
todistus on ilmoitetun tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan antama
ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vastaavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa
ilmoitettu CO2-tieto koskee valmista ajoneuvoa, ei keskeneräistä alustaa
-perustuu polttoaineenkulutuksen mittauksesta annetun direktii-vin (80/1268/ETY, viimeksi muutettuna 2004/3/EY) mukaisiin todellisiin testeihin, ei esimerkiksi laskelmaan
Epäselvien todistusten kohdalla tulee asiakkaalle ilmoittaa selkeästi, miltä osin kyseinen dokumentti ei kelpaa."
Olen ymmärtänyt, että tähän trafin lauseen CO2 päästömerkinnän lisäys tyssää.
"- ajoneuvon merkki, malli, tyyppihyväksyntänumero ja muut tiedot vastaavat valmista ajoneuvoa, eivät keskeneräistä alustaa".
Matkailuautojen tyyppihyväksyntä kokonaisena valmiina autona on kallista puuhaa ja vallankin jos ko. mallin valmistussarja on pieni. Tästä syystä monet m-autojen valmistajat ei sitä teetä.
En tiedä onko autosi kohdalla näin?
Ja jos oikein olen ymmärtänyt tästä saattaa seurata tämä; sinun autosi ja se putkiliikkeen käyttöön tuleva auto on voineet valmistua hihnalta perättäisinä kappaleina.
Putkiliikkeen auto on "valmis" ja viedään rekisteriin tehtaan tyyppihyväksyntämerkinnällä ja CO2 päästöarvolla.
Auton tyyppi on rekisterissä N1 eli pakettiauto.
Sinun autosi on tässä katsannossa "keskeneräinen alusta" (trafin termi) joka viedään jatkovalmistuksen (matkailuauton kaksivaiheinen valmistus) ja sen seurauksena syntyy M1 matkailuauto.
Eihän tämä oikein ole, kun autojen alustat ja konetehot on samoja, autojen kokonaismassat on samoja (sallituissa rajoissa) ja ulkomitat on samoja eikä ilmanvastuksen vaikuttavia tekijöitä autoon ei lisätty.