- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Nastat/kitkat? - ikuisuusaihe
Nastat/kitkat? - ikuisuusaihe
Moro!
Esittely: Asumme pienessä kylässä, jossa kaikki tiet nyt taas jäätiköllä. Nastakengillä kuljemme. Peltikuorisella matkailuautolla ajelemme lähes päivittäin. Suunnitelmissa on kuitenkin joskus lähteä syksyn pimeää pakoon etelään. Palaaminen olisi tarkoitus tapahtua Suomen talvirengaspakko -ajalla.
Kysymys: Ajeleeko joku matka-autolla läpi vuoden kitkarenkailla em. olosuhteissa? Eräissä Etelä-Suomen kaupungeissa kitkoilla ajelu on varmasti normaalia, enkä tarkoita siis siellä kulkevia. Kysymys on kohdistettu heille, jotka lähes joka talvi joutuvat ajelemaan jäisiä ja usein auraamattomia pikkuteitä pitkin.
Siis kokemuksia kyselen. Kannattaako kitkat hankkia? Pitääkö ottaa Biblia varuiksi autoon? Vai onko järkevämpää ostaa vaan uudet piikkirenkaat? Kaupunkiin en kuitenkaan muuta!
Kitkarenkaat, joilla oikeasti pärjää Suomessa lähes kelillä kuin kelillä, ”sulavat” +10 asteen lämmössä. Itsellä oli alla matkavehkeessä Nokian uudet kitkarenkaat, jotka olivat tosi hyvä talvella, mutta +10 asteen lämmössä ei niin miellyttävät ajaa.
Vuosaaressa on rengasliike, jossa voi helpostii vaihtaa alle sopivat renkaat, riipuen sitä minne on menoss.
Fiat pohjainen 3-akselinen 4,5 tonninen ajettiin 8 vuotta pelkillä kitkoilla. Talvisin oltiin 3 - 5 kk etelässä. Talviajoa kotona ei paljoa ollut. Nyt korona-aika oltu kotona ja viime syksynä ensimmäiset nastarenkaat kun tarvii ajella pohjoseen.
Kitkoja kului varsinkin edessä, takana kestävät oikein hyvin, kierrättämällä selvitty. Nokian kitkat pidolta parhaat ja kestävämmät kuin esim Michelin.
Ei ole tarvittu kaksia renkaita, nyt ajetaan kesällä kitkoja loppuun.
Takatallissa lisänä ketjut.
Euroopassa tarvitaan kitkarenkaita ja Saksassa on lain mukaan pakko olla kelin mukaiset renkaat, jo marraskuussa on Saksassa loskakelit. Siinä ei ole vaihtoehtoja, vaihtoehdot ovat täällä kotimaassa.
@timppa
Mielestäni kitkat yhtä hyvät ajaa kuin kesät, eikä ne iha sulamalla sula. Ajettu yli 30 helteesä. Hiljaisemmat kuin nasta. Ainoa huono talvella jään päällä oleva lumi, lumessa ja pakkasella pärjää hyvin.
Moro!
Esittely: Asumme pienessä kylässä, jossa kaikki tiet nyt taas jäätiköllä. Nastakengillä kuljemme. Peltikuorisella matkailuautolla ajelemme lähes päivittäin. Suunnitelmissa on kuitenkin joskus lähteä syksyn pimeää pakoon etelään. Palaaminen olisi tarkoitus tapahtua Suomen talvirengaspakko -ajalla.
Kysymys: Ajeleeko joku matka-autolla läpi vuoden kitkarenkailla em. olosuhteissa? Eräissä Etelä-Suomen kaupungeissa kitkoilla ajelu on varmasti normaalia, enkä tarkoita siis siellä kulkevia. Kysymys on kohdistettu heille, jotka lähes joka talvi joutuvat ajelemaan jäisiä ja usein auraamattomia pikkuteitä pitkin.
Siis kokemuksia kyselen. Kannattaako kitkat hankkia? Pitääkö ottaa Biblia varuiksi autoon? Vai onko järkevämpää ostaa vaan uudet piikkirenkaat? Kaupunkiin en kuitenkaan muuta!
Lasse osui "arkaan aiheeseen", kuten jo otsikossaankin "Nastat vai kitkat", osasi odottaa... jossakin syrjäisillä seuduilla, etelässä (kuten Helsinki) pärjäävät taksikuskit kitkoilla, kun ostavat joka syksy uudet renkaat. Tavallinen pulliainen on sen sijaan parin ajetun talven jälkeen jo pulassa liukkailla, koska kitkarenkaasta se pehmyt pinta, joka hieman jäällä voi pitää, on kulunut pois. Nastat on siis varmempi valinta. Minä ratkaisin tuon saman Lassen "pulman" sillä, että kaapista löytyy niin nastat (suomen talvimatkailuun) kuin kitkatkin (etelän talviin).
