Myyjän prosentit

MANNINEN ESA 02.05.2007 17:38

Hei kaikki tosipiironkeilijat. Mikä on kate(= omaan pussiin)prosentti uuden m.auton myyjällä suorassa kaupassa Suomessa? Vaihteleeko myös merkin tai paikkakunnan mukaan?

NOUSIAINEN MARTTI 02.05.2007 19:03

Mie kerron, kun kerrot ensin kuinka paljon saat palkkaa.

KALLELA PENTTI 02.05.2007 19:31

Henkilöautoissa oli joskus juttua jotta auton hinta muodotuu seuraavasti: 1/3 auton hinta myyjälle 1/3 autovero 1/3 Myyjän osuus

Asuntoautot kun ei ole verotettavia niin olisko se sitten nykyään: ½ auton hinta myyjälle ja ½ myyjän osuus ..... :-)

MANNINEN ESA 02.05.2007 19:45

Suurkiitokset, Pentti. Jos tässä tulis auton ostoa harjoitetuksi, niin tuo tietosi on hyvä takataskussa. Eipä sitä osaa tinkata, vaikka vastassa ois ketä. Tietysti afäärin toimintoihin ja palkkoihin menee sievoiset summat, mutta onpa suuri summa, mikäli on vähänkin sinnepäin. Itse kuvittelin sen olevan 10 - 20 %:n luokkaa.

MANNINEN ESA 02.05.2007 19:48

Martti, Martti, jaa jaa. Sie ootkii autokauppias. Myönnän, etten saa sinnepäinkään oravannahkoja. Nosta hattua sulle ja vielä kumarranki. ;)

HAAPANEN TIMO S 02.05.2007 20:25

Eikös se riitä että saa ite tavaran halvalla,vaikka toinen ois saanu sen ilmatteks.Tota vaivaa kutsutaan kateudeksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.05.2007 20:35

Usein se "kate" on tulevaisuuden optio JOS koko ketju menee kunnialla. Eli vaihtoauto saadaan kaupaksi oikealla hinnalla eikä siitä tule lisäkuluja. Mutta jos siihenkin tulee taas vaihturi niin venyy pitkälle hetki ennenkuin tulee jotain voittoakin...

NOUSIAINEN MARTTI 02.05.2007 20:48

En mie ole autokauppias. Se vaan että ne prosentit on kuitenkin sellaisia joista ei kannata tietämisen tuskaa itselle ottaa. Kaikki toiminta kun vaatii sitä katetta, kaupallinen ja myös teollinen. Ei sitä kannta murehtia, jokainen saa osansa, palkansaajakin ja se autokauppiaan renkikin. Kai se on sallittava taloudellisen riskin ottajille, että se saa vähän voittoakin. Vanha nyrkkisääntö on: se minkä saa tingittyä ei tarvitse maksaa.

BÄRS RAINER 03.05.2007 00:25

No, sen minkä minä olen katsellut vaunukauppiaita ja heidän "ulkoista prameiluaan" (tai sen puutetta), niin en minä kovin suurta huutoa korkeista hinnoista nostaisi. Sen verran vaatimattomasti eläviä taviksia ovat olleet.

Ja kun Suomessa on vielä pienet markkinat ja monta myyjää kilpailemassa toisiaan vastaan, niin siitä taas seuraa kysynnän ja tarjonnan laki: Suomessa matkailuajoneuvojen kysyntä on paljon, paljon pienempää, kuin mahdollinen tarjonta. Ja sen taas pitäisi pitää hinnat hyvinkin kohtuullisina koska myyjien kilpailun pitäisi(!) olla kova.

MANNINEN ESA 03.05.2007 15:44

Enpä tuota hokannut, että jotkut kateuden puolelta "viatonta" kysymystäni tarkastelivat, vaan ihan etten turhia tinkaile, jos noin kituuttamalla elävät kuin nyt olen kuullut.

RAUTIAINEN KARI 03.05.2007 18:00

Tosipiironkeilapää en ole mutta tuskin tota tietää vaunu/auto kauppiaskaan. Yleensä aina on vaihtopeli mikä pitää ottaa vastaan ja sitten myydä jollain tuotolla. No se kun myydään niin taas tulee vaihtopeli siinäkin. Eikä sillä ole edes yritykselle merkitystä vaan kokonaistuotolla sitä eletään. Sitten yksittäinen suoramyynti ilman vaihtopeliä? Se on harvinaista ja se voi vaikka mennä nahkoineen kun saa samaan kauppaan markkiisit ja kalusteet ja ilmastoinnin ja muuta heebeliä joissa katteet on kyllä ihan kunnioitettavalla tasolla.

