Onko vaatekaappisi tilavuus vähintään 0,23 m3 ? (vanhoja säädöksiä)

HOLLMEN TERJO 22.12.2006 12:17

Hauskaa on lainsäätäjillä varmasti ollut kun tätä jo kumottua säädöstä on sorvattu. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207

Kontrolloimattomia naurunpyrskähdyksiä aiheutti mm. tämä:

"11 § Kalusteet

Kaapeista tulee vähintään yhden olla pystykaappi (vaatekaappi), jonka vähimmäismitat ovat: sisäkorkeus 1,20 m ja tilavuus on 0,23 m3 lisättynä 0,04 m3:llä jokaista kolmen ylittävää vuodepaikkaa kohden. Yli 1,0 m pitkät hyllyt on varustettava välilevyin. Kaapin ovien ja laatikoiden tulee olla varustetut luotettavalla salpalaitteella. Avonaisten hyllyjen etureunan tulee olla korotettu."
SUOMI SEPPO S 22.12.2006 16:44

Sitä tämä yletön verotus teettää tässä maassa. Veron kiertoon tehdään mitä ihmeellisimpiä virityksiä. Esim seinällä kaappi jossa ei pysy mikään tavara, koska se on niin vinossa että kaikki tulee lattialle kun oven avaa. Keittomahdollisuutena sähkölevy pultettuna klaffitasoon seinälle ja sähköjohdon tynkä vapaana roikkuen. Pöytä jonka ääreen ei mahdu istumaan. Mielikuvitus on rajaton kun pitäisi tehdä henkilöautosta matkailuauto jotta jostain verosta vältyttäisiin. Tällä keplottelulla voidaan saada aikaan se että todellisetkin m-autot ovat kohta kovalla verolla. "Liikemiehethän" keksivät nuo suksiboksiautot, omassa käytössa olevat "ruumisautot" yli 1800 kg farmaripakut penkeillä, toppapenkkipakut jne. t. seppo

PYLKKÖ RAIMO O 22.12.2006 17:57

Vielä veronkierrosta.Yhdellä kaverilla (taitaa olla useammalla) oli maastoauto katsastettu pakettiversioksi,jolloin vero putosi ehkä 1/5 osaan alkuperäisestä.Hänellä oli takatilassa laudanpätkä,johon oli kiinnittänyt pienen "kellosepän" ruuvipenkin ja homma oli sillä hoidettu.Silloinhan auto oli joku asentajan työauto ja verotus kohteli hellästi.

50 -69 luvuilla oli pakettiautoja kovalla takaistuimella,ikkunaton takaosa jne,kaikki verotuksen takia.

Joka tapauksessa...Hyvää ja rauhallista Joulua kaikille Karavaanareille ja muillekkin auton käyttäjille!

t:Rami

KINNUNEN PERTTI J 27.12.2006 10:57

Nykyisinhän on vieläkin voimassa se 190 cm:n sisäkorkeussääntö, joka koskee myös tehdas- ja sarjavalmisteisia matkailuautoja. Tästä sain itse syksyllä karvasta omakohtaista kokemusta, kun Saksasta tuomani Dethleffs Globebus osoittautui katsastusmittauksessa vain 187 cm korkeaksi. Oli todella mieltä ylentävää lähteä teettämään käytännössä uuden auton kattoon "Suomi-viritystä", jotta lainlaatija ja verottaja saatiin tyytyväisiksi. Kaiken kukkuraksi tuosta 190 cm:n sisäkorkeudesta pidetään kiinni millilleen, mutta sitä, miten asunto-osan pituus pitäisi mitata, ei edes AKE näyttäisi pystyvän yksiselitteisesti määrittelemään. Ihmeellistä on joskus viranomaistoiminta tässä maassa.

SEPPÄNEN KARI J 27.12.2006 14:13

Toivotaan vaan että EU joskus poistaa Suomesta kaikki paskantärkeät turhien pykälien viilaajat,saavat vielä palkkansakin verovaroista .