Minusta oli vähän outoa lukea lehdistä siitä, kuinka Nokian jäi kiinni muutama vuosi sitten siitä, että toimitti rengastestiin "speciaalirenkaat", jotka oli tehty testiä varten. Viime talvena Moottori-lehti teki pakettiautojen talvirengastestin, jossa Nokian nastarenkaat olivat testin kärjessä Suomessa valmistetuilla nastarenkailla. Kuinka ollakaan, yhdestäkään kymmenestä isosta suomalaisesta rengasliikkeestä en löytynyt Suomessa tehtyjä renkaita, eikä kukaan niitä luvannut edes pystyvänsä toimittamaan. Mitenhän ihmeessä Moottori-lehti oli sellaiset onnistunut saamaan?
Onhan se ikuisuus kysymys. Minäkin vuosia miettinny, kun alakuperäiset hankookin nastat on vanhat, vaikka muuten mahottoman hyvät vieläkin ellei nastojen irtoomista alussa lasketa.
Aikanaan ajelin Brikkestonen kitkoilla 2000 luvun alussa henkilöautola, ja jouduin työn takia lähteen kelillä kun kelillä.
Hyvät olivat jopa vesiliukkaatkin ajelin, mutta jos pito löysäsi, niin ei varottaneet kuten nastat, mutta kertaakaan en auraviitan väärälle puolen eksynny, elikkä siinä piti ennekoida ajoansa, johon vähän opin vuosiin aikana noitten kaikenlaisten isojen romujen viskarssin lapiosta autonosturiin siltä väliltä ajeleen jotenkin.
Menivät liukkaaksi ne vanhatessa, ja pistin kesäajoon kokonaan, kun ostin uudet talvipyörät. Olivat mahottoman hyvät kesällä, hiljaset, ja hyvät ajaa kun pari kesää ajelin, ja kestivät hyvin sitä, ei ongelmaa.
Mutta jos ulkomaala, niin kaisitä pitää sovitella miten, eli hankkiko kuten edelä Petri, eli kahdet talviset, ja ostaako kesäiset lisäksi, vaai ajaako kitkoilla ympäri vuuen.
Tp
Yksi vaihtoehto voisi olla laittaa kesärenkaiden tilalle Keski-Euroopan kitkarenkaat, siis sellaiset missä on lumihiutaleen kuva, näillä renkailla voi ajaa kohtuullisesti myös kesällä.
Niin tai ympärivuotiset. Tässä pitkä rivi valittavana
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto-225-75-16/?s=G&t=U
Itse olen ajanut kitkoilla jo vuosia kolmen vuodenajan vaanarina. Testasin niin että samat olivat yhtäjaksoisesti edessä ja kilometrejä niille kertyi 50 000 ennen kolmea milliä. Suurin osa kesäkeleillä euroopassa. Nyt on samanlainen pari ollut alla 11000 km.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto-225-75-16/?s=G&t=U
Tässä sama ympärivuotisena. Pikkuisen on lamelissa eroa. Molemmissa märkäpito B. Tämä on seuraava hankinta, merkki on jo hyväksi osoittautunut.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-allseason/225-75-r16c-121-120r-981247
Pakettiautossa on mulla nämä, mutta kun ajo on alle 10 000 vuodessa pientä pätkää niin en osaa sanoa muuta kuin että normaalit renkaat. Märkäpito B.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/maxxis/vansmart-a-s-al2/225-75-r16c-121-120r-860250
@timppa
Minä ajelin Nokian kitkoilla reilu 40000 km ympärivuotisesti ajokkina Adria Twin. Käyttö lähinnä 3 vuodenaikana. Ei ne sulaneet minnekään kesälläkään, ja hyvin pärjäsi, vaihdoin kerran edestä taakse. Myöhemmin vaihdoin normaaleihin kesärenkaisiin, jotka tuntuivat meluisilta.
Suunnitelmissa oli jatkaa kitkarenkailla, mutta vaihdoin autoa, jonka mikana meni ne loppuunajetut kitkat.
Kävin pohjoisessa vuodenvaihteessa ja ajoin lumisateessa ja polanteinen nelostie, niin jotenkin nastarenkaat tuntui oikealta vaihtoehdolta silloin. Etelässä on hyvin suolatut tiet ja plussa asteita, joten silloin tuskin nastoja tarvitsee. Lumiketjut voisi olla hyvät takatallissa jos jää kiinni parkki ym alueille.
Olen laittanut ennenkin Nokian sivuilta hyvää analyysiä:
"Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014)."
Toki Suomiajoihin sopii tuo edeltävä kommentti, poisluetaan keski-ja eteläeuroopan reissut.
Pakuissa ollut kitkoja yli kymmenen vuotta.Ajettu kesälläkin euroopassa yli +30 lämmöissä ja
jatkettu kotona talven yli.Pientä varomista vaatii kun ollaan oikein liukkaalla mutta pärjää.
