Nyt on "FIATKIN" ihana auto.
KORKIAKOSKI SEPPO
23.09.2006 21:02
Viimevuodet on näillä palstoilla paljon arvosteltu Fiiatin alustalla olevia M-autoja, eikä ehkä ihan suotta.
Nyt ollaan aivan uudessa tilanteessa, eli auto on uusiutunut täysin. Siis nyt alkaa keskustelu puhtaalta pöydältä. Samoin Ford, Mersedes ja Renaultikin melko uusi tuttavuus.
Nyt odotan suurella mielenkiinnolla asiallisia kommentteja kyseisistä tyypeistä, niiltä jotka ovat päässeet niitä kokeilemaan.
Suurta painoarvoa en anna niille mahdollisille kommenteille, jotka vanhan paatoksen vallassa moittivat jonkun merkin.
Nyt on valttia kokemus omasta ajotuntumasta kyseisellä autolla.
Millainen jousitus entiseen nähden,millainen äänieristys, entä ajettavuus, siis esim, suuntavakavuus?
Nyt asianosaiset kehiin
HÄLVÄ TEUVO
24.09.2006 10:31
Ihanuudesta en tiedä kun määrite ei kuulu valikoimiini, mutta
ajoin 2,3 litrasen uuden Ducaton ( Rimor Europeo) Sompasaaresta Lahteen messuille. Havainnot: Kone vetää hyvin ja on melko hiljainen. Uusi 6-lovinen vaihdelaatikko toimi erittäin hyvin.Vaihteiden vetoalueet sopivat ainakin tuohon autoon kuin nakutettu. 4:lla ja paikoin jopa viitosellakin saattoi ajaa kaupungissa ja 6 veti kakistelematta (tosin kuormaamatonta) moottoritiellä. Nopeudessa tasan sata(mittari)kierrokset 2250 ja 110:ssä 2500. Uskon, että nämä uudet sopivat entisiä paremmin matkailuauton alustoiksi. Itse havittelen Citroenin La Strada Avanti L autoa 3 litrasella koneella. Luulen olevan aika peto kulkemaan. Siis sitä satasta.
TeeHoo
HALMEENMÄKI JUHANI
24.09.2006 18:55
Ja uuteen Ducato jne matkailuversioon AlKo tekee taka-akselin kiinnitysrunkopalkin, eli runkoa on muutettu akselin kohdalta ála Alko. Sprinter puolestaan käyttää aivan eri alustaa (sekin AlKo) matkailukäytössä: matala ja henkilöautomaisesti erillisripustettu. Paljon on siis tapahtunut Ducatossa ja Mersulla!
VARIS VESA
24.09.2006 20:08
Tietääkseni sitä Mersun alkoalustaa ei vielä ole markkinoilla, ei ainakaan Lahden messuilla. Joku tiesi kertoa että tulee liian kallis paketti. Onko kellään asiasta parempaa tietoa?
vesku
HÄLVÄ TEUVO
25.09.2006 08:49
No vielä. Ajoin Lahden messuilta Sompasaareen laivaan tehtaalta lainassa olleen Mercedes Srinter La Strada Regentin. Viimeistä huutoa. Oli tavallinen alusta ja manuaalivaihteisto. Automaatti tulee myöhemmin. Kulki kun ihmisen mieli. Ihan kuin olisi ajellut henkilöautolla. Siis paremmalla sellaisella.
Jos maksaa niin kyllä maistuukin! Mitään tietoa ei ollut Alkon alustasta. Tosin ei erityisesti tehtaalta kyseltykään.
TeeHoo
HYTÖNEN RAIMO
25.09.2006 09:12
Tai sitten ei, sillä ihanuuskin on suhteellista ja matkalla voi tulla ryppyjä rakkauteen.
Eli summa summarum: Promobil (9/2006) vertaili juuri Fiatin ja Fordin uusia malleja, tuloksena käytännössä tasapeli: Fiat on hiljaisempi tyhjäkäynnillä ja 100 km/h nopeudella, Ford 50 ja 80 km/h nopeuksilla. Fiat on 10 Nm vääntävämpi (320 Nm/310 Nm), mutta Fordin vääntö löytyy jo 400 rmp alempaa kuin Fiatilta. Jarrutusmatka Fordilla kylmillä jarruilla metrin lyhyempi (46,5 m)ja lämpimillä sama (49,5 m) sadan kilometrin tuntinopeudesta. Ford kuluttaa kautta linjan hieman vähemmän polttoainetta ja on selkeä voittaja kääntösäteessä, hinnassa ja lisävarusteiden hinnassa. Vertailussa olivat vastakkain osaintegroidut Chausson Flash 08 (Fiat Ducato 100 Multijet)ja Challenger Genesis 34 (Ford Transit 2.2 TDCI 110 hv)
NOUSIAINEN MARTTI
25.09.2006 09:25
Nyt kun kaikki ovat uusineet alustansa, alkaakin uusi kokemuksien hankinta kaikkien merkkien kannattajien taholla. Mihinkään ei voi "luottaa".