On se kumma kun kattelin vaimon autoon biltemassa 17€ kapselisarjan, ja sama sarja nimeltä mainitsemattomassa karavan liikkeessä 65€. Ihan sama sarja!!!

Ostin magneettipeilit varaosaliikkeestä vaikka ne olisi saanut karavan liikkeestä kolminkertaisella hinnalla. Varaosaliike ei vaan tienny niistä mitään ja sille piti oikeen opettaa että Koivuselta tilaat tollaset, no se laski sen normaalikatteensa siihen ja möi sillä. Siitä puuttui karavan lisä.

NYYSSÖNEN KAJ 03.05.2007 18:02

Vertailu Suomen 5 M-asukasta ja Saksa 80 M-asukasta

Suomessa myyjä myy 5 autoa ja elää saamallaan välirahalla vuoden.

Saksassa myyjä myy 50 autoa ja elää saamallaan välirahalla vuoden.

Siis Saksassa myyjä käy vähemmän yksittäisen asiakkaan kukkarolla. Lisäksi Suomen valtio rokottaan ihan ystävän palveluksena 5% enemmän alv:ta.

Esimerkit ovat otetut ihan omasta hatusta.

pp Kaj

RAUTIAINEN KARI 03.05.2007 19:12

Saksassa saattaa olla markkinatkin pikkasen suuremmat. Ja rahdit yms. pikkasen pienemmät kuin pohjolan perillä.

Mökillä kyselin kyläkauppiaalta kaasua ja se oli kympin kalliimpaa kun Alepassa naapurikylällä. Mikäs tää hinta on?

No luuletkos että toi S ryhmä ostas vähä enempi kaasua kuin minä, yksittäinen sitoutumaton kyläkauppias. Saattaa olla että S ryhmä saa sen sisään pikkasen halvemmalla.

Saattaa olla.

Suomi on saari, ja helevetin pikkanen markkina-alue. Olin aikoinaan isossa saksalaisessa firmassa 18v duunissa ja belgian tehdas aina sillon tällön muistutti että tämä tehdas käyttää tuotekehitykseen skandinavian liikevaihdon verran.

KALLELA PENTTI 03.05.2007 20:49

Eiköhän se suora kauppa ole paras kauppa myyjille kuitenkin...... lisävarusteissa on varmasti kate kohdallaan mutta kuitenkin pieni osa koko katteesta....

RAUTIAINEN KARI 03.05.2007 21:56

Eipä se PC kauppiaskaan PC kaupalla elä mitenkään.

Eipä se 59 egee maksava printteri myöskään elätä mutta kun muste loppuu niin ne uudet 80 egen värikasetit kyllä...

Vaikee sanoa.

KORHONEN KARI 04.05.2007 10:25

Jes,ja hinnanmuodostukseen auttaa esim.:"Netistä löytyis tuote XX 20€:lla,paljonkos se sulla maksais"?Kuten esim. se muste. Vertaa.fi ja jokunen muukin vastaava saitti on oiva markkina paikka,säästöä tulee reippaasti.

KALLELA PENTTI 04.05.2007 16:56

jaa..... luulin jotta me puhuttiin matkailuautoista...... eihän pennin nallekarkin myynnilläkään kovin rikastu kappaleelta...... saaks pc:kin nykyään markiisin tai ilmastoinnin?....:-)

NYYSSÖNEN KAJ 04.05.2007 17:02

Eiks so oo niin että jos ostan 100:lla ja myyn 101:llä voitto on 1 euro eli 1%.

Tästä syystä myyn Hihavitkuttimia 2:lla eurolla, ostan ne 1:llä eurolla ja saan siis 1% voiton.

niinKaj

LAUKKANEN MAURI 04.05.2007 20:54

Jututin tässä yhtä Dethleffs kauppiasta ,hänen kantansa oli että esim.kyseinen merkki on ns.kilpailtu ulos markkinoilta ts.kilpailu on niin kovaa;paljon edustajia ja se laskee myyjien palkkioita. Elikkä jos meinaa pysyä leivässä pitää myydä paljon ja pienellä katteella!EI käy kateeksi jos pitää olla as.auto tai vaunu kauppias.

KORHONEN KARI 04.05.2007 21:16

Pentti hei,jututhan rönsyilee sinne sun tänne,kuten tämäkin.Koeta kestää,vaik kui vitu...anteeks,ottas päähän.Vaan kyl se vertailu yleensä kannattaa,varsinki ku "oon köyhä laulaja mä vain..."