Huomattavan mukavat nastoihin verrattuina ajella ja pitää kyllä jäälläkin(poikkeuksena jos
märkää pintaa).Ei nyky nastat muutoinkaan ole kummoiset.Noita sulamisia ei kyllä ole tullut
kohdattua.Tosin nykyisin myynnissä kaikenlaisia Taiwanin tuotteita.
Ei ole kokemusta, mutta kyselin vaihtoehtoja syksyllä auton mukana tulleille nastarenkaille (jotka ovat vuodelta 2008, mutta toimivat sittenkin). Suomessa on myyty talvikitkarenkaita, joilla ei siis kai ole kovin hyvä ajaa kesällä. Pari vuotta parilta merkiltä on Suomen markkinoilla ollut kesäkitkarenkaita, joilla voi ajaa kesällä ja myös helpommilla talvikeleillä. Tiedä ovatko samoja kuin Keski-Euroopan kitkat. Ehkä nuo kesäkitkat voisivat olla passelit tarkoitukseen.
Nastarenkaissa tuli siis havaittua taas kerran nastojen vaikutus. Vaikka kumi ei renkaissa tunnu vanhalta, kohta 15vee renkaat ovat kyllä vanhat. Nastat pelastavat kuitenkin pidon aika pitkälle. Noin vanhoilla kitkoilla ei varmaan pääsisi tallista ulos. Ja nastat pelastavat juuri kaupungissa, kun tilaa ei ole omille leikeille. Maaseudulla voi usein ajaa vähän laajemmin, jos pito katoaa, kaupungissa kolahtaa tai menee väärille urille.
Nastojen, ja kesärenkaiden käytösssä taitaa olla se ainoa homma, että se keskenään vaihtoralli on jokavuosi kahdesti, ja mietintä syksyllä millon vaihtaa, ja keväällä millon muistaa vaihtaa.
Sekin siinä kun ikää tulee, nin millon alkaa suosiolla ajaan se sinne korjaamon missä se hoituu pienelä lompuukin aukaisulla.
Muuten vanha ja toimiva systeemi itse rengas hintakuluna kuinka loppujen lopuksi mikä, koska renkaat kuluu, ja vanhanee olipa sitten ne mitkä on, ja uusittavahan ne on.
Tp
Tilasin uuteen vankkuriini tehtaalta ensiasennusrenkaiksi ympärivuotiset kitkat. Niille sitten pariksi nastat kunnon talvikelejä varten. Aika näyttää oliko oikea valinta.
Asun etelärannikolla yksityistien päässä. Silloin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, tie on usein peilijäässä ja jään pinta märkä. Ilman nastarenkaita mahdotonta liikkua minnekään noilla keleillä. Toisaalta, halusin mahdollisuuden ajaa talvella maissa, joissa on nastarengaskielto tai lähteä Lappiin semmoisella hetkellä että siellä tarvitsee jo vähän talvirenkaita, mutta etelärannikolla on kesäkelit. Siitä nuo ympärivuotiset.
Mietin myös kolmen rengassatsin taktiikkaa, mutta ajattelin kuitenkin ensin kokeilla, pärjäisinkö kaksilla renkailla.
Tilasin uuteen vankkuriini tehtaalta ensiasennusrenkaiksi ympärivuotiset kitkat. Niille sitten pariksi nastat kunnon talvikelejä varten. Aika näyttää oliko oikea valinta.
Asun etelärannikolla yksityistien päässä. Silloin kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, tie on usein peilijäässä ja jään pinta märkä. Ilman nastarenkaita mahdotonta liikkua minnekään noilla keleillä. Toisaalta, halusin mahdollisuuden ajaa talvella maissa, joissa on nastarengaskielto tai lähteä Lappiin semmoisella hetkellä että siellä tarvitsee jo vähän talvirenkaita, mutta etelärannikolla on kesäkelit. Siitä nuo ympärivuotiset.
Mietin myös kolmen rengassatsin taktiikkaa, mutta ajattelin kuitenkin ensin kokeilla, pärjäisinkö kaksilla renkailla.
Millaiseen autoon ja millaiset renkaat ( merkit ja mallit ) tehtaalla laittoivat ?
Millaiseen autoon ja millaiset renkaat ( merkit ja mallit ) tehtaalla laittoivat ?
Auto on Knaus Van TI 650 MEG Vansation. Alle 3,5 tonninen puoli-integroitu van-luokan auto siis. En ole sitä vielä saanut. Toimitus on lykkääntynyt moneen kertaan komponenttipulan ja sekä Fiatin että Knausin tehtaiden sulkemisten takia. MItään kokemusta tämän rengasvalintani toimivuudesta ei siis vielä ole.
Myyjän kertoman mukaan tehdas on viime vuosina toimittanut ympärivuotisina renkaina Michelin Agilista. Mutta kun tehdas aika-ajoin kilpailuttaa alihankkijoita, rengas voi joskus muuksi muuttua. Lisävarustelistalta ruksasin lisähintaan vain "ympärivuotiset renkaat", eli tehdas ei sitoudu mihinkään tiettyyn renkaaseen. Kun auton saan, näen mitä siinä on alla.
