NESTEEN PRO ja FUTURA
Hannu Leinonen
15.02.2019 19:45
Tankkaan päivittäin työnantajan hiukan järeämpää kalustoa. Tarjolla on aina Nesteen futuraa. Viikonloppuisin tulee liikuttua omalla asuntoautolla. Kas kummaa mittarikentältä löytyy ainoastaan prota, jossa noita ns.biokomponentteja on enemmän. Tulee mieleen alhainen ajatus kuinka meistä pienkuluttajista on tehty koekaniineja. Jokin aika sitten uusissa Mersuissa oli suutinongelmia ja syyksi paljastui Nesteen polttoaine. Neste myönsi ongelman ja lupasi parantaa laatua.
Jyrki Salo
15.02.2019 21:10
Sen takia on hyvä käyttää diesel lisäainetta,niitä on moneen tarkoitukseen.
Merkkejä ja hintoja on monia,meidän autoon tehtiin huollossa viimekeväänä
lisäaineella suutinpuhdistus ja sen jälkeen käyttänyt säännöllisesti lisäainetta
nostaa polttoaineen litrahintaa n.2cent,mutta kulutus laski 13l tonne karvan alle 10l.siinä se tulee takasin
ja nypytys hävinnyt kokonaan auto 3.0l ducato .08 malli.
Markku Hämäläinen
15.02.2019 21:49
En ole tavannut automaattiasemilla tuota prota, aina siellä on ollut futuraa.
Kun tuo Ducato alkoi joskus pöläyttelemään sinistä savua, sille tehtiin Forte käsittely ja savutus loppui.
Pelkkänä lisäaineenä käyttäminen ei tehonnut.
Polttoainesuodin täyteen fortea ja kännistys vähäksi aikaa jolloin aine jää suuttimiin ja yöksi seisontaan niin savutus loppui.
muokattu: 15.2.2019 21:56
Matti Janhonen
15.02.2019 22:11
Selvitin tämän asian täällä jo kerran vaan joku näki hyväksi pyyhkiä avauksensa pois.
Neste Pro -dieselissä ja Neste Futurassa ei ole ensimmäisen sukupolven biodieseliä FAMEA, RME:tä eikä SME:tä. Nämä vanhat biodiesellaadut tuli markkinoille joskus v. 2003.
Fossiilinen diesel ja uusiutuva diesel on hiilivetyjä. Vanha biodiesel FAME on eteeri kuten nimilyhenteen viimeinen kirjainkin kertoo. Tämä todettiin aiheuttaneet suurina pitoisuuksina käytettynä ongelmia monille moottoreille.
FAMEA saa ISO-standardin mukaan käyttää biodieselin seassa enintään 7 tilavuusprosenttia.
Neste vetää tätäkin tiukempaa linjaa ja ilmoittaa, että Neste Pro ja Neste Futura ei sisällä FAMEA lainkaan.
Millähän lisäaineella torjutaan sellaista jota dieselissä ei ole.
Täytyy myös huomata, että meillä on markkinoilla polttoaineen suhteen paljon krantumpia autoja kun Ducato ja niissä ongelmia ei ole ollut.
Hannu Leinonen
16.02.2019 09:20
Keskustelu ei nyt koske millään tavalla FAMEA.
Matti Janhonen
16.02.2019 09:33
Mitähän komponentteja tässä nyt tarkoitetaan?
Miksi te niitä Ducatoja oikein luulette. Auto siinä missä muutkin, huoltamilta dieseliä ja menoksi.
Ja milläs te luulette niiden Ducatojen muissa maissa kulkevan?
Ei kannata uskoa vanhoja Essoon baarin miesten juttuja.
Käyttöturvallisuustiedote
https://www.neste.fi/static/ktt/13865_fin.pdf
muokattu: 16.2.2019 09:37
Juhani Backman
16.02.2019 13:26
Yli 10 vuotta tankannut huoltiselta kuin huoltikstta eimitään ongelmia onko nesteen vai vaikka hapankaaliaseman naftaa.
Eli 2,8 hiivattia
muokattu: 16.2.2019 13:27
Hannu Leinonen
21.02.2019 14:58
Matti hyvä. Keskustelu luiskahti jälleen kerran uusille urille. Minua kiinnostaa vain tämä: NESTE valmistaa kahta laatua, futuraa ja prota. Minkähän takia? Sekin ihmetyttää kuinka ammattilaisille myydään futuraa ja pienkäyttäjille prota.
Markku Hämäläinen
21.02.2019 15:32
Hannu LeinonenMatti hyvä. Keskustelu luiskahti jälleen kerran uusille urille. Minua kiinnostaa vain tämä: NESTE valmistaa kahta laatua, futuraa ja prota. Minkähän takia? Sekin ihmetyttää kuinka ammattilaisille myydään futuraa ja pienkäyttäjille prota.
Automaatti eli Neste Express asemilla on ainoastaan futuraa palveluasemilla näkyy taas olevan prota.
Eli jos haluat futuraa tankkaa Neste Express asemalla.
"Neste Pro Diesel sisältää 15 prosenttia Neste MY uusiutuvaa dieseliä."
Matti Janhonen
21.02.2019 21:10
Kahden diesellaadun valmistaminen on maailmalla ihan tavallista.
Suomessa ei toimi yhtään niin hullua polttoaineen valmistajaa/tuoja ja myyjää etteikä niiden tuotteita voisi dieseleihin tankata.