Ohjeita matkailuauton käyttöön
Vesa Kaartti
18.04.2023 06:54
Tällä videolla kerromme miten matkailuauto toimii. 1. osassa käymme läpi auton ulkopuolen erikoisuudet. Mikäli sulla ei ole kokemusta matkailuautoista, on video taatusti hyödyllinen!! https://youtu.be/KXyDw2MiUI8
Seppo Lokasaari
18.04.2023 10:44
Kiitoksia hyvistä neuvoista aloitteleville autoilijoille, eli tosi hyviä asioita ja uusien ei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia.
Pari juttua lisäisin tuohon kaasupullo osioon, eli kolariventtiiliähän ei tarvitse joka kerta painaa, kun vaihtaa pullon, mutta eipä se haittaakkaan.
Toinen juttu on tuo kaasun käyttö ajon aikana, eli sehän vaatii aikalailla tuommoisen varustuksen, kuin teidän autossa on, eli siitähän voisi mainita ja ollutkin paljon juttuja täällä etuteltan puheissa.
Vesa Kaartti
18.04.2023 16:24
@Seppo. Kiitos asiallisesta kommentista. Nyt kun otit ton kolativenttiilin puheeksi, niin noinhan ne isot pojatkin asian ilmaisi. Sitä tarttee painaa vaan jos on lauennut esim. kuoppaan rysäyttämisen jälkeen. Ja tosta kaasun käytöstä ajon aikana onkin YouTuben keskustelu juuri käynnissä ja porukat on kanssasi samaa mieltä siitäkin.
Petri Ahonen
18.04.2023 16:46
Vesa KaarttiTällä videolla kerromme miten matkailuauto toimii. 1. osassa käymme läpi auton ulkopuolen erikoisuudet. Mikäli sulla ei ole kokemusta matkailuautoista, on video taatusti hyödyllinen!! https://youtu.be/KXyDw2MiUI8
Hieno homma, että jaksatte videoita tästäkin aiheesta tehdä. Konkareille, tietysti, kaikki on tuttua, mutta kertaus on opintojen äiti.
Ehkä yleisin "virhe" tehdään juurikin sähköjen kanssa. Monilla on auton perässä 25m kela 3x1,5mm2 johdolla, ja matkaa tolppaan esim. vain 2m. Loppu 23m jätetään kelalle ja mahdollisesti kelalta otetaan vielä erillisellä johdolla sähkö autoon, eli 2 "rokkaa" peräkkäin. Jos jaksaa tutkia johtokelaa tarkemmin, on niissä poikkeuksetta tyyppikilpi, jossa kerrotaan maksimi teho kyseisellä johdolla: kelalla 1600W ja avattuna 2200W. Eli, kuten kerroit, kelattuna kaapelia saa kuormittaa paljon vähemmän, sillä eristeet voi sulaa ja aiheuttaa oikosulun jne. Videolla näytti, että teilläkin on käytössä oikea "paksu kaapeli" eli 3x2,5mm2.
Hyviä ja turvallisia reissuja kaikille Teille.
Näytti eri valmistajien keloilla olevan eroja tuossa 3x1,5mm2, yhdellä oli max 1100W, jos johto on kelalla.
Lisäksi olen nähnyt käytössä sisäkäyttöön tarkoitettuja kaapelikeloja, joissa on valkoinen/oranssi kaapeli (muovieriste ei kestä pakkasta), kun ulkokäyttöön käy vain kumikaapeli esim. H07RN-F.
muokattu: 18.4.2023 16:58
Vesa Kaartti
18.04.2023 19:07
@Petri. Kiitos vahvistuksesta (iso peukku)
Kari Rautiainen
18.04.2023 20:40
Näähän on just niitä juttuja mitä alottelijat kyselee. Kaikki ei vaan aukea manuaalia lukemalla.
Markku Hämäläinen
18.04.2023 23:02
Yksi ylenen luulo on ettei 230 V kaapeli saa olla lyhyempi kuin 25 m.
Se saa olla vaikka 2 m, mutta ei pitäis olla tarve yli 25 m koska alueiden rakennussuositusten mukaan se 25 m pitää riittää sähkötolpalta kulkimelle.
25 m ja 2,5 mm2 johto tulee kyetä laukaisemaan tolpan sulake riittävän nopeasti, siksi vahvuusvaatimus.
Sulkkeen toimimisnopeuteen vaikuttaa kaapelointi aina muuntajalta saakka.
