"Nuljuva" Ducato
Ilkka Yrjönsalo
28.09.2021 10:12
Keväästä lähtien Ducato (Maxialustainen 2.8 -05 80 tkm ajettu) on "nuljunut" kiihdytyksissä. Vika ilmeni vain kiihdytettäessä, ohjauksen ollessa ns. vapaana. Jos kiihdytykseen liittyi käännös jompaan kumpaan suuntaan niin tuota "nuljumista" ei ollut. Tunne kiihdytettäessä oli kuin vanne olisi kiero. Norm. ajossa auto kulki aivan normaalisti "nuljumatta". Vikaa yritin paikallistaa kesän aikana. Eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Ei vaikutusta? Moottorin tuenta?? Alimmainen (takimmainen) kumityyny vaihtoon. Ei vaikutusta? Alatukivarsien takimmaiset kumityymyt vaihtoon. Ei vaikutusta? Loppukesästä auto katsastukseen. Jospa katsastaja löytäisi jostakin jotakin väljää. Ei löytänyt aktiivisesta yrityksestä huolimatta. Ravisteltiin etuakselia ja taka-akselia enemmän kuin normi katsastuksessa on tapana. Katsastaja arvioi että renkaissa voi olla runkovikoja ja "kierrätyksestä" huolimatta voisi tuon "nuljumisen" aiheuttaa. Kotona laitoin kitkarenkaat autoon ja koelenkille. Ei vaikutusta? Vika ei siis ollut renkaissa. Nettikeskusteluissa Ducatoista joku väitti tuollaisen ilmiön johtuvan vetoakseleista . (nivelmalja/nivel kulunut) Tilasin Saksasta uudet vetoakselit ja vaihdoin. Jes !!! Vika oli vetoakseleissa. Nyt auto kulkee vakaasti myös kiihdytyksissä !! ( en kyllä edelleenkään ymmärrä tuon ilmiön syntymekanismia? miksi etupää "nuljuu" jos nivelessä kulumaa?)
Onko muilla ilmennyt vastaavaa vikaa?
Ville Säynäjäkangas
28.09.2021 13:51
Tämä on tuttu ilmiö Fiatin henkilöautoistakin jo 70-luvulta alkaen. Kun nivel kuluu väljäksi, sen kuulat pääsevät hyppimään yli kuulapesistä. Tällöin veto katkeilee on-off-on-off tyylisesti. Tästä nuljuaminen johtuu.
Fiateilla pystyy ajamaan pitkän aikaa nuljuavilla vetonivelillä, mutta esim. saksalaisvalmisteisissa autoissa nivel pärähtää yleensä kerralla palasiksi liiemmin varoittelematta.
Kari Rautiainen
28.09.2021 18:32
Siunakkoo, vieläkö niissä on kuulat kuten esihysteerisellä kaudella.
Heimo Turunen
28.09.2021 21:41
Aivan tavallista ulkopään nivel on kuularakenteinen ja sisäpää kolmiristikolla.
Ilkka Yrjönsalo
29.09.2021 09:44
Ton ulommaisen nivelen pitäisi väljänä pitää jonkinlaista ääntä jyrkässä käännöksessä. Tässä tapauksessa mitään ääntä ei kuulunut edes peruutettaessa ohjaus ääriasentoon käännettynä. Ei ok. ei vas. Kysymyksessä ilmeisesti siis tuo sisempi. Autolla siis ajettu vasta 82000 km Ducatoja joilla on ajettu kolminkertainen kilometrimäärä eikä vetonivelissä ajossa tuntuvaa kulumaa? Tuo vähän hämmästyttää. (vai onko joku joutunut vaihtamaan?)
Esko Tanska
29.09.2021 09:55
Reilu 60 000 km oli mittarissa, kun jouduin vaihtamaan vetoakselit sisempien nivelien kulumisen takia. Oireena oli lähinnä täristäminen kiihdytettäessä. Jotenkin heikko rakenne tai materiaali.
Ville Säynäjäkangas
29.09.2021 15:33
Kyseessä voi olla myös voitelun puute. Ei oo eka kerta kun vaseliinissa on tehtaalla säästetty. Esimerkiksi mersujen etupyöränlaakereissa on ollut tätä säästöä. Vetonivelen suojakumia raottamalla voi tarkistaa/lisätä vaseliinin määrää.
Toinen syy voi olla matalilla kierroksilla vääntävät turbomoottorit. Alavääntöä käytettäessä koko voimalinjaan kohdistuu epätoivottuja värinöitä, jotka kuluttavat/rikkovat paikkoja. Esim. VW 2.0 tdi jakopään särkymiset ovat usein johtuneet kiristinrullan kiinnityspultin katkeamisesta.
Näistä värinäongelmista päästäisiin eroon, kun ohjelmoitaisi turbo lähtemään mukaan vasta 3000rpm kohdalla. Silloin pienillä kierroksilla ei vedätettäisi.