Enää ei kannata ostaa pelkällä M&S merkinnällä olevia renkaita. Three Peak Mountain Snow Flake eli 3PMSF merkintä tulee pakolliseksi 01.12.2024 alkaen.
Asia pitää ehdottomasti tarkastaa ympärivuotisia ja muita kitkoja ostaessa.
https://rengasmarketmasku.fi/turvalliset-urasyvyydet/
@timppa
Sen vähän mitä hiivatilla (jossa Mobilvetta Skipper 61 koppa) ajanut liukkailla, sanoisin että helpompiakin keinoja itsensä tappamiseen on kuin nastattomilla renkailla liukastelu asuntoautolla.
Se rengastus kun todellisuudessa on valittava nimenomaan niiden huonoimpien olosuhteiden mukaan joissa joutuu ajamaan ja talvella huonoin mahdollinen keli on että lämpötila nollassa ja vettä jään päällä.
Jokainen tekee toki itse omat valintansa sen suhteen minkä verran haluaa omaa pelivaraansa huonontaa.
Itse ajattelin ratkaista seuraavan auton rengastuksen siten että talveksi laitetaan nastat, ja kesäkaudeksi sitten Michelin Agilis Crossclimate. Niissä on tuo uusi talvirengasmerkintä joten jonkunlaista talvitoimivuuttakin voinee odottaa, ja ideana tässä juuri se että jos 'talvi yllättää' (lähinnä keskieuroopassa tai sieltä tullessa, ja miksei kotimaanmatkoillakin kuten kerran vuokra-autolla kävi Syyskuussa) niin ei ole sitten ihan lirissä. Tuotahan myydään ympärivuotisena renkaana eikä niinkään kitkarenkaana, eikähän se kuviokaan ihan niin lamelloitu ole kuin oikeissa kitkoissa joten tuskin häviää alle kesäkäytössä.
Minulla on Michelin Crossclimate renkaat. Maahantuojakin on ilmoittanut niiden olevan pohjoismaiset kesärenkaat. Sitä ne onkin ja siksi ne hankin. Selkeä ajotuntuma. Ensilumella ne pitää aika hyvin, jäällä ne on kesärenkaat. Alueiden nurmikoita ei tarvitse vältellä jonne on aiemmin Conteilla ja Nokialaisilla kaivautumut. Sellaista rapakkoa olekkaan jossa ne vesiliirtoon lähtisi.
Todellista turvallisuutta hakevana laitan nastarenkaat, nyt kun käyttöaikaa ei kalenterista katsota. En ajaisi kitkoilla kesällä, ne on sitten seuraavan talven keleillä jo huonot, kuivan ajettavuuskin huono, varsinkin kun saanut vaihdon jälkeen kokea oikean kesärenkaan.
Mitä mieltä olet Heimo, kannattako nuo Michelinit hankkia kesärenkaiksi?
Poikkeaako ne ajotunumaltaan ns. normaaleista kesärenkaista.
Olen nimittäin harkinnut niitä, jos tässä joutuu evakkoon putkirikon alta, niin ei olisi aivan pakko tulla renkaan vaihtoon.
Nyt kun kokemusta on niin voisin hankkia sellaiset uudestaankin. Ainakin ne on paremmat kuin Contit, ajotuntuma on hyvä, suuntavakavuus samoin. Melua kuten muissakin, hiljaisia renkaita ei näissä painoluokissa ole ellei jostain tingitä. Pidosta asfatilla en tiedä kun äärimmäisyyksiin ei raskaalla autolla jossa painopiste korkealla uskalla mennä, mutkainen paikallistie sujuu kivan nopsaan kun luottoa renkaaseen on.
Kiitos Heimo, täytyy etsiä ne mustat ja pyöreät M:t, josko kesällä tulee vaihto.
Autossani on Ducaton alusta, jossa takapyörät kulkevat noin renkaan leveyden verran leveämmällä kuin etupyörät. Etupää sopii liki riittävästi Suomen talvisiin uriin, mutta takapää ei. Niinpä koko talvi on ollut melko levotonta ajoa, kun takapää on heijannut jäältä asvaltille ja sama toisella puolella. Mielessä oli, ettei nastat kestä ja siltä se sivusta katsoen näyttikin.
Nyt vaihdoin kesärenkaat alle ja katselin nastarenkaita tarkemmin. Oikeasta takarenkaasta on lähtenyt yli puolet nastoista, vasemmasta liki puolet. Eturenkaista on hävinnyt muutama nasta lisää aiempaan eli syksyllä käytännössä kaikki nastat olivat vielä kyydissä. Renkaat on paistettu 2008, joten edelliset omistajat eivät ole paljoa niillä ajaneet. Muutoin toimivat hienosti, (pehmeällä) lumella oli tosin liikkeellelähtöongelmia, kun raideleveyseron takia vastusta on enemmän, mutta kertaakaan ei jäänyt kiinni.
