Nepparien kiinnitys kattoon
Hannu Roivainen
18.11.2017 12:19
Kyselen täältä kokeneemmilta, että miten kiinnittäisitte nepparit asuntoauton kattoon? Kovin pitkää ruuvia en ajatellut laittaa. Tarkoitus on kiinnittää väliverho ajotilan ja ohjaamon väliin kattoon. Olen lukenut täällä olevia keskusteluja aiheesta ja tuon järkevyydestä. Käytän autoa talvella muihinkin ajoihin, niin ajattelin nopeuttaa ohjaamon lämmitystä, kun koko autoa ei tarvitse lämmittää esim. työmatkaajossa. Auto on Fiat Dugato Elnagh Baron 420L. MInulla on se ikkunan ulkopuolinen peite silloin kun olemme parkissa esm. yöpymässä. Tämä on hyvä ratkaisu tuossa tilanteessa, sen olemme todenneet.
Hannur
Toivo Koistinen
18.11.2017 19:11
Riippuu katon materiaalista. Jos se on kovaa, niin yksi konsti voisi olla ruuvin, ja liima massan yhdistelmä.
Poraa pieni reikä kohtaan, sellainen, halkaisijaltaan, hieman pienempi kun aikomasi ruuvin paksuus sen kierteen pohjasta. Mittaa minkä mittaisen ruuvin voi pistää sihen, että voisi olla kattomateriaalin paksuutta vähän pidempi.
Ota se karkea kierteinen ruuvi, katkaise se sopivaan mittaan, mutta elä teroita sitä. laita porattuun reikään liima massaa reippaasti, ja ruuvaa sitten neppari paikalleen. Masa sisällä, ja reijässsä kovettuessaan on ikäänkuin sen ruuvin mutteri.
Jos sattuu johto kohdalle, niin tylsä ruuvi massaan tunkeuessaan ei sitä riko, koska masa on johtoa edellään työntänyt pois, ja ruuvi ei ole terävä.
Itse olen kyprokissakin tätä koittanut talossa, ja myös höpökopissa.
Toivopoika
Juhani Backman
19.11.2017 11:25
Miksi neppari tarranauha on ihan hyvä siihen kunhan kiinnität kun koppi on lämmin , biltema myy muun muassa jota olen ite käyttänyt jos epäilet et ei pysy niin nitojalla vahvistus kattoon pätkien päistä, verhoon ompelemalla.
Hannu Roivainen
19.11.2017 11:58
Kiitoskia oheista, Nepparit sen vuoksi kun siinä väliverhossakin on nepparit. Verhon tekijä suositteli tuota kiinnitystä.
Toivo Koistinen
19.11.2017 12:59
tarranauhoista ole saanut kokemuksen, että niiden teho huononee vanhetessa, nehän ovat semmoisia pikku väkäsiä.
Jäi lisäämättä, että kun sitä limamassa laitta siittä suulakkeen pienestä reijästä siihen ruuvin reikäaihioon, niiin kannatta satsata kunnolliseen massa pistooliin. Noiden halpapursottimien kanssa pusaamisessa tahto humorin kukka kuihtua.
Hyvä vaan ei ole se halpa
Toivopoika
Jukka Ruotsalainen
19.11.2017 13:59
Hei,
minulla tuli eteen muutama viikko sitten sama asia. Miten kiinnittää eristeverho autoon ohjaamoon siten, että käännetyt penkit jäävät "lämpimälle" puolelle.
Pohdin neppareita, mutta päädyin tarranauhoihin. Taannoin eristimme kaksi alkoviautoamme ohjaaman osalta laittamalla väliverhon (omatekoisen). Verho-osaan ompelimme tarranauhan kiinni ja autoon vastaavasti ammuimme niittarilla kiinni (puuosaan). Tämä homma toimi hyvin ja ainakaa silloin ei ollut Toivon mainitsemaa ongelmaan.
Käsittääkseni tarrojen suurin haaste on niiden pysyminen kiinni alustassaan, kun niitä verhoa erotellaan. Sen takia on ensiarvoiden tärkeää, että kumpikin tarra pysyy kunnolla kiinni siinä mihin ne ovat laitettu - pelkkä tarran liima ei välttämättä riitä - varsinkin, jos verhoa irroitettaessa toimii varomattomasti.
Toivo Koistinen
19.11.2017 15:37
Tumailin joutessa rantalenkillä sessen kanssa.
Tarra kiinnityksessä on kyllä se hyvä, jos laittaa koko katon leveydelle sen tarran vastakappaleen, niin verho on tiiviisti ylhäällä kiinni katossa koko matkalta, eikä lämpövuotoa tapahdu.
Pitää vaan saada se kiinnitys kattoon kunnolla, ettei se vastapuoli irtoa, jos varsinkin on kyse lämmöneristys verhosta, joka on painavampaa materiaalia, kun auto tärisee ajaissa, ja tarra vanhanee.
Myös kisko, johon verho tulee rullilla, ja verhon yläreuna olisi siten niihin verhorulliin kiinni, että siinä olisi lieve, joka yltäisi kattoon kiinni.
Siinä olisi sekin, että jos verho olisi kaksiosainen, ja tarralla, tai magneettinauhalla keskeltä kiinni, olisi puolikkaat helppo vetää sivuun, ja kiinnittää seiniin vaikka nauhoilla
Kiskon kiinnnitys kattoon, sitä en vielä kerinnyt tuumata, miten se. Asennusliima ehkä riittäisi, jos kiskon koko mitan liimaisi, pitää vaan sievästi laittaa liimaa, ettei se pursu paljoa yli kiskon laidoista.
Noita kiskoja kyllä näkee noissa autoissa, mutta en ole tullut kattoneeksi, miten ne ovat kiinni.
Joo.
Toivopoika
Löin itteä korvalle äsken sillä lenkillä. Eihän paksua lämpöverhoa pysty laskostaan seinille, ettei ne ole siinä liikaa tiellä. Tämän takia ei kisko siinä ole ratkaisu
muokattu: 19.11.2017 17:05
Raimo Hytönen
19.11.2017 18:40
Itsellä juuri tuo kiskokiinnitys. Toimii hyvin ja verhon sivukiinnikkeitä löytyy vaikka minkä mallisia esimerkiksi sisustuskaupoista ja isoista marketeista. On myös nepparikiinnitys toista verhoa varten, joka tulee tuuli ja sivulasien eteen, jolloin pilotti-istuimet jäävät yöpymistilanteessa lämpimällle puolelle. Kovalla pakkasella käytössä myös ulkopuolinen lämpöpeitto tuulilasin ja etuosan suojaksi.
Markku Tuominen
20.11.2017 22:02
Kisko, joka kiinnitetty kalusteisiin(ei siis sisäkattoon) on hyvä, sillä paksukin väliverho kyllä pakkaantuu yllättävän pieneen tilaan. Neppareita tai muitakaan kiinnityselementtejä en kiinnittäisi suoraan sisäkattoon, sillä mielestäni siitä seuraa kosteuden aiheuttamia ongelmia! Kalusteet, jotka autossa on valmiina, ovat näiltä osin turvallisimpia kiinnityskohtia.
Kaj Nyyssönen
23.11.2017 15:09
Nepparista kun puhutaan tulee mieleen vain Neoplan linja-auto.
Hannu Roivainen
26.11.2017 18:55
Lopputulos oli se, että liimasin 1,5mm pasuisen listan kattoon ja siihen nepparit kiinni. HYvin toimii.