Muovilistat autossa
Seppo Klemetti
03.04.2020 08:01
Matkavälineissä tuppaa kalusteissa olevat levyjen reunamuovilistat kutistumaan. Varsinkin sisäkaarteissa ne irtoaa reunasta eli vähän oikovat mutkia. Oletteko saaneet niitä millään opilla venymään takaisin ja pannu liimaa alle? Onko pysyneet? Olisiko kuumailmapuhallin paras vai kutistuuko vielä lisää? Ei ole tullut vielä kokeiltua. Mikä liima, kontakti liimako paras?
Timo Haapanen
03.04.2020 10:48
Saisiko listoja siirrettyä mutkista niin että vajaus tulisi listan päähän.
@timppa
Juhani Backman
03.04.2020 12:17
Kuumailma puhaltimella olen lämmittänyt ja painanut takaisin, venuu kun pitemmältä matkalta lämmittää ,pikaaliimaa taakse on pysynyt toitaiseksi kiinni.
Sippo Nevalainen
03.04.2020 13:24
Tätä samaa olen miettinyt. Mutta sitten syntyy sinne listojen päähän ne ikävän näköiset tyhjät kolot. Siinä olisi jollekin pikkutilpehöörin tuottajalle paikka että tekisi n. 30 - 40 mm mittaisia pääte /täyte "klipsejä" joilla nuo listan päät saisi siisteiksi.
Sippo
Heimo Turunen
03.04.2020 20:15
Luulen että kutistuminen kutistuminen johtuu muovilaadusta ja keskusteluista . Autoissa ja vaunuissa käytetty muovihan on abs-muovia ja kaipa siitäkin on erilaatuja. Autoissani on ja on ollut tuota muovia metrikaupalla kuten muillakin muttei tuollaista vastavaa ole tapahtunut. Muistissani on hippunen ajasta jolloin abs-muovistenveneiden piti olla mustla auringon säteilyn takia. Lista jotka pysyy paikallaan muotonsa ja joustavan massa avulla voi napsahtaa poikki tai innostua mutkimaan rumasti jos lämpöeläminen estetään liimaten.
Ilkka Yrjönsalo
04.04.2020 09:13
Lämmitys kuumailmapuhaltimella hitaasti ja painaminen takaisin jos on kutistunut vain vähän. Pysyy aikansa ja kutistuu ehkä muutassa vuodessa uudelleen. Itse olen vääntänyt koko listan irti ,lämmittänyt ja venyttänyt irrallisena. (venyy joskus liiankin pitkäksi mutta älä katkaise vaan purista tilaansa sopivaksi) Takaisin ihan tavallista puuliimaa käyttäen. Vasaralla kevyessti naputellen. Huom!!!! Listoja irroiteltaessa kapea "meisseli " tai vastaava työkalu listan alle (listan ja pohjauran väliin) ja varovainen vääntö. Lista saattaa katketa jos pelkästään vetää listaa irti.
Tapani Pokkinen
04.04.2020 11:38
TässäKIN se ihmisten erilaisuus tulee esiin ja hyvä niin.
Itekkin olen asian huomannut, vaan en ole siitä välittänyt kun se ei muutoin käyttöä haittaa, ollen pelkkä ulkonäköasia.
Sen sijaan aikaa ja tupakkia, lue sikaaria on kulunut muuhun tunikkiin.
Lämpö ja äänieristyksiä on tullut väännettyä vähän joka puolelle. Samoin tämä nykyinen huumori on trumalla ilman kaksoispohjaa ja auton alla kulkee osa lämmitysputkista, ja voi perseen suti, tehtaalta lähtiessään täysin eristämättä?
Samoin oli vaikka kuljettajan porrasaskelma, pelkkä ohut muovi josta kylmä ja melu ohjaamoon. Valoa keulaan ja tietty aurinkopanelia kuin lisäakkukapasiteettia luonnossa viihtyvälle.
Kaipa se vain on niin, että tämä matkamökin varustelu on yksi harrastuksen suola.
Ja kun vuosien myötä saa kaiken oikein mieluisekseen niin sittenhän voi alkaa uutta havittelemaan. Kovasti on pyörinyt mielessä, jos palaisi takas alkovimalliin ja takavetoiseen. Mutta sitä en osaa sanoa tuleekos enää Aldea, kun on siinä Trumassa,,kin omat hyvät puolensa.
Mämmiä, pashaa, lammasta kuin suklaatimunia itsekulekin säädylle.
Ari Kuusisto
04.04.2020 13:19
Onko integroitu Fiat vai Mese etuvetona kyseessä.Tuo Truma mitä siinä näet parempana.
Kuitenkin Aldessa lämmönvaihdin kuvittelisin kova juttu ja sähkönkulu pienempi.
