ONGELMIA "HUPIAKUN" LATAUKSESSA

MEHTÄLÄ MARJA-LIISA 30.12.2006 14:19

Täällä taas yksi kädetön, joka toivoisi apua seuraavaan ongelmaan. Millä konstilla saa takaosassa olevan akun ajon aikana latautumaan, kun se laturi lataa vaan sähköllä. Onko siihen jotain vippaskonstia joka on naisenkin helppo tehdä? Kyselee Espoossa asuva

PALIN MATTI 30.12.2006 16:27

Kyllä oikein rakennetussa järjestelmässä asunto-osan keskuslatausyksikkä hoitaa ajon aikana lataussähköä myös hupiakulle (eli sinne "takaosan akulle"). Ilmeisesti laitteistossasi on nyt jotain vikaa. Koska et ilmoittanut minkäänlaisia tunnistetietoja järjestelmästäsi, ei asiaan voi tältä etäisyydeltä tarkemmin puuttua. Pelkkä alustan ja asunto-osan valmistajatietokin auttaisi jo paljon, tarkemmista tyyppi- ja mallitiedoista puhumattakaan.

NIITTYARO TAPANI 31.12.2006 17:57

On aikoinaan viimevuosituhannella iskenyt sama tauti. Vika korjaantui rassaamalla konetilassa akun + navan vieressä ollutta sulaketta ja sen pidike-koteloa. Oli pahalainen mennyt hapettumaan eikä siten johtanut sähköä "hupiakulle" ja asuinosaan. Sama sulake saattaa olla myös palanut. Kun mainittu sulake on löytynyt ei homma liene naisellekaan vaikea, sen voi tehdä vaikka kynsifiilalla. Oikein Hyvää Uutta Vuotta 2007.

NIKKANEN TIMO 02.01.2007 08:27

Itselläni on samoja ongelmia, joten kaipaisin samantapaisia neuvoja. Ko. 40 A sulakkeet tarkistin, sellaiset löytyivät molemmista päistä.Onko hupiakku yleensä kytketty suoraan varsinaisen akun rinnalle, vai tuleeko latausvirta auton laturilata suoraan? Auton aukun purkautuminen on ilmeisesti estetty diodeilla, vai onko muita konsteja/vikalähteitä. Pitäisikö latausjännite olla sama noin 14V myös hupiakulla? Autoni Ducato -96, Detflessin kopalla.

PELLIKKA ERKKI 03.01.2007 20:26

Jos systeemin haluaa fiksuksi , akkujen väliin on asennettava 2kpl releitä ,toinen 230 v:n ohjauksella joka yhdistää starttiakut hupiakkuihin silloin kun kytket auton verkkovirtaan.(asunto-osan laturi pitää virrassa myös startti-akut) Ja toinen 12v:n rele joka kytkee hupi-akut startti-akkuihin auton käynnissä ollessa...Ja ee kun naatiskelemmaan.

VILJAVA TAPIO 04.01.2007 10:29

Siinä rinnallahan se on käytännössä joka tapauksessa, koska laturilta sähköä tulee vain yhdestä paikasta. Siihen nähden on ihan sama, mistä kohtaa laturin ja akun navan väliltä johdin hupiakulle lähtee.

Kaksi sulaketta johtimen eri päissä kuulostaa oudolta.

Diodia on käytetty varsinkin vanhemmissa asetuksissa, nykyisin käytettäneen releitä. Diodissa on se vika, että se pudottaa jännitettä muistaakseni semmoiset 0,7 V. Johtimet akulle ja takaisin tekevät helposti toisen mokoman, jos hupiakku on auton perässä. Nämä yhteenlaskien voi olla, että muuten kunnossa olevassa systeemissä akulle ei tulekaan kuin 13 V jännite, mikä on aivan liian vähän sen lataamiseksi täyteen. Akun sisäisen vastuksen vuoksi sen maksimijännite jää n. voltin alle latausjännitteen.

HAAPANEN TIMO S 04.01.2007 10:51

Kyllä Tapsa siellä kummankin akun lähellä on hyvä olla sulake.

PALIN MATTI 04.01.2007 11:30

Aika äkkiä näköjään unohtuu täällä aloittajan kirjoitus. Hän aloitti kysymyksensä: " Täällä taas yksi kädetön, joka toivoisi apua seuraavaan ongelmaan...."

Sitten hänelle aletaan antamaan ohjeita koko alkuperäisen latausjärjestelmän muuttamisesta! Relettä sinne ja relettä tänne! Diodi ei hyvä, unohda se!

Kuten jo aiemmin totesin, auton latausjärjestelmä on rakennettu sellaiseksi, että se huolehtii molempien akkujen latauksesta niin ajaessa, kuin roikan nokassakin ollessa. Jos näin ei tapahdu, on järjestelmän jokin laite viallinen!

Yksi ainoa järkevä vastaus, joka auttaa kysyjää pulmassaan, on annettu. Se, missä kehotettiin tarkastamaan latausjärjestelmän johdonsuojat, eli sulakkeet! Ilmeisesti tämä hyvä neuvo on auttanut kysyjää, koska hän ei ole enää aloituksensa jälkeen tänne palannut...

VILJAVA TAPIO 04.01.2007 12:36

Ei tässä mikään ole unohtunut. Minä vastasin Timolle enkä ketjun aloittajalle (minkä voi päätellä viestien sisennyksestä). Hänen kysymyksestään ymmärsin, että hänellä ei välttämättä ole muuta ongalmaa kuin se, että hän luulee tarvittavan jotain erikoistoimenpiteitä lataamiseksi ajon aikana. Siihen olisin vastannut, että ei tartte tehdä mitään, kun auto hoitaa homman itse. Vaan en vastannut, koska sinä jo kerkisit.