Seuraavat renkaat ovat siis nastattomat, nastat eivät sovi tuollaiseen taka-akseliin, joka ei sovi uriin tai ei ole selkeästi uria leveämpi.
2008 ?. Tohit vielä ajaa 14 vuotta vanhoilla renkailla?
Vaunussani on nyt kuusi vuotta vanhat nokialaiset ja mietin jo uusimista. Kerran jo rikkonut kyljen rengasrikossa.
T.Eero roista.
Tuo sivuliike ei mielestäni irrottele nastoja, van ehkä renkaiden ikä. Niillä on ominaisuus, että kumiseos koventuu, ja haurastuu iän mukana.
Siittä kertoo, että eturenkaistakin oli hävinnyt. Tosin se sivuliike ei ole hyvä, mutta autossa tulee sivuliikettä muutenkin käännöksisä, ja kurveissa.
No kitkoisa on hyvää se, että voi pistää hyvällä omallatunnolla alle ajoisa, ja ei haittaa vaikka keväällä venyy.
Kitkat käy kylä, mutta henkilöautokokemus näytti aikanaan, että puolikymmentä vuotta pelasi hyvin, mutta kumiseos koveni, että niistä tuli hiihtoliiton suosittelemat.
Laitoin kesäisiksi, ja pelasivat tosi hyvin, olivat hiljaisemmat kun oikeat kesäpyörät. Kolmeko kesää ajelin, ja olisivat pelanneet vieläkin, mutta tuli laitettua uudet kesärenkat, ja pitihän nekin lopussa pistää alle.
Olen joskus kertonut, miten uutena tuohon ostin hankookin renkaat, ja niin vähillä talviaoilla niistä katosi alussa jo paljonm nastoja. Myyjä liimasi nitä takasin, mutta paljon on hävinnyt niiden 10 vuuen elinkaaren aikana.
Olen vuosia miettinny mitkä seuravat, nastat, vai kitkat, mutta nytkai pitää ne uusia, jo iänkin takia.
Tp
2008 ?. Tohit vielä ajaa 14 vuotta vanhoilla renkailla?
Vaunussani on nyt kuusi vuotta vanhat nokialaiset ja mietin jo uusimista. Kerran jo rikkonut kyljen rengasrikossa.
T.Eero roista.
Jos renkaat ovat hyvin säilyneet, voi niillä toki ajaa. Vanhentuneen renkaan näkee kyllä päällepäin ja pito katoaa ennen kuin muita ongelmia tulee. Toki viime vuonna tuli kartoitettua uusia kitkarenkaita, mutta ajattelin sitten kokeilla noita vanhoja eikä niissä taida iästä johtuvia ongelmia olla.
Talvirenkaissa on aina sama ongelma, ne eivät kulu tarpeeksi, joten vuosia seuraamalla pitäisi vaihtaa kunnoltaan liki uusina. Ja nastarenkaissa pito tulee paljolti nastoista, joten aikainen uusiminen on turhaa.
Tässä lainaus Liikenneturvan asiantuntijalta.
"Rengasmateriaali vanhenee eri syistä: UV-säteily, lämpötilojen vaihtelut ja jopa ilmankosteus vaikuttavat renkaaseen. Vanhentunut rengas muuttuu materiaaliltaan kovaksi, liukkaaksi ja voi ajan myötä jopa murentua. Kaikki nämä ovat vaarallisia ominaisuuksia.
Liikenneturvan asiantuntija Juha Valtonen suosittelee, että renkaan kokonaisikänä pidetään enintään kymmentä vuotta.
Katsastuksessa hylätään auto, jonka renkaissa nastaero on yli 25 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että toisen renkaan 200 nastaa kohden toisessa renkaassa on enää 150 nastaa jäljellä. Erikoista katsastussäädöksissä on, että jos runsaammin nastoja sisältävistä renkaista poistetaan mainitut 25 prosenttia, se muuttuukin lain edessä ja katsastajan silmissä turvalliseksi renkaaksi - nastaeroa kun ei enää olisi."
Hintahan se aina mietityttää. kahtelin pikasesti, niin 100-200 öörin haarukassa kappale jos oikeen käsitin.
No jos taaturengas toimii kymenen vuotta, se tekeekö 800 nipun vuosihinnaksi 80 ööriä.
Onko se kallista turvallisuudesta, koska nehän on ainoa kosketus maanpintaan autossa, ja vaikka viidessä vuuessa menisi, kuten meillä henkilöautossa taitaa olla, kun nyt on brikkestonetkohan, tai gontinentaalit, en kehtaa mennä kahtoon, vaihtoiässä, ja ovat olleet hyvät, niin 160 ööriä kulu vuodessa. Yhden markettireissun hinta...