Vielä lämmitän Dieselillä ja ilmalla itse.
Tapani Pokkinen
04.04.2020 14:29
Alusta fiat 2,3 ja korina hymer b klaas, siis intergroitu mallia 2012.
Kaksi edellistä oli ivekoita paripyörin ja aldella, eka vielä sillä pystymallilla.
Edelliseen asennettiin lämmönvaihdin, johon oma pumppu konehuoneeseen moottorin lämmitykseen. Ja se edellinen oli kaksoispohjalla, alkovilla kuin suurella takatallilla ja sitä mallia pidän itse käytön kannalta parhaana mahdollisena.
Alde on tasaisen lämmön antajana mainio, etenkin kun pitää sen jatkuvalla kierrolla. Samoin matka-ajossa lämpiää patteriverkosto hienosti moottorin hukkalämmöllä, kunhan keulan ummistaa.
Mutta nyt 5v kokeilun jälkeen en trumaakaan moittisi, tosin ei lämpö tässä mallissa ole kovin tasainen, turhan vähän suuttimia. Samoin termostaatti turhan suurpiirteinen, väliin jäähtyy turhan alas ennen käynnistymistä.
Mutta paras puoli on truman ääretön nopeus, kompi 6 kw yhdistettynä pieneen ilmatilaan, auton pituus vain 5.98cm.
Etenkin kevään pilkkiretkillä truma pääsee oikeuksiinsa. Yöllä lämpö alas ja on mukava nukkua. Aamulla noustessa ilmatila lämpiää noin 10min. Samoin esim suihkussa käynnin jälkeen puhallinlämmitys kuivaa tilat nopeasti. Samoin päivisin voi sisätilan lämmöt katkaista kun autolle palatessa saa hetkessä jälleen huoneenlämmöt, korkeintaan jätämme vedenlämmityksen päälle jos pilvistä, ettei vedet laukea kattilasta.
Optimaalinen olisi molemmat pannut, pieni truma eteen ja alde taakse, mutta siinä ei ole oikein järkeä kuin suurissa autoissa ja sellaista meille tuskin enää tulee, kun kuljemme jälleen vain kaksin.
Suo siellä ja vetelä täällä.
Toivo Koistinen
04.04.2020 14:54
Noissa listojen asennuksesa on ilmeisen eroa. Elnakissa, tetlevissä ne kutistui päistään lyhemmäksi, ja irtoili sisäkaarteessa.
Mutta tuon Turkulaisen listat ovat vielä kuosisaan kaikki, paitsi yhdessä yläkaapin listassa on sentin kutistuma, ja se rötky on tuolla ladossa asunu ensi syksyllä yheksän vuotta.
Alan perimään kohta vuokraa vietävän lojossilta
Mutta vc seinäpäätyne lattiasta kattoon, samoin kaappien, ja sen turhasohvan päätynauha, ei milliäkään ole kutistunnu.
Huvitti kun kävin kahtomassa juuri äskön, etten puhu palturia, niin huomasin, että kun tein takaovien yläosaan hyllyn siihen peitelevyn alle, ja jouduin katkasemaan sitä listaa, ja sitten taas kun sain valmiiksi laitoin takasin muistaakseni lämmittämällä vähän, ettei katkea, niin sepä oli kutistununna
Että semmosta.
Tp
Ari Kuusisto
04.04.2020 15:55
Suuri /korkea takatalli olisi tosi hyvä mutta mitens alkovi mikäs siinä on mielestäsi se juttu ja kuinka sen lämmityksen hyvä toteutus onnistuu.
Hymer sinänsä miten on palvellut.
Ari-Pekka Wiik
05.04.2020 06:08
Terve, Fiat 130 Multijet Dethleffsin kopalla..ja muutaman sentin kutistumat myös muovilistoissa..
Kävin tuossa ohimennessäni Kouvolan Vaunussa, josta löysin oikean kokoisia muovilistoja metrikamana ja ostin strategisiin paikkoihin jatkopätkiä (1-2m kutakin kokoa), osan lyhyimmistä listoista vaihdoin kokonaan, kun olivat niin koppuroita jo.
Varovasti lämmittäen puhaltimella irti ja sitten yläpäästä takaisin paikoilleen ja jatkopätkä lattian päähän..on kun uusi. Varmistin yläpään kiinnityksen, samoin kun alamutkissa täpällä Soudal Fix All Crystal liima täpillä, sekä viimeistelynaulaimen pienellä hakasella yläpäähän.
Ko. liikkeestä löysin myös kaappien yläpuolelle tulevat epäsuoran valaistuksen peitelistat, jotka vaihtoon seuraavaksi, olivat sen tuhannen mutkalla, ettei lämmittäminen niitä enää suoristanut. Josko muutaman vuoden menisi näillä fixauksilla..
