Nokioan kitkat
Seppo Suomi
15.12.2019 21:35
Olisiko jollain omakohtaista kokemusta Nokian kitkoista peltikuoriaisen alla ainoaina renkaina ? Löytyykö kaikki tien poikittaissaumat jysäyksinä ajaessa. Kestääkö myös kesäajoa ? En tarkoita 80-luvulla olevia renkaita jossain henkilöautoissa. Joten tämän vuosituhanteen kokemukset kiinnostaisivat.
Timo Haapanen
15.12.2019 22:39
Nokialaisista ei ole kokemusta mutta nuo poikittaissaumat löytyvät sellaisilla renkailla joiden pitää olla kivikovat kantaakseen auton. Ne ovat 15'' vanteilla olevia gummeja.
Ehkä peltikuorinen on niin kevyt ettei edellinen päde, täydessä 3500 kg:n painossa oleville mun mielestäni pätee oli rengasmerkki mikä hyvänsä.
Jos on olemassa ns. pohjoismaisiin olosuhteisiin tehtyjä kitkoja ei sellaisia ehkä kannata kesäajoon hommata. Euroopan kitkat kestävät aivan normaalisti. Kokemuksia on jo paljon itsellä ja useilla tuttavilla.
@timppa
Kasikasi Kooviis
16.12.2019 00:36
Mulla on vajaa 4tn painoisen integ. MB Frankian alla 235/65R16 Nokian Hakkapeliitta CR3. Paistettu 01/2019. Eli pakun pohjolan kitkat. Edessä ei ole kuin 4.0bar (ja takana 4.5). Mersussa on jouset - monen mielestä vetelät, minusta bussimaista "leijuntaa" :)
Viime talvi pärjätty hyvin pohjoista myöten takavetoisella ykköspyöräsellä. Hyvät ajaa, kesärenkailla ei noin eleetön. Ei tärsky, eikä urat tai karkea asvaltti tunnu samoin.
En kyllä pohjolan pehmeitä kitkoja kesälämmöissä pilaisi vuodessa. Nyt ne menee yli 5 vuotta kun kesärenkaitakin käyttää. Pitäähän niitä jarrujakin herkistellä. Parhaiten se onnistuu pyörä kerrallaan poistamalla..
Toivo Koistinen
16.12.2019 06:28
Kyllä on kokemusta henkilöautoista, jopa raskaammasta, ja tyytyväisyys on hyvä meillä kahella naapurilla.
Molemmat ajettiin ympäri vuuen, ja kestivät.
Ajamiseen kitkoilla en ota nyt kantaa enempää, koska siittä on näillä sivuilla paljon puhuttu. Minusta kesällä hiljasemmat, kun kesärenkaat
Pohdiskelin kustannusta mikä on.
Jos on kaksi rengas sarjaa, ja sitten vain yksi, mikä on ero. Kahden sarjan renkaiden pitäisi kestää yhteensä ajassa kaksi kertaa pidempään, kun se ympärivuoden ajelu yhdellä kitka sarjalla.
Tp
Timo Haapanen
16.12.2019 09:45
Itselle tuli taas syysreissulla 10 000 km. Näistä kilsoista vain vajaa kaksituhatta kertyi kylmissä olosuhteissa, 3000 olisi tullut mutta laivalakot sotkivat asian.
Renkaat eivät kulu sen kummemmin kuin kesärenkaatkaan. Kitkarenkaat ovat ainoa vaihtoehto jos tulee talviolosuhteissa etelästä kotiin. Saksalaisillakin on nykyään kitkoja alla kun laki on muuttunut.
Ensivuoden kesäkuustä lähtien ( suunnitteilla ) ei M&S merkintä tarkoita mitään koska sen voi valmistaja laittaa mihin tahansa renkaaseen.
Talvirenkaiksi tullaan hyväksymään vain 3PeakMountainSnowFlake-merkinnällä ( ns. lumihiutale ) varustetut renkaat. Nämä ovat akkreditointilaitoksen testaamia ja hyväksymiä.
Jos asia näin etenee ei esim. misukan campersilla voi tulla etelästä kotiin. Tänä vuonnakin pari viikkoa sitten Luxemburgissa ja eteläisessä Saksassa oli loskakelit. Siellä ei sitten kesägummeilla ajeta.
Kevätmatkoilla huhtikuussa ajetaan Karpaattien yli, sielläkin on ollut jäätä. Ja vielä se että kyllä kesäisessä kaatosateessakin on mukava vetää kitkoilla kun tietää ettei liirtoon nouse.
@timppa