Setämä jatkuvan talouskasvun elämä näyttää olevan nykyään kallinpuoleista puuhaa.
Tp
Tässä lainaus Liikenneturvan asiantuntijalta.
"Rengasmateriaali vanhenee eri syistä: UV-säteily, lämpötilojen vaihtelut ja jopa ilmankosteus vaikuttavat renkaaseen. Vanhentunut rengas muuttuu materiaaliltaan kovaksi, liukkaaksi ja voi ajan myötä jopa murentua. Kaikki nämä ovat vaarallisia ominaisuuksia.
Liikenneturvan asiantuntija Juha Valtonen suosittelee, että renkaan kokonaisikänä pidetään enintään kymmentä vuotta.
Katsastuksessa hylätään auto, jonka renkaissa nastaero on yli 25 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että toisen renkaan 200 nastaa kohden toisessa renkaassa on enää 150 nastaa jäljellä. Erikoista katsastussäädöksissä on, että jos runsaammin nastoja sisältävistä renkaista poistetaan mainitut 25 prosenttia, se muuttuukin lain edessä ja katsastajan silmissä turvalliseksi renkaaksi - nastaeroa kun ei enää olisi."
Nuo renkaiden pidon muutokset kyllä huomaa tavallisessa ajossa ja aika jäärä saa olla, että renkaat alle hajoavat. Jos renkaat ovat kymmentä vuotta vanhemmat, mutta toimivat eli pitävät, ei niissä mitään muuta riskiä pitäisi olla. Näyttää siltä, että Liikenneturvan mukaan renkaita voisi käyttää autoja pidempään, autojen keski-iäksihän halutaan alle kymmentä vuotta.
Nastojenkin vähenemisen huomaa normaaliajossa, auto lähtee liikkeelle aikaisempaa huonommin. Taas renkaat tulee vaihdettua ennen suurempia ongelmia, kun kyllästyy jatkuviin lähtöongelmiin. Jarruttaessa kaikki neljä pyörää jarruttavat, lähtiessä yksi luistaa.
Nastojen määrän eriparisuus taas voi yllättää, kun eri renkaat pitävät eri tavalla vaikka jarrutuksessa tai kaarteessa. Nastojen vähentäminen paremmista renkaista lisää turvallisuutta, vaikka niiden absoluuttinen pito heikkenisi. Nastat eivät muuten estä luistoja, vaan muuttavat ne hallituiksi. Ja ne heikentävät pitoa paljaalla asvaltillakin, jolloin pidon ääri-ilmiöt lähenevät toisiaan. Jatkuvasti liukkaillakin renkailla pystyy ajamaan, mutta ennakoimatta pitonsa menettävillä ei.
Ääritilanteissa uudet huippurenkaat ovat tietysti kiva olla, mutta normaaliliikenteessä sellaisiin tilanteisiin joutuu hyvin harvoin. Matka-ajankin kannalta hyvä keskinopeus on tärkeämpi kuin hetkelliset huiput, joten ei kannata kovin pyrkivää ajotapaa harrastaa. Harva hirveä tai muutakaan eläintä renkaiden avulla väistää.
Keskieroopassa on viisaampia ihmisiä mm.talvirenkaiten käytössäkin.
Ei muutakuin kuin lisää katupölyä ja uria teille.
Sehän helpottaa autoilijan elämää lujasti. Auton ikä 10 vuotta, niin ei tarvitse ostaa koskaan renkaita sen ikänä.
Kun sähköautot tulevat, nin ei huoltojakaan enää... Ajaa vain aikansa, paalin auto, ja autokauppaan.
Nojoo tämänyt.
Mutta mikään autossa ei renkaat, ei sen ajoapulaitteen apsit, kaarreavut sun muut tehe tiestä junarataa. sen tekee kuskin kaasujalka.
Tuossa katellu nyt viikon kohta. Asfaltti kesäisen sula, ajelen jalgarattaalla roskia keräillen, mutta metriset kinokset, ja täysi talvi.
Ei voi vaihtaa kesäpyöriä, koska voi sataa lunta, vettä räntää, ja yöllä pakkanen, niinkun nytkin on ollut.
Renkaat syö asfalttia, mutta minkäs teet. Kitkat, sinä on yksi, muttakun äärikelit yleistyy, ja jolla on pakko lähteä, niin laittaako ne.
Tp
Olemattomalla matkailuautokokemuksellani (2 kesää, ei talviajoa), mutta liki 50v henkilö - ja pakettiautoilla sekä muutaman vuoden myös kuorma-autolla kilometrejä keränneenä sanoisin, että jos hankkisin matkailuautooni talvirenkaat, ne olisivat nastarenkaat, kaikista niiden haittapuolista huolimatta. Perustelen valintaa turvallisuudella, koska matkailuauto on kuitenkin jo kesäkelilläkin sellainen "puntti", että jos se lähtee liukuun talvikelillä, se on useimmille kuskeille (myös itselleni) tekemätön paikka jos renkaissa ei ole piikkejä, koska painoa on se 3500 kg vähintään, takaylitystä 2 metriä ja akseliväliä 3 metriä. En haluaisi sellaista tilannetta edes kokeilla, ja jäisillä teillä ainoastaan nastat antavat turvaa.