HAAPANEN TIMO S 04.01.2007 12:49

Vaikka mää vastasin Tapsalle niin Marja-Liisa varmaan käsitti että siellä voi olla kahdet sulakkeet.

VILJAVA TAPIO 04.01.2007 14:18

Riippuu vähän mitä sulakkeita ja missä. Minä ymmärsin, että tässä on kaksi 40 A sulaketta molemmissa päissä samaa johdinta rinnan kytkettyjen akkujen välissä. Miksi ihmeessä? Miksei saman tien kolmas vielä keskellä?

HAAPANEN TIMO S 04.01.2007 14:55

No jos johtoa lähtee akulta nelisen metriä niin siinä on jo paljon matkaa sen vaurioitua ja mennä oikkariin.Jos siellä akun vieressä on sulake ni ei pala auto.

MEHTÄLÄ MARJA-LIISA 04.01.2007 15:29

Kiitos vaan kaikille vastaajille, mutta ongelma onkin se ettei tämä auto ole ns. tehdastekoinen, vaan jonkun näppärän tee-se-itse rakentama Fiat Ducato Maxi 2.5 TD. Takalootassa on yksi akku johon menee sähkölaturin piuhat, toimii kun laittaa ulkopuolelta sähköjohdon seinään, mutta kun sitä sähköä ei ole joka paikassa saatavana ja kun akku sippaa niin jääkaappi ja varmaan myös lämpö lakkaa toimimasta. Mitäs mä sitten teen ??? Meen kauppaan ja ostan piuhaa ja releitä ja vetelen auton laturilta johtoja ja sitten oonkin hukassa, vai

HAAPANEN TIMO S 04.01.2007 15:55

Eikös edelliseltä omistajalta tai auton rakentajalta sais käyttöopastusta?Joku tekninen karavaanarikin aika äkkiä selvittäis sen salat.

HYTÖNEN RAIMO 04.01.2007 16:58

Jos apua ei löydy auton edelliseltä omistajalta/rakentajalta, vie ajopeli asiantuntevaan autosähköliikkeeseen hupiakun liittämiseksi ajoneuvon omaan latausjärjestelmään. Tällöin myös hupiakku latautuu moottorin käydessä. Itse järjestelmää ei kannata ryhtyä rakentelemaan, ei varsinkaan siinä tapauksessa, jos ei omaa alan koulutusta.

PALIN MATTI 04.01.2007 17:19

No nyt alako selekenneen! Tässä lainaus omasta vastauksestani sinulle:

-"Ilmeisesti laitteistossasi on nyt jotain vikaa. Koska et ilmoittanut minkäänlaisia tunnistetietoja järjestelmästäsi, ei asiaan voi tältä etäisyydeltä tarkemmin puuttua. Pelkkä alustan ja asunto-osan valmistajatietokin auttaisi jo paljon, tarkemmista tyyppi- ja mallitiedoista puhumattakaan".

Kuten huomaat, niin näistä lähtötiedoista olisi helkkarin suuri apu tällaisia ongelmia ruodittaessa.

Mutta saitpahan jonkinlaisen käsityksen tästä sähkörakentamisen monimuotoisuudesta. Nyt vaan otat sitten nuo Pellikan Erkin antamat ohjeet käyttöön ja yhden pätevän sähvömiehen töihin. Jo alako lattautummaan hupiakkuki ..:-))

Ei kun turvallisia ja "käryttömiä" matkakilometrejä sinulle.

PALIN MATTI 04.01.2007 17:24

Niinpä niin kuntit! Näin se on kirjavaa tämä vastausviidakko. Kun itse kysyn apua johonkin ongelmaan, niin ehdottomasti luen jokaisen vastauksen, olipa se sitten missä ketjun haarassa tahansa. Oman käsitykseni muodostamiseen käytän takuulla kaikkea saamaani informaatiota. Se on tuo ihmisen psyyke sen verran kummallinen, ettei se pysty noin vain separoimaan pois "minulle kuulumattomia" kommentteja, sano! KJON!

NIKKANEN TIMO 05.01.2007 15:32

Kiitoksia kaikille mielenmkiintoisesta keskustelusta ja neuvoista. Monta hyvää vinkkiä tuli, uskoisin että viikonlopun aikana asia selviää lisää kun käyn auton kimppuun.

PELLIKKA ERKKI 05.01.2007 20:40

Jos et ole verkkovirrassa ja niiltä hupiakuilta loppuu virta, soppa on selvä,siinä ei releet auta.Mutta jos järjestelmässä on ne releetat saat vielä auton käyntiin ja voit körötellä tolpan viereen.Akregaatti on sitten aivan toinen juttu.

PELLIKKA ERKKI 05.01.2007 20:45

Releetat=releet Kirjoitappa itse meikäläisen nakkisormilla.

LINTUPURO PAULI A 07.01.2007 19:23

Vastaanpa tähän. Deflessissä (ainakin alkovimallissa) latausyksikkö on ohjaamossa vänkärin puolella etujalkatilassa siinä iskarin yläpään kohdalla. Sen pitäisi hoitaa koko latauksen ohjaus molempiin suuntiin eli lataa autonakkua piuhassa ollessa ja hupiakkua koneen käydessä. Sulake tosiaan löytyy akun vierestä

MARTISKAINEN KAUKO 08.01.2007 10:22

Ilmeisesti sulla on tavallinen akkulaturi lataamassa hupiakkua, joten laita inventteri tupakansytytinpistokkeen ja sen laturin väliin niin alkaa laturi pelittään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.