SIPONEN SEPPO 30.12.2006 19:11

Pertti Kinnunen kertoi tehneensä katon korotusta Saksasta tuomaansa autoon. Minulla sama ongelma. Auton (puoli-integroitu Burstner T610) korkeus mitattu katsastuksessa 1,88m, eli kaksi senttiä pitäisi saada lisäkorkeutta. Ajattelin ottaa lisäsentit eristepaksuuden kustannuksella. Katossa eristevahvuutta 3cm. Joutunee katkaisemaan pari kattoa kannattavaa palkkia, kattoluukun nosto tehtävä myös, koska tuolla lain määräämällä vähintään 1,90m alueella ei saa olla AKE:n mukaan mitään matalampaa osaa, ei palkkia eikä muutakaan. Kuulisin mielelläni miten Pertti tai joku muu on ratkaissut korotuksen ja mahdollisen palkkien katkaisemisen takia tehtävän vahvistamisen ja mitä versioita asunto-osan pituuden mittaamiseen sitten on.

KALLELA PENTTI 30.12.2006 21:26

Ei koske yli 6000 kg painavia asuntoautoja...... muistaakseni.... vaikka omassani se kyllä täyttyi.....

MÄÄTTÄNEN TIMO T 30.12.2006 22:42

On se mukavaa kun mentiin EU.hun. niin kaikki muu EU.sta kelpaa mutta Tälläset pikkutarkat asiat ne on niin saata¤¤¤ tärkeitä suomen herroille.Rekkojakin pitää kaventaa 2.5 senttiä molemmilta puolilta.Kohta varmaan täytyy polkupyörän ohjaustankoa kaventaa sentti per. puoli.Aikonaanhan piti autokin leventää keinotekoisesti että sai vetää tietyn levyistä vaunua.

PALIN MATTI 31.12.2006 00:32

Jotenkin nyt en ymmärrä alkuunkaan tätä juttua. Minun "matkavaatekaappini" tilavuus on öpaut 25 kuutiometriä. Mikä tässä nyt mättää? Kaiken lisäksi minä Mamman kanssa vielä asunkin siinä retkiemme aikana! Siis kuinka pieneen tilaan sitä oikeen sitten pitäs ahtautua?...:-))

MOUHU JUSSI 31.12.2006 10:37

Palin.AS-Auto ja vaatekaappi on kaksi eri asiaa.Tää on mukavaa kun pääsee ampumaan välillä takaisin.Johan toi aloituskin 0,23m3 pitäisi kolahtaa jotta ei ole kymysys mistään auton kuutioista.HÖH:T:JUSSI

PALIN MATTI 31.12.2006 13:35

Mun pittää joskus ottaa ja lähettää sulle Jussi valokuva meän autosta sisältä, ko lastenlapsilauma on siinä viikonlopun majaillut. Kyllä se näyttää sillon enemmän vaatekaapilta jossa met samala myös myös asuma!

Tämä vaatekaappihomma muistui mieleen kilpapurjehdus ajoilta, kun kerran 4-päiväisen avomerikilpapurjehduksen jälkeen yks kaveri alako satamassa kehuun kuinka iso vaatekkaappi sillä on venneesä. Mie sannoin, että mulla on vähän yli 8 metriä pitkä ja 3 metriä leveä vaatekkaappi. No eihän se uskonu enneko mie sille näytin. Mie ko aukasin ruffin luukun, ni kaveri totesi heti, että "Kyllä, siltä näyttää. Tehän olette koko kisan seilanneet pelkällä vaatekaapilla"! Sen näköinen oli vene sisältä neljän miehen avomerikisan jälkeen.

Kiva kuiteski, että muistutit tästä asuntoauton ja vaatekaapin erosta. Voihan hitsin hitsi. En ois sitä ite heti hokannukkaan ! :-))

Kaikesta huolimatta: Huumorintajurikkaanpaa Uutta karavaanausvuotta 2007 sinullekin Jussi.

