Nyt, kun muutakaan kysyttävää ei oo

HUOVINEN SIRPA 03.02.2008 19:45

ja aika käy pitkäksi tässä sunnuntai-iltana, niin.... Mitäpä mieltä on arvoisa jäsenkunta öljynvaihdosta automobiiliin. Nykyisinhän nuo vaihtovälit on menneet jo kymmeniintuhansiin kilometreihin, mutta jos enimmäkseen ajat kesäisin jotain viis tonnii ja talvella ei juurikaan. Itse ainakin vaihdan joka talven jälkeen moottoriöljyt ja suodattimen kilometrimäärästä riippumatta. Aikoinaan kuorma-autoilijana ollessani, ja siitä on jo aikaa, niin vaihdoin öljyt ja suodattimet viiden tonnin välein, kesät talvet, mutta autokin oli liikenteessä lähes joka päivä. Merkki oli SISU, silloin vielä lähes suomalainen. Esko

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 03.02.2008 20:07

Minulle tulisi mieleen vaihtaa öljyt talvea vasten kun ajoakin on vähän jolloin kaikki lisäaineet suojaavat laakereita ym. Kesällä paikat ovat liikkeessä jolloin seisomisesta johtuvia syöpymiä ei ehdi syntyä vakka öljyt ovatkin menettäneet parhaan teränsä. Mitä mieltä ovat asiantuntijat? Itse vaihdatin Ducatoonkin viiden tuhannen välein. Nyt tähän uudempaan kymppitonnin välein tai syksyllä.

LYLYOJA SEPPO 03.02.2008 20:55

Eipähän tuo öljy niin kallista ole etteikö kannattais vaihtaa hieman useamminkin.Vähintäinkin 2 kertaa vuodessa,talven jälkeen ja syksyllä ennenkuin tulee pakkaset.Ja tietysti myös oljynpuhdistaja joka kerta.

EEROLA TEEMU J 03.02.2008 22:12

Sama vaihtorytmi kuin Markulla. Kesäkauden jälkeen syksyllä vaihdan öljyt kilometreistä riippumatta. Samalla vaihdan myös öljynsuodattimen. Varsinaisia määräaikaishuoltoja , nykyisin 25 tkm välein, olen teetänyt suunnilleen 25 tkm välein enkä "kerran vuodessa". Vain Suomessa löytyy huoltokirjat, joissa neuvotaan tettämään huollot kuitenkin "vähintään kerran vuodessa". Yksinkertaiset huoltotoimenpiteet kannataa tehdä itse ja muista kannattaa kysyä hinta hyviksi tunnetuilta huoltokorjaamoilta. Näin säästää aika paljon rahaa esim. jakohihnan vaihdossa jopa puolet ns. merkkikorjaamoon verrattuna.

VIITANEN MARKKU 03.02.2008 22:20

Nykyisin, kun öljynvaihtoväit on pidentyneet, niin yleenä vaihtoväli on esim 25.000 km tai 1 vuosi. Eli vaikka ajoa tuleekin vähän, niin vähintäin kerran vuodessa pitäisi vaihtaa.

Sitten kysymys onko oikea aika keväällä vai syksyllä, onkin mielenkiintoinen. Syksyllä ajokauden jälkeen vaihto on paikallaan koska ajossa oljyn sekaan tulee polttoainejäämistä rikkiä, joka tekee öljystä syövyttävää. Toisaalta taas talven aikana lämmön vaihtelujen aiheuttama kondensio tiivistyy vedeksi öljyn sekaan.

Suosittelenkin, että syksyllä ennen talvisäilytystä vaihtaa normaalin mineraaliöljyn (suositusten mukaan). Keväällä taas ennen ajokautta kunnon synteettisen ja samalla suodattimen.

PYLKKÖ RAIMO O 03.02.2008 22:24

Vaihdatan öljyn ja suodattimen alle 10000km välein.Ajattelin,että en mene siihen keväiseen liikkeeseen enään öljynvaihtoon,mutta ei sitä liikettäkään enään ole,paloi viimeviikolla.Keväällä öljynvaihdon jälkeen ajoin kotiin ja vaihtelin kesärenkaita alle.Huomasin,että alusmuovi(moottorin/vaihteiston suoja) oli niin öljyinen,että sitä tippui hiljalleen pihalle.Ajoin takaisin liikkeeseen,jossa öljyt vaihtanut kaveri oli onneksi paikalla.Avattuaan konepellin,huomsikin että öljynsuotimesta oli jäänyt tiiviste(o-rengas) pois.No,uutta öljyä moottoritilaan ja lupasivat pessä moottorin alustoineen.Piti vaan odottaa kuukausi sitä sopivaa aikaa,mutta pesut tehtiin.Vein autoni sinne säästääkseni kallista työpalkkaa,verrattuna merkkiliikkeeseen,mutta ei niillä hinnoilla ollut kuin muutama euro eroa.Vienkin sitten taas merkkiliikkeeseen seuraavaksi.Johan ne öljyt vaihtaisi kotipihallakin,mutta niiden öljyjen pois kuskaus tuottaa omat ongelmansa.