Samaa mieltä tuosta asiasta juuri noilla auton painoilla, ja mitoilla, ja sivutuulikuormilla.
Nastapyörät paikallaan. Voihan jos on oltava euroopassa kitkat, niin laittaa kolmannen sarjan, mikäli kotomaan talvimatkaiua harrastaa.
Iso ero, kun verta mejän pakuun. Akseliväli 4,3 m ja peräylitys kolomisen kymmentä senttiä. Mutta kun uusin niin laittanen nastat, vaikka noissa hankookilaisisa on ollut iso nastakato, nin kyllä ne on ajaneet asiansa tähän asti yli 10 vuotta.
Ovat olleet hyvä ajaa, ja pitoakin hyvin, tosin pääkallokeleillä ei olla isommin ajeltu, koska talviajelu käsittää vain kaamos ajelun, ja vuuenvaihe ajelun suunnilleen.
Tp
Nyt on taas se aika, että hankittava talvirenkaat, jos vanhoista aika jättänyt. Minä päädyin Hakkapeliitan C4 nastarenkaisiin, kun meillä ja tästä pohjoiseen päin oikeasti tarvitaan nastarenkaita. Toki siitä kestää aina vääntää, että kumpiko parempi, mutta paljon lapissa talvella ajellaan ja sen takia näin.
Tämän vuoden leimalla tulee nämä uudet renkaat.
Viimeviikon ruuvi renkaassa tapauksen jälkeen hankin autoon liitteen mukaisen tubeless renkaiden paikkaussarjan ja pieni kompura on jo ennestään, että ei heti tarvitse vararengasta ottaa käyttöön.
Mikään ei ole muuttunut reilussa puolessa vuodessa.(vrt. ed viestini tammikuulta) .. Taas oli Moottori-lehdessä nastarengastesti, johon oli löytynyt Suomessa valmistetut Nokian renkaat.
Renkaiden suhteen valintasi oli oikea, nastat ovat parhaat, ne pitävät myös jäällä. Lumella ajettaessa kitkalla ja nastalla ei ole eroa. Saksaan nastarenkailla ei ole asiaa, mutta muutamassa muussa Euroopan maassa niillä saisi ajella.
Joo eipä meidän matkat Suomen eteläpäätä alemmas tule suurella todennäköisyydellä koskaan suuntautumaan, kun suurin osa harrastuksista on kartalla katsoen napapiirin pohjoispuolella pohjoismaissa.
Tänään aamulla klo 6 oli Ylivieskan läheisyydessä jo -3C, että nurmikot, katot ja autojen lasit jäässä ja matkailuauto oli tyhjentänyt vetensä alleen.
Jää nähtäväksi, mutta toivottavasti ei tarvitse testata Hakkaturvan toimivuutta:
Kaikissa Nokian Renkaiden Hakka-kesärenkaissa ja Hakkapeliitta-talvirenkaissa on tapaturmaisten vaurioiden varalle veloitukseton Hakka-turva. Jos rengas rikkoutuu korjauskelvottomaksi ensimmäisen vuoden kuluessa ostopäivästä, Hakka-turvasta saat maksutta uuden renkaan. Hakka-turva sisältää myös ympäri vuorokauden toimivan ilmaisen tiepalvelun, jolloin apu on aina puhelinsoiton päässä.
Hakka-turva tulee aktivoida kahden viikon kuluessa renkaiden ostopäivästä. Vianorin myyjä voi tehdä aktivoinnin puolestasi renkaiden oston yhteydessä, tai voit ottaa Hakka-turvan itse käyttöösi.
Onko kokemuksia siitä, että toimiiko homma?
Kun meille on tulossa putkiremontti, hommasin kesärenkaiksi Michelin Gross Climate kitkarenkaat, niin voimme olla evakossa renkaiden vaihtoajan, ilman aikaan sidottua renkaiden pakkovaihtoa.
Renkaita myydään Suomeen kolmen vuodenajan kesärenkaina, ovat kuitenkin merkinnältään 3PMSF, eli talvirenkaiksi hyväksytyt.
Jos olisin tiennyt kuinka äänettömät ne ovat olisin hankkinut ne edellisen Hanhook renkaiden asemasta.
Rengasäänet lähes katosivat, nyt häiritsee vain moottorin murina.
