- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ns. "virallinen maahantuoja" möi talviautona...
Ns. "virallinen maahantuoja" möi talviautona...
On moitittu ns. "jobbarien" ja "uittajien" tuomia matkailuautoja Saksasta ohi "virallisten" maahantuojien,mutta joskus asia voi olla myös päinvastoin. Meillä on ollut kaksi tuontiautoa, ja vaihteeksi päätimme ostaa ns. "Suomiauton" oikealta maahantuojalta, Aulacaravanista. Auto oli uusi, vm.2005. Mutta mitä saimmekaan... Auton piti olla ympärivuotiseen käyttöön (suksiaukko jne.), se kyllä tuli myyjälle selväksi. Ensimmäisen yön jälkeen mittasin vesipumpun viereltä -6 astetta pakkasta. Lähempi tarkastelu osoitti, että auton vasemmalla puolella ei ollut ollenkaan lämmitysputkea.Soittomyyjälle,jonka kommentti oli,että "Siellä ei kierrä ilma.Ilmankierto on kaiken a ja o. Sinne pitää saada ilma kiertämään." Auto Rovaniemelle, jossa porasivat ilmankiertoreikiä kaapin oveen, seinään sekä kaapiston pöydänkanteen = talviauto (myyjän mielestä). Polttoainetankkiin oli porattu reikä Webaston pa-putken asennusta varten, vaikka asennusputki olisi ollut valmiina; lisäksi uusi putki oli asennettu siten, että se esti pa-kohon nousun ja mittari ei näyttänyt oikein. Esitteessä kerrotut vakiovarusteet olivat ”kääntäjän virheen” vuoksi maksullisia lisävarusteita.Mm. sähköaskelma korvattiin muovijakkaralla. Helmamuovit irtosivat, jälleenasennus Aulalla, vastaan tulleen rekan ilmavirta irrotti ne uudestaan. Raikasvesisäiliön pohjatulpan käyttöön olisi pitänyt myyjän mukaan olla "pieni ja taipuisa käsi". Asennettu lisähuoltoluukku oli veneisiin tarkoitettu. Se vuoti vedet lattialle. Viemäri vuoti lattiaeristeisiin, ja vesiä tuli ulos pohjan läpi milloin mistäkin kohtaa autoa. Myyjä ei uskonut korjaamon vuototarkastusta, vaan auto piti viedä Rovaniemelle tarkastukseen, jossa viemäri edelleen vuoti. Kosteusmittausta ei voi tehdä, koska pohja on peltiä ja yläpuolelta mittari mittaa vain 30-40mm (eristeen paksuus 100mm). Minun olisi pitänyt ostaa faksi, että myyjä olisi voinut laittaa kirjallisen kosteusraportin (sain raportin vasta kolme kuukautta myöhemmin kuluttajaneuvojan kautta). Yksi ohjekirja tuli vasta yhdeksänkuukautta ostopäivästä, osa ohjekirjoista ei tullut koskaan. Lisäksi oli pienempiä vikoja. Että tämmöinen tapaus oli meillä.
Minulle kävi vastaava tapaus Carawallin Raision myymälän kanssa. Ostin uuden auton maaliskuussa ja vielä talvipaketilla joka sisältää jätevesijärjestelmän lämmityksen ja kestää Suomen pakkasen. No eka viikonloppu ja järjestelmä aivan umpijäässä, eikun remonttiin 126 km päähän. No vika löyty, oli unohtunut kytkeä Truman ilmaputki lähtevästä päästä. Putki kulki harmaavesisäiliön läpi lämmittäen säiliön. Tähän piti kyllä sanoa myyjälle että 20v kokemuksella ei toimi. Ehdotin että säiliö ja letkut lämpöeristetään ja putkien sekä hanan ympärille vastus, ei kuulemma tarvi toimii oli vastaus. No seuraava testi, pakkasta 4 astetta ja säiliö jäässä, eiku remonttiin. Nyt säiliö eristettiin ja laitettiin vastus säiliöön. Ihmettelin että eikö letkuja (1,5 metriä auton ulkopuolella)vieläkään lämmitetä, EI oli vastaus. Kertoivat että palataan ensi tavena asiaan mikäli ei pysy sulana. Toinen juttu oli peräkoukku jota vikaa kans haettiin mutta ei löydetty vaikka autolla ajettiin koeajoa 2km. Auton kalistuessa siinä oli 3mm joustovaraa kun peräkoukun runko otti jousipakkaan kiinni, ajelin autolla Euroopan reissun 7500km jonka jälkeen oli noi 15-kohtaa sisältävä lista osista jotka olivat hajonneet tai pudonneet tärinästä johtuen. mm televisio putosi telineestään jääkaapin ovea vasten, TV rikki ja oveen komeat naarmut. Ei tietenkään korvata kumpaakaan kun eivät ole varmoja mitenkä kiinnitys on alunperin tarkoitettu. TV on pysynyt samassa telineessä vaunuissa ja autoissa 12 vuotta. Kaiken lisäksi täytyy todeta että vielä oli muutamia pikkivikoja joita odottivat että korjaan itse (osan korjasinkin), tuntui että on tarkoituksellisista viivytys taktiikkaa. Elektoluksin jääkaappitkaan eivät mikään kuulemma mene normaalisti kiinni.