Sinänsä hyvä, että joku jaksaa opastaa
Tuosta johdon liittämisjärjestyksestä
Jos minun pitää johtoa kytkiessäni miettiä kumman pään liitän ensin, se johto menee korjaukseen tai roskiin.
Sähkölaitteissa ei saa olla epäilystäkään turvallisuudesta.
Itse teen usein ohjeen vastaisesti kytkemällä ensin johdon tolppaan jolloin liika johto jää auton lähelle ja lykkään sen auton alle.
Lähtiessä kerään johdon nippuun ja irroitan lopuksi pistokkeen tolpasta
Oleellista minun toiminnassa on, ja jonka annan neuvoksi kaikille, ettei jännitteelinen johdon pää makaa maassa.
muokattu: 19.4.2023 21:03
Vesa Kaartti
02.05.2023 12:44
2.osa - sisätilojen ohjeet on nyt valmis. Tutustutan uudet karavaanarit caravan-muovin saloihin...
https://youtu.be/8-eUmu-vBZM
Aija Nenonen
05.05.2023 15:26
Kiitos asiallisesta tiedosta. Vielä aloittelijoille voisi olla tarpeellista tiedostaa mitä varusteita yms. voi autoon tuoda/laittaa varsinkin jos matkailuauto maks 3500 kg.
Itse muutama vuosi sitten aloitimme tämän harrastuksen ja kannoimme autoon varusteita tyyliin - jos joskus tarvitsee. Pari kertaa Euroopassa ajelun jälkeen katseltiin videoita ja luettiin juttuja joten ennen seuraavaa Euroopan matkaa varten käytiin puntarissa ja sen jälkeen kannettiin tavaraa pois ja jätettiin vain se mitä tarvitaan todella ja vieläkin painorajat siinä ja siinä.
Jukka Rajamäki
11.05.2023 18:37
Katselin "roskapussin repijää". Meidän Adrian roskis on halkeavaa mallia. Nykyisessä on selkeä lukitusnasta, aikaisemmassa eteseinää piti nostaa hieman niin etuseinä vapautui lukituksesta.
Vesa Kaartti
11.05.2023 20:30
@Jukka. Toi uusi on ehdottomasti parempi. Meinaatko että meidänkin vehkeestä saisi jotenkin jonkun osan irti...helpottaisi käyttöä hurjasti... Nyt ei oma äly piisaa:-)
Jukka Rajamäki
12.05.2023 08:07
Luultavasti teidän roskiksessa on ohut metellisanka joka pitää etuseinää paikallaan. Etuseinässä sisäpuolella on kynsi (se joka pahiten repii roskapussia) joka pitää etuseinän paikallaan. Varmaan käsin tunnuselemalla huomaat. Jos teillä on tämä sysreemi niin roskapussi kannattaa virittää tähän sankaan ja vasta sen jälkeen sulkea etuseinä. Pussi pysyy paremmin paikallaan ja roskis siistinä.
Voit testata onko roskis umpinainen työntämällä vaikka pahvisuikaleen oven ja roskiksen väliin. Jos pahvi näkyy roskiksessa on etuseinä avattavaa mallia. Sitten vain selvittämään miten lukitus toimii. Tuskin kovin monimutkainen.
Vesa Kaartti
21.05.2023 06:09
Tällä videolla kerromme miten matkailuauto toimii. 3. osassa yritän parhaani mukaan kertoa minkälaista matkailuautoa on ajaa, miten sen ajaminen poikkeaa muista autoista ja mitä pitää osata varoa. Ehdottoman hyödyllinen pätkä harrastusta aloittaville! https://youtu.be/SoidmiL_ArA
Juhani Backman
21.05.2023 20:10
Yhden jätit kertomatta jos on markiisi niin kadunvarsi pysäköinnissä liikennemerkit on ihan kadun reunassaja joskus jopa hieman kadunpuolella niin nappaa kiinni, meinaan kokemusta on.
Juhani Backman
21.05.2023 20:10
Yhden jätit kertomatta jos on markiisi niin kadunvarsi pysäköinnissä liikennemerkit on ihan kadun reunassaja joskus jopa hieman kadunpuolella niin nappaa kiinni, meinaan kokemusta on.
Juhani Backman
21.05.2023 20:10
Yhden jätit kertomatta jos on markiisi niin kadunvarsi pysäköinnissä liikennemerkit on ihan kadun reunassaja joskus jopa hieman kadunpuolella niin nappaa kiinni, meinaan kokemusta on.