KINNUNEN PERTTI J 02.01.2007 13:38

Otan Seppo todella osaa, sinun kohdallasi tuo ero on vaivaiset kaksi senttiä, mutta viranomaiset pitävät käsittääkseni kyllä ehdottomasti kiinni vaatimuksestaan, eli ei muuta kuin kattoa korottamaan, niin älytöntä kuin se onkin. Omassa tapauksessani tarvittava 3 cm:n korotus syntyi aika kivuttomasti paikallisessa vaunuhuoltoliikkeessä. Katto otettiin kokonaan auki 140 x 70 cm:n alalta (periaatteessa leveydeksi olisi riittänyt 40 cm, mutta kattoluukku ja -venttiili sijaitsivat sellaisissa kohdissa, että oli järkevämpää irrottaa 70 cm leveä suorakaiteen muotoinen pala). Onneksi autoni (Dethleffs Globebus 2) katto oli ns. yhtä palaa, eli umpisolumuovisesta tukevasta elementistä tehty, joten siihen sai erittäin tukevasti kiinni korotuskehyksen ja uuden kattoelementin, johon vanha kattoluukku ja -venttiili kiinnitettiin. Katto on varmaan lähes yhtä tukeva kuin alkuperäinen, kauneudesta voidaan olla montaa mieltä. Totta on, että se 190 cm pitää löytyä yhdeltä yhtenäiseltä alueelta, mitään palkkeja ei saa olla sitä alaa madaltamassa, puhumattakaan, että se ala koostuisi esim. kahdesta osasta, vaikkapa kahdesta sopivankokoisesta kattoluukusta. Se mikä tässä asiassa on kaikkein ihmeellisintä, on se tosiasia, että viranomaisilta ei löydy mitään yhtenäistä tulkintaa siitä, miten matkailuauton asunto-osan pituus tulisi mitata. Tuo 190 cm:n sisäkorkeushan vaaditaan alalta, joka on vähintään 40 cm leveä ja pituudeltaan vähintään 40 % asunto-osan pituudesta. Minun tapauksessani asunto-osan pituus mitattiin auton peräseinästä apukuskin normaaliin ajoasentoon säädetyn penkin selkänojan takareunaan. Selkänoja oli kallistettu kutakuinkin normaaliin istuma-asentoon ja tuoli oli säädetty niin taakse kuin mahdollista. Hulluinta on, että tätä asunto-osan pituutta pystyy tällaisessa mittauksessa "hienosäätämään" selkänojan kallistuskulmaa vaihtamalla, koska ei missään ole käsittääkseni määrätty, missä kulmassa sen tarkkaan ottaen pitäisi olla. Sen sijaan tuosta 190 sentistä pidetään kiinni millilleen. Olen ollut asian tiimoilta sähköpostiyhteydessä sekä AKE:n että Autoliiton asiantuntijoihin, mutta mitään järjellistä vastausta (enkä senpuoleen mitään muutakaan) ole tähän mennessä saanut. Olen ymmärtänyt, että avolavapakettiautojen lavan pidentäminen verottajan mielen mukaiseksi on Suomessa lopultakin päättymässä. Samanlaista järjenkäyttöä soisi sovellettavan myös tehdas- ja sarjavalmisteisiin matkailuautoihin, jotka kaikkialla muualla EU:ssa hyväksytään matkailuautoiksi, vaikka sisäkorkeus olisikin muutaman sentin alle tuon suomalaisten viranomaisten muinoin hihasta vetämän 190 sentin. Tässä olisi liitollekin hyvä uusi lobbauskohde nyt kun tuo 100 km/h -asia on saatu kuntoon tiettyjen (myös minun autoni) osalta. Toinen jäseniä ja omatoimisia autonhakijoita palveleva juttu olisi kerätä vaikka tänne nettisivuille lista autoista, jotka ovat Suomen viranomaisten silmissä "alamittaisia" ja joiden ostajan on syytä varautua muutostöihin, ainakin niin kauan, kuin tämä älyttömyys jatkuu. Tästä saadaan listalle alkua: Dethleffs Globebus, vuosimallit 2006 ja sitä nuoremmat; Bürstner T610; Terveisin, Pertti

