Oletteko asennuttaneet vakionopeudensäätimen ?

LINNAMÄKI LEA 13.05.2007 23:19

Täss autos Fiat-Sharky Ducato 2.8 JTD 244 ei vakiona vakionopeudensäädintä. Mut ajan paljon, ja mul kipeyty aivan tolkuttomasti mm. pohjelihakset. Teen siis töitä asuen autossa ja siirtyen paikkakunnalta toiselle.

Istuma-asento on täydellisesti erilainen, kuin Neon:issa, jota olen ajanut 3,5 vuotta ennen tätä. Alkuun tään voi ymmärtää, mut jatkossa, jotenkin tuntuu, et istuma-asento on sellainen, et jalkalihakset on turhaan jännittyneessä asennossa. Ei saa oikein rentoa asentoa jaloille.

Te, jotka olette laittaneet jälkikäteen autoon VAKIONOPEUDEN säätimen, onko Teillä jotain vinkkiä annettavana, vaiko menen vaan johonkin liikkeeseen, ja teen työtilauksen, että vakionopeudensäätölaitteisto autoon?

Mitähän hintaluokkia sellainen tulee maksamaan asennuksineen? Itse säätimiä kattelin netistä ja sain jonkinmoisen hintakuvan, mutta asennuksen hinnasta ei mitään käsitystä.

HYTÖNEN RAIMO 14.05.2007 01:41

Asiassa kannattaa kääntyä autosähköliikkeen tai tutun autösähköasentajan puoleen. Ei auton omaan merkkiliikkeeseen, joilla yleensä ottaen kaikista suolaisimmat myynti- ja asennushinnat.

Sinun tapauksessasi suosittelen sähköistä tasanopeussäädintä (=vakionopeussäädin), joka maksaa hieman enemmän (~300 - 500 e, riippuen hieman merkistä, ostopaikasta ja varustelusta {esim. pulssianturi}) kuin yksinkertaisimmat alipainetoimintaiset, mutta on huomattavasti monikäyttöisempi ja ennen kaikkea varmempitoiminen. Edellä mainittu pulssianturi tarvitaan lukemaan sähköinen nopeustieto, johon liittyvä lähetinosa on Ducatossa valmiina. Asennuksen hinta riippuu liikkeestä ja/tai asentajasta, mutta se on karkeasti arvioiden samaa luokkaa kuin itse tasanopeussäädinkin.

ÄIMÄNEN AIMO 14.05.2007 08:26

Vakionopeudensäädin on asennettu Fiat Ducato 2,3 Jtd. Hinta 230 euroa asennuksineen Deltta Auto Turku.Sama hinta oli myös Salon Deltta Autossa, kun kyselin.

KORPPI SEPPO A J 14.05.2007 09:32

Tuo pitää paikkansa mikäli kojelaudan alla on eräs tietty liitin. On joitakin matkailuautoja (kuten tuo pihassa oleva), joissa ei tuota liitintä ole. Silloin siihen ei käy Fiatin oma viiksi. Täytyy ostaa jollakin muulla tavalla toimiva järjestelmä.

NURMI RISTO A 14.05.2007 10:46

Autooni asennettiin Carawallissa uutena vakkari ja nyt auto Fiat Ducato on seissyt kolme viikkoa maahantuojan korjaamolla, kun se jätti useasti tielle. Tähän mennessä on selvinnyt, että asennus on tehty ns. ryöstäjillä, joten laite sotkee auton oman järjestelmän. Asiaa tutkitaan lisää, mutta olkaapa tarkkoina, miten asennus tulee tehdä. Toivon antoisia kilometrejä hyvän harrastuksen parissa.

LAAKSO MARKKU 14.05.2007 11:35

Hintatietosi ihmetyttää. Meille Salon Delta ei edes antanut minkäänlaisia tietoja koko asentamisesta. Turusta arveltiin että tulee maksamaan 500 euroa, jos on johdot valmiina. Ellei ole niin ... Automme on integroitu Dethleffs uudella Fiatin koneella. Liekö tuo vaikuttaa hintaan!

EEROLA TEEMU J 14.05.2007 12:35

Muutaman vuoden on käytössä ollut jälkiasennettu ROSTRA- merkkinen sähköinen säädin (valm. USA). Sitä edustaa Alfaline Vantaalla ja myynti/asennusliikkeitä on ympäri maata. Löytyy netistä hakusanoilla.

Laite on toiminut erittäin hyvin. Tarkkaa hintaa en muista, koska samalla asennetiin Cobra- murtohälytyslaitteisto ja kiinnitettiin itse hankkimani peruutuskamera. Edullisimmaksi tulee kun ottaa laitteet ja asennuksen valmiina pakettina. Rostran takuu on 3 vuotta. Sopivasta säätimen paikasta kannattaa keskustella. Minulla se on asennettu valonvaihtimen viikseen jatkoksi.