Toivo Koistinen
05.04.2020 08:19
Huvittaa, ja toisaalta ei. Ostat jopa satoja tuhansia, mutta normaalistikkin lähes sadan tonnin auton, ja sittempä alkaa hommat.
Korjailet, tai pahimamssaan riitelet takuu korjailuista, mutta noita pikku hommia, kuten listat tiivisteet, ja sen semmoset jotka ovat kyllä tehtaankin tiedossa, mutta eipä asia muutu.
Sama kun sisustus mallissakin. Kaikila samaa bulkimallia merkistä riippumatta, kai samojen alihankkijoiden toimittamilla korisisus osilla. Vain nuos pienet yksityis kohdat, kuten sanon krumeluurit erona.
Huollot, ja tarkistukset tietysti pitää tehhä. No onhan kylä omakoti asumisesakin omat hommansa.
Tp
Ari Kuusisto
06.04.2020 20:48
Tässä kuva uudesta Sunlight autosta kaupassa.Eli maksat 70000 ja alat taistelun tai korjaat itse.
Tapani Pokkinen
07.04.2020 00:14
Näyttää tuo Sunlightin laatu olevan aivan huumori hymerin laatua. Lievätkö ne ihan saman konsernin tuotteita?
Tai voihan se olla niinkin, että kaikki valmistajat tekevät nykyisin yhtä hyvää bulkkilaatua.
Siihen vanhaan mukamas laatuun minäkin 5v sitten haksahdin kun vaihdoin loistavasti meitä 10v palvelleen 2003 mallin 2012 mallin hymeriin.
Ja mikä ilkeintä sitä samaa olen kuullut useammalta niin nykyiseltä kuin jo poisluopuneelta huumori hymeri ihmiseltä. Toki on ollut niitäkin jotka kertovat heillä olevan pelkästään hyvää sanottavaa.
Mutta ainakin tähän talouteen tuli kaksi hymeriä samalla kertaa. Niin ikävää vihamiestä en oma, jotta hänelle hymeriä voisin suositella.
Niin ja niihin kahteen vaihtoehtoon. En alkanut tuulimyllyjä vastaan taistelemaan kun heti ensimmäisen vastoinkäymisen ilmaantuessa selvisi hymerin takuu taso ja miten valtuutettu liike asiaan suhtautui kun heidän kosteusmittauksen jälkeen selvisi kuinka niin tehtaan kuin heidän hutiloidun tehty työjälkensä on laatua hyvää päivää kirvesvartta.
muokattu: 7.4.2020 00:24
Ari Kuusisto
07.04.2020 11:00
Ovat samaa konsernia, niinkun yleisimmät Burstner ,Carado,Dethleffs, LMC ja lisäksi vielä monta muuta.
Kyllä niissä tietysti varmasti eroja on mikä tehdas tuottaa ja minkälainen laatukulttuuri on.
Esimerkkinä pitkälti samoista osista tehdään Volkswagen konsernin monet merkit ja mielikuvat ja totuus laadusta vaihtelee merkistä ja miehestä keltä kysyt riippuen.
Mikä tämä 2003 mallin tuote oli.
Tapani Pokkinen
07.04.2020 21:50
Burstneri se vanha matkamökkimme oli ja vaihdoimme sen oikeastaan jo vähän yli 6v sitten. Niin se aika vaan kuluu kuin housut.
Ei se nykyinenkään mikään toivoton ole, paljon hyvää siitäkin löytyy, emmehän toki olisi sitä muuten näin pitkään pitäneet.
Vaan paljon työtä sai tehdä, että mieluisekseen sai. Ja tällä hetkellä ei ole suurempia puutteita kuin etuveto ja yksinkertaiset ohjaamon sivulasit. Tietty ei sitä kaikkia ominaisuuksia voi mitenkään liikaakaan arvostella, niiden kanssa pitää vain elää.
Ari-Pekka Wiik
09.04.2020 21:58
Moi. vm. 2007 kyseessä, joten pikkuhommiahan nämä..
Ari-Pekka Wiik
09.04.2020 22:05
Ja niiin..öhöm..oliko tämä matkailuautopuoli.. vai.. ei..
Voin kertoa ja kysyä..
Ari-Pekka Wiik
09.04.2020 22:20
Miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen?
Olen kenties uusi sighteilla, mutta pysytään nyt asiassa..
Moni haluaa ja tietoa janoaa..
Puhukaa jaskaa brunstereista tms. jos ne EI liity listojen lyhentymiseen ..siihen on oma osio HOX HOX
HÖH--