LAUKKANEN MAURI 02.01.2007 18:14

Mitä ne porvarit valitaa veroista! Minun tietääkseni ei näistä tuonti autoista ole maksettu minkäälaista VEROA! Itse olen myös syylistynyt myös tähän kauheaan tekoo jopa kaksi (2) kertaa,siis tuonut uuden matkailuauton saksasta. Kävin nyt taas siellä saksan maalla ostamassa UMPIPAKETTI AUTON ja maksoin siitä sen virallisen veron (korotettu vero umpipaketti autoille joiden tavaratilan tilavuus on alle 3 kuutiometriä,se vero on 85%). Veron maksettua tuli mieleen MITÄ PAHAA MINÄ OLEN tehnyt.kun haen työ VÄLINEEN;jolla yritän tienata sitä leipää,niin maksan siitä kyseiset verot. Mutta kun HAEN SEN MATKAILUAUTON :JOSSA JUON KALJAA JA PUNKKUA NIIN SE ON VEROVAPAA!JA MUUTENKIN SIKAILEN JA ELVISTELEN ,että EI OLLA KÖYHIÄ EIKÄ KIPEITÄ silloin kun ajelaan ympäri euroopaa ja suomea! Matkailu (tuonti autoille 100% VERO)

TOIVONEN MARTTI 02.01.2007 18:54

että taitaa Laukkanen tulla suoraan sieltä matkailuautolta ja kaljaa ja punkkua on kulunut melkosesti kun tuollaisia puhelee. mot

JANHONEN MATTI 02.01.2007 19:17

On tämä juttu edennyt jo vähän kauaksi tuosta alkuperäisestä vaatekaappijutusta - mutta menköön. Koetappa tuoda yksityishenkilönä m-auto verotta ja saada se vielä rekisteriin. Jos ostat sen käytettynä Saksasta niin hintaan sisältyy Saksan ALV:tä ja jos taas tuot sen uutena uusi niin Suomi perii siitä alv´in. Lisäksi on huomattava, että auton hintaan sisältyvät verot, me rilluttelijat ja punkun juojat joudumme maksamaan jo kertaalleen ja joskus jopa kahteen kertaan verotetulla rahalla, tässä hommassa kun noita m-auton poistoja ei oikein noteerata. Mitä siihen TYÖVÄLINEEKSI tuomaasi pakuun tulee niin et kai hän sinä niitä veroja lopullisesti maksa - vai maksatko?

PALIN MATTI 02.01.2007 21:19

Mauri, tuossa kunnossa ja vielä näin arki-iltana? Sitä kuitenkin ihmettelen tässä eniten, että miten tämä sun mahtipontinen tunteenpurkauksesi kuuluu tähän "vaatekaappiaiheeseen"? Ja miksi laitoit sen kommentiksi tähän mun ja Mouhu-Jussin käsiteanalysoinnin perään. Syyttömiä lienee olemme me ahdinkoosi, vai? :-))

MIKKONEN MATTI 02.01.2007 22:00

Tässä jo viitataan, että Mauri olisi käynyt kaapilla, mutta yhteinen nimittäjä lienee autoverotuksen tarkoituksenmukaiset säännöt kautta aikojen.

LAUKKANEN MAURI 02.01.2007 22:13

Kyllä tässä varmaan olaan kaikesta huolimatta samalla asialla ,kun kyse on näistä ajoneuvojen verotus asioista . Kuten edellä kirjoitin niin siitä pakusta joutuu maksamaan sen 85% veron,tuot sen maahan yksityisenä tai yrityksen nimiin. Kyse on siitä tavaratilan tilaavuusesta, jonka mukaan se vero määräytyy ja silloin se on verratavissa siihen vaatekaapin tilavuuteen, Kyseinen paku Vw Caddy on "mainoksen" mukaan tavaratilan osalta suurempi kuin verotajan mukaan ja siitä määrätään tämä 85% rankaistus vero!. Kuten kirjoitin MATKAILUAUTON saa tuoda ilman mitään veroja,joka on minun mielestä vähän risririitainen asia, vaikka olen jo ne autot ostanut ilman veroja ja vielä yksityishenkilönä .

PALIN MATTI 03.01.2007 10:32

Yhä vain itsepintaisesti väität, että: -"Kuten kirjoitin MATKAILUAUTON saa tuoda ilman mitään veroja,"

Ei saa kukaan tuoda yhtään piironkiautoa ILMAN MITÄÄN VEROA Suomeen mistään päin maailmaa! Aina on arvonlisävero (ALV) maksettava, joko vienti- tai tuontimaassa! Kyllä verottaja muistaa meitäkin.

Jos piirongista pitäs vielä maksaa autoveroa esim. 85% sen tuontiarvosta, niin meillä ei olis täälä kylymäsä pohojolasa yhtään piironkiautoa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.