omasta invetteristä syöttö auton 230v järjestelmään

Petteri Haverinen 15.03.2022 08:56

Mietin tuossa, että onko mitään estettä, jos syystä tai toisesta haluaisi syöttää 230v virtaan autoon asennetusta invertteristä auton ulkonseinässä olevaan 230v pistokkeeseen??
Onko kukaan kokeillut asiaa??

Kasikasi Kooviis 15.03.2022 09:33

Mietippä mitä "ikiliikkujaa" olet rakentamassa - EBL (tai vastaava) lataa akkua jota purat invertterillä ;)

Mutta jos otat tuon huomioon, ja rakennat 230VAC keskuksen (uusiksi) samalla tiputat jääkaapin ja lämmittimen verkkokäytön pois, tulee siitä ihan järkevä - tosin ei tuollalailla verkkoliitäntärasiaan laittaen..

https://karavaanari.org/index.php/topic,24492.msg512860.html#msg512860

Toimii katto-Dometic vaikka ajon aikana. Samoin treffeillä valosähköllä tai ulkomailla 2/4/6 A@230VAC sulakkeilla - hetkellinen teho otetaan akusta, vaikka ollaan alueen verkkosähkössä kiinni.

Antero Virkkala 15.03.2022 09:38

Periaatteessa ei. Löytyy lukuisia Youtube-videoita, joissa esim. Ecoflow Delta-sarjan varavoimalaitteet syöttävät asuntoautoa maasähköliitännän kautta. Ei ole kuitenkaan aivan läpihuutojuttu. Ecoflownn laitteissa on päälle/pois kytkettävissä ns. Xboost-tila, jossa laite voi antaa luvattua suuremman virran, mutta jännite putoaa. Tätä voi käyttää jos kuorma sellaisen kestää (esim. valurautaliesi). Mutta puhaltimet tai muut moottorit voivat kärähtää, jos ne pienellä jännitteellä pyörivät liian hitaasti ja jäähdytys jää vajaaksi. Ecoflown paneelista näkyy, paljonko se syöttää tehoa, eli mitä laitteita autossa kannattaa pitää päällä.


Hups, minulta jäi huomaamatta, että ilmeisesti tarkoitit invertteriä, joka ottaa virtansa auton omasta akusta. Vastasin vähän eri kysymykseen kuin minkä esitit.
muokattu: 15.3.2022 09:41
Esa Ojala 15.03.2022 10:10

Onnistunut ainakin minulla. Otan ELB-ltä sähkönsyötön irti, jolloin akkulaturi ei toimi. Jääkaapin manuaaliasennolla kaasulle, siinä se on. Pistorasioihin tulee tällöin invertteriltä sähkö ja paneelit ja/tai auton laturi lataavat akkuja.
Ei se tuon kummosempi ole, hieman vaivaa ja muistamista.
Minulla sattuu olemaan vielä verkkojohdon pistoke välipohjassa sisällä, jolloin invertteriltä voi tulla sähköä ajonkin aikana.


Invertteriltä tulee kaapeli auton verkkosähköliittimen vierelle, jossa voin vaihtaa helposti joko verkkosähkölle tai invertterin sähkölle.
muokattu: 15.3.2022 10:18
Harri Kolu 15.03.2022 10:35

Olen toteuttanut tuon asentamalla vaihtoreleen auton sähköpääkeskukseen. Ohjauksen olen ottanut maasähköltä, jolloin kun auto on maasähkössä tulee virta sieltä. Kun irroitan töpselin seinästä, siirtyy virran syöttö invertteriltä, vaihto tapahtuu niin nopeasti etteivät sähkölaitteet reagoi siihen mitenkään. Invertteri ei syötä latauslaitetta eikä jääkaappia, jotenka ikiliikkuja jäi tekemättä.

Eero Rossinen 16.03.2022 17:15

Tein samanlaisen toteutuksen kuin Harri, kytkentäkaavio liitteessä. Jääkaappi pitää laittaa käsin kaasulle, koska pistorasiat ja jääkaappi ovat samassa lähdössä. Asennukseen tarvitaan sähköasennusluvat.

Liitetiedostot

invertteri_kaavio.pdf
Seppo Suomi 18.03.2022 11:23

Laitoin tuollaisen ja se jopa toimii niinkuin olin ajatellutkin.
https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertterin-prioriteettikytkin/
Tietenkin valantehnyt sähkömies tarvitaan mutta laitoin sen ihan itse. En suosittele tätä tekoa toisille ettei joku saa hernettä nenuun.
Vaikeusaste hommaan oli 2/5 . Joutui etsimään pistorasioiden johtojen päät jakorasiasta ja siirtämään ne prioriteettikytkimeen sekä invertteristä sähkön tulo katkaistulla roikkajohdolla.
Mikäli ei ymmärrä mitään sähköstä niin karavaan liike hoitaa asennuksen korvausta vastaan.
Suosittelen.

Arto Hirvonen 19.03.2022 09:31

Eikös tuo toimi pelkällä hupiakullakin?
Onko erotusrele turha? Estääkö inverttiakun käyttämisen hupiakkuna?
t. Brunssi

Timo Haapanen 19.03.2022 11:55

Ei taida monellakaan olla erotusrelettä akkujen välissä. Aika turhake jos on vähänkin miettii mitä vertillä tekee.

Mulla ei ole, eikä priorisoida millään tavalla, kolme omaa pistorasiaa verttisähkölle.

Olisi ollut helpompaa asentaa prioriteettikytkin, mutta tällä mennään. Aniharvoin olen maasähkössä niin ei juurikaan tarvitse töpseleitä rasiasta toiseen vaihdella.

@timppa

Kasikasi Kooviis 20.03.2022 19:56

Mitäpä erotusreleellä (startti- ja hupiakun välillä) tekee, jos on EBL. Erotusrele kytkee vain latauksen ajaksi akut rinnan.. tuon verran valmiita matkailuautojen pitää olla tehtaalta lähtiessä.

Minusta ideaalein vaihtoehto on, että niistä samoista pistorasioista tulee sähköä oli johto seinässä (en pidä ajon aikana :) ) tai invertterillä. Mulla invertterin kaukohallinnan nappi vaihtaa pistorasioiden lähteen, vaikka johto olisikin seinässä - EBL lataa akkuja siitä huolimatta..

Timo Haapanen 20.03.2022 20:43

Tuossa Arton kuvassa rele on kahden hupiakun välissä. Toinen hupiakku on nimetty invertterin akuksi.

Tämä kuva https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/673039/invertti_pistorasiat.png

@timppa

Matti Alpua 27.04.2022 08:46

Hupiakkua voi suojata myös invertterin asetuksien avulla (jos sellainen on käytettävissä, eli kannattaa tutustua).
Omassa invertterissä nostin alijännitteen rajan lähelle 11v ja siitä palautumisen 12,5v. Eli käytännössä jos hupiakkujen jännite tippuu 11v tai alle niin ivertteri sammuu ja kaikki muu 12v toiminta jatkuu autossa. Invertterin toiminta palautuu vasta kun akkujen jännite nousee taas 12,5v.
Lisäksi paikallisen sähkärin kanssa todettiin, että edullisempi vaihtoehto tuolle prioriteettikytkimelle on käyttää kontaktoria (2s+2a), esim. https://verkkokauppa.huhta.fi/3748093).
Tuon kautta kiertää vaunuun tuleva valtakunnanverkko ja invertteriltä tuleva syöttö. Oletuksena käytetään invertteriä, mutta heti jos valtakunnanverkko on saatavilla niin kontaktori kääntää sen taakse. Ulostulosta sitten auton sulakkeisiin halutulla tavalla. Tietysti akkulaturi ei kierrä tuon kautta :)

Lauri Niittynen 27.04.2022 13:12

Kannattanee varmistaa, että invertteri hoitaa ylikuormitus- ja oikosulkusuojauksen. Jos se yrittää puskea sähköä vikaan, virta ei välttämättä riitä polttamaan sulaketta tai laukaisemaan johdonsuojaa. Vikavirtasuojankin toimintaa kannattaa tarkastella ja mitä muutoinkin tapahtuu jännitteen päästessä sähkölaitteen kosketeltaviin osiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.