NYYSSÖNEN KAJ 04.02.2008 09:45

Öljynvaihtovälin kasvuun on syynsä.

Uudet synteettiset öljyt eivät ime vettä ilmasta jolloin ne pysyvät kunnossa pitempään. Toiseksi öljy suodattimet poistavat tehokkaammin epäpuhtauksia öljystä.

Mitä lämpimämpi ilma on sitä enemmän siinä on vettä.

Mineraaliöljyt taas imee vettä josta syystä ne suositellaan vaihdettavaksi kaksi kertaa vuodessa.

ASIKAINEN MATTI 04.02.2008 16:10

Mahtaisikohan se öljytilaan mahdollisesti tiivistynyt vesi haihtua kuumasta koneesta ensimmäisen reissun aikana keväällä. Itse käytän autoa ympärivuotisesti, joten tämä ei ole ongelma.

NYYSSÖNEN KAJ 04.02.2008 17:10

Öljyyn imeytynyt vesi ei haihdu tämä näkyy öljyn värin muuttumisena oliko se harmaaksi. Itse en ole nähnyt tällaista öljyä, mutta ehkä saamme vastaajan jolla on enemmän tietoa öljy/vesi tavarasta.

HUOVINEN SIRPA 04.02.2008 17:40

Kyllä se harmaaksi muuttuu.Omakohtaista kokemusta on, kun Ford Trader poltteli kannen tiivistettä aika tiuhaan joskus kuuuskytluvulla. Esko

VENNOLA HARRI 04.02.2008 17:48

"Öljyssä vesi on erittäin haitallista. Se aiheuttaa öljyn vaahtoamista ja sakkautumista sekä syöpymistä ja ruostumista. Vesi aiheuttaa jäätyessään myös hydrauliikassa pahoja toimintahäiriöitä. Yhden polttoainelitran palaessa moottorissa syntyy palamisjätteinä noin litra vettä. Korkeassa lämpötilassa vesi höyrystyy, ja suurin osa siitä poistuu pakokaasujen mukana ulos. Osa höyrystä pääsee kuitenkin ohipuhalluskaasujen mukana kampikammioon. Kylmällä säällä moottori toimii useimmiten alilämpimänä, jolloin vesihöyry tiivistyy vedeksi ja sekoittuu öljyyn. Moottorin kunto, etenkin kampikammion tuuletusjärjestelmän toiminta, vaikuttaa veden muodostumiseen. Veden haitoilta vältytään, kun vaihdetaan öljy riittävän usein, talvella useammin kuin kesällä." "Käytössä öljyn ominaisuudet heikkenevät vähitellen. Kun esimerkiksi öljyyn sitoutuneiden epäpuhtauksien määrä ylittää sallitun pitoisuuden, moottoriin kertyy karstaa ja lietettä. Korkealaatuisen öljyn ominaisuudet kestävät pitempään, ja pitempi vaihtoväli on mahdollinen."

Nämä lainattu tuolta ÖLJY- ja KAASUalan opetusaineiston Internetsivuilta:

http://www.tat.fi/fi/aineistot/ok/lisatietoa/tausta04.htm

PASANEN MIKKO 04.02.2008 17:49

Tuskin ne vesitipat, mitä mahdollisessa kondessiossa muodostuu muuttavat öljyn väriä. Esko on oikeassa siinä, että ainakin mineraaliöljyt menee aivan savivellin näköiseksi, jos siihen sekoittuu vesi.

TAPANINEN JORMA 04.02.2008 18:15

Se kannentiivisteen palamisen aihauttama gkykoolivesi tekee öljyn harmaaksi.Kondenssivesi kyllä haihtuu jos huohotusvent.toimii,ja kone lämpee kunnolla. Oisin sitä mieltä.

JYLKKÄ PEKKA 04.02.2008 19:38

Puhut Jorma vähän mutta asiaa. :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.