KALLELA PENTTI 04.05.2007 22:09

Soon kiusaa tää pienikin kiusa....:-)

KALLELA PENTTI 04.05.2007 22:15

Nielikkö kaiken ilman juotavaa??????.....:-)

Mietippä niitä rivissä seisovia autoja ja vaunuja ja ynnäileppä yhteen niiden hinta ja jaa vaikka kolomella. Jos Myyjät on sen maksaneet pihalla olevista autoista niin mietippä paljonko niillon rahaa pihalla seisomassa? Ja ne hankittu sillä pienen pienellä katteella jolla just pysyy leivässä kii...........:-)) Uskot tosissaan , että joku ihan vaan tyhmyyttään kituuttaa myymässä hyvää hyvyyttään matkailulaitteita kansalle?????

RAUTIAINEN KARI 04.05.2007 22:18

Aivan, siinä rivissä kalusto sitoo pääomaa perkeleesti ja tuhoaa yrityksen tunnusluvut. No onneksi vaihto-omaisuusvaraston voi myydä rahoitusyhtiölle, mutta korot on maksettava...

KALLELA PENTTI 04.05.2007 22:42

Jaa..... toi oli mulle ihan uutta..... ei mulle oo kukaan kertonu jotta silleenkin voi tehä..... hymmm.......... aina oppii uutta.........:-)

PIIRONEN KARI 04.05.2007 22:58

En tiedä prosenteista, mutta nyt on pakko kertoa yhdestä Tamperelaisesta liikkeestä. Myyjä vakuutti auton olevan kosteeton ja muutenkin virheetön. Vain pieniä kulumisen jälkiä. Lisäkuvia sain pyytämällä autosta. Varausraha olisi pitänyt laittaa firman tiliille parin päivän sisällä, vain valokuvien perusteella + myyjän sanaan luottaen. Onneksien ollut nnin sinisilmäinen ekan oman auton oston huumassa, vaan otin pari asiantuntijaa mukaan. Lankomies avasi auton oven toteamalla täällä haisee home. Istuinryhmän nostamalla sen totesi hajuaistitonkin. Poikani kiipesi katolle todeten, että täällähän on sormen mentävä reikä. Myyjä sanoi vain, ettei WC tilassa sisäpuolella näy mitään. Konepelti autossa oli kuin Suomi-konekiväärillä ammuttu. Terveisin 86 laina ym. vermeillä liikkunut. MOT!

PALIN MATTI 05.05.2007 09:56

No mie ostin kyllä ekan piironkiautoni ihan vaan puhelimesa. Eka kerran näin auton, kun menin Epsooseen sitä noutammaan. Yllätyksen koin kyllä mieki sillon. Auto oli kaks vuotta vanha, 50 000 km ajettu ja todella paremmasa kunnosa, mitä mie olin oottanu. Ei siis niin minkään laista käytön jäläkeä missään kohasa. Polkupyöräteline ja markiisi olit semmosia varusteita, mitä mie en siinä ees tieny olevan. Kun ite eka kerran aukasin markiisin, niin huomasin, että sen tukijalat olivat vielä valmistajan pakkauspusseisa. Markiisia ei oltu siis koskaan edes avattu. No met ajelima sillä yhen vuojen ja tutkima, että miten sen layoutti toimii meän käytösä. Sitte vuojen päästä ostettiin ihan uusi piironkiauto tästä eka autosta kertyneitten kokemusten pohjalta. Vanahasta autosta sain vaihosa vähän enämpi, mitä siitä ostaessani maksoin.

Joskus voi siis käyä näinki päin.

MANNINEN ESA 06.05.2007 14:35

Matin onneen osaa ottaen. T. Ei-kateellinen, mutta syvästi pettynyt

NYYSSÖNEN KAJ 07.05.2007 15:56

Matti

Sie juuri ne myyjän prosentit otit! Onneksi olkoon, hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa = tämän keskustelun suosituin viittaus.

PALIN MATTI 07.05.2007 17:42

Olen kovin pahoillani jos kerta niin ikävästi ihan tietämättäni menin tekemään... :-))

Ei sen puoleen, että myyjäliike olis siinä kaupasa konkurssiin menny. Rakentaa juuri itelleen uutta liikekiinteistöä. Ilimeisesti on katteensa ottanu sitte muilta, niinku vähän eppäilikki, kai.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.