Liike mainostaa itseään yhdeksi Suomen vanhimmaksi liikkeeksi, mikäli siellä ei asiat parane niin eivät tule varmasti tekemään mitään Suomen ennätystä.
Itse auto toimii moitteettomasti, liikkeen tapaan toimia olen pettynyt.
Varmistakaa lupaukset ainakin ko liikkeen kanssa KIRJALLISESTI
Kunnianarvoiset maahantuojat taitavat olla tarkkoja maahantuomisnsa kulkuvälineiden "kunniasta". Siksi vähän arastelen osoitella merkkejä, mutta omani on Knaus Sun Ti 605 L, 2.8 JTD, vm. -04 ja uutena ostettu.
moi
faktat paperille ja kuluttajaneuvojalle, kun tarjolla faktat myyjän on mahdotonta luistaa vastuusta, apuna voi käyttää esimerkiksi Rovaniemem AMKKta, heillä paljon kokemusta mm lämpöpumpuista
Samoin, ystävällinen viesti myyjälle faktoen ja juridisten seuraamusten kautta voi saada ihmeitä aikaan
Muuten ihmetyttää kun ko firma on panostanut mm huipputason korjaamoon
Ja aina voi kertoa että on sen pienen karavaanikerhon jäsen ja huijaus tulee sitten niiden molempien jäsenten tietoon... netissä... kun olen Rovaniemellä voin käydä juttelemassa....
t
Kari
"virallinen maahantuoja" mikä se on ? Virallinen maahantuoja on se, joka on tuonut auton maahan.
Tehtaan edustaja on sitten toinen asia.
ns. virallisella maahantuojalla (tehtaan edustaja) on josku jopa kohtuuttomia velvoitteita valmistajilta.
Täytyy ostaa tietty määrä autoja, mainostus ym. markkinointia edistävät velvoitteet sekä pitää tietty määrä varaosia varastossa. Kaikki nämä edellämsinitut nostavat tietysti kustannuksia.
Tällä palstalla haukutaan mielellään " viralliaia maahantuojia". Kyllä ne ovat yrittäjiä siinä missä muutkin.
Tällaiset epäviralliset maahantuojat, kuten esim. minä säästävät kustannuksissa... messut, ilmoittelun, varaosavaraston yms.
Omalta osaltani (en takaa muita) lupaan kuitenkin täyden takuun ja varaosapalvelun kaikkiin välitttämiini autoihin, vaikkakaan en ole ns. tehtaan virallinen edustaja.
Varaosia ja tarvikkeita joutuu joskus odottamaan jopa viikkoja mutta niin s on myöskin ns, virallistaen maahantuojien kanssa. Kaikki takuut pelaa ihan samanlailla, jos ei jopa paremmin.
terv Hasse kauppias, joka ei todennäköisesti koskaan tule olemaan MAT jäsen? Syyn löydät jo hinnoittelusta.
http://www.matkailuauto.info
jos haluat käyttää nimitystä JOBBARI niin kyllä minä sen hyväksyn, asiakaspalautteeni perusteella nimitys kuulostaa haukkumiselta. Sinä päätät.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.