Uudet käyttäjät toimivat "koekaniineina". Al-ko alusta on hyvä, uskallan suositella.
NOUSIAINEN MARTTI
25.09.2006 09:30
Siis kokemukseni on ALKO/Ducato. Eikä kannata hirveästi riehua uutuuksien kanssa. Ne on joskus menneet takapakkiakin.
Tarkoittaa sitä että entistä tarkemmat ja pitemmät koeajot
kannattaa suorittaa uusien mallien kanssa.
HALMEENMÄKI JUHANI
25.09.2006 17:37
Al-Ko lupaili keväällä Sprinter-alustan olevan tuotannossa syyskuussa. Eli eipä niitä varmaan vielä montaa ole tänne maailman reunoille asti saatu. Ja sitten on kysymys siitä, kauanko korivalmistajilla on kestänyt tehdä oma työnsä rungon päälle, plus paljonko vanhoja on vielä myymättä eli uusia ei anneta ulos...
Uuden mallin kestävyyden spekulointi on luonnollisesti hyvin vaikeaa, mutta teknisesti MB on ollut hintansa väärtti kun Ducato kuuluu halpakastiin.
SUOMI SEPPO S
25.09.2006 20:10
Tuskin monikaan on haukkunut Fiatin ajo-ominaisuuksia vaan alustan laatua.
Itse pidin enemmän Fiatilla ajosta kun nykyisen Sprintterin (varsinkin huojuminen huonolla tiellä). Minulla ei ainakaan koeajo toisi selvyyttä asiaan. Sen näyttäisi vain aika ja kilometrit, silloin se olisi jo myöhäistä.
t. seppo
NISSINEN JUHA
25.09.2006 20:24
Olen nyt Rellulla (3.0) ajellu maaliskuulta asti ja kyllä täytyy olla tyytyväinen ei tarvi vitosta pienempää mäkiin hakea vaikka täys kuorma päällä,kulutus kohdallaan 12l/100 km vaikka alkovi auto ja satasta saa päästellä. Alusta kuormalla ehkä vähän löysä mut parempi niin kun jyristäjä, ja sitten parasta miten hiljainen radiossa volume 17 kun ennen Fiiussa 30. Aika näyttää sitten kuis kestää.
SMULOVITZ LEEVI
25.09.2006 21:53
SATUITTEKO VILKAISEMAAN MYNSTERLANDIN ALUSTAAN mERCEEDEKSEN RUNGOLLA. SIELTÄ LÖYTYY UUTTA MADALLETTUA ALUSTAA JA JOUSITUSTA. KAIKKI MUUTEN HYVIN, MUTTA HINNAT OVAT SELVÄSTI NOUSSEET UUDISTUSTEN JA MYYNNIN LISÄÄNTYMISEN MYÖTÄ. ODOTTAISI PÄINVASTAISTA.
WILHELMSSON LEIF
26.09.2006 08:37
Kuinka vanha se sun Fiiu oli jossa oli niin kova meteli??
T:Leif
NISSINEN JUHA
26.09.2006 17:21
-99 mallia 2.8 itd meteli kylläkin väheni kun eristeli vähän paikkoja
KORKIAKOSKI SEPPO
26.09.2006 20:52
Asiallista keskustelua ollut tästä aiheesta. Itse olen kokenut vm,98 Fiatin ja nykyisen MB,01. Näiden kokemusten perusteella olen tyytyväinen nykyiseen autooni.
Kuitenkin odottaisin nyt uusilta alustoilta ominaisuuksia, jotka toisivat matkailuautoon uuden kauden.
Ongelma numero yksi(hinnan jälkeen) on ohjaamon ja matkakopin selvästi liian suuri melu. Toinen nykyään merkittävä kustannus on polttoaine. Kulutus ilmanvastuksen ja muun tekniikan kautta toivoisi edistyvän. Kestävyys ja varmuus listalla myös tärkeä.
Jos nykyään on paljon moitittu esim, Fiiatin "vitosta", niin onkohan nyt laatikko aivan uutta perua ja mitoitusta.
Miten ne täälläkin mainitut 6 loviset laatikot, onko mahdollista edes käyttää näin harvaa välitystä.
Mutta vielä lopuksi, voi kun olisi matkailuauto henkilöauton melulla ja kulutuksella ja vielä kestäsi tulla reissusta kotiin.
HALMEENMÄKI JUHANI
27.09.2006 20:01
Matkailuauto henkilöauton kulutuksella on mahdollista, mutta siellä ei voi asua... Eli korkea katto = iso otsapinta-ala ja ilmanvastus. Paljon mukavuuksia = paljon massaa.
Kannattaa muistaa se että jos selässä on kesämökki niin se tuo mukanaan myös rajoituksensa!
Tuo montako vaihdetta on käyttökelpoisia riippuu monesta seikasta. Siitäkin mikä on nopeus, vanhalla 80km/h jää varmasti ainakin kutonen pois, ilmeisesti vitonenkin. Kutonen on varma motarivaihde.