Näyttävät kesärengaspainotteisilta ympärivuotisilta.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/agilis-crossclimate/225-70-r15c-112-110r-855083
Ympärivuotisissa pitää ajatella omaa käyttöä, vallankin vaanarikäytössä. Itse seuraavana alle menevissä renkaissa menin enemmän kesäpainotteisiin kun nykyisin vielä ainakin tulevan reissun alla olevat ovat selkeästi karheammat.
Nämä ovat seuraavat, odottavat tallissa jo, hankinta ProMobilin testin perusteella. Hinnat ovat nousseet aika tavalla.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/falken/euroall-season-van11/225-75-r16c-121-120r-1046110?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw1ICZBhAzEiwAFfvFhCy6MUCREGblzQMFAb1aRn1fiYn7o_oJz89z_n9kDzRV_GYSdAHEGxoCGikQAvD_BwE
@timppa
Tuolla on se ProMobilin testi
https://www.promobil.de/kaufberatung/ganzjahresreifen-allseason-reifen-wohnmobil-test/
Valitsin laadun ja äänen takia Micelinit, kun kaverilla on kokemusta pystyin luottamaan valintaan, enkä pettynyt.
Edellisillä rengaskerroilla meinasi hermo mennä huonoon kuntoon juuri renga äänen takia.
Aika sileitä ne ovat kaikki. Tämä on mulla nyt jo toinen satsi menossa, ei mitään vikaa mutta pitäähän jotain aina kokeilla.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-wt2/225-75-r16c-121-120r-919590
Se on hauska tuo ääniasia, Falkenissa on ohiajomelu 71 dB ja testissä sanotaan että se 'hurisee' Misukan ohiajomelu on 73dB ja se on äänetön.
@timppa
Se ilmoitettu melu on mitattu ulkopuolelta.
Olisikin kiva jos joku tekisi vertailutestin kuinka erilaisista renkaista ääni kuuluu sisälle eri merkkisiin autoihin.
Sisämelua ei voi pistää normiin, kun ääni riippuu auton rakenteesta.
Eri autot vaimentavat eri taajuisia ääniä eri tavalla.
Ulkopuolinen melu on helpompi standardisoida.
Paljon puhuttu, että mistä Suomessa tehtyjä Hakkapeliittoja saa, niin nyt ainakin nämä mitkä me hankittiin on suomessa tehty viikolla 30 tänä vuonna
Paljon puhuttu, että mistä Suomessa tehtyjä Hakkapeliittoja saa, niin nyt ainakin nämä mitkä me hankittiin on suomessa tehty viikolla 30 tänä vuonna
Ei nävy
Ei nävy, kun linkki sisältää virheitä (mikä tuo väliviiva tuolla on?).
Näkyykö nyt
Liitetiedostot
screenshot_20220917-113845_gallery.jpg screenshot_20220917-113904_gallery.jpg screenshot_20220917-113916_gallery.jpgKävin tänään vaihdattamassa jokakelin renkaat uusiin samanmoisiin, tosin erimerkkisiin.
Alkuperäiset olivat Continentalin renkaat, kestivät 30tkm. Auton kokonaispaino 4.8t.
Uudet tilasin rengas-onlinesta, Bridgestone merkkiset. Heti pisti silmiin ero kulutuspinnan leveydestä.
Bridgestonet ovat ehkä noin sentin kapoisemmat, vaikka kokomerkintä on sama. Vielä ei ole kokemusta renkaiden eroista, kilometrejä vasta kymmenisen takana.
https://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Bridgestone/Duravis-All-Season/225-75-R16C-121-120R-10PR/D-124039
Hinta on noussut parissa viikossa reilun 10€/rengas..
Liitetiedostot
20220919_091618.jpgTämäpä olikin mielenkiintoinen keskustelu, sillä itsekin mietinnässä että mitkä seuraavaksi asuntoautoon! Jokapäiväisessä käyttöautossa tuo on ihan selvä valinta että kitkoilla mennään, ei missään nimessä nastoja - kun taas emännän kinderiin nastat on parempi valinta. Tuo käyttöautonikin toki painaa 2,4 tonnia, mutta asuntoauto painaa kuitenkin 4,1 tonnia - joten hieman arveluttaa että pärjäisikö sillä kitkoilla? Kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin, Fiatin alusta jossa takarenkaat leveämmällä niin liikkeelle lähtö on nykyisillä hyväkuntoisilla nastarenkailla paikoitellen aika suttaamista.. Siksi siis mietityttää että mikä mahtaa olla tilanne kitkojen kanssa? Tosin nuo auton mukana tulleet renkaat on jo kohta 8 vuotta vanhat, joten hieman epäilen että olisiko kumiseos jo kovettunut ja siksi niissä ei niin olisi pitoa? Pintaa sekä nastat tosiaan on ihan hyvästi paikoillaan (Hankookin I*Pike). Niin tai näin, tuleva talvi koitetaan nyt vielä pärjätä noilla - meillä kun tulee sen verran vähän käyttöä talvisin sekä ensi kesäksi tarkoitus myös uusia suvikumitkin..
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.