Ei kannata ostaa halvinta, koska käyttö ja asetellun nopeuden pito ym. ominaisuudet ovat paljon käyttävälle tärkeitä.

MYLLYRINNE KALERVO 14.05.2007 19:16

Oma Rostrani lopetti yhteistyön parin vuoden jälkeen. Alfaline vaihtoi itse koko keskusyksikön uuteen. Rostrassa on omasta mielestäni ikävä ominaisuus - se tuppaa laukomaan säädintä välillä kovinkin herkästi pois päältä vastamäissä. Asennusliikkeen mukaan sen kuuluukin noin tehdä ettei säädin vedä vipstaakeja solmuun... Tiedä häntä... Nykyautooni on tulossa VDOn säädin, hinta n. 700 € asennettuna. Saa nähdä onko eroja Rostraan.

EEROLA TEEMU J 14.05.2007 19:57

Mulle osui sitten paremman päivän tuote, koska ei ole 7 vuoteen vielä kertaakaan temppuillut, siis ei mennyt pois päältä vastamäissä tai tehnyt muuta jäynää.

Kokemuksesi perusteella tuskin voi yleistää ilmiötä miksikään "Rostran ikäväksi ominaisuudeksi". Toisaalta, en laske isoissa vastamäissä nopeuksia vitosella koskaan niin alas, että laitteiston pitäisi ryhtyä suojelemaan myllyä ja vaihteistoa. Säädinhän vetää maksimissaan vain tallan pohjaan, mutta parempi on kun kuski tekee sen kaasupolkimella jo hyvissä ajoin. Näissä piirongeissa kun tehot ei riitä ihan aina pitämään nopeutta säädetyssä.

LINNAMÄKI LEA 15.05.2007 09:18

Kävin eilen siinä liikkeessä, josta ostin tään auton, Carawall Oy Raisiossa. Sanoivat hinnan asettuvan heillä asennettuna 500-600 euron välille.

LINNAMÄKI LEA 15.05.2007 09:25

Vaikuttaakohan asiaan mitenkään automaattivaihteisuus?

EEROLA TEEMU J 15.05.2007 11:02

Ei ole kokemusta automaatista m- autossa, mutta säädinhän ei tunne automaatin "vaihtamista" jolloin moottori pysyy aina kunnollisella kierroslukualueella. Jos koneessa on riittävästi tehoja, niin nämä Suomen ylämäet menevät tasaisella nopeudella ylös asti eikä mitään "jalkatyötä" tarvita kaasupolkimen kanssa isonkaan mäen ennakointiin.

LOUNASRANTA LEENA 15.05.2007 11:46

Helsinkicaravan on myynyt jälkiasennettavaa säädintä hintaan 170-200€ ja sisältää asennuksen.

MYLLYRINNE KALERVO 15.05.2007 12:51

No jos valtuutettu asennusliike sanoo sen kuuluvankin olevan tuollainen, niin mitä se sitten on kuin ominaisuus. Minulla itsellä ei ollut kokemusta muista kappaleista kuin tuosta yhdestä, asennusliikkeellä varmaan oli. Tai tiedä sitten mikä lie ollut totuus. Voihan olla ettei Auto-Galleria ollut halukas puuttumaan laitteeseen ja torjui takuukorjauksen vaatijan tällä tavalla.

LINNAMÄKI LEA 15.05.2007 14:06

Tuohon täytyy panostaa, et jalat jää vapaaksi ja rennoksi. On niissä nyt sellainen tuska ja mieletön turvotus. Illalla sainkin selville, kun syöksyin lääkärille, et se onkin sydämen vajaatoiminta, mikä jalkoja turvottaa ja pakottaa niin poskettomasti.

EEROLA TEEMU J 15.05.2007 14:40

En ota sen enempi kantaa, kun tässä on vastakkain vain pari kokemusta ja yksi huoltoliike, jollaista en ole tarvinnut asennuksen jälkeen.

Vakionopeudensäädin ei nyt kuitenkaan voi pitää suurimmalla vaihteella isoissa ylämäissä yhtään sen suurempaa vääntöä/nopeutta kuin koneesta tulee. Ihminen pystyy ennakoimaan niin, että jo mäkeen tultaessa "otetaan lisää kierroksia". Toinen vaihtoehto on, että vaihdetaan pienemmälle.

Olisihan se idioottimainen "säädin" ellei mitenkään reagoisi jos esim. 90 km/h asetteluarvolla todellinen vauhti putoaa vaikka 60 km/h tasolle suurimmalla vaihteella. Kuten kerroin, niin reagoin siten, ettei turhia vaihtamisia tarvitse tehdä. Vauhti voi silti pudota 90:stä 80 pintaan, mutta ei sen alemmas. Silloin vaihdetaan pienemmälle.

Muu liikenne aiheuttaa paljon enemmän katkoksia vakionopeuden käyttöön kuin vastamäet -eikä kaasujalan käyttö joskus ole edes mikään katkos.

KEIPILÄ PAULI 15.05.2007 15:09

Minulle asennettiin noin vuosi sitten Tampereen Delta-autossa vakionopeudensäädin Fiat 2,8 JTD:hen (vm. 05) ja hinta oli n. 200 euroa (laite + asennus).

VARIS VESA 15.05.2007 17:08

Vuonna 2005 Lommilan Veho asensi Meseen vakkarin hintaan 500 euroo. Toiminta täysin moitteetonta.

IPATTI VEIKKO 15.05.2007 17:31

Mielestäni vakionopeussäädin on parhaimmillaan autossa jossa on automaattivaihteisto. Sehän hakee aina sopivimman vaihteen kuhunkin tilanteeseen. Olis sitten kyseessä auto-vaunu yhdistelmä tai ma-auto.

HALONEN PEKKA 15.05.2007 19:11

Meillä semmonen 'ominaisuus', että alamäessä vakionopeudensäädin putoaa pois päältä! Onko vastaavaa kellään? Vinkkiä syystä? Auto Fiat 2.8 JTD automaatti -02, ja säädin jälkiasennus.

pekka

SALONPÄÄ PEKKA 15.05.2007 21:45

2004 ostamaani automaattivaihteiseen Hondaan asennettiin Veholla Rostran säädin. Muistaakseni oli asennettuna jossain 500-600e nurkilla. Jostain syystä sitä ei saatu koskaan toimimaan kunnolla. Hirtti kaasun muutaman kerran eikä nopeuskaan kovin tasaisena pysynyt syystä joka jäi minulle arvoitukseksi. Suurin piirtein joka huollon yhteydessä sille jotain yritettiin tehdä. Nyt kyseinen auto on jo seuraavalla omistajalla. Nykyisessä Ford asuntoautossani on samanlainen vehje ja siinä se toimii täysin moitteetta. Olen siihen erittäin tyytyväinen. Sen asennuspaikasta minulla ei ole tietoa, kun ostin kotteron käytettynä ja se oli siinä valmiina. Itse varmaan menisin jonkun luotettavaksi ja asiansa osaavaksi tunnetun autosähkökorjaamon juttusille.

LINNAMÄKI LEA 16.05.2007 11:46

Oletko ollut tyytyväinen, ja käytätkö autoa kuinka paljon ? Tampereen Delta-autoon pitäisi tämäkin kärry viedä, kun kello on täydellisesti lehmänkellon ajassa. Tänään kun asetan aikaan, huomenna se on mitä sattuu. Myyvä liike käski viedä huoltoon.

KEIPILÄ PAULI 16.05.2007 14:36

Auto ei ole enää minulla, mutta ajoin sillä reilut 10 tkm ja laite toimi täysin OK. Minulla yleensä kaikki toimi ihan hyvin Tampereen Delta-autossa. Auto huollettiin siellä ja korjattiin muutamaan otteeseen pikkuvikoja pikahuollossa.

EKMAN VEIKKO 16.05.2007 18:03

Omia kokemuksia kyseisen laitteen asennuksesta: Ensinnäkin on väitetty, että jos on jarruvalokatkaisijassa lisä liitin mahdollisuus niin on ns. asennusvalmiudet ko.lait- teelle, mutta tähän ei kannata täysin luottaa. Itselläni viiksi maksoi 150€, mutta kuinka ollakaan Delta-auto ei anna kytkentäohjetta/ koodia ulkopuoliselle joten 92€ lisää kun kytkentä tehdään heidän toimesta. Muuten hyvä laite käytössä. Autoni 2,8 jtd vm.-03 Viiksi oli sama kuin Alfa-Romeossa.

HYTÖNEN RAIMO 16.05.2007 18:33

Tasanopeussäädin on parhaimmillaan juuri automaattivaihteisessa autossa: automatiikka huolehtii aina oikean vaihteen päälläolosta ja säädin nopeudesta. Itse ei tarvitse huolehtia muusta kuin ohjaamisesta (ja tarpeen mukaan jarrutuksesta ja suuntavilkun käytöstä jne...).

LAAKSO MARTTI 16.05.2007 18:55

Itse asennutin nopeussäätimen ja ei meinannut aluksi pelittää mutta sitten laitettiin uusi anturi joka ei anna kytkäe laitetta päälle alle 60km tunnissa, nyt toimii kuin ajatus, on kolme ennalta asennettua nappulaa ja yksi missä ei ennakkoon asennettua nopeutta, auto Fiat 1997 malli pitää nopeuden ylä sekä alamäessä eikä ole kertaakaan hypännyt pois, on kiva ajella pidempiäkin matkoja. hinta oli 450€ asennettuna ja käy kaikkiin autoihin kahden vuoden takuu

LINNAMÄKI LEA 08.06.2007 21:47

No nyt se on minunkin autossa. Aamulla klo 9:ltä oli asennusaika, mutta vasta puolilta päivin pääsin jatkamaan matkaa.

Ihan mukavastihan se säädin toimii. Alkutunnelmat oli aika jännät, kun auto itsekseen kaasutteli ylämäessä, ja alamäessä jarrutteli. Oli vähän outo tunne kuin auto karkaisi käsistä.

Makso Delta autossa, Mikkelissä 235 €. Eli itse laskivat mulle sen tarjoushinnan ja soittivat vielä siitä, ja kun aloin maksamaan, niin lasku olikin 289,20. Sanoin, että entäs se teidän soittamanne tarjous. No antoihan se sit sillä tarjoushinnalla.

GRONOW JUHANI 10.06.2007 09:20

Hei.Mikkelissä delta-autossa minullekin laitettiin vakkari 2 viikkoa sitten muttei pelitä vieläkään.toimiiko se sinun hetimiten.ne sano mulle et sen täytyy haistella ensin uusia laitteita ennenkun se alkaa toimia.se makso muuten 360 töineen no ens torstaina on hienosäätö aika, saa nähdä alkaako sittenkään toimia.

LINNAMÄKI LEA 10.06.2007 23:18

Kyllä se mulla toimi ihan heti. Koeajolla olin mukana kun asentaja ajoi. Siitä lähdin itse ajamaan, ja on toiminut 100 %:sesti tähän mennessä. Jopa kaupunkiliikenteessä tommosella 50 km:n alueella toimii oikein hyvin.

Jyrkässä ylämäessä viisarin verran nopeus tippuu, muttei se haittaa ainakaan minua, ellei perässä tulijaa haittaa.

Silloin kun puhelimessa kysyin, ett paljonko maksaa, niin sanoivat, et he laskee hinnan ja soittaavat. Sitten soittivat et 235 euroa. Kun työ oli tehty, ja rupesin maksamaan laskun, siinä lukikin että 289,20. Hetken nikottelin, et ehei, tehän soititte nimenomaan minulle päin, et 230 eurolla se tulee laitettua käyttökuntoon.

Sit sanoi, et ai niinhän se olikin. Kokeilikohan se sitä, et jos maksaisin ton isomman summan, mutten maksanut kuin sen 235 euroa.

LINNAMÄKI LEA 30.06.2007 01:24

Miten kävi, rupesko vakionopeudensäädin toimimaan? Mulla se taas on toiminu kuin enkeli, kun muuten vain auto viittis käynnistyy.

GRONOW JUHANI 30.06.2007 07:31

No toki rupes!Ei ollu paksu piuha sopinna pieneen reikään, niinhän siinä joskus käypi mut luulis nyt ammattimiehenkin sen tietävän.kyllä menoo ilosest ja muistikin toimii.Kerroppa siitä sulkehommasta jos se seleviää joskus

LINNAMÄKI LEA 30.06.2007 11:00

Joo, kerrohan miä sit, kun se selevii, vai onko se sit vuan se "liähättimen" vastuksessa yksinomanen syy.

LINNAMÄKI LEA 29.07.2007 01:33

Sitä sulaketta poltti koko ajan auton ylimiäränen huohotin. Tai huollon mukaan täs ei kuulus olla nokkapellin alla kuin yks huohotin, mut viime maanantaina ne löysy toisenkin huohottimen nokkapellin alta, eikä ne tiijä, mikä virka sillä on. Sen huohottimen vastus oli rikki, ja se heitti koko ajan häiriöö eli oikosulkuu.

Sanovat, että ei hyö tiijä, mikä virka sillä toisella huohottimella on, mikä nyt löyty putkiston alta mut ei hyö uskalla sitä poiskaan ottaa, et olkoon siinä, ja vaihellaan tarvittaissa vastus ehjään kun mänöö rikki.

Niin ja Turun Deltta autossa sanovat, et se vakionopeuden säädin oli kytketty väärin Mikkelissä. Ihmettelin, kun se kuitenkin niin hyvin on pelannu. Sit ne näytti mittareista, et huomootko, et virran saanti pätkii, se pitää olla yhtenäinen. Ei se iso homma ollu, et vaihtovat piuhat